ТЕМА: Декоративно-прикладне мистецтво та народні художні промисли.
МЕТА: познайомити учнів із українськими народними промислами (Косів, Опішня, Яворів, Петриківка); прищеплювати любов до своєї малої батьківщини; розвивати художній смак, виховувати шанобливе ставлення до української культури.
ОБЛАДНАННЯ: матеріали та таблиці-ілюстрації: таблиця «Українська керамічна іграшка»; зразки народних іграшок, виготовлених із різноманітних матеріалів (тканина, глина, деревина, солома); технологічна таблиця з виготовлення іграшки-сувеніру «Різдвяний янгол»; таблиця «Організація роботи учнів по групах за принципом «конвеєру».
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітається з учнями та бажає гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Учні готуються до роботи, організовують свої робочі місця.
II. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Мистецтво виготовлення іграшок — один із найдавніших видів народної художньої творчості.
Найвищим проявом творчості народу є його мистецтво, яке він проніс через століття. Особливістю творчості народного майстра є те, що він свідомо виготовляє не тільки твір мистецтва, а і потрібну в господарстві річ. Тобто, майстри робили красивими звичайні речі, якими вони користувалися щоденно: посуд, одяг, іграшки тощо.
Своєрідність виготовлення іграшок визначається умовами побуту та праці, звичаями народу, національним характером, кліматичними умовами та матеріалами, які використовували. Так, в областях, багатих деревиною, іграшки були дерев'яні, у містах, багатих покладами глини — керамічні тощо.
Ранні іграшки Київської Русі, знайдені на території древніх міст — Київ, Опішня, Ужгород, Яворів, Косів датуються приблизно — X—XV ст. Сюжети іграшок того часу: коні, птиці-свистунці тощо.
У цих іграшках уже проявилися основні риси, притаманні всій народній творчості:
— узагальнення форми;
— характерні фольклорні деталі;
— перебільшування образу.
Іноді іграшці надавалося магічне значення. Наприклад, різноманітні свистунці, тріскотали, брязкальця за язичницькими віруванням слов'ян своїм свистом та шумом відганяли злих духів. Із тих же причин не зображували обличчя у ляльки.
Із часом змінювалися та вдосконалювалися прийоми виготовлення іграшок, але зберігалися та розвивалися художні традиції, які заклали основу українських народних промислів.
Косів
Широко розкинулося по схилах Карпатських гір село Пістень. Гончарні вироби з Пістені та сусідніх селищ користувались великим попитом на ярмарках у місті Косів. Так, Прикарпатське місто Косів в Івано-Франківській області стало осередком гуцульського народного мистецтва.
Косівські вироби важко спутати з якимись іншими — лише дві-три фарби створюють характерний жовто-коричнево-зелений колорит розпису на білому тлі.
У розписі майстри використовують мотиви вазона, виноградного грона, багатопелюсткової троянди, які часто поєднуються з сюжетними композиціями на побутові теми. У рослинні або геометричні розписи народні майстри вводять зображення птахів, тварин: півня, оленя, коня.
Поєднання різних матеріалів надає виробам своєрідної і неповторної краси.
Опішня
Здавна Опішня на Полтавщині здобула славу гончарського осередку, і досьогодні зберігає значення одного з основних центрів гончарства в Україні. Опішня — селище з найбагатшими і найрізноманітнішими покладами глини. Гончари Опішні називають глину «святою землицею». Тут виробляють вироби, які вносять красу в буденне життя.
Опішнянські майстри славились виготовленням різноманітних дитячих іграшок — найчастіше свистунців у вигляді коників, півників, козликів. А ще робили цілі комплекти декоративних фігурок, які складають веселі і жартівливі жанрові групи: «Весілля», «Ярмарок».
Світло-жовтий колір фону, або червоно-коричневий чи зелений фон, посилений контрастами блакитного, темно-коричневого, яскраво-зеленого, синього або чорного і политий прозорою поливою,— ось своєрідні ознаки, що виділяють мистецтво опішнянських майстрів.
Яворів
Містечко Яворів у Львівській області здавна славилось майстрами, які виготовляли і розписували скрині. Скрині робили з соснових і липових дошок. Соснові покривали фарбами коричневого кольору, створюючи тло для розпису. А в липових залишали фактуру чистої деревини.
Розфарбовували також і дерев'яний посуд, і побутові речі, і музичні інструменти, і, звичайно, іграшки: кінь-гойдалка, свистунці, ляльки, птахи.
Тенденції українського народного мистецтва у наші часи продовжують жити та розвиватися. Найцінніші риси народної іграшки: яскрава образність, доброзичливий гумор, почуття матеріалу.
Сучасна народна іграшка вже не відповідає своїм первісним функціям — вона зникла з ігор дітей.
Сьогодні народна іграшка ввійшла в наше життя як один з яскравих прикладів декоративно-прикладного мистецтва, як сувенір, прикраса сучасного інтер'єру.
Іграшку-сувенір за принципами підвісної конструкції зі звисаючими елементами («мобілє») часто підвішують над колискою немовляти як іграшку та оберіг.
Ш. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Учитель.
Зараз ми навчимося за допомогою конструювання виготовляти з паперу іграшку-сувенір за конструкцією «мобілє» — «Різдвяного янгола».
Учень зачитує щедрівку:
Нова радість стала
Нова радість стала, яка не бувала:
Над вертепом звізда ясна світлом засіяла.
Де Христос родився, з Діви воплотився,
Як чоловік пеленами, убого повився.
Ангели співають, славу й честь звіщають,
На небесі і на землі мир проповідають.
• Практичну роботу з виготовлення іграшки-сувеніра «Різдвяний янгол» учні виконуватимуть у групах.
Клас поділяється на групи, за кількістю рядів.
Робота у групі організується за принципом «конвеєру», коли кожен учень виконує свою частину роботи, користуючись таблицею, послідовно на своїй дільниці. Виконавши свою роботу, учень передає заготовку наступному а той за ланцюжком — далі, доки всю фігурку не буде зроблено. Закінчені окремі елементи з'єднують в одну композицію.
Кожна група має технологічну карту з виготовлення фігурки «Різдвяного янгола», яка допоможе учням у роботі над іграшкою.
Творче завдання
За викройками, наданими у технологічній карті, можливо спробувати зробити фігурки: мудреця (замість німбу надіти йому на голову паперове покривало), феї (прикрасити фігурку мішурою та приклеїти блискітки на сукню та крила) тощо.
На дошці закріплено таблицю «Організація роботи учнів у групах за принципом «конвеєру»», яка допоможе учням у роботі над практичним завданням.
Організація роботи учнів у групах за принципом «конвеєру»
1. Розмітити за викройкою 2. Тіло янгола
серветку
3.
Інструктаж із техніки безпеки
Під час виконання завдання необхідно бути уважним з інструментами та матеріалами, які використовуються в роботі: ножиці, різаки, ножі. Вирізуючи елементи композиції, направляйте робочі інструменти від себе, щоб не поранитися. Не спрямовуйте інструменти в бік однокласників та не робіть різких рухів. Не обертайтеся, тримаючи в руках інструмент.
Самостійна робота учнів
Учні у групах виконують іграшку-сувенір «Різдвяний янгол». Учитель допомагає учням, в яких виникли труднощі.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Наприкінці уроку фігурки янголів і зірок об'єднуються в об'ємно-просторову композицію та виходить мобіль «Різдвяний янгол». Учні вирішують, як вони прикрасять цією іграшкою дім чи клас.