Критичне мислення – це мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших, яке сприяє розвитку такої особистісної риси, як креативність, і формує творче мислення, а отже, творчу особистість.
Критичне мислення є складним процесом, який починається з ознайомлення з інформацією, а завершується прийняттям певного рішення та складається з кількох послідовних етапів:
Серед прийомів розвитку критичного мислення в моїй практиці найбільш поширеними є складання сенканів, «мозковий штурм», «Кубик Блума», читання з позначками, «асоціативний кущ», кільця Венна, «Мозаїка», групові форми роботи – Джиг – Соу.
Розвиваючи в дітей критичне мислення, вчителю необхідно пам'ятати такі поради:
«Кубик Блума» - прийом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибині знання. Цей прийом було запропоновано американським психологом і педагогом Бенджаміном Блумом, автором теорії таксономії, яка передбачає поділ цілей навчання на блоки: «знаю» - «творю» - «умію». Даний прийом допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.
Цю методичну структуру я застосовую на етапі усвідомлення, закріплення та контролю знань, використовую не тільки як групову форму роботи, а як роботу в парі або для індивідуальних відповідей. Цей прийом передбачає використання кубика з написаними на кожній грані вказівки щодо напряму мислення та письма. Пишемо на кожній грані одну з наступник указівок: опишіть це, порівняйте це, установіть асоціації, проаналізуйте це, знайдіть застосування цьому, запропонуйте аргументи за чи проти цього.
Застосовуючи даний прийом, я проводжу учнів крізь процес «кубування», пропонуючи їм викласти на папері власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хвилини). Спочатку слід оголосити тему, а потім запропонувати дітям поміркувати та описати її, тобто розглянути уважно об’єкт та описати, що вони бачать, - колір, форму та інші ознаки. Зробивши спостереження , учні записують їх на папері протягом визначеного часу. Це повторюється для всіх завдань, зазначених на шести гранях куба. Використовуються всі аргументи – від логічних до безглуздих. Після того як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Після колективного, групового чи парного обговорення – взаємоперевірки відбувається оцінювання. Якщо виникає питання, його необхідно розв’язати.
Способи використання «Кубика Блума»
ФРАГМЕНТИ УРОКІВ
Урок природознавства
Тема. Корисні копалини рідного краю. Види корисних копалин.
Етап уроку. Актуалізація знань учнів
Кожна група усно обговорює відповіді, роблячи помітки на папері. Вирішують хто буде виступати по кожній грані при перевірці завдань. Члени групи активно працюють при колективній перевірці завдань.
Завдання для граней куба
Аргументуйте відповідь.
Наведіть приклади.
Урок природознавства
Тема. Значення корисних копалин для людини. Різноманітність корисних копалин
та їх використання.
Етап уроку. Перевірка домашнього завдання.
Учень підкидає кубик і відповідає на питання грані, яка йому випала.
Потім він передає кубик бажаючому відповідати або сам вирішує, хто продовжить роботу. Учні класу доповнюють або виправляють помилки.
Завдання для граней куба
Доведи свою думку.
Урок природознавства
Тема. Птахи
Етап уроку. Закріплення знань учнів.
Кожна група усно обговорює відповіді, роблячи помітки на папері. Вирішують хто буде виступати по кожній грані при перевірці завдань. Уважно слухають та доповнюють відповідь.
Завдання для граней куба
Ранкова зустріч
Тема. Незабаром весняні канікули.
Мета. Привернути увагу школярів щодо цікавого та корисного відпочинку
під час канікул разом з друзями та родиною.
Хід ранкової зустрічі проводиться за допомогою прийому «Кубик Блума».
Вчитель оголошує завдання, які записані на гранях куба, потім пропонує дітям по черзі відповідати на завдання кожної грані або учень сам обирає грань, яка його зацікавила. Дітям подобається передавати кубик товаришам, при обговоренні виникають різноманітні ідеї, іноді неочікувані. З відповідей учнів вчитель має уявлення як проходять канікули в родині учнів.
Завдання для граней куба
Інтелектуальна гра 3 – 4 класи
Тема. «Розумники та розумниці»
Хід гри проводиться за допомогою прийому «Кубик Блума». Команди по черзі обирають грань, яка продовжує гру – змагання. Всі команди виконують завдання обраної грані, а журі підраховує кількість балів за правильність та креативність виконання завдання командою.
Завдання для граней куба
Урок української мови
Тема. Спостереження за лексичним значенням слова.
Етап уроку. Актуалізація знань учнів
Кожна група усно обговорює відповіді, виконує письмово завдання в зошитах. Вирішують хто буде виступати по кожній грані при колективній перевірці завдань. Члени групи уважно працюють при колективному обговоренні, доповнюють відповіді інших груп, виправляють помилки, пропонують свої варіанти.
Завдання для граней куба
Урок математики
Тема. Множення різниці на число. Розв’язування задач двома способами. Робота
над рівняннями.
Етап уроку. Закріплення знань та умінь учнів.
Кожна пара усно обговорює відповіді, розв’язання записуються в зошитах. Члени пари по черзі працюють при колективній перевірці завдань, доповнюють відповіді інших учнів, виправляють помилки, пропонують свої варіанти розв’язання.
Завдання для граней куба
(38 – 29) • 9
На ремонт двох під’їздів витратили 17 банок фарби, по 4 кг кожна. На перший під’їзд витратили 6 банок фарби. Скільки кг фарби витратили на другий під’їзд?
Які фігури ти отримав?