Діагностична (контрольна) робота № 2 за тему «Лексикологія» для учнів 5 класу (тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання на відповідність, практичне завдання). Контрольна робота складена для двох варіантів, прописані бали за кожне завдання.
Діагностична (контрольна) робота № 2 за тему «Лексикологія»
І варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 2, оберіть лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ варіант (по 1 б.)
[1] Слава про дивну палату докотилася аж до найвіддаленіших куточків держави. [2] З усієї країни з'їжджалися люди, оглядали її, сміялися й веселилися.
[3] Якщо господар зауважував, що натовп зменшується, то йшов на базари, на ярмарки і скрізь розповідав про свою чудову споруду. [4] Найдивнішим дивом у тій палаті були три кімнати, куди входили тільки ті, які ніколи не сміялися й не раділи.
[5] Туди господар водив тільки сумних та тужливих.
А антоніми Б пароніми
В синоніми Г омоніми
2. У переносному значенні вжито слово
А докотилася (1 речення) Б ярмарки (3 речення)
В кімната (4 речення) Г споруда (3 речення)
Завдання 3 ─ 8 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (по 1 б.)
3. Усі слова вжито в прямому значенні в рядку
А рожева тканина, зітхнула земля, засмучене сонце
Б гранітна скульптура, ведмежа голова, золоті сережки
В плекати мову, солодке слово, квашена капуста
Г горить вогонь, солодкий вітер, золота дитина
Д солодкий сон, зелена сукня, солодке печиво
4. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами
А лагідний, ласкавий, мужній
Б сум, смуток, настрій
В автотраса, автострада, автомагістраль
Г ніч, темінь, темніє
Д вродливий, гожий, спокійний
5. Паронімами є слова в рядку
А квіти — троянди
Б балакучий - говіркий
В словник — словотвір
Г господарський – господарчий
Д великий — гігантський
6. Слова-омоніми є в рядку
А Наша Земля стала для нас рідною.
Б Подивись, мамо мила, недаремно киця личко мила.
В 3 великої хмари – малий дощ.
Г Золоте серце мають наші матері.
Д Змалку вчила мене мати рідну мову шанувати.
7. Укажіть рядок, у якому прислів’я містить антоніми
А Від теплого слова і лід розмерзається
Б Гостре словечко коле сердечко.
В Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Г Чесне діло роби сміло.
Д Учений іде, а неук слідом спотикається.
8. Укажіть рядок, у якому допущено лексичну помилку
А видавати книгу
Б подавати руку
В задавати питання
Г переказати кошти
Завдання 9-11 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (по 1 б.)
9. Утворіть антонімічні пари
1 старатися 2 сохнути 3 перебільшувати 4 зупинитися
|
А мокнути Б применшувати В рушити Г прощатися Д лінуватися
|
10. Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать
1 глибокий - мілкий 2 самостійний - незалежний 3 роман - Роман 4 континент – контингент |
А омоніми Б синоніми В антоніми Г пароніми |
1. Нанести удар 2. Заказати в інтернеті 3. Переводити речення 4. Розкривати щоденник |
А відкривати Б розгортати В завдати Г замовити Д переказувати
|
12. Складіть два речення зі словом глибокий так, щоб у першому реченні це слово вживалося в прямому значенні, а в другому – у переносному (1 б.).
Діагностична (контрольна) робота № 2 за тему «Лексикологія»
ІІ варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 2, оберіть лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ варіант (по 1 б.)
[1] Між добром і злом постійно точиться боротьба. [2] Усна народна творчість розглядає їх як антиподи. [3] Наприклад: «Добро довго пам'ятається, а лихо ще довше», «Усе добре знаходь, а зле губи». [4] Водночас добро і зло дають позитивну та негативну оцінку людям, явищам, подіям.
А омоніми Б пароніми
В синоніми Г антоніми
2. Скільки антонімічних пар знаходиться в четвертому реченні
А одна Б дві
В три Г чотири
Завдання 3 ─ 8 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (по 1 б.)
3. Усі слова вжито в прямому значенні в рядку
А гостре слово, теплі стосунки, ніжний дотик
Б ллється пісня, голова колони, м’який характер
В плаче дитина, гострий погляд, усміхнене сонце
Г читати роман, м’яка тканина, паперовий літачок
Д ходить осінь, рожева тканина, зітхнула земля
4. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами
А запечалений, посмутнілий, балакучий
Б смутний, невеселий, засмучений
В ходити, простувати, бігти
Г убогий, небагатий, осиротілий
Д дивувати, приголомшувати, розуміти
5. Не є паронімами слова в рядку
А особовий - окремий
Б мимохідь – мимохіть
В тактовний – тактичний
Г адрес – адреса
Д баланс- баласт
6. Слова-омоніми є в рядку
А Ось відома з давнини дудочка- сопілка.
Б Кожну літеру ціни, бо немає їй ціни.
В Змалку вчила мене мати рідну мову шанувати.
Г Місяць яснесенький промінь тихесенький кинув до нас.
Д Дерева обсипані снігом, а він усе сіється.
7.Укажіть рядок, у якому прислів’я містить антоніми
А Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.
Б. Книга - твій порадник і друг, частіше бери її до рук.
В Кожна пташка своїм дзьобиком живе.
Г Не сокира теше, а чоловік.
Д Умій Батьківщину любити, а ворога ненавидіти
8.Укажіть рядок, у якому допущено лексичну помилку
А вірна дружба
Б довірлива дитина
В вірне рішення
Г серцеві ліки
Завдання 9-11 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (по 1 б.)
9. Утворіть антонімічні пари (1б.)
1 спереду 2 радіти 3 працювати 4 всі
|
А сумувати Б ззаду В ніхто Г ледарювати Д ніщо |
10.Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать(1 б.)
1 завірюха - віхола 2 особовий - особистий 3 назад – вперед 4 злити (викликати злість)- злити (полити) |
А омоніми Б синоніми В антоніми Г пароніми |
11. Установіть відповідність між словосполученням із лексичною помилкою та його виправленим варіантом.
1. Відкривати двері 2. Приймати участь 3. Мішати роботі 4. Висказати сумнів |
А висловити Б розкривати В брати Г відчиняти Д заважати
|
12. Складіть два речення зі словом сміятися так, щоб у першому реченні це слово вживалося в прямому значенні, а в другому – у переносному (1 б.).