ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ
Боденчук О.В. вчитель фізики та математики Кам’янець-Подільського навчально-реабілітаційного центру Хмельницької обласної ради
В статті обгрунтовані сучасні підходи до процесу навчання фізики, описані основні методичні аспекти активізуючого навчання фізики за еталонним підходом.
Ключові слова: еталонні вимірники якості знань, система фізичних завдань еталонного змісту, цільова навчальна програма.
У змісті навчальної програми шкільного курсу фізики відображено, що фізика – це фундаментальна наука, яка вивчає загальнi закономiрностi перебiгу природних явищ, закладає основи свiторозумiння на рiзних рiвнях пiзнання природи i дає загальне обгрунтування природничо-наукової картини свiту [2].
Головне завдання навчання фізики у школах – забезпечення міцного і свідомого оволодіння системою якостей фізичних знань, достатніх для вивчення сумарних предметів і продовження освіти [2].
Актуальними питаннями методики навчання фізики визначаються напрямки організації пізнавального процесу з використання еталонних вимірників якості фізичних знань, удосконалення системи викладу навчального матеріалу з використанням дидактичних ресурсів, чим і займаються ряд вчених-дослідників [1]: П.С.Атаманчук, В.І. Баштовий, С.П.Величко, О.І.Ляшенко, Є.В.Коршак, В.В.Мендерецький, та інші.
Метою статті є теоретичне обгрунтування впливу використання дидактичних матеріалів еталонного змісту з фізики на формування творчої особистості в 11 класі.
Завданням статті є висвітлити можливості використання дидактичних еталонних вимірників якості фізичних знань для 11 класу згідно діючих фізичних стандартів середньої освіти.
Комплексне дослідження й всебічна розробка дидактичних основ використання еталонних вимірників якості знань у навчанні фізики реалізує ідею цілеспрямування фізичної освіти на розвиток творчих здібностей учнів та активізацію пізнавальної діяльності за умов особистісно орієнтованого навчання. Виділяють такі основні якісні характеристики засвоєння пізнавальних задач – параметри усвідомлення, стереотипності, та пристрастності [1].
Якщо ж говорити про відзеркалення властивостей пізнавальної діяльності особистості, то вирізняють такі якісні їх види (еталонні вимірники якості знань): розуміння головного (РГ), заучування знань (ЗЗ), наслідування (НС), повне володіння знаннями (ПВЗ), уміння застосовувати знання (УЗЗ), навичка (Н), переконання (П) [1] (таблиця 1)
Таблиця 1
Параметри |
Рівні навчальних досягнень |
Перебіг у часі |
|||
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
||
Пристрастність |
Символіка, термінологія, окремі фізичні поняття, фрагменти розуміння суті фізичних явищ і процесів |
Наслідування |
Повне володіння знаннями |
Переконання |
Майбутній |
Усвідомленість |
Символіка, термінологія, фрагменти окремих фізичних понять |
Розуміння головного |
Уміння застосовувати знання |
Теперішній |
|
Стереотипність |
Певна обізнаність з фізичною символікою та термінологією, неправильне трактування фізичних величин і понять |
Завчені знання |
Навичка |
Минулий |
Такі якісні характеристики процесу навчально-пізнавальної діяльності окреслюють сутність людського пізнання у межах минулого, теперішнього та майбутнього часів його перебігу. Цим забезпечується цілісна картина структури людської свідомості – минуле (стереотипність), теперішнє (усвідомлення), майбутнє (пристрастність).
Враховуючи окреслені цілеспрямовану мету навчання фізики та завдання фізики, наведемо приклад складання цільової програми вивчення теми «Механічні хвилі. Звук» (11 клас) відповідно за окресленими в програмі пізнавальними задачами [2] (таблиця 2).
Таблиця 2.
Цільова навчальна програма теми «Механічні хвилі. Звук» (11 клас; 12 годин)
№ п/п |
Зміст пізнавальної задачі |
Рівень засвоєння на початку теми |
Рівень засвоєння вкінці теми |
51-52 |
Хвильові явища. Поздовжні й поперечні хвилі. Довжина хвилі. Швидкість поширення хвилі. |
ПВЗ |
П |
53-54 |
Розв’язання задач. |
ПВЗ |
УЗЗ |
55-56 |
Звукові хвилі. Швидкість поширення звуку. Характеристики музикальних звуків. Ультразвук. Розв’язання задач. |
ПВЗ |
УЗЗ |
57-58 |
Інтерференція хвиль. Принцип Гюйгенса. |
ПВЗ |
П |
59-60 |
Закон відбивання хвиль. Дифракція хвиль. |
ПВЗ |
П |
61-62 |
Розв’язання задач. Тематичне оцінювання. |
ПВЗ |
УЗЗ |
Таким чином, інноваційні тенденції у навчально-пізнавальному процесі з фізики (11 клас) забезпечують прогнозованість на досягнення кінцевого результату — активність пізнання оточуючого світу, наукової картину світу, вироблення власного стилю пізнання.
Список використаних джерел