Тема. Наша мова солов’їна (до Дня української писемності та мови).
Мета. Розвивати знання про красу та багатство української мови; виховувати любов до рідної мови, повагу до традицій рідного краю та свого народу; формувати почуття національної гідності.
Обладнання. Наочний матеріал: українські народні казки, папір, кольорові олівці.
Хід заняття
І. Вступна частина.
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім'я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко
ІІ. Основна частина.
- Мова – найважливіший засіб спілкування. Це найдорожчий скарб кожного народу. Щороку 9 листопада наша країна відмічає свято - День української писемності та мови. Українська мова офіційно визнана однією з наймелодійніших у світі. Найбільше слів починаються на літеру «П». Назвіть слова, які ви знаєте на літеру «П».
- Діти називають слова.
- Найменше слів починаються на літеру «Ф».
- Діти називають слова.
(Порівнюємо кількість названих слів)
- Мабуть, кожному з вас мами та бабусі читали українські народні казки? Давайте перевіримо, які з них вам знайомі?
Гра «Продовжіть казку»
— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?..... (Коза-дереза)
— Поїдь, діду, в ліс, вирубай там мені деревинку, та зробимо колисочку, то я положу деревинку в колисочку та й буду колихати; от буде мені хоч забавка!...
(Телесик)
Покинув його й сам поїхав.
Коли це приходить до кота лисичка та й питає його:
— Що ти таке?
А він каже:…
(Пан Коцький)
— А де ж ви будете орати? Я не знаю. Вони кажуть.
— Ми будемо тягти скибу від дому аж до тії ниви, де будемо орати,— то ти за тією борозною і йди.
Поїхали.
А змій жив над тим полем у лісі та взяв тую скибу закотив, а свою витяг до своїх палаців. От вона як понесла братам обідати та пішла за тією скибою і доти йшла, аж поки зайшла до змієвого двора. Там її змій і вхопив.
Поприходили сини ввечері додому та й кажуть матері.
— Ввесь день орали, а ви нам не прислали й пообідати.
— Як-то не прислала? Адже Оленка понесла, та й досі її нема. Я думала, вона з вами вернеться. Чи не заблукалась?
Брати й кажуть.
— Треба йти шукати її….
(Котигорошко)
- Український народ склав багато приказок та прислів’їв про мову. Ось декілька з них. Послухайте уважно і скажіть, як ви їх розумієте.
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Рідна мова – це музика й малювання душі людської.
Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.
Будь господарем своєму слову.
Мовивши слово, треба бути йому паном.
Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
Від теплого слова і лід розмерзається.
Гостре словечко коле сердечко.
- Діти пояснюють, як вони розуміють дані приказки та прислів’я.
- Візьміть, будь ласка, папір та олівці. Намалюйте картинку, яка вам приходить на думку, коли я говорю вислів «українська мова».
- Діти малюють.
Створюємо виставку. Обговорюємо малюнки.
ІІІ. Підсумок.
- Знати, любити, дбайливо ставитися до рідної мови – це обов’язок кожної людини!
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все: тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати.
На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий цвіт вона відкриє!
Бережіть її малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила…
В. Терен