ОДЕСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА №66 І-ІІІ СТУПЕНІВ
ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ВОДНО-БОЛОТНИХ УГІДЬ
МАСОВИЙ ТЕМАТИЧНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ ЗАХІД
ВЧИТЕЛЬКА: ЩЕГЛАКОВА ДЖУЛЬЄТТА ВОЛОДИМИРІВНА
ТЕМАТИЧНА ГОДИНА: «ДЕВ` ЯТЬ КРОКІВ ПІЗНАННЯ ЗНАЧЕННЯ ВБУ»
Цільова аудиторія: 11-А клас
Структура комбінованого уроку – сценарій дій вчителя та учнів
1.Організаційний етап – 1 хв. -Самоорганізація до роботи здобувачів знань
2.Налаштування на роботу - 3хв - Перегляд «Інтелектуальної (ментальної )карти уроку, як ключового матеріалу теми.
Вступне слово вчительки:
« Доброго дня! Сьогодні він у нас незвичайний – тематичний, святковий – Всесвітній День водно-болотних угідь. Віз відзначається з 1997 року.. Дата для святкування цього Дня була обрана невипадково. Саме в цей день, 2 лютого, в Іранському місті Рамсар була підписана «Конвенція про водно-болотні угіддя». Цей документ був створений з метою захисту водно-болотних угідь, що мають міжнародне значення (головним чином вони є місцем існування водоплавних птахів та інших тварин, рослин, грибів, мікроорганізмів).Саме про це ми з Вами сьогодні поговоримо
Ведуча( за власною ініціативою) демонструє на екрані мультимедійної дошки презентацію учениці 9 класу - «ВБУ», визначається головна мета теми:
активізація екологічного руху в школі, районі та місті, формування еколочної культури учнівської молоді, привернення уваги громадськості до екологічних проблем району та міста, екологічної системи ВБУ світу
розвиток творчих здібностей, ініціативності та підприємливості здобувачів знань, як ключових компетентностей, в ході міжвікових та міжпредметних комунікацій
виховання свідомого бережливого ставлення до природи, залучення до захисту та охорони ВБУ Північно-Західного Причорномор` я
застосування інноваційних та інтерактивних методів, форм, прийомів та способів на практиці конкретної колективно-творчої праці
3. Визначається ключова проблема теми:
формування компетентнісного образу “Я” вчителя та здобувача знань через розвиток уявлень про гармонію ВБУ, як екологічну зону фільтрації токсинів Європи та всієї планети
4. Девізом роботи стає методика: « Навчаючи інших – навчаюся сам!»
Учні включаються в проєктну діяльність- 15 хв.: індивідуально або об єднаються в пари, малі групи; вільно обирають міні- теми( їх 7), способи діяльності і починають створювати певні продукти інтелектуальної праці.
5. Презентуються результати пошукової роботи- 15хв в різних формах за вибором учня: письмово, усно. Відбувається комунікація: діалоги, полілоги.
6.Підводяться підсумки за кожним міні-проєктом ( див. додаток «інформаційні матеріали»)
ІНФОРМАЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ
(ЯК РЕЗУЛЬТАТ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ)
1.МІНІ-ПРОЄКТ
Соціальна цінність водно-болотних угідь
Соціальна цінність водно-болотних угідь визначається їх утилітарною значущістю для людини. Серед найважливіших її критеріїв є ресурсний, науковий, культурно-естетичний, етнічний, релігійний та ін.
2. МІНІ-ПРОЄКТ
Ресурсна цінність ВБУ
Ресурсна цінність водно-болотних угідь зумовлена високою продуктивністю біотичних компонентів, що визначає значний ступінь диверсифікації їх використання у народному господарстві (промислове риболовство і мисливство, кормовиробництво, заготівля лікарських видів рослин і дикорослих ягід, заготівля соломи очерету та камки морської для технічних цілей, добування торфу, піску, черепашнику, сапропелю, лікувальних грязей, детриту, грунту донних відкладів тощо)
3. МІНІ-ПРОЄКТ
ВБУ називають ресурсом стабілізації екорівноваги довкілля
Не менша цінність водно-болотних угідь як об'єкта ресурсу стабілізації екорівноваги довкілля. Краса і мальовничість, привабливість їх пейзажів є потужним природним ресурсом збереження психічного здоров'я та відпочинку людини.
4.МІНІ-ПРОЄКТ
ВБУ – цінна рекреаційна зона
На території водно-болотних угідь відбуваються активні фізико-хімічні процеси, внаслідок яких формуються нові поклади детриту (водно-болотні угіддя морські і внутрішні), торфу, сапропелю (водно-болотні угіддя внутрішні), відбувається накопичення і консервування рідких вуглеводнів (водно-болотні угіддя морські, Сиваш).
5. МІНІ-ПРОЄКТ
Наукова цінність ВБУ
Наукова цінність водно-болотних угідь зумовлена своєрідністю розвитку їх біотичних компонентів, який відбувається в умовах трьох природних середовищ - водного, наземного і повітряного. Це, в свою чергу, визначає специфіку проходження адаптивно-еволюційних процесів і, відповідно, структурно-функціональної організації біорізноманіття зазначених екосистем. Останнє зумовлює високу біотичне різноманіття водно-болотних угідь, зокрема б-різноманітність (ступінь видової різноманітності певної території), в-різноманітність (ступінь диференційованості розподілу видів за градієнтом місцезнаходжень - для водно-болотних угідь характеризується як вертикальним, так і горизонтальним градієнтами), г-різноманітність (ступінь різноманітності на ландшафтному рівні). їх з'ясування та вивчення дозволяє отримати принципово нові знання про закономірності поширення, формування, функціонування, ступеня надійності, стійкості тощо біорізноманіття.
6.МІНІ-ПРОЄКТ
Чи має ВБУ культурно-естетичну цінність?
Так, має.Культурно-естетична цінність водно-болотних угідь визначається їх унікальністю як яскравого об'єкта і предмета творчості та натхнення, які служать вихованню глибокої екологічної культури, екофільного світогляду і мислення, біоетики, та сприяють розвитку емоційної сфери і вдосконаленню естетичних уявлень.
7. МІНІ-ПРОЄКТ
Етнічна та етногенетична значущість ВБУ?
Матеріальне і духовне життя кожного етносу тісно пов'язано з природними умовами його проживання. Останні здійснюють значний вплив на форму його суспільної свідомості як систему відображення істотних характеристик навколишнього світу. Саме цим визначається етнічна значущість водно-болотних угідь як елемента природного оточуючого середовища і їх визначальний вплив на стереотипи поведінки, зокрема природну заданість символів у образотворчому мистецтві, фоносемантичні особливості мови, обрядовість, особливості асоціативних реакцій тощо і на етногенетичні процеси в цілому.
7етап – Закріплення отриманих знань в ході перевірки тестовими завданнями, що пов язані з інформаційними матеріалами, а саме:
Тест «Сім кроків пізнання ВБУ»
1.Чим, на Вашу думку, визначається соціальна цінність водно-болотних угідь?
А) утилітарною значущістю для людини
Б) тільки ресурсним значенням
В) тільки естетичною цінністю
Г)лише етнічним критерієм
2. Чим зумовлена ресурсна цінність ВБУ?
А) високою продуктивністю біотичних компонентів
Б) низьким рівнем диверсифікації
В) етнічним критерієм
Г)детритом
3. Чому ВБУ називають ресурсом стабілізації екорівноваги довкілля?
А) Краса і мальовничість, привабливість їх пейзажів покращує психічне здоров я людини
Б)природний ресурс для відпочинку людини
В) формуються нові поклади детриту
Г) відбувається накопичення і консервування рідких вуглеводнів
4. Чому ВБУ – цінна рекреаційна зона?
А) Краса і мальовничість, привабливість їх пейзажів покращує психічне здоров я людини
Б)природний ресурс для відпочинку людини
В) формуються нові поклади детриту
Г) відбувається накопичення і консервування рідких вуглеводнів
5. В чому полягає наукова цінність ВБУ?
А) своєрідністю розвитку їх біотичних компонентів
Б) структурно-функціональної організації біорізноманіття зазначених екосистем
В) високе біотичне різноманіття водно-болотних угідь
Г) всі названі вище критерії
6.Чи має ВБУ культурно-естетичну цінність?
А)так
Б) ні
7. У чому полягає етнічна та етногенетична значущість ВБУ?
Допишіть речення:
Матеріальне і духовне життя кожного етносу тісно пов'язано з природними … ….. …..
8. Підсумок уроку: мета досягнута в повному обсязі.
ДЗ:Учні пропонують організувати свято ВБУ в школі; самостійно провести тематичні бесіди про ВБУ в інших класах середньої та початкової школи в межах тематичного дня знань про ВБУ
9. Рефлексія.
Учні жестом оцінюють значення ВБУ в житті людини та природі (див світлину)
В ході уроку пояснюється значення окремих нових понять і термінів:
Ключові слова – словничок (Вікіпедія)
Рекреація, активний відпочинок (лат. recreatio — відпочинок) — це система заходів, пов'язана з використанням вільного часу людей для їх оздоровчої, культурно-ознайомчої і спортивної діяльності на спеціалізованих територіях, які розміщені поза їх постійним помешканням.
Угі́ддя — частина землі, що відрізняється від сусідніх способами господарювання. З точки зору права, угіддя є обмеженням, формуються землевпорядною документацією і реєструються у Державному земельному кадастрі. Угіддя бувають сільськогосподарські, лісові, мисливські, рибні і таке інше. Земельні
(використані достовірні матеріали Інтернет ресурсу)