13 травня о 18:00Вебінар: Як навчати майбутніх програмістів: практичні кейси для уроків інформатики

Діалог взаємопроникнення культур різних національних картин світу. Україна у сучасному культурному світовому просторі

Про матеріал

Інтегрований урок з мистецтва та географії з використанням здоров"язберігаючих технологій, а саме арт-терапія (музикотирапія, ритмотерапія, вокалотерапія, драмотерапія), аромотерапія, фітотерапія, вправи для дрібної моторики та точковий масаж правої руки.

Перегляд файлу

Тема:           Діалог взаємопроникнення культур різних національних

                картин світу. Україна у сучасному культурному світовому просторі

Мета:

  1. Освітня:ознайомити учнів зі змістом культури, взаємозв”язком між культурами світу, їх діалогу; вчити визначити особливості культури країн Заходу і Сходу;
  2. Розвиваюча: розвивати вміння формулювати й обгрунтовувати свою позицію щодо значущості культурних надбань; творчу і пізнавальну активність, естетичний смак
  3. Виховна: виховувати шанобливе ставлення до інших народів та їх культур.

Тип уроку: Комбінований урок.

Форма уроку: Інтегрований урок мистецтва та географії

Засоби навчання: Проектор, мультимедійна презинтація, аудіозаписи, китайські палочки, аромалампа, фіточай, набір для чаювання.

Методи і прийоми: Розповідь, групова робота, прийом “Географічний практикум”, прийом “Проблемне питання”, прийом “Впізнай”.

Зодоров”язберігаючі технології: арт-терапія (музикотирапія, ритмотерапія, вокалотерапія, драмотерапія), аромотерапія, фітотерапія, вправи для дрібної моторики та точковий масаж правої руки.

Хід уроку

І. Організаційний момент (2 хв)

Діти:

Добрий день вам, любі гості, у нашій оселі!

Хай буде цей день для вас лиш тільки веселим!

Хай усмішка ваші обличчя тай не полишає!

І лиш гарних вражень ми вам побажаєм!

Вчитель:

 Я приєднуюсь до слів учнів, сподіваюсь, що ви сьогодні будете не лише нашими гостями, а активними співвучасниками уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)

Розповідь

Наша планета — це величезний простір, у якому живе людина. Вона навчилася співіснувати з природою, вона підкорила її, у чомусь навіть перевищила. А яке ж місце у цьому життєвому просторі займає культура? Величезне!-відповім я вам сама. Кожна людина, нація, регіон мають свою культуру. Кожна з них є взаємопроникною, але в одночас зберігає свої індивідуальні риси. Сучасний світ образно поділяють на два мегакультурні регіони: захід та схід.

Прийом “Географічний практикум”

Я вам хочу запропонувати самостійно визначити межу між Східною та Західною культурами, спираючись на якісь свої попередні знання, особливо з історії, керуючись логікою і обгрунтувати  свій вибір.

(розрізають карту)

- А що подібного у цих культурах? І чому відрізняють Західну та Східну?

(Традиції, релігії (мусульманство, будизм та інші), відношення до природи, світосприйняття, мистецтво та ін. Відрізняють саме за тим, як вони сприймають світ.)

ІІІ. Мотивація їх навчально-пізвальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку (2хв)

Прийом “Проблемне питання”

-Що на вашу думку означає вислів “Діалог культур”?

(Коли культури є взаємопроникними. Кожна культура містить у собі щось індивідуальне і особливе, що є цікавим для останніх.)

Розповідь вчителя

Сьогодні ми з вами спробуємо здійнити такий собі “Міні-діалог” між Західною та Східною культурами і поділитися найцікавишими, на вашу думку, надбаннями зі своїми товаришами.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

То які ж вони Захід та Схід у культурному відношенні?

“Схід”це культура країн  Азії та Північної Африки.

“Захід”йдеться про європейську й американську культуру. Поділ культури на східну й західну визначається не лише територіальним розташуванням країн, але й характеристикою світосприйняття, ціннісної орієнтації та філософії народів, які мешкають на їх території.

Основою письмової культури Заходу є алфавіт — сукупність знаків, що відображають звуки. А для східної культури характерним є ієрогліф, що передає зміст слова і навіть фрази. У західній культурі наука спрямована на перетворення природи, підкорення її людині. Східна ж наука шукає єднання природи і людини. У культурі Заходу людина посідає чільне місце: людина — центр Всесвіту, а природа — це середовище, яке має бути осмислене й вдосконалене. Для східної культури людина — частина природи.

Архітектура східних країн відрізняється від західної яскравою самобутністю декору та новими формами будівель. Головна відмінність європейського архітектурного мистецтва від східного полягає в тому, що воно спрямоване на відокремлення середовища, у якому мешкає людина, від природи. Натомість архітектура Сходу обов'язково пов'язана з ландшафтом і гармонійно вписується в нього. Єднання з природою — головна ознака східної архітектури.

У сучасному світі відмінності між культурами Сходу і Заходу хоча й згладжуються, але поки що залишаються суттєвими. Передусім це пояснюється певним «східним» типом мислення, тісно пов'язаним із релігіями. Для східної людини, на відміну від європейця, характерними є більша зосередженість на власному духовному світі, більша віра в досконалість і гармонію навколишнього світу.

 

 

Про відмінні та спільні риси ми можемо говорити дуже довго і на це уроку нам точно не вистачить. А ось поділитись найбільшими і найцікавішими здобутками чи традиціями нам певною мірою вдастся завдяки нашому діалогу культур. Ми маємо дві групи, одна з яких представляє Східну, а інша — Західну культури. Кожна група сьогодні поділиться з нами своїми знаннями та здобутками, а інша у свою чергу їх вивчить, побачить чи освоїть.

Робота у групах

Виступ Західної культури

Австрія

Всі ви хоч раз у житті чули прізвища і твори таких композиторів як Моцарт, Гайдн, Шуберт, Штраус (батько та син). Всі вони родом з Австрії. А ще ви всі, я сподіваюсь, чули і бачили — віденський вальс.

 Це бальний танець, назва якого походить від Віденського конгресу, на якому цей танець було виконано вперше. Згодом виникли й інші європейські  бальні танці: квікстеп, фокстрот, повільний вальс, а також різноманітні польки, мазурки та інші.

Учні виконують  вальс.

Виступ Східної культури

Китай

Вчитель:

Ми довго з Миколою думали з якою традицією китайців вас краще ознайомити, адже вони мають вражаючий індивідуальний живопис, китайська опера вражає своїми ефектами. Однак вирішили, що найбільш цікавим для вас стане традиція їсти “куайцзі” - китайськими паличками, адже це частина культури країни. За етикетом за столом в усі часи в Китаї судили про вихованість і духовність людини.  Китайські палички з”явились близько 3 тис. років тому. За легендою, їх придумав легендарний пращур Юй, коли хотів дістати гаряче м”ясо з казана. У VI-VII ст. Іноді використовували срібні палички, що дозволяло перевірити їжу на наявність отрути — миш”яку, оскільки при зіткненні з яким срібні палички темніли.

Коли ми їмо то биремо маленькими порціями і ретельно пережовуємо їжу. В такому разі швидше приходить відчуття ситості, що є особливо корисним для людей із зайвою вагою.               Крім того, на їх корисності наголошують лікарі, які спеціалізуються на точковому масажі. Адже масажується одночасно кілька десятків важливих точок на руці. Ще однією перевагою є те, що вони розвивають дрібну моторику, а це посилює інтелект і розумові здібності, що і хоче вам запропонувати наш “китаєць місцевого значення” - Микола. (Інструктує учасників з навиків користування китайськими паличками та пригощяє усіх рисом)

Виступ Західної культури

Франція

Вчитель:

Запрошуємо вас до країни, у якій в перше було відзнято кінофільм, де народився шансон,  де ви зможите відвідати відомий на увесь світ Лувр, де столиця вважається найромантичнішим містом  у світі і столицею моди та парфумів, країна — гастрономічний рай... Я думаю, що всі вже здогадалися, що це за країна, звісно — це Франція.

Ми запрошуємо вас до Франції, як до гастрономічного раю, кулінарія є справжнім мистецтвом.

Ми думаємо, що ви всі чули жарт, що всі їдять для того, щоб жити, а французи живуть для того, щоб їсти! Але разом з тим ви вкрай рідко зустрінете серед французів повних людей.

Президент Де Голль якось у розмові поскаржився: “Як можна керувати країною, у якій сортів сиру стільки ж, скільки й днів у році?!” тепер сортів стало ще більше — близько 750. Напевне зараз Францією керувати ще важче...

Франція використовує кулінарію і в туристичних ціллях. Тут існують “гастрономічні тури по країні”, а також “винні тури”.

Учень:

Це французькі кулінари винайшли суп із прозорим бульоном. Це завдяки  їм ми насолоджуємось смаком соусів майонез, бешамель, тістечками безе й еклер, профітролями та грильяжем.

Сьогодні я вам хочу запропонувати долучитись до традицій Франції, а саме поласувати їх традиційним сніданком. У ньому не вистачає лише кави, її я не подаю за проханням моїх товаришів із групи Східної культури.

  Виступ Східної культури

Японія

Учень:

Ми хочемо запросити вас у країну квітучих, а також кам”яних садів, сухих струмків, батьківщину бонсаю, екібани, орігамі та канзаши, у країну, де сходить сонце — до Японії. Найбільше захоплення у мене викликала традиція “тя-но ю” - чайної церемонії, якою я хочу поділитись і з вами. То ж запрошую вас на “тя-но ю”.

Виступ Західної культури

США

Учениця:

Найбільше чудо у мистецтві, що подарували Сполучені Штати світу — це джаз, що виник внаслідок взаємодії африканської і європейської танцювальної музики. У більшості людей вининкне питання: “А у чому особливість джазу, тимпаче його поціновувачів дуже мало?” А особливість його у тому, що він став праотцем більшості сучасних стилів музики, які так сьогодні ми полюбляємо, а особливо ви — молодь. На основі джазу виникли нові напрямки, такі як рок-н-рол, блюз, рок, метал, реп, арен-бі, поп-музика, так звана — попса.

Тому сьогодні я хочу подарувати вам чудову пісню. (Виконує пісню)

Виступ Східної культури

Індія

Вчитель:

Якщо сказати “Індія”, то яка асоціація у вас з”вляється першою? Звісно це — танець!

В Індії мистецтво танцю розвинуте краще, ніж у будь-якій іншій країні світу. Танці Індії — невід”ємна частина її культурної спадщини, що по”язує минуле і сьогодення, які збереглись фактично у незмінному вигляді.

Традиція приписує танцю божественне походження. Його творцем і першим виконавцем вважають Бога Шиву.

Учень:

Абеткою танцю проголошено 108 поз Шиви, що звуться  карани. Окрім цього, танцівник має досконало  знати мудри (різноманітні позиції пальців) та хаста — жести рук, а також численні канонічні рухи очей, шиї, голови  й інших частин тіла.

Найпростіший жест може мати біля 40 значень, тому, щоб зрозуміти його поєднують з уточнюючими рухами інших частин тіла.

Зараз ми спробуємо вам це продемонструвати!

(Виконують танець, а ззаду йде відеопояснення до танцю)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом “Впізнай”

Розгляньте зображення фрагментів різних видів мистецтв і вкажіть - Захід чи Схід?

VІ. Підведення підсумку уроку

Вчитель:

Ви сьогодні здійснили діалог між Західною та Східною культурами. А я також не даремно одягнула вишиванку. Уявімо, що я уособлюю у собі Україну.

Яке місце займає Україна у світовому культурному просторі, не зважаючи на її географічне положення? (Україна має свою національну культуру, але у світовому масштабі більше схильна до Західної)

На території сучасної України, завдяки її географічному розташуванню, проживає понад 100 націй та народностей. Відтак склалась унікальна ситуація розмаїття культур у всіх різновидах: етнічному, мовному, релігійному. Сьогодні з”являється можливість не лише вільного розвитку кожної національної культури, а й постійного їхнього зближення в полікультурному просторі України. Наша культура, як губка впитує та вивчає всі світові здобутки (що ми сьогодні і робили), однак поряд з цим — зберігає свою індивідуальність і самобутність власної культури та інтегрує її  у світовий культурно-мистецький простір.

VІІ. Домашнє завдання

1. ст. 195

2.  Підготувати доповіді про найвідоміші пам”ятки історично-культурної спадщини України та світу.

Використані джерела:

1. Кондратюк Н.В. Усі уроки художньої культури. 11 клас/ Н.В. Кондратюк. - Х. : Вид.група “Основа”, 2011. - 223с.

 

2. Мінасян Н.Г. Художня культура : творчі завдання, тести, кросворди / Наталя Манасян. - К. : Шк. Світ, 2011. - 120с.

 

3. Санєєва Г.І. Усі уроки художньої культури. 9 клас / Г.І. Санєєва. - Х. : Вид.група “Основа”, 2011. - 271с.

 

4. Семенюк Л.Л. Географія культури. Навчально-методичний посібник. Видання 2-ге, доповнене. / Л.Л. Семенюк, А.В. Зарубіна. - Кіровоград, 2011. - 60с.

 

5. ua.korrespondent.net

6. uk.wikipedia.org

7. www.epochtimes.com.ua

8. www.visnuk.com.ua

 

 

doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку