Діагностика рівня духовно-моральної вихованості
молодших школярів
Для виявлення рівня розвитку духовно - моральних якостей у молодших школярів треба з'ясувати категоріальну структуру моральності (базового компоненту духовної вихованості). Тому на самому початку роботи дітям потрібно пояснити значення понять: які категорії в моральному свідомості є базовими, як вони розуміють пред'явлені їм слова. Опитування проводиться індивідуально.
З кожним наступним роком навчання моральні категорії поповнюються, розширюються:
1 рік виховання духовності (підготовчий клас) – визначення уявлень дітлахів про моральні категорії:
Щастя, Справедливість, Дружба, Провина, Доброта, Турбота, Співчуття, Втома, Вдячність, Радість, Слухняність, Чесність, Краса.
2 рік виховання духовності (1 клас):
Щастя, Справедливість, Дружба, Провина, Доброта, Турбота, Співчуття, Втома, Вдячність, Радість, Слухняність, Чесність, Краса, Мужність, Помірність, Ласка, Зло, Милосердя, Сум, Жадібність, Співчуття, Працелюбність, Старанність.
3 рік виховання духовності (2 клас):
Щастя, Справедливість, Дружба, Провина, Доброта, Турбота, Співчуття, Втома, Вдячність, Радість, Слухняність, Чесність, Краса, Мужність, Помірність, Ласка, Зло, Милосердя, Сум, Жадібність, Співчуття, Працелюбність, Старанність, Свобода , Мудрість, Борг, Щедрість (душевна щедрість), Віра, Надія, Любов, Терпіння.
4 рік виховання духовності (3 клас) – визначення учнями уявлень про визначені категорії та розмежування схожих понять:
Щастя, Справедливість, Дружба, Провина, Доброта, Турбота, Співчуття, Втома, Вдячність, Радість, Слухняність, Чесність, Краса, Мужність, Помірність, Ласка, Зло, Милосердя, Сум, Жадібність, Співчуття, Працелюбність, Старанність, Свобода , Мудрість, Борг, Щедрість (душевна щедрість), Віра, Надія, Любов, Терпіння;
Цікавість – нав’язливість, Брехня – мрійливість, Пишатися – гордувати, Трусливість – страх, Втома - лінь
5 рік виховання духовності (4 клас) - визначення учнями уявлень про визначені категорії, розмежування схожих понять, розбір категорій протиставлення:
Щастя, Справедливість, Дружба, Провина, Доброта, Турбота, Співчуття, Втома, Вдячність, Радість, Слухняність, Чесність, Краса, Мужність, Помірність, Ласка, Зло, Милосердя, Сум, Жадібність, Співчуття, Працелюбність, Старанність, Свобода , Мудрість, Борг, Щедрість (душевна щедрість), Віра, Надія, Любов, Терпіння;
Цікавість – нав’язливість, Брехня – мрійливість, Пишатися – гордувати, Трусливість – страх, Втома – лінь;
Прощення – вибачення, Послух – непослух, Терпіння – нетерплячість, Ввічливість – нечемність, Турботливість – байдужість, Бережливість – недбалість, Розсудливість – нерозсудливість, Чуйність – нечуйність, Хоробрість – боягузтство, Скромність – хвалькуватість.
Статистика відповідей учнів наводиться відповідно до року виховання духовності до загальної кількості учнів класу.