1
ДЕНЬ САМОВРЯДУВАННЯ, ЯК НОВА ФОРМА ВЗАЄМОДІЇ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ І СІМ’Ї
Анотація: стаття присвячена одному з найважливіших і стрижневих напрямів діяльності дошкільного навчального закладу – взаємодії з родинами, зокрема, використанню нетрадиційної форми роботи – дня батьківського самоврядування. Окреслено мету, завдання, поетапну структуру підготовки та проведення заходу.
Ключові слова: день батьківського самоврядування, «Батьківське віконечко», зміщення акцентів, бліц-інтерв’ю, тематична мініатюра, диспут-трибуна, рефлексія, пострефлексія.
Українська родина переживає сьогодні великі економічні та духовні труднощі. В складних сучасних умовах батьки потребують систематичної та кваліфікованої допомого з боку педагогів. Взаємодія з родинами наших вихованців направлена на активне залучення батьків до навчально-виховного процесу з дітьми .
Задача номер один для педагогічного колективу дошкільного закладу – використовуючи старі, традиційні методи роботи з родинами, наповнити їх сучасним змістом, новими пріоритетами, зміщеними акцентами на індивідуальну роботу із сім’ями, вивчення стилів сімейного виховання, проблем окремо взятої родини, забезпечення кожного члена родини порцією адресної допомоги.
Вихователю складно коректувати манеру поведінки дитини, не маючи інформації від батьків про особливості життя дитини вдома. Відповідальні батьки завжди зацікавлені в подробицях життя своєї дитини і заради спільної мети (виховання щасливої дитини) охоче діляться з вихователем своїми думками щодо процесу навчання та виховання.
Дорослі (педагоги і батьки) мають прийти до однакового розуміння індивідуальності дитини, бути однаково озброєні психолого-педагогічними знаннями і баченням, забезпечити гармонію взаємодії та впливу на душу і розум малюка. Досягти успіху можна лише тоді, коли педагоги та батьки стануть союзниками у справі навчання та виховання дітей.
Розв’язання вищеозначених питань можливе при застосуванні інтерактивних та нетрадиційних форм взаємодії з батьками. Одним із ефективних заходів, як показала практика діяльності дошкільної установи, є день батьківського самоврядування.
Великий тлумачний словник сучасної української мови трактує самоврядування як форму управління, за якого суспільство, певна організація, господарська чи адміністративна одиниця тощо має право самостійно вирішувати питання внутрішнього керівництва .
Аналіз визначень у наукових джерелах (А.Макаренко, В.Сухомлинський, Н.К. Крупська) дозволяє у контексті нашої роботи виокремити фактори, на які впливає участь у самоврядуванні: розвиток організаторських здібностей, почуття відповідальності та ініціативи, забезпечення активності.
Співпраця родини і дошкільного закладу має ґрунтуватися на взаємоповазі та рівноправному партнерстві. Тому така форма роботи, як день батьківського самоврядування, стала для нас актуальною. Спочатку ми ознайомилися з досвідом дошкільних закладів, які вже спробували провести день батьківського самоврядування в себе. Їх досвід став для нас цікавим, а головне, ми побачили його переваги порівняно з іншими формами роботи з батьками, а саме: можливість повноцінної взаємодії батьків, вихователів і дітей.
Мета проведення дня батьківського самоврядування: визначення спільних позицій дошкільного навчального закладу і родини на ціннісні орієнтири у вихованні, розвитку і навчанні дітей.
Завдання, які ми ставили у процесі запровадження нової форми взаємодії з батьками, наступні:
Концепція проведення Дня батьківського самоврядування в нашому дошкільному закладі полягає в обов’язковому дотриманні трьох етапів:
1) підготовчий;
2) організаційний;
3) рефлексивний.
Підготовчий етап за часом і інтенсивністю виявився найбільш тривалим та змістовним. З метою якісної підготовки до заходу (за 1-3 місяці) педагоги закладу активно використовували наочно-друковану форму роботи. У батьківських куточках розміщувалися поради від вихователів і вузьких спеціалістів з питань навчання, виховання та розвитку дитини, психологічних і фізіологічних особливостях малюків різного віку. Матеріали змінювалися з періодичністю раз на два тижні, поповнювалися новинками, урізноманітнювалися рубриками «Вивчіть з нами», «Чи знаєте ви?», «Розкажіть дітям» тощо. Своєрідний діалог між родинами, батьками та педагогами відбувався у такій інтерактивній наочно-друкованій формі, як «Батьківське віконечко». Завдання: Гасло – «Від батьків для батьків заради дітей». Залучення батьків до обговорення питання: «Яким би Ви були вихователем?» у рамках «Дискусійної трибуни»; рефлексивна оцінка подій, що відбуваються у дошкільній установі або вдома. Стала нам у нагоді ще одна бібліотечка – кишенькова. Це інформація для батьків у вигляді міні-буклетів, своєрідний дайжест, тези для батьків із збірок, присвячених питанням виховання дітей. Перевага «кишенькової» бібліотечки – стислий, лаконічний виклад матеріалу, орієнтований на конкретну родину або розв'язання певної проблеми. З метою ознайомлення батьків з навчально-виховним процесом, в ДНЗ було проведено День відкритих дверей. Він надав можливість батькам ознайомитися з особливостями роботи ДНЗ, побачити свою дитину з іншої сторони. Цікавим прийомом виявилося бліц-опитування для батьків: «Ідеальний вихователь це…». Результати опитування показали, що перш за все, вихователь має бути цікавою особистістю для дитини, по-друге, мати вищу освіту, і по-третє, бути гарною, мати приємний зовнішній вигляд.
Доцільним на даному етапі виявилося анкетування батьків. Було проведено декілька видів анкетувань, та опитувань для батьків, зокрема: Дітей виховують батьки, а батьків?», «Про дитину і садок», «Дозвілля моєї дитини» тощо. Деякі результати відповідей насторожили педагогів. Так, більшість батьків у переліку пріоритетних для малюків видів діяльності пункт «праця дітей» навіть не визначили. На запитання «Чим Ваша дитина займається у вихідні дні?» із 46 респондентів 16 відповіли «малює, складає пазли, грається іграшками», читають книжки тільки у трьох сім’ях. І в той же час на запитання «Скільки часу ви приділяєте своїй дитині ввечері?» переважна більшість відповіла «майже весь вечір до сну». Результати анкетування дозволили зробити певні висновки для подальших кроків удосконалення взаємодії з батьками. Паралельно роботі з батьками вихователями проводилися тематичні бесіди з дітьми: «Наш дитячий садочок», «Іграшки», «Професії», обігравалися різні ситуація, які мають місце в дитячому колективі, проводилися інтерактивні ігри з дітьми «Добре-погано», «Я в дитячому садку».
Наступним кроком на підготовчому етапі стала методична нарада з вихователями щодо окреслення кола питань з підготовки та проведення Дня батьківського самоврядування. Після чого було визначено коло учасників заходу. Протягом цього етапу відбулися індивідуальні співбесіди з батьками вихованців та педагогами. Також доцільними виявилися бліц-консультації «А Сергійко любить це…», «Екстримальна ситуація»… Цікавим прийомом виявилося «Віконечко спостережень», коли батьки, у зручний для них час, мали можливість поспостерігати за дітьми, їх поведінкою під час ігор, стилем спілкування педагога з дитиною.
Ми вважали за доцільне дати відповіді на усі запитання із «Скриньки незручних запитань». Цим самим, дати батькам зрозуміти, що ми переймаємося усім, що їх хвилює і завжди готові до спілкування. Підсумком підготовчого етапу став наказ завідуючої про проведення дня батьківського самоврядування.
Наступний, організаційний етап, розпочався з наради при завідуючій. Завідувач ДНЗ Лесик В.В. ознайомила під підпис батьків-учасників з посадовими обов’язками та провела інструктажі з охорони праці та безпеки життєдіяльності дітей. «Дівчата, ми Вам довіряємо найцінніше, що є в садочку - наших дітей» - такими словами Лесик В.В. підсумувала нараду. У цей день батьки мали унікальну можливість побувати на місці вихователів, помічників-вихователя та завідуючої і подивитися на життя дитячого садка «зсередини». Далі всі батьки були задіяні в організації та проведенні режимних моментів, занять, ігор по групах тощо. Темою дня було: «Виховуємо Добром, Красою та Любов’ю».
Інструктор з фізичного виховання - мама, яка вже другий рік поспіль бере участь у дні батьківського самоврядування (перший рік – вихователь) з великою відповідальністю підійшла до своєї справи. Ранкова гімнастика була проведена у нетрадиційній формі з віршованим супроводом, що додало дітям гарного, бадьорого настрою. Заняття з фізичної культури у середній групі «Веселка» та в двох молодших групах «Капітошка» та «Соняшник» проходили за мотивами казки «Ріпка». Мама була виснажена від занять і разом з тим вражена підготовкою та вміннями дітей. А діти із задоволенням перевтілювалися в казкових героїв.
Цікаво, змістовно та повчально пройшла екскурсія в парк. Саме тут відбулося заняття дітей старшої групи «Ромашка»: «Любов, доброта та краса навколо нас». Під час екскурсії діти спостерігали за пробудженням природи з приходом весни, слухали спів пташок. Великою несподіванкою для всіх була поява білочки, яка стрибали з гілки на гілку. Потім дітям було запропоновано обвести свою долоньку, на завчасно заготовлених жовтих та блакитних аркушах. Всі діти старанно виконували завдання, результатом якого стало оформлення (в групі) великої жовто-блакитної квітки з пелюстками долоньок дітей. Діти грали в рухливі ігри. Всі разом складали за допомогою рук сердечко, пташку, квітку. На завершення екскурсії влаштували невеличку фотосесію, на згадку про цей день. Багато нового і цікавого дізнались як діти так і батьки.
В старшій групі: «Сонечко» діти малювали Весну, а потім презентували свій малюнок, складаючи цікаву, змістовну розповідь про своє бачення краси весни. Скільки цікавих думок почула мама, яка виконувала роль вихователя в цій групі. А от на прогулянці діти дали волю емоціям і організувати з ними рухливі ігри не вдалося.
В середній групі «Веселка» мама-вихователь запланувала цікаву подорож-заняття країною казок. В гості до дітей завітала казкарка. Нажаль, провести заняття в цій групі вихователю не вдалося, хоча її донька намагалася постійно допомогти і згуртувати дітей. Підтримувала маму, хоча сама була дуже засмучена.
Зовсім по іншому відбувалося заняття в другій середній групі «Вишенька». Діти із задоволення виконували завдання, допомагаючи казковим героям, які потрапили у біду. Перетворювалися у казкових героїв та грали в ігри. Діти приємно здивували вихователя своєю дисципліною, активністю, відповідями на запитання. Граючи з дітьми в рухливі ігри мама на мить перетворилася в щасливу дитину.
В молодшій групі «Капітошка» до дітей завітав Колобок. Вихователь разом з дітьми програли казку «Колобок» за допомогою пальчикового театру. Провела з ними дидактична гру «Знайди де заховався Колобок», рухливу гру «Веселі колобки». А на вулиці діти почали ліпити «колобків» у пісочниці.
В молодшій групі «Соняшник» вихователем була бабуся одного з вихованців, яка працює вчителем в школі. Вона провела заняття з математики «В гості до Колобка». Діти вразили її своїми знаннями. Під час дидактичної гри «На що схоже?» діти називали предмети, які схожі на геометричні фігури: коло, квадрат, прямокутник. Грали в гру «Що сховалось», «Чарівний мішечок».
Групу «Калинка» відвідують наші самі маленькі вихованці. Та і в них був не звичайний день. На зміну вже знайомої виховательки прийшла мама Сергійка з новими цікавими книжками для малят. Вона розповідала нові потішки, віршики під час умивання та прийому їжі. Важким видався процес вдягання дітей на вулицю, всі речи переплуталися. Та поряд завжди були вихователі групи, які прийшли на допомогу.
Помічники вихователя виконували свою щоденну роботу: кормили дітей, мили посуд, прибирали, допомагали збирати дітей на вулицю, а також допомагали організовувати дітей під час заняття. Та виявилося, що все не так просто, як здається. Потрібно швидко і якісно виконати значний обсяг роботи і при цьому не забувати про дітей, знайти час з ними поспілкуватися.
За роботою всього колективу закладу спостерігала мама, яка виконували роль завідуючої. Вона перевірила санітарний стан кухні, груп. Перевірила порядок у коморі. Та більш за все хвилювалася, щоб всі діти були цілі та неушкоджені. Хвилювалися і педагоги закладу: і за дітей, і за дорослих. В цей день у педагогів закладу був методичний день. Продовж методичного дня вихователі займалися самоосвітою, а саме:
Після завершення запланованих заходів усі педагоги та батьки зібралися на підведення підсумків за круглим столом (рефлексивний етап). Батьки та вихователі ділилися враженнями від пережитого в цей день. Одні розповідали про роботу помічника вихователя, інші взагалі про роботу садочка в цілому, про важкість і складність професії вихователя. Але всі були єдиної думки – батькам потрібен такий день.
Нам була дуже цікава не лише думка батьків, але і враження наших вихованців від незвичайного для них дня, коли їх мама – вихователь. Всі діти раділи новим враженням, «свободі», а також можливості проявити себе. Діти, чиї батьки були вихователями, з гордістю розповідали про свою маму.
Вже наступного дня в «Батьківських віконечках» з’явилися роздуми та враження учасників дня батьківського самоврядування. Таким чином, батьки, які не брали участі у заході, мали змогу ознайомитися з усім, що відбувалося в той день.
Наступним кроком рефлексивного етапу стала методична нарада з вихователями: «Рефлексивний аналіз успішності проведення Дня батьківського самоврядування. Визначення перспектив у саморозвитку, роботі з батьками, дітьми». Враховуючи всі зауваження та пропозиції педагогами закладу було вирішено, продовжувати практику проведення дня батьківського самоврядування з врахуванням таких аспектів: добирати нові форми і засоби адекватно до готовності батьків, змістити акценти пріоритетності навчальної діяльності на спілкування і розвиток дітей.
Отже, завдяки Дню самоврядування змінився характер взаємоспілкування батьків і дітей: батьки по-новому заглибились у дитину, почали розуміти її неповторність і унікальність, набагато глибше стали сприймати її інтереси та потреби, зрозуміли, що у дітей теж можна навчитися слухати і чути, усвідомили рівень батьківської відповідальності за долю власної дитини, зрозуміли, як багато потрібно знати для того, щоб бути для дитини цікавою особистістю.
Додатки
Рефлексія батьків-учасників Дня самоврядування
Рефлексія дітей
Група «Сонечко»
Група «Ромашка»
Група «Капітошка»
Група «Вишенька»
Група «Веселка»