Дії з двоцифровими числами. Віднімання від круглих чисел виду 40-16.

Про матеріал
Мета. Сформувати здібність віднімати двоцифрові числа від круглих, розвивати вміння записувати та розв’язувати приклади стовпчиком, розв’язувати складені задачі. Розвивати обчислювальні навички, мислення, увагу.
Перегляд файлу

                                                                                   Пархоменко Оксана Михайлівна,

                                                                                   вчитель початкових класів

                                                                                   Броварської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6

Клас: 2

Предмет: математика.

Розділ: дії з двоцифровими числами.

Тема. Віднімання від круглих чисел виду 40 – 16.

Мета. Сформувати здібність віднімати двоцифрові числа від круглих, розвивати вміння записувати та розв’язувати приклади стовпчиком, розв’язувати складені задачі. Розвивати обчислювальні навички, мислення, увагу.

 Обладнання. Петерсон Л.Г. Математика 2 клас, 1 частина: Навчальне видання.-2019р.-Суми.: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.». Картки з числами, картки для роботи в парах, картки для індивідуальної роботи, каси з дидактичним приладдям.

Хід уроку

I Самовизначення до діяльності.

- Запишіть числа у порядку спадання і ми прочитаємо девіз нашого уроку. (Слова девізу на звороті карток з числами.)

  57       75        46      78         14       89         7        66         20       37

 

Якщо за день нічого не вивчив, то весь день змарнував.

 

- Як ви розумієте цей вислів?

- Які завдання чекають нас сьогодні на уроці?

II Актуалізація знань і фіксація труднощів у діяльності.

1.Усні вправи.

- Знайдіть серед записаних чисел «зайве» число. (7 – одноцифрове; 20 – кругле; 66 – записане однаковими цифрами.)

- Назвіть сусідів найбільшого числа.

- Назвіть кількість десятків і одиниць у кожному числі.

- Кожне число зменшіть на 4.

2.Перевірка домашнього завдання.

- Назву якої казки ви розшифрували? («Коник-горбоконик.)

- Що спільного мають всі приклади? (Це приклади на віднімання від круглих чисел.)

- Яким правилом користувались під час обчислень? (У зменшуваному немає одиниць. «Дробимо» один десяток, віднімаємо одиниці від одиниць і записуємо решту десятків.)

3.Віднімання одноцифрового числа з круглого.

Гра «Хто швидше». Робота в парах – хто швидше обчислить свої приклади і підніметься до сонечка.

 

 

 

 

                                                       40 – 5               30 – 4  

                                             70 – 8                                   50 – 7 

                                    60 – 9                                                      40 – 8 

                            80 – 4                                                                        70 – 6 

- Перевірте: І варіант – 76, 51, 62, 35.   ІІ варіант – 64, 32, 43, 26. 

III Постановка навчальної задачі.

1.Індивідуальна робота на картках.

14 + 32 =            42 + 8 =             37 + 53 =

75 – 51 =            80 – 7 =            40 – 16 =

 

- Що спільного у кожному ряду? (У першому рядку – суми, а у другому – різниці.)

- Обчисліть за 2 хвилини.

2.Перевірка самостійної роботи. Учні коментують розв’язання кожного прикладу.

- Чим відрізняється останній приклад від всіх інших? (Новий спосіб обчислень, з яким ще не зустрічались.)

- Знайдіть серед інших прикладів схожий на нього. Чим він схожий? (80 – 7. Зменшуване теж кругле число.)

- А чим відрізняються ці приклади? ( Відємник останнього прикладу – двоцифрове число.)

- Сформулюйте мету нашого уроку. (Навчитись віднімати двоцифрове число від круглого.)

- Яка ж тема уроку? (Віднімання двоцифрового числа від круглого.)

IV Побудова проекту виходу з утруднення.

- Що допоможе нам вирішити проблему? (Графічні моделі, запис у стовпчик.)

1.Побудова графічної моделі прикладу 40 – 16.

 

     урок 4 002.jpg

 

- Викладіть на партах графічну  модель прикладу.

- Як віднімають двоцифрові числа? (Десятки від десятків, одиниці від одиниць.)

- Чи можемо скористатись цим правилом? Чому? (Ні. Відсутні одиниці у зменшуваному.)

- Як знайти вихід? («Займемо» або «роздробимо»  десяток. Тепер можемо віднімати десятки від десятків, одиниці від одиниць.)

- Яка правильна відповідь? (26)

2.Робота з підручником (№1, с 10)

  Закінчіть графічні моделі, з’єднайте їх з виразами і запишіть відповіді.

  Який висновок можна зробити? (Щоб відняти двоцифрове число від круглого, треба «роздробити» десяток і відняти з нього одиниці, а потім з решти десятків відняти десятки.)

 

V Первинне закріплення.

1.Новий обчислювальний прийом застосовується за допомогою математичних знаків.

- Поясніть розв’язання прикладу:

    7 0    3 8 = 3 0 + 2 = 3 2     Учні пояснюють: У зменшуваному немає

60  10   30  8                              одиниць. «Дробимо» десяток. 70 – це 60 і 10,

                                                   38 – це 30 і 8. Віднімаємо з десятків десятки, а з

                                                   одиниць – одиниці. Залишається 3 десятки і 2

                                                   одиниці, або 32.  

2.Робота в парах. Розв’яжіть з коментуванням:

6 0 – 4 9 =                        3 0 – 1 2 =

 

3.Розгляд запису прикладів у стовпчик. (№ 3, с.10)

- Поясніть розв’язання першого прикладу. Про що треба пам’ятати, користуючись цим прийомом? Де можлива помилка? (Треба не забути зменшити число десятків на 1.)

VI Самостійна робота із самоперевіркою.

- Розв’яжіть решту прикладів самостійно.

               50          60         70         80       90

               32          33         34         35       36

 

Давайте перевіримо:   18, 27, 36, 45, 54.

- Що цікавого ви помітили? (Зменшуване збільшувалось на 1 десяток, від’ємник збільшувався на 1 одиницю, а різниця збільшувалась на 9.)

VII Включення в систему знань і повторення.

1.- Виконаємо завдання № 4 на с.10. Виберіть і обчисліть спочатку приклади на новий обчислювальний прийом, а потім решту. Записувати приклади будемо стовпчиком.

- Назву якої казки ви розшифрували? («Царівна-жаба»)

2.Робота над задачею. Прочитайте задачу (№ 5, с.11)

У годиннику тата 16 коліщаток і 14 маленьких детальок. Після того, як син         Олексій розібрав годинник і зібрав знову, у корпус помістилося лише 28 деталей. Скільки «зайвих» деталей залишилось?  

 

 

                           помістилося              залишилося

 

- Що означають в задачі числа 16 і 14? (Це числа, які складають ціле – загальна кількість деталей.)

- Що означає число 28? (Це скільки деталей помістилось у годинник, або це частина цілого)

- Що невідоме в задачі? (Невідомо скільки деталей залишилось, або частина.)

- Як знайти невідому частину? (Потрібно від цілого відняти відому частину.)

- Чи можна одразу знайти невідому частину? (Ні, не можна. Спочатку треба знайти ціле, оскільки воно складається з двох чисел.)

- Хто може сам записати розвязок?

- Кому потрібна допомога?

3.Гра «Уважно придивись і не помились.»

  Знайдіть відповідь, не обчислюючи:

8 + 7 – 7 + 7 – 7 + 7 – 7 + 7 – 7 =

9 + 12 – 12 + 8 – 8 + 26 – 26 + 35 – 35 =

15 + 9 – 3 + 6 – 9 + 14 + 3 – 6 – 14 =

  Що цікавого ви помітили? (У кожному рядку однакові числа додаються а потім віднімаються. Тому початкове число не змінюється. В останньому рядку однакові числа стоять не поруч, тому це може ускладнити обчислення.)

VIII Підсумок уроку. Рефлексія діяльності.

 - Пригадайте девіз нашого уроку. Чи не змарнували ми сьогодні нашого уроку? Чого нового ми навчилися?

Як відняти двоцифрове число від круглого?

ІХ Домашнє завдання. Придумайте приклади на віднімання зі зменшуваним 80, розв’яжіть два рівняння з №7 на ст.11.

docx
Додано
22 січня 2020
Переглядів
2057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку