Рівень фізичної готовності:1. Визначення рівня розвитку дрібної моторики рук Обладнання: аркуш паперу й олівець або ручка.Інструкція. Посадіть дитину за стіл, покладіть перед нею аркуш паперу й попросіть покласти руки так, щоб на аркуші вільно розмістилися обидві долоні з розведеними пальцями. Після цього обведіть кисті рук дитини олівцем або ручкою. Завдання: «Зараз ми з тобою пограємось. Я буду показувати тобі пальчики на твоїй руці, а ти будеш піднімати тільки той пальчик, на який я вказую. Інші пальчики піднімати не треба».
Примітка: Переконавшись, що дитина правильно зрозуміла завдання, починайте тестування. В довільному порядку вказуйте дитині палець, який вона має підняти, торкаючись до пальця олівцем: «Цей пальчик. Тепер цей..». Починати треба з правої руки. Для того щоб виключити вгадування, вказувати пальці необхідно у такій послідовності: 5 – 1 – 2 – 4 – 3 (1 – великий палець, 5 – мізинець). Потім дослідження проводиться на лівій руці, потім знову на правій і на лівій. Таким чином, проба проводиться для кожної руки двічі. Під час виконання «потрібного» руху певного пальця можуть проявлятися «непотрібні» рухи інших пальців. Це відбувається мимовільно. Сама дитина намагається підняти тільки один палець. Оцінювання результатів: 1) підраховують середню з двох проб кількість синкенезій на кожній руці. Для цього рахують кількість стрілочок для кожної руки й ділять отримане число на 2; у нашому прикладі права рука: 6/2=3; ліве рука: 8/2=4; 2) отримані результати для кожної руки додають: 3+4=7.
Рівень фізичної готовності:2. Філіппінський тест. У дошкільному віці (зазвичай в 5-6 років) у дітей відбувається «напівзростовий стрибок у зрості», який полягає у суттєвому подовженні рук і ніг. Для того, щоб дізнатися пройшов цей скачок зросту чи ні, потрібно попросити дитину доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Дитина 4-5 років не може цього зробити – руки ще занадто короткі.
Результат Філіппінського тесту : Достатньо точно характеризує біологічний вік дитини. Він відображає ступінь розвитку скелету, рівень дозрівання нервової системи, здатність головного мозку сприймати і переробляти інформацію. Загалом таким способом перевіряється ступінь морфофункціональної зрілості організму. Фізіологами встановлено, що, якщо дитина починає відвідувати школу до того, як у неї відбувся напівзростовий стрибок, це різко негативно позначається на її здоров’ї, в першу чергу – психічному, і вкрай рідко приносить успіх у навчанні. Чому так? Тому що після такого стрибка у зрості, організм дитини стає надійнішим в біологічному сенсі, а тому – працездатнішим.
Інтелектуальна готовність:1. Діагностика розвитку короткочасної пам’яті. Мета: Дослідження рівня короткочасної пам’яті та умовиводів. Примітка: Для того, щоб уникнути спроби батьків підготувати свою дитину для готової відповіді, варто різним дітям пропонувати різні варіанти картинок, які відрізняються лише за формою, приналежності до певної категорії. Оцінювання результатів: Показник для реєстрації: кількість правильно відтворених слів (незалежно від їх послідовності). За кожне правильно відтворене слово нараховується 1 бал. Максимальний результат -10 балів. Високий рівень - 6-10 балів. Середній рівень - 4-5 балів. Низький рівень - 1-3 бали.
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ: Висока готовність мислення, коли 7-10 карток пояснюються з використанням двох родових понять (зайва рибка, бо це риби, а решта – одяг), 3-4 картки включають тільки одне родове поняття (зайва лопата, бо решта – посуд). Достатня готовність мислення 7-10 карток пояснюються через одне родове поняття (зайва лопата, бо це інвентар), або половина з двома родовими поняттями, а половина – з одним. Низька готовність – коли в 7-10 картках тільки називається зайвий предмет без пояснень. Або виділяється предмет за неістотними ознаками (зразок картки: зайва – риба, бо вона жива; або зайвий бантик, бо він червоний). Діти із затримкою психічного розвитку потребують ряду додаткових запитань для обґрунтування: „Чому цей предмет зайвий? Яким одним словом можна назвати 3 предмети? Який до цих трьох предметів не підходить? Чому ти так вважаєш?»
Обробка результатів: Високий - малюк сам встановив послідовність зображень (навіть з 1 помилкою), придумав логічний розповідь, зв`язно розповів історію;Середній - дитина відтворив порядок подій, але розповідь скласти не зміг, лише пізніше підхопив навідні запитання дорослого і в кінці кінців сформулював історію;Низький - випробуваний не зміг виставити картинки в правильному порядку, а також відмовився складати розповідь або ж: за картками, розставлених самостійно, придумав абсолютно нелогічне оповідання; вигаданий сюжет не відповідає зображенням; кожну картинку випробуваний описує як окрему історію;малюк просто називає окремі намальовані на аркуші предмети.
Інтелектуальна готовність:4. Методика “Творча уява” (“Три слова”) Мета. Дослідження особливостей творчої уяви. Необхідний матеріал: три будь – яких слова (дощ, собака, місяць). Хід виконання: досліджуваному пропонується протягом 15 хв. скласти якомога більшу кількість речень, у кожне з яких входили б всі три слова. Рівні розвитку творчої уяви:5 – 6 балів – високий рівень;3 – 4 бали – середній рівень;0 – 2 бали – низький рівень.
Обробка даних виконаного завдання. Оцінка роботи досліджуваного проводиться за наступною шкалою:у реченні використані всі 3 слова в дотепній та оригінальній комбінації – 6 балів;у реченні використані всі 3 слова без особливої дотепності, але в оригінальній комбінації – 5 балів;у реченні використані всі 3 слова у звичайній комбінації – 4 бали;у реченні використані всі 3 слова в менш розумово необхідній, але логічно допустимій комбінації – 3 бали;у реченні розумово необхідно використані лише 2 слова, а 3-є слово використано для словесного зв’язку – 2 бали;у реченні вірно використано лише 2 слова, а 3-є слово штучно введено у речення – 1 бал;досліджуваний правильно зрозумів завдання, але дає у реченні формальне об’єднання всіх 3-х слів або використовує їх з повторенням – 0,5 бала;речення являє собою безглузде поєднання всіх 3-х слів – 0 балів. Якщо досліджуваний склав дуже схожі одне на одне речення, з повторенням теми, то друге і всі наступні речення оцінюються половиною початкового балу.
Мотиваційна готовність:1. Методика «Читання казки»Метана визначення домінуючого ігрового або пізнавального мотиву дитини. Хід дослідження На столі виставлено звичайні, не надто привабливі іграшки, дітям пропонують упродовж хвилини розглянути їх. Після цього дітей підкликають і пропонують послухати казку, яку вони раніше не чули. На цікавому місці читання переривається і експериментатор запитує дітей, чого їм хочеться: погратися з виставленими на столі іграшками або дослухати казку до кінця.Інтерпретація результатів Діти з вираженим пізнавальним інтересом воліють дослухати казку. Діти зі слабкою пізнавальною потребою воліють погратися. Але гра їх, як правило, може бути суто маніпулятивною.
Мотиваційна готовність:2. Методика тест за Т. Д. Марцинковською Мета зрозуміти внутрішню позицію дитини стосовно школи. Аналіз відповідей: Правильна відповідь – 1 бал, неправильна – 0 балів. Внутрішня мотиваційна позиція ставлення до школи у дитини сформована, якщо за результатами відповідей вона набрала 5 і більше балів.Інструкція. Час на відповіді не обмежений. Задавайте запитання і фіксуйте всі відповіді дитини на папері.
«Уяви собі місто, в якому всього дві школи. Я буду тобі називати чим відрізняються ці школи, а ти повинен вибрати, в якій з них ти хочеш вчитися». В одній школі проходять уроки математики, співу, української мови, праці, малювання та фізичної культури. В іншій школі тільки уроки співу, малювання і фізичної культури. В одній школі є уроки та перерви. У другій школі уроків немає, є тільки перерви. У першій школі за хороші відповіді ставлять оцінки 5 і 4. А в іншій дають цукерки, іграшки. В одній школі можна займатися всім чим хочеш і коли хочеш. В іншій школі не можна вставати з-за парти без дозволу вчителя, а якщо хочеш що-небудь запитати потрібно, підняти вгору руку. В одній школі вчитель задає дітлахам уроки додому. А в іншій домашніх завдань немає. В одній школі, вчительку, яка захворіла, директор замінює іншою вчителькою. В іншій школі, замість хворого вчителя, вчити дітей починає мама. В одній школі можна домовитися з вчителем, і він буде вчити тебе вдома. Не потрібно буде вставати вранці, і ходити в школу. В іншій, учитель не вчить дітей на дому, потрібно обов’язково ходити в школу. А тепер уяви собі, що мама сказала: «Ти у мене ще маленький, напевно, тобі буде важко робити уроки, і вставати рано вранці. Залишишся в дитячому садку ще на 1 рік, а потім підеш до школи ». Що б ти відповів?Якщо твій знайомий запитає: «Що тобі подобається в школі найбільше?», Як ти йому відповіси?
Емоційно-волова готовність:1. Тест «Доріжки та м’ячі» (А. С. Сазонова) Мета дозволяє оцінювати стан моторики руку дітей, що виявляється шляхом точного копіювання, не відриваючи олівця від паперу, вигнутої лінії двома руками поперемінноІнструкція: «Ти машиніст швидкісного поїзда Київ –Львів. Тобі необхідно довезти всіх пасажирів до кінцевої станції. Тому, що поїзд швидкий , то він ніде не зупиняється й, звичайно ж, не з’їжджає з рейок». Після закінчення однієї доріжки пропонується підняти руки нагору й перекласти олівець в іншу руку: «Поїзду адже необхідно повернутися у своє місто? Тому що він швидкий, як поїдемо? А зупинки робити будемо?» Уважно стежимо, щоб діти не перекладали олівець у іншу руку.
Інтерпретація результатів: Високий результат – 1 бал: за точне копіювання зразка без відступів, виправлень і бруду, при середньому натиску. Середній результат – 3 бали: лінія іноді не збігається зі зразком, може бути один – два відриву олівця від аркуша при середньому натиску. Низький результат – 5 балів: лінія, проведена дитиною, не співпадає з контрольної; дуже – сильний натиск або, навпаки, ліня трохи помітна; сильно виражене тремтіння рук; частий відрив олівця від паперу; багато бруду; різні виправлення. Проміжні результати були уведені для більше точної диференціровки отриманих показників. Крім того, даною методикою можна виявити сховане чи дитина шульга або амбидекстрію (тобто коли дитина вільно володіє й правою й лівою рукою) руки.
Емоційно-волова готовність:2. Методика «Веселий – сумний» (Г. Урунтаєвої) Мета оцінка емоційного відношення дитини до школи. Обладнання: 6 малюнків, на яких зображені діти у різних ситуаціях, пов’язаних зі школою та навчаннямІнструкція: «Роздивися ці малюнки, на них зображені діти-школярі, але в них немає облич, замість них – порожні кружечки. Опиши, яким, на твою думку, повинен бути вираз обличчя дитини в кожній ситуації – веселим чи сумним – та поясни чому». Хлопчикам доцільно запропонувати картки із зображенням дівчаток, а дівчаткам – із зображенням хлопчиків. Зазвичай діти охоче відповідають на питання, але якщо дитина говорить: «Не знаю», у цьому випадку поставте їй додаткові питання: «Як ти вважаєш, що тут взагалі відбувається? Хто намальований на картинці?» тощо.
Інтерпретація результатів: Емоційно неблагополучними, тривожними, вважаються відповіді приблизно такого змісту: • У хлопчика, що дивиться з вікна, дуже сумне обличчя, тому, що він погано вчиться і його покарали. • Хлопчика викликали до школи відповідати урок, а він не підготувався, не знає, що говорити, тому в нього сумне обличчя. • У цього хлопчика сумне обличчя, тому що вчителька поставила йому незадовільну оцінку. • Хлопчика сварять за погану поведінку, тому він такий сумний. • Хлопчик виконує домашнє завдання, але задано дуже багато, він боїться, що не встигне все зробити, тому що він дуже сумний. • Хлопчик сумний, він спізнився до школи, тепер його будуть сварити. Відповіді, в яких описується весела або серйозна дитина, свідчать про те, що малюк налаштований позитивно і оцінюється як емоційно благополучні. Якщо дитина дає 5-6 «тривожних» відповідей, це свідчить про те, що вона «болісно» ставиться до майбутнього шкільного життя, для неї цей етап у житті пов’язаний із сильними емоційними переживаннями, і їх потрібно «згладжувати»