Даний матеріал містить комплекси спеціальних вправ та вправ на психофізіологічне розвантаження :
Приклади дихальних вправ
Приклади хвилинок релаксації
Приклади медитацій
Приклад хвилинок кольоротерапії
Комплекс вправ для поліпшення мозкового кровообігу
Приклади хвилинок розвантаження зору
Комплекс вправ для поліпшення мозкового кровообігу
Хвилинка розвантаження зору за методикою використання зорових траєкторій В.Ф.Базарного
Використання здоров’язберігаючих технологій в режимі групи продовженого дня.
У класифікації освітніх технологій останнім часом виокремилась нова група – здоров’язберігаючі освітні технології (ЗОТ), які об’єднують в собі всі напрями діяльності закладів освіти з формування, збереження та зміцнення здоров’я дітей.
Мета ЗОТ – забезпечити вихованцям можливість збереження здоров’я за період навчання в освітніх закладах, сформувати у нього необхідні знання, уміння та навички щодо здорового образу життя, навчити використовувати отримані знання у повсякденному житті.
Створення сприятливих умов для безболісної адаптації дітей до систематичного шкільного навчання, зняття статичного напруження при одночасному виконанні навчальних програм з усіх предметів забезпечується при складанні розкладу уроків. Необхідно враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом дня, тижня з урахуванням психофізіологічних та фізичних можливостей учнів.
Реалізація здоров’язберігаючої складової в режимі групи продовженого дня здійснюється через:
Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від вихователя, по-першу, не допустити перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації, методи та засоби її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів. Плануючи режим групи продовженого дня слід включати такі види роботи, які можуть сприяти зниженню втоми.
Здоров'язберігаючі технології передбачають :
Кожного дня необхідно проводити фізкультурні хвилинки, хвилинки емоційного розвантаження, релаксаційні вправи, вправи на дихання, на покращення зору та настрою, обов’язковими є прогулянки на свіжому повітрі, рухливі ігри, для першокласників сон
Комплекси спеціальних вправ та психофізіологічне розвантаження на уроках трудового навчання
Під час хвилинок релаксації можна проводити дихальні вправи. Правильне повноцінне дихання допоможе позбавитися сильної напруги, зняти роздратування.
Приклади дихальних вправ :
Вправа 1
Вправа 2
Заплющ очі, розслаб руки, ноги, тулуб.
Приклади хвилинок релаксації:
З метою розслаблення в кінці занять можна використовувати - статичні і психодинамічні медитації. Діти шкільного віку більше люблять динамічні медитації.
Вправа «Муха»
Мета: зняти напруження з м'язів обличчя.
Нехай дитина зручно сяде: руки вільно лежать на колінах, плечі та голова опущені, очі заплющені. Та уявіть собі, що на її обличчя намагається сісти муха. Бона сідає їй то на ніс, то на ротик, то на лоб, то на очі.
Завдання дитини — не розплющуючи очей, відігнати набридливу комаху.
Вправа «Лимон»
Мета: досягти стану спокою.
Сядьте зручно: руки вільно розмістіть на колінах (долонями вгору), плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що у Вас у правій руці — лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєте, що «вичавили увесь сік». Розслабтеся. Запам'ятайте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться у вашій лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам'ятайте свої відчуття. Після цього виконайте вправу одночасно обома руками. Розслабтеся. Насолодіться станом спокою.
Вправа «Бурулька»
Мета: досягти оптимального емоційного стану. Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору. Уявіть, що Ви — бурулька. Напружте усі м'язи Вашого тіла. Запам'ятайте це відчуття. Необхідно завмерти у цій позі на 1-2 хвилини. Потім уявіть, що під дією сонячного тепла Ви починаєте поволі танути, розслаблюючи поступово кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятайте свої відчуття у стані розслаблення. Виконуйте вправу доти, доки не досягнете оптимального емоційного стану. Цю вправу також можна виконувати, лежачи на підлозі.
Приклади медитацій:
Статична медитація «Подорож на хмарі» (К. Фопель)
Сядь зручніше і закрий очі. Два-три рази глибоко вдихни і видихни. Я хочу запросити тебе в подорож на хмарі. Стрибни на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору з пухких подушок. Відчуй, як твої ноги, спина, тіло зручно розташувались на цій великій хмарній подушці.
Тепер починається подорож. Твоя хмара повільно піднімається в синє небо. Відчуваєш, як вітер обвиває твоє обличчя?
Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Хай твоя хмара перенесе тебе зараз в чарівну країну, де ти будеш щасливим.
Постарайся в думках «побачити» цю країну як можна більш детально. Тут ти відчуваєш себе абсолютно спокійно і щасливо. Тут може відбутися щось чудове і чарівне (30 секунд).
Тепер ти знову на своїй хмарі, і воно везе тебе назад, на твоє місце. Злізь з хмари і подякуй їй за те, що вона так добре тебе покатала. Тепер поспостерігай, як вона повільно розтане в повітрі. Потягнися, випрямися і знову будь бадьорим, свіжим і уважним.
Психодинамічна медитація «Зачарована фігура» (Н. Саковіч)
Ця медитація допомагає швидко розслабитися дітям в тих випадках, коли вони сильно напружені. Чудово підходить для гіперактивних дітей.
Будь ласка, всі розташуйтеся так, щоб навколо кожного з вас було вільне місце.
Уявіть собі, що ми опинилися на галявині у чарівному лісі. Ця галявина зачарована злою чарівницею, і хто потрапляє на неї — завмирає, як кам'яна фігура. Застигніть, неначе ви одерев'яніли, і не рухайтеся, приблизно так (можна показати дітям на власному прикладі).
І тут поряд пролітала добра фея. Вона змахнула чарівною паличкою — і всі ми звільнилися від чар. Нахиліться вперед і розставте руки, щоб вони бовталися, як ганчірки. Покажіть, що ви вже не «дерев'яні». Станьте м'якими і рухливими.
Злегка зігніть коліна і відчуйте, як ваші кістки стають м'якими, суглоби дуже рухомими.
Тільки фея зраділа, побачивши дітей, що рухаються по галявині, як зла чарівниця налетіла хмарою і знову зачарувала всіх
(Можна просити дітей бути поперемінно то в одному, то в іншому стані, до повного розслаблення.)
Але фея не звикла відступати, вона знову змахнула чарівною паличкою і «розчарувала» дітей. Тепер струсіть руки, неначе ви хочете струсити з них крапельки води. Струсніть крапельки води зі спини. Тепер струсіть воду з волосся. А зараз — з верхньої частини ніг і ступній. Давайте подякуємо феї за порятунок. Потягніться, випряміться. Ми бадьорі і свіжі.
Приклади хвилинок розвантаження зору:
Для проведення хвилинок розвантаження зору, бажано зробити плакат за методикою виконання вправ (схемою) зорових траєкторій В.Ф.Базарного. Але навіть, якщо немає такої можливості, то можна проводити траєкторії указкою, за якими діти будуть слідкувати очима. Або проводити гімнастику очей просто за допомогою слів (подивіться наліво, подивіться направо, вгору, вниз, проводимо очима по колу за годинниковою стрілкою…) чи у вигляді пошуку заданих предметів, що має містити кабінет трудового навчання ( Плакату з безпеки життєдіяльності, світильник, зразки дитячих робіт, прилади для прасування чи шиття тощо)
Варіант 1
1. Вихідне положення (В. п.) — сидячи, руки на колінах. Заплющити очі і сильно напружити очні м'язи, порахувавши до шести "раз — шість", потім розплющити очі, подивитися вгору на рахунок "сім — вісім", подивитися вниз на рахунок "дев'ять — десять". Повторити 5 разів.
2. В. п. — те саме. Робити колові рухи очима, фіксуючи погляд у таких положеннях: додолу — вліво — вгору — вправо — додолу. Повторити 5 разів. Потім те саме 5 разів у зворотному напрямку.
3. В. п. — те саме. Заплющити очі на рахунок "раз — два", розплющити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок "три — чотири". Повторити 5 разів.
Варіант 2
1. В. п. — сидячи. Швидко кліпати очима впродовж 15 с.
2. В. п. — сидячи обличчям до вікна на відстані 30— 35 см. Дивитися на умовну позначку на шибці впродовж 5 с, потім перевести погляд на більш віддалений об'єкт за вікном і дивитися на нього ще впродовж 5 с. Повторити 10 разів.
3. В. п. — сидячи. Швидко перевести погляд по діагоналі: праворуч вгору — ліворуч униз. Потім дивитися прямо у далеч протягом 6 с. Швидко перевести погляд по діагоналі: ліворуч угору — праворуч униз. Потім дивитися прямо в далеч протягом 6 с. Повторити 4—5 разів.
Варіант З
1. В. п. — сидячи. Швидко кліпати очима, напруживши очні м'язи, впродовж 15 с.
2. В. п. — сидячи, очі заплющені. Не розплющуючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок "раз — чотири", повернутись у в. п. Так само подивитися праворуч на рахунок "п'ять — вісім", повернутись у в. п. Повторити 5 разів.
3. В. п. — те саме. Не розплющуючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок "раз — три", потім — праворуч на рахунок "чотири — шість". Повернутись у в п. Повторити п'ять разів. Так само подивитися вгору на рахунок "один — три", потім — додолу на рахунок "чотири — шість". Повернутись у в. п. Повторити 5—6 разів.
4. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись, упродовж 12 с.
Нахили і повороти голови чинять механічну дію на стінки шийних кровоносних судин, підвищуючи їх еластичність. Тренування вестибулярного апарату сприяє розширенню кровоносних судин головного мозку, а дихальні вправи, особливо дихання через ніс, збільшують їх кровонаповнення. Усе це посилює мозковий кровообіг, тим самим полегшуючи розумову діяльність.
Варіант 1
1. В. п. — основна стійка. На рахунок "раз" — руки за голову, лікті розвести, голову нахилити назад. На рахунок "два" — лікті вперед. На рахунок "три — чотири" — руки розслаблено опустити вниз, голову нахилити вперед. Повторити 4—6 разів у повільному темпі.
2. В. п. — стійка "ноги порізно", пальці рук стиснуті в кулаки. На рахунок "раз" — різкий мах лівою рукою назад, правою — вгору назад. На рахунок "два" — різко змінити положення рук. Повторити б—8 разів у середньому темпі.
3. В. п. — сидячи на стільці. На рахунок "раз — два" — плавно відвести голову назад, на рахунок "три — чотири" — голову нахилити вперед, плечей не піднімати. Повторити 16 разів у повільному темпі.
Варіант 2
1. В. п. — стоячи або сидячи, руки на поясі. На рахунок "раз — два" коловим рухом відвести праву руку назад з поворотом тулуба і голови праворуч, на рахунок "три — чотири” — те саме ліворуч. Повторити 4—6 разів у повільному темпі.
2. В. п. — стоячи або сидячи, руки в боки, пальці розведені. На рахунок "раз" обхопити себе за плечі руками якомога міцніше і далі, на рахунок "два" — повернутися у в. п. Повторити 4—6 разів у швидкому темпі.
3. В. п. — сидячи на стільці, руки на поясі. На рахунок "раз" — повернути голову праворуч, на рахунок "два" — в. п. Те саме — ліворуч. Повторити 6—8 разів у повільному темпі.
Варіант З
1. В. п. — стоячи або сидячи, руки на поясі. На рахунок "раз" — ліву руку махом занести на праве плече, голову повернути ліворуч. На рахунок "два" — повернутися у в. п. На рахунок "три — чотири" — те саме правою рукою. Повторити 4—6 разів у повільному темпі.
2. В. п. — о. с. На рахунок "раз" — сплеск долонями за спиною (руки підняти ззаду якомога вище). На рахунок "два" — руки через сторони перевести вперед на рівень голови, сплеск. Повторити 4—6 разів у швидкому темпі.
3. В. п. — сидячи на стільці. На рахунок "раз" — нахилити голову вправо, на рахунок "два" — в. п. На рахунок "три" — нахилити голову вліво, на рахунок "чотири" — в. п. Повторити 4—б разів у середньому темпі.
Варіант 4
1. В. п. — стоячи або сидячи, пальці рук стиснуті в кулаки, на рахунок "раз" — кулаки підвести до плечей, голову — назад. На рахунок "два" — лікті догори, голову — вперед. Повторити 4—6 разів у середньому темпі.
2. В. п. — стоячи або сидячи, руки в сторони. Зробити три ривки руками: правою перед тулубом, лівою — за. Повернутися у в. п. Потім зробити три ривки руками в інший бік. Повторити 4—6 разів у швидкому темпі.
3. В. п. — сидячи. На рахунок "раз" — голову нахилити вправо, на рахунок "два" — в. п., "три" — голову нахилити вліво, "чотири" — в. п., "п'ять" — голову повернути вправо, "шість" — в. п., "сім" — голову повернути вліво, "вісім" — в. п. Повторити 4—6 разів у повільному темпі.
Приклад хвилинок кольоротерапії:
"Зоряне дихання"
За допомогою цієї техніки можна вилікуватися від болі будь-якого походження, тривоги, страху, поганого настрою. Перед тим як приступити до виконання цієї вправи діти повинні визначитись з тим, який саме колір їм зараз потрібний. Для кожної дитини він може бути різним.
Вправи можна робити у будь-який час упродовж дня, спочатку по 2—3 рази, поступово збільшуючи навантаження до в—10 разів.
Варіант 1
1. Руки, не напружуючи, простягнути вперед на ширину плечей. Повільно згинати та розгинати пальці. Потім з того самого положення повільно згинати і розгинати руки в зап'ястках.
2. Руки простягнути вперед на ширину плечей долонями догори. Згинати і розгинати руки в ліктьових суглобах.
3. Руки опущені вздовж тулуба долонями всередину, пальці без напруження зігнуті в кулак. Обертати кулаки за годинниковою стрілкою і проти. З того самого положення згинати і розгинати руки в зап'ястках.
4. Підняти руки у боки до рівня плечей і обертати їх у плечових суглобах спочатку назад, потім — уперед.
5. Підняти руки вгору і плавно опустити їх униз.
Варіант 2
1. Масажувати пальцями кисті з внутрішнього і зовнішнього боків.
2. Пальцями правої руки обхопити пальці лівої й обережно відхилити їх до зап'ястка. Затримати в такому положенні впродовж 5 с. Те саме зробити з пальцями правої руки.
3. Пальцями правої руки обережно гойдати великий палець лівої руки, і навпаки.
4. Міцно стиснути пальці в кулак, потім розтиснути їх і розчепірити.
Спеціальні вправи для тренування і розслаблення хребта поліпшують периферійний кровообіг, сприяють збереженню правильної постави, оптимальному перерозподілу м'язового навантаження при роботі, цілюще впливають на функціональний стан внутрішніх органів, нервової системи, органів зору, допомагають подолати наслідки гіподинамії.
Виконуючи вправи, не потрібно робити різких рухів. Варто увесь час зважати на свої фізичні можливості. Амплітуду збільшувати поступово. Спочатку кожну вправу треба виконувати 2—5 разів, поступово збільшуючи навантаження до 10 разів. Комплекс вправ потрібно робити щодня до помітного поліпшення самопочуття. Надалі — досить двох разів на тиждень.
1. В. п. — лежачи на животі обличчям додолу, ноги на ширині плечей, руки простягнуті вперед. Підняти таз і вигнути спину. Коліна і лікті випрямлені. Упор тільки на долоні і пальці ніг. Голова опущена. Опустити таз. Підняти голову і відхиляти її назад.
2. В. п. — те саме. Підняти таз і вигнути спину. Руки і ноги прямі. Повільно повернути таз якомога далі вліво, опускаючи лівий бік якомога нижче. Те саме зробити в інший бік.
3. В. п. — сидячи на підлозі, спираючись на розставлені позаду руки, ноги зігнуті в колінах. Швидко підняти таз і все тіло до горизонтального рівня. Повернутись у в. п.
4. В. п. — лежачи на спині, ноги випрямлені. Зігнути ноги в колінах, підтягнути їх до грудей, обхопити руками. Не віднімаючи рук, відхилити ноги від грудей, водночас намагаючись торкнутися підборіддям колін. Залишатися в такому положенні впродовж 5 с.
5. В. п. — лежачи на животі обличчям униз. Підняти таз і вигнути спину, опустивши голову і спираючись на випрямлені руки і ноги. У такому положенні обійти кімнату.
Вправа «Клей»
В. п. - сидячи, руки зігнуті в ліктях, притиснуті до тулуба, долоні на колінах.
« Уявіть собі, ви так довго працювали, що аж приклеїлись до стільця, а руки приклеїлись до тулуба і колін. Аби звільнитись від клею вам слід повільно прокрутити своє тіло вздовж осі за часовою стрілкою та проти неї, починаючи з голови. Рухається лише голова. Повторюємо рух на шість рахунків. Ви відклеїли руки. Не відриваючись від стільця, повторіть рухи за часовою стрілкою та проти неї, прокручуючи тулуб. На шість рахунків. Вітаю, ви звільнилися від клея!»
Позитивні емоції, що їх переживає людина, яка сміється, підвищує опір організму, покращує його загальний стан, і навіть, на думку шведських учених, продовжує загальну тривалість життя людини. Цей науково-медичний напрям отримав ще одну назву — гелотологія.
ГЕЛОТОЛОГІЯ — наука, яка досліджує вплив на людський організм сміху. Одночасно сміхотерапію визначають як напрям соціальної психології, який розвивається як засіб впливу на особистість для зняття напруги, стресу та здійснюється під час проведення тренінгів та спільних вправ з використанням сміху. В якості матеріалу з сміхотерапії можна використовувати приказки, ребуси, загадки, гру «Крокодил», гру «Зіпсований телефон».
Приклади приказок:
- Без діла- слабіє сила
- Один працює умом, а другий горбом
- Відчиняй, пане, ворота- йде твоя робота!
- Хто робить, той голим не ходить
- Робити до сьомої суботи
- Гірко поробити – солодко з’їсти
- У вмілого руки не бояться
- Зароблена копійчина краща за вкрадений карбованець
- Губами говори, а руками роби
- Без роботи і день роком стає
- Зробив роботу – і не маєш турботи
- Бджілка мала, а й та працює
- Хто що вміє, то і діє
- На охочого робочого діло знайдеться
- Лежачого хліба ніде нема
- Кожна пташка своїм носиком клює
- Щоб рибку з’їсти, треба у воду влізти
Приклади ребусів:
|
Відповідь: КЕРН
|
|
Відповідь: ВИКРУТКА
Приклади загадок на логіку:
У бабусі Даші онук Паша, кіт Пушок, собака Дружок. Скільки у бабусі онуків?(Один)
Термометр показує плюс 15 градусів. Скільки градусів покажуть два таких термометра? (15)
Сашко витрачає на дорогу до школи 10 хвилин. Скільки часу він витратить, якщо піде разом з другом? (10 хвилин)
Дитина мого батька, а мені не брат. Хто це? (Сестра)
У парку 8 лавок. Три пофарбували. Скільки лавок стало в парку? (Вісім)
Мене звати Юра. У моєї сестри тільки один брат. Як звати брата моєї сестри? (Юра)
Батон розрізали на три частини. Скільки зробили розрізів? (Два)
Що легше 1 кг вати або 1 кг заліза? (Однаково)
Вантажівка їхала в село. По дорозі він зустрів 4 легкові машини. Скільки машин їхало в село? (Одна)
Два хлопчики грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожен хлопчика. (Дві години)
Хлопчик зайшов до кімнати і побачив в кожному кутку по 3 кішки. Скільки ніг в кімнаті?( 2)
Знаменитий фокусник каже, що може поставити пляшку в центрі кімнати і вповзти в неї. Як це? (Вповзти в кімнату може кожен)
Чи може дощ лити два дні поспіль?(Ні, між ними - ніч)
Що буде з вороною, коли їй виповниться 7 років?(Піде восьмий)
Двічі родиться, а раз умирає. Хто це? (Курча)
Що з підлоги за хвіст не піднімеш?(Клубок ниток)
Хвилинка розвантаження зору за методикою використання зорових траєкторій В.Ф.Базарного:
- вліво – вправо;
- вгору – вниз;
- за часовою стрілкою і проти часової стрілки;
- за вісімкою.
Полтавська гімназія «Здоров’я» №14
Полтавської міської ради
Використання здоров’язберігаючих технологій в режимі групи продовженого дня.
Підготувала
Вихователь групи продовженого дня
ІІ кваліфікаційної категорії
Полтавської гімназії «Здоров’я» №14
Малюга Надія Вікторівна
Полтава