ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ЧИМ НОВИЙ СТАНДАРТ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ПОПЕРЕДНІХ?

Про матеріал
Державний стандарт базової середньої освіти (2020 р.) та Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011р.)
Перегляд файлу

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ:

 ЧИМ НОВИЙ СТАНДАРТ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ  ВІД ПОПЕРЕДНІХ?

 

Складник стандарту

Державний стандарт базової середньої освіти (2020р.)[2]

Державний стандарт базової середньої освіти (2011р.)[1]

Освітні галузі / компоненти

1. Мовно-літературна / іншомовна освіта, друга іноземна мова

2. Математична

3. Інформатична

4. Природнича

5. Соціальна і здоров’язбережувальна

6. Громадянська й історична 7. Технологічна

8. Мистецька

9. Фізична культура

1. Мови і літератури / мовний і літературний

2. Суспільствознавство / історичний та суспільствознавчий

3. Мистецтво

4. Математика

5. Природознавство / загальноприродничий, астрономічний, біологічний, екологічний, географічний, фізичний, хімічний

6. Технології / інформаційнокомунікаційний і технологічний

7. Здоров’я і фізична культура

Структура галузі

Замість змістових ліній, що мали упорядковувати зміст освіти, упорядкування групи обов’язкових результатів навчання, за якими має формуватися зміст освіти в модельних навчальних програмах

Містить загальні змістові лінії, які забезпечують цілісність і наскрізні підходи до побудови змісту навчальних предметів

Опис вимог

Визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання за певними групами:

• загальні результати навчання (спільні для всіх рівнів загальної середньої освіти), через які реалізується компетентнісний потенціал галузі;

• результати навчання, що охоплюють

споріднені загальні результати;

• конкретні результати навчання, що визначають навчальний поступ учня за освітніми циклами;

• орієнтири для оцінювання, що є основою для визначення результатів навчання учнів на завершення відповідного циклу

Визначає вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів за змістовими питаннями кожного із компонентів галузі

Опис змісту освіти

Орієнтовний зміст освіти подано в описі базових знань

Зміст освіти поєднано із описом вимог до його засвоєння

Компетентнісний

підхід

Додано компетентнісний потенціал, що відображає здатність освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень

Вказано, що основою стандарту є компететнісний, діяльнісний та особистісно орієнтований підходи

 

  Проаналізувавши Державний стандарт базової середньої освіти (2020 р.) [2] та Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011р.) [1],  можна сформувати відповідні висновки:

  По-перше, це покладання компетентнісного підходу в основу побудови стандарту. Унікальною відмінністю українських стандартів освіти є те, що державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів та базовий навчальний план, а нині обов’язкові результати навчання і навчальний час у стандартах описано / згруповано за галузями освіти [4].

По-друге, розроблення стандарту передбачало цілісне бачення поступу дитини в навчанні від 1 до 12 класу.

По-третє, на відміну від попередніх стандартів у нинішньому проєкті надається більше академічної  свободи  закладам  освіти,  оскільки  в Базовому навчальному плані для кожної освітньої галузі зазначається мінімальна і рекомендована кількість навчальних годин за циклами навчання .

Однак, недоліком чинних стандартів освіти вважаємо нерівномірність деталізації опису результатів навчання через зміст освіти. Для моногалузей цей аспект не такий суттєвий, оскільки будь-який результат прив’язаний до змісту майбутнього предмету, яким реалізується галузь, а ось для такої галузі як природнича, опис результатів навчання в загальних формулюваннях не визначає змісту майбутніх предметів [3]. Очікування розробників стандарту природничої галузі полягали в тому, щоб забезпечити цілісність природничої освіти й орієнтацію на діяльнісний підхід. Цим зумовлена відсутність груп результатів за конкретними галузями природничих наук.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011). Державний стандарт базової середньої освіти. Кабінет Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 Київ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show (дата звернення: 09.10.2022)
  2. Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua (дата звернення: 09.10.2022)
  3. Засєкіна Т.М. З-36  Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія . Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.
  4. Локшина О.І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX – початок XXI ст.): монографія. Київ: Фенікс. 2009. 404 с.

 

docx
Додано
11 липня
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку