Тема: Дбаю про свою безпеку. Виховна мета казок. Ляльковий театр (розігрування запропонованої ситуації). Ранкове коло.
Мета: упорядкувати і поглибити уявлення учнів про безпечну поведінку у природному і соціальному середовищі; розкрити важливість дбати про свою безпеку в різноманітних життєвих обставинах; вчити розпізнавати ризики спілкування з незнайомцями, знати, до кого і як можна звернутися за допомогою у разі небезпечної ситуації; тренувати навички безпечної поведінки в імітованих ситуаціях (реальних, казкових, розіграних у ролях).
Формувати ключові компетентності:
спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами: усно і письмово висловлювати власні думки, набувати навичок ефективного спілкування;
уміння навчатися впродовж життя: набувати нових вмінь і навичок, оцінювати власні результати навчання; включатися в роботу відразу після вказівки вчителя, правильно висловлюватися, зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання, вчити застосовувати вивчені правила на практиці; опановувати уміння і навички, необхідні для подальшого навчання, навчатись працювати самостійно і в групі;
соціальну та громадську компетентності: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі; надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом формувального оцінювання;
компетентність у галузі природничих наук, техніки і технологій - формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, формувати припущення і робити висновки (критично оцінювати природні чинники як безпечні та небезпечні);
здоров'язбережувальну: правильно організовувати навчальну діяльність – змінювати види роботи, щоб запобігти втомлюваності учнів, формувати в учнів вміння активно рухатись під час фізкультхвилинки; дбайливо ставитись до власного здоровя і збереження здоровя інших людей.
Очікувані результати: учень/учениця розуміє необхідність дбати про власну безпеку; пояснює на прикладах можливі ризики спілкування з незнайомцями; у імітованих ситуаціях демонструє безпечну поведінку, аргументує її.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами тренінгу
Обладнання: мультимедійна презентація, відеоматеріали, шаблони для пальчикового театру, ігри до теми, ілюстративний матеріал, ноутбук/планшет.
Технології навчання: технологія формування критичного мислення, елементи інтегрованого навчання, ігрові технології, мнемотехніка.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Карта уроку:
І. Організація класу. Ранкове коло
ВІТАННЯ
МИ- СОНЕЧКА!
- Всім доброго ранку,
Погляньте у віконечко/показують на вікно/,
Чомусь сховалось сонечко?/знизують плечима/
А ми засвітимо сонечко/показують на себе/,
Таке велике сонечко!/руки в сторони/
Таке веселе сонечко!/посміхаються один одному/
Я-сонечко!/показують на себе/
Ми-сонечка!/беруться всі за руки/
Ми- світимося всі!/посміхаються/
Привітайтесь один з одними так, як вам хочеться (учні вітаються)
ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Гра «Добавлянка»
Тема тижня - …….
Продовжте речення:
- Мій друг/подруга сказав(ла) про мене,що я…
- Коли у мене гарний настрій, я…
- Коли я гуляю надворі, то…
(вчитель – коли я гуляю надворі, то я вибираю безпечні місця для прогулянки)
Закінчіть речення:
Вдома нам не завадило правило (вміти слухати..)
На вулиці нам не завадило б правило…
У школі нам не завадило правило…
Інтерв’ю «Букет вражень »
*учні обирають квітку з питанням, по черзі дають відповідь.
Вправа «Що в коробці?»
Щоб наша робота сьогодні була успішною, маю для вас дещо цікаве. Відгадайте, що лежить у мене в коробці, але відкривати її не можна. (Цукерка)
*діти передають коробку по колу, говорять свої передбачення, здогадки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
Діти! Сьогодні у нас дуже цікава та важлива тема. Ви дізнаєтесь, від кого можна брати цукерки, а від кого ні, коли вас пригощають. Запам’ятайте, будь ласка, все що почуєте на уроці. Це може врятувати вам життя.
Розповідь учителя
Актуалізація опорних знань
Прийом «Добре-погано»
На дошці – малюнки/слайди. Групуємо їх за змістом безпечно-небезпечно.
Серед незнайомих людей дуже багато хороших і добрих. Проте трапляються й недобрі та злі. Вони задумують зло, тому й називаються зловмисниками. Ті, хто чинить зло – злочинці. Їх важко відрізнити від звичайних людей. Тому їх необхідно остерігатися.
Усі ви маєте дбати про свою безпеку. Дорогою до школи, до дому, в магазині, на дитячому майданчику вам можуть зустрітися незнайомі люди. Пам’ятайте, що спілкування з незнайомцями може бути небезпечним. Сьогодні на уроці ми будемо розмірковувати про таку поведінку, коли діти не дбають про свою безпеку. Казкові герої нам підкажуть, що може трапитися під час спілкування з незнайомцями; коли не слухаєш батьків, не дотримуєшся їхніх порад. Отже, сьогодні у нас урок обережності.
Аналіз історій і ситуацій
Пригадайте казку «Вовк і семеро козенят». Який наказ своєї матусі порушили козенята? Що з цього вийшло? Яку пораду дамо козенятам?
"Червона Шапочка"
(Розмовляла з вовком, показала хату)
"Вовк та семеро козенят"
(Відчинили двері незнайомцю)
"Колобок"
(Пішов гуляти без дозволу)
«Троє поросят»
(Відчинили двері незнайомцю
У казках чудеса допомагають боротися з підступними вчинками злих героїв. У житті уникнути неприємностей, пов'язаних з небезпечними людьми, допомагають правила безпеки спілкування з незнайомими дорослими. Ці правила треба завжди виконувати, навіть якщо вам зустрілася людина з приємною зовнішністю! Вони можуть бути злочинцями. Вони можуть пограбувати квартиру, викрасти людину. Від таких людей нас захищає поліція. Люди цієї професії завжди прийдуть на допомогу в небезпечній ситуації. Проте ми собі теж можемо допомогти, знаючи правила обережності.
Висновок: ні в якому разі не відчиняйте двері незнайомим!
Руханка «Укриття»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником
Опрацювання тексту і малюнків на с. 34 – 35 за запитаннями:
- Розгорніть підручники на сторінці 34. Уважно розглянемо малюнок.
- Героїв якої казки зображено на малюнках?
- Куди йшла Червоний Капелюшок?
- Які настанови дала мама дівчинці?
- Що ще ми порадимо дівчинці, щоб її дорога була безпечною?
- Кого зустріла Червоний Капелюшок у лісі?
- Чи наважиться Вовк підійти до Червоного Капелюшка, якщо поряд із нею Мисливець?
- Як зустріч із знайомим Мисливцем допомогла уникнути небезпеки?
Весела руханка
Руханка – РАЗ ДВА ТРИ – Фізкультхвилинки й Дитячі Пісні – З Любов'ю до Дітей
https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4
Закріплення вивченого матеріалу
Робота в парах
(На вибір вчителя - *Діти, давайте виріжемо, склеємо та пограємо.
*Учні отримують заздалегідь виготовлені реквізити для пальчикового театру)
Інсценування кінцівки казки
Учні придумують кінцівку казки і розігрують її в групах.
Розподіл ролей: Червоний Капелюшок, Вовк, Мисливець.
Діти по черзі розіграють ситуацію і міняються ролями.
Робота в зошиті
Виконаємо завдання 1 на с. 26: проведіть Червоного Капелюшка безпечною дорогою. Познач шлях стрілочками. Поясніть, чому, на вашу думку, цей шлях найбезпечніший.
Колективне складання правил безпечної поведінки для Червоного Капелюшка і для нас.
Щоб не трапилось біди, складемо правила «НЕ»:
Не розмовляй з незнайомцями.
Не погоджуйся на пропозиції незнайомців.
Не погоджуйся гратися з незнайомцями.
Не грайся на вулиці з настанням темряви.
- Кому ще, на вашу думку, треба повідомити ці правила? (друзям, братикам, сестричкам та ін.)
- Нагадайте правила з «Не» в спілкуванні з незнайомцями.
-
VI. Застосування знань, умінь і навичок
Робота в групах «Вам прийшло повідомлення»
Моделювання небезпечних ситуацій
*учні обирають шаблони мобільних телефонів, за їх кольором об’єднуюються у групи.
Об’єднайтесь у групи…. За слідами свого кольору поспішіть на допомогу (вчитель заздалегідь по класу готує різнокольорові сліди на підлозі, за якими діти «вирушають на допомогу», знаходять ситуативну картинку, дають відповіді:
Вправа «Вчимось казати ні» (чітко, впевнено, спокійно)
V. Підсумок уроку
Якщо ви будете пильними та уважними – це врятує вам життя.
Мнемотехніка
Складання повчальної казочки
Вчитель
- Діти, ви любите казочки слухати?
- А які казочки вам подобаються?
- Сьогодні ми з вами будемо не слухати казку, а складати зовсім нову, але повчальну казку. А називається вона «Пригоди хлопчика Неслухняйка». Я казочку почну складати, а ви будете продовжувати. До нової казочки у мене є малюнки, в яких і ховається цікава казочка.
«В одному невеличкому містечу, на одній із довгих вулиць стоїть будинок. У ньому живе.........(пауза) Хочете дізнатись хто ж проживає у будинку? То ж слухайте всі уважно, казка буде починатись...
— Жив-був собі хлопчик та такий був неслухняний, що стали на нього говорити Неслухняйко. Захотів одного разу він без відома батьків піти на вулицю погратися. Забувся Неслухнянко, що не можна йти гуляти на вулицю, не повідомивши батьків чи інших близьких йому людей про те, куди він пішов.
Не можна йти гуляти на вулицю, не повідомивши батьків чи інших близьких тобі людей про те, куди ти йдеш і з ким.
- Вийшовши на вулицю, хлопчик побачив, що у дворі не має нікого із друзів. Він вирішив помандрувати вулицями міста. Зайшовши за ріг, Неслухняйко помітив, що за ним слідом прямує той незнайомець.
Вчитель
- Які дії вчинить хлопчик? (відповіді учнів)
Якщо ти відчуваєш, що хтось переслідує тебе, намагайся втекти від нього, але не заходь у безлюдні місця. Ніколи не погоджуйся йти з незнайомими людьми до чужого під’їзду, підвалу або інших безлюдних місць.
- Але хлопчику стало ціково, хто цей незнайомець. Він зупинився і чемно привітався із ним. На це незнайомець усміхнувся і запропонував йому цукерку.
Вчитель
Не приймай від незнайомців ласощі, подарунки.
- Неслухняйко здивувався такому подарунку і дременув геть від незнайомця.
- Біг від тротуаром біля дороги. На краю стояв дорожній помічник – світлофор, який ніби моргав своїми вогнями.
- І тут біля нього зупинився червоний автомобіль. З нього вийшов чоловік і запропонував підвезти хлопчика.
Вчитель
- Що мав зробити Неслухняйко: сісти з радістю у авто чи чемно відмовити?
Якщо біля тебе зупиняється авто і незнайома людина звертається з якимось проханням, головне не підходь надто близько до машини.
Якщо запитання тобі здаються сумнівними, то ввічливо скажи незнайомцю, що ти поспішаєш; ні в якому разі не сідай до машини, що б тобі не пропонували.
- Неслухняйкові стало так страшно. Найбільше він хотів дістатись додому, до рідних йому людей.
- На вулиці уже темніло. Хлопчик квапливо вертався додому. Йому було страшно і самотньо. Здавалось, що він загубився.
Якщо ти загубився у незнайомому місці звернись до поліції
Не грайтеся на вулиці допізна!
- Нарешті, Неслухнянко дістався до рідного будинку. У дворі він побачив маму й тата. Він зрадів побачивши їх.
Пам’ятайте! Говорити ласкаві слова, обіймати, цілувати, дарувати подарунки й пригощати солодощами можуть тільки дуже близькі люди та рідні.
- Дітки , вам сподобалась казочка?
- Як ви думаєте, чи все правильно робив наш головний герой казочки?
- Нагадайте правила з «Не» в спілкуванні з незнайомцями.
- Не розмовляй з незнайомцями.
VI. Підсумок уроку
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Незнайомцю я скажу «ні»,тому що…
Учні разом з учителем стають у коло на відстань витягнутої руки, послідовно дивляться на сусіда, спочатку говорять ім’я дитини, промовляють одне з правил, закінчують речення словами «цінуй життя та здоров’я», беруться за руки. Поступово учні утворюють коло, в якому всі тримаються за руки. На витягнуту долоньку вчителя учні кладуть свою долоньку з побажаннями. Вчитель узагальнює: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!» Разом скажемо: «Ми – найкращі!» та привітаємо один одного оплесками, адже ми всі доклали зусиль, щоб навчитись безпечної поведінки.
Я вам сказати мушу,
що живемо ми лиш раз.
Бережи себе і друзів
та згадуй Правила щораз.
Правіла поведінки з незнайомими людьми
Однією з найбільш серйозних небезпек, що постійно підстерігає дітей і підлітків, особливо в міських умовах, може бути зустріч із небезпечними незнайомцями - людьми схильними до злочинних дій, психічно неврівноваженими, а також тими, хто перебуває в наркотичному чи алкогольному сп’янінні. Серед них можуть бути ґвалтівники, грабіжники, хулігани, убивці, маніяки та ін. Для того, щоб уникнути такої небажаної зустрічі, а якщо вона все ж таки відбулася та зберегти своє життя й здоров'я необхідно знати й завжди дотримуватися простих й у той же час досить ефективних правил поведінки:
• Пам'ятати, що небажана зустріч із небезпечним незнайомцем найбільш ймовірна влітку, в період з 21.00 до 1.00, узимку з 19.00 до 24.00. Місцем цієї зустрічі може бути пустельна вулиця, парк або сквер, запущений двір, гаражі, лісопосадки, привокзальні райони, під’їзд житлового будинку, ліфт тощо.
• Не вступати в розмови з незнайомими людьми на вулиці, в міському транспорті, інших місцях, а у випадку коли поблизу немає інших людей не відповідати навіть на запитання незнайомців і при цьому не боятися показатися погане вихованими.
• Якщо незнайомці проявляють наполегливість в установлюванні контакту з вами необхідно терміново тікати від них. А якщо вони вас переслідують, необхідно голосно кричати й звати на допомогу.
• У випадку застосування незнайомцем фізичної сили, активно пручайтеся й голосно кричіть, “Рятуйте!”
• Не приймати подарунків й особливо любих видів частувань від незнайомців: цукерок та інших кондитерських виробів, жувальних гумок, соків та інших солодких напоїв, у яких можуть знаходитися отрута та психотропні речовини.
• Ніколи не заходити одному в під’їзди будинків, ліфти й інші замкнуті приміщення разом з незнайомими людьми.
• Не підніматися поодинці по темним сходам, і ні в якому разі не заходити в чужі квартири. У разі нападу кличте на допомогу. Кричить голосно “Пожежа”, тому що на цей заклик мешканці будинків більш активно реагують, і активно захищайтеся! Для цього застосовуйте всі види опору: свої зуби, нігті, шпильки, гребінці та інші предмети що є під рукою.
• Не сідайте в машину, якщо в ній перебувають незнайомі люди.
• Ніколи поодинці, без друзів або батьків, не надавайте допомогу незнайомим людям у перенесенні речей, особливо до них додому або до їхньої машини.
• У ситуації, коли фізично сильніші за вас незнайомі люди вимагають у вас гроші або речі - віддайте їм те, що вони хочуть, при цьому постарайтеся їх запам'ятати й відразу ж повідомите про те, що трапилося міліцію, за телефоном 02 або безпосередньо першому співробітникові міліції, якого ви зустрінете. Пам’ятайте, що головне в подібній ситуації - зберегти своє життя й здоров'я.
• Перш ніж прийняти від друзів або знайомих запрошення відсвяткувати день народження або інші свята обов'язково поцікавтеся хто ще запрошений, де точно буде відбуватися святкування й обов'язково про це повідомте своїм батькам.
• Ніколи не приймайте пропозиції від незнайомих людей сходити в кіно , кафе, бар або покататися на машині.
• Не приймайте від незнайомих людей пропозицій знятися в рекламному ролику, надати допомогу в устрої на роботу або навчання. Про всі подібні пропозиції обов'язково розповідайте своїм батькам.
• Не розповідайте незнайомим людям де живете, хто ваші батьки, як ваше прізвище.
• Про всі дивні зустрічі, подарунки і пропозиції незнайомих людей обов'язково й негайно повідомляйте своїм батькам або вчителям.
• Пам’ятайте, що говорити ласкаві слова, обіймати, цілувати, дарувати подарунки й пригощати насолодами можуть тільки дуже близькі люди.