Літературне читання, 4 клас. Аудіювання. І семестр.
***
Чому хвойні дерева не скидають на зиму свого листя?
(Легенда)
Було це під осінь. Пташки відлітали у вирій. Одна пташка скалічила собі крильце і не могла відлетіти. Вона залишилась одна і мусила перебути зиму в нашім краї.
— Найкраще мені буде у лісі,— думає пташечка. — Деревина має гарне, густе листя, допоможе мені і дасть раду, як і що робити, коли сніги випадуть і мороз потисне.
Першим ділом вона звернулась до берези.
— Прекрасна березо,— сказала пташечка,— у мене зламане крило, дозволь мені оселитися у твоїх гілочках.
— Ні,— відповіла береза. — Ми тут у лісі маємо своїх лісових пташок, яким мусимо допомагати.
Пішла пташечка до дуба просити про допомогу. Дуб також відмовив їй. Він боявся, що пташечка поклює жолуді.
Просила пташечки й інші дерева, але всі вони не прийняли її під свій захист. Зажурилася вона, вирішила піднятися високо у небо.
Аж тут почувся голос:
— Пташко, куди ти хочеш летіти?
— Я й сама не знаю куди, голод і холод докучають мені,— відповіла пташечка.
— Тоді йди до мене,— сказала ялинка. — Глянь, ось гілочка, тут буде тепло, можеш сидіти на ній цілу зиму.
— І я тобі допоможу,— відізвався ялівець. Можеш ласувати цілу зиму моїми ягодами.
Так оселилась наша пташечка на гілочках привітної ялинки, а ялівець годував її своїми ягодами.
Одного дня подув вітер, заморозив листя. Усі дерева стали сумні, втратили зелені листочки.
— Чи можу я заморозити листя всіх дерев? — спитав вітер Мороза, який володів землею.
— Ні,— сказав зимовий цар. — З дерев, які дали бідній пташині притулок, не можна листків струшувати.
І від того часу з ялини, сосни, ялівцю не опадає листя. Стоять вони вічнозеленими і влітку, і взимку, захищають птахів від негоди.
(273 слова)
Літературне читання, 4 клас. Аудіювання. І семестр.
«Чому хвойні дерева не скидають на зиму свого листя?»
(Легенда)
Дата _________________________________________________________
Прізвище ___________________________________________________
Тестові завдання
1. Де оселилася пташка?
а) На дубі;
б) на ялинці;
в) на березі.
2. До кого в першу чергу звернулася пташка?
а) До осики;
б) до клена;
в) до берези.
3. Хто годував пташку своїми ягодами?
а) Ялівець;
б) калина;
в) горобина.
4. На яких деревах вітер не заморозив листя?
а) Які мали гарні листочки;
б) не заморозив на жодному дереві;
в) які дали пташині притулок.
5. Чому пташка не полетіла у вирій?
________________________________________________________________________________________________________________
6. Які дерева проявили доброту? Як саме вони це зробили?
________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________
7. Установи відповідність між цитатою та її автором
1 ) Глянь, ось гілочка, тут буде тепло, можеш сидіти на ній цілу зиму.
2 ) Ми тут у лісі маємо своїх лісових пташок, яким мусимо допомагати.
3 ) З дерев, які дали бідній пташині притулок, не можна листків струшувати.
А) Зимовий цар Б) Ялинка В) Береза
8. Яка головна думка легенди?
________________________________________________________________________________________________________
Самооцінювання
Завдання були дуже легкі |
Завдання були легкі |
Не знаю |
Необхідна була допомога |
|
|
|
|
Бланк оцінювання результатів діагностувальної роботи
Аудіювання
Очікувані результати навчання |
№ завдань |
||
Уважно слухає текст |
|
П |
|
С |
|
||
Д |
|
||
В |
|
||
Визначає основні події у творі |
1,2,3,4 |
П |
|
С |
|
||
Д |
|
||
В |
|
||
Установлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями, вчинками персонажів та їхніми стосунками з іншими персонажами |
5,6
|
П |
|
С |
|
||
Д |
|
||
В |
|
||
Установлює відповідність між цитатами та їх авторами у прослуханому творі
|
7
|
П |
|
С |
|
||
Д |
|
||
В |
|
||
Визначає головну думку твору
|
8 |
П |
|
С |
|
||
Д |
|
||
В |
|
Рівні результатів навчання учнів
Початковий — учень / учениця виконує завдання з допомогою вчителя; потребує детального кількаразового їх пояснення; припускається помилок під час виконання.
Середній — учень / учениця виконує завдання за зразком, у разі виникнення труднощів звертається до вчителя по допомогу; здатний / здатна зробити уточнення у власній роботі після допомоги вчителя.
Достатній — учень / учениця самостійно виконує завдання; здатний / здатна внести уточнення, виправити помилки у завданні (за потреби).
Високий — учень / учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати вивчений матеріал, користуватися доступними джерелами інформації, приймати рішення.
Українська література, 4 клас. Аудіювання. І семестр.
«Чому хвойні дерева не скидають на зиму свого листя?»
(Легенда)
Дата _________________________________________________________
Прізвище ___________________________________________________
Тестові завдання
1. Якої пори року сталися події, що описані в легенді?
а) Улітку;
б) узимку;
в) восени.
2. Чому пташка не полетіла у вирій?
а) Не хотіла далеко летіти;
б) скалічила собі крильце;
в) боялася, що сумуватиме за лісом.
3. До кого в першу чергу звернулася пташка?
а) До осики;
б) до клена;
в) до берези.
4. Де оселилася пташка?
а) На дубі;
б) на ялинці;
в) на каштані.
5. Хто годував пташку своїми ягодами?
________________________________________________________________________________________________________________
6. На яких деревах вітер не заморозив листя?
________________________________________________________________________________________________________________
7. Чому мороз пожалів хвойні дерева?
________________________________________________________________________________________________________________
8. Яка головна думка легенди?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Українська література, 4 клас. Аудіювання. ІІ семестр.
Груші – дві і одна
Якось ми з Оксаною сиділи на лаві у сквері. Повз нас стежкою пройшла бабуся. В одній руці вона несла кошик з грушами, другою спиралася на сукувату палицю.
Спіткнулася бабуся і мало не впала. А кошик не втримала, випустила з рук, і груші розсипалися.
— От лихо! — скрушно зітхнувши, мовила бабуся і заходилася збирати
груші.
Тільки їй, старенькій, дуже важко було нахилятися.
Та вона ще й не добачала: мацає, мацає рукою навколо себе, аж поки знайде якусь грушу.
Я підійшов до бабусі і почав показувати, де вони лежать.
— Ось... ось... — тикав пальцем, а коли бабуся мацала не там, куди показував, то аж сердився: — та не там! Ось тут!
До нас підбігла Оксана.
Але вона не стала підказувати.
Присіла навпочіпки, швиденько зібрала груші у фартушок і висипала в кошик.
— Всі? — спитала бабуся.
— Всі! — дружно відповіли ми.
— Спасибі, дітки, що допомогли,— подякувала вона і простягнула нам груші.
— Це тобі, дівчинко,— бабуся дала Оксані дві здоровенні з рум’яними боками груші.
— А це тобі, хлопчику...
В руці у мене опинилася одна груша, також велика й рум’яна.
Бабуся ще раз подякувала, попрощалася й пішла далі.
Ми раді були. Одразу ж побігли додому розповісти мамі, як допомогли старенькій і які гарні груші вона дала нам. Мама теж раділа, що в неї такі виховані та чемні діти.
— Молодці, молодці! — хвалила. А потім помітила, що в Оксани дві груші, а в мене одна.
Вона з подивом дивилася на мене.
— Ти вже встиг з’їсти другу?
— Ні, не їв,— відповів я.— Бабуся дала Оксані дві, а мені тільки одну.
— Чого ж це? — не зрозуміла мама.
— Не знаю... Може, тому, що Оксана дівчина, або тому, що мала?
Я здвигнув плечима.
— Та ні, тут щось не те,— не погодилась мама.— Ану розкажіть докладніше, як ви допомагали бабусі.
І ми розповіли.
— От тепер мені зрозуміло, чому вона тобі, Ромо, тільки одну грушу дала,— сказала мама,— а могла б зовсім не дати.
— Чому? — зніяковів я.
— А ти сам добре поміркуй,— відповіла мама.
(314 слів) Б. Комар
Українська література, 4 клас. Аудіювання. ІІ семестр.
«Груші – дві і одна» Б. Комар
(Легенда)
Дата _________________________________________________________
Прізвище ___________________________________________________
Тестові завдання
1. Назвіть головних дійових осіб оповідання.
а) Рома, бабуся;
б) Рома, Оксана, бабуся, мама;
в) бабуся, Рома, Оксана;
2. Де сиділи діти?
а) На лаві у парку;
б) на лаві у сквері;
в) на лаві у саду.
3. Що несла бабуся в руках?
а) кошик з яблуками;
б) кошик з грушами;
в) відро з грушами.
4. Що сталося з бабусею?
а) Вона впала й не могла піднятися;
б) вона розсипала груші;
в) вона не могла нести важкий кошик;
5. Як допоміг бабусі Рома?
________________________________________________________________________________________________________________
6. Як допомогла бабусі Оксана?
________________________________________________________________________________________________________________
7. Як бабуся віддячила дітям?
________________________________________________________________________________________________________________
8. Чому бабуся по-різному віддячила дітям?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Українська література, 4 клас. Аудіювання. ІІ семестр.
«Груші – дві і одна» Б. Комар
(Легенда)
Дата _________________________________________________________
Прізвище ___________________________________________________
Тестові завдання
1. Назвіть головних дійових осіб оповідання.
а) Рома, бабуся;
б) Рома, Оксана, бабуся, мама;
в) бабуся, Рома, Оксана;
2. Де сиділи діти?
а) На лаві у парку;
б) на лаві у сквері;
в) на лаві у саду.
3. Що несла бабуся в руках?
а) кошик з яблуками;
б) кошик з грушами;
в) відро з грушами.
4. Що сталося з бабусею?
а) Вона впала й не могла піднятися;
б) вона розсипала груші;
в) вона не могла нести важкий кошик;
5. Як допоміг бабусі Рома?
________________________________________________________________________________________________________________
6. Як допомогла бабусі Оксана?
________________________________________________________________________________________________________________
7. Як бабуся віддячила дітям?
________________________________________________________________________________________________________________
8. Чому бабуся по-різному віддячила дітям?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Контрольна робота № 5
Аудіювання (письмово)
І. Прослухай уважно оповідання
ДИКІ КАЧЕНЯТА
Любить Тетянка плавати з татом на човні, коли Десна розливається. Бо завжди вони на щось натрапляють. Ось і зараз – пливли мимо старої верби, і враз над ними щось як фуркне.
– Еге, це ж ми качку сполохали, – сказав тато. – Та он і дупло у вербі. Там вона, мабуть, каченят висиджує.
Тато підчалив до верби, звівся у човні, заглянув у дупло.
– Так і є. П’ятеро яєць у гнізді.
– І я хочу подивитися! – забажала Тетянка.
Тато підняв її на руках, і вона також заглянула в дупло.
– Еге ж, п’ятеро. Трішки зелененькі.
– А тепер поїхали звідсіля хутчіш, доню, – взявся тато за весла. – Бо качка може злякатися нас, і тоді покине гніздо.
Вони попливли далі.
– А чи скоро каченята вилупляться? А де вони житимуть, у дуплі? – допитувалась Тетянка.
– У качки-крижня* каченята наприкінці квітня з’являються. Отож уже скоро. Спочатку вони плаватимуть разом з матір’ю, а потім навчаться літати, – розказував тато.
– А як же вони до води доберуться зі своєї верби, такі маленькі? – замислилася Тетянка.
– Мабуть, на парашутиках, – пожартував тато. Минуло кілька днів. І знову плив їхній човен між вербами. Коли підпливали до старої верби, почули кахкання дикої качки. Тато завернув човна за кущ лози.
– Подивимось, що сталося.
Качка кружляла довкола верби і кахкала, задерши дзьоба.
– Може, хто гніздо її зруйнував? – стривожився тато.
І тут Тетянка закричала:
– Ой, тату, дивися: парашутики летять!
І справді, з верби летіли парашутики чи жовті кульбабки. Шубовснули у воду і...запищали. Та це ж каченята!
– От і приводнилися! – засміявся тато. А Тетянка заплескала в долоні.
Качка радісно кахкала, повертала голову то до одного, то до другого каченяти.
Каченята кульбабками плавали довкола матері. А вона про щось порозмовляла з ними й тихенько попливла до ближнього очерету. А каченята за нею – рівненьким шнурочком. (282 слова)
Василь Чухліб
*Качка-крижень – велика дика качка.
Українська література, 4 клас. Аудіювання. ІІ семестр.
«Дикі каченята» В. Чухліб
Дата _________________________________________________________
Прізвище, ім’я ___________________________________________________
Тестові завдання
А Дніпро
Б Десна
В Дунай
А на парашутики
Б на парасольки
В на літачки
Чому тато якнайшвидше покинув місце біля старої верби з дуплом?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
От і приводнилися!
__________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________