Для дітей дошкільного віку ігри мають виняткове значення: гра для них -навчання, гра для них - праця, гра для них - серйозна форма виховання.
Гра для дошкільників - засіб пізнання навколишнього.
Вона стане йому в добрій нагоді під час засвоєння дітьми будь-якого матеріалу, передбаченого програмою, й має проводитися на заняттях; може входити до музичного заняття, бути одним із елементів прогулянки, а також особливим видом діяльності. Друга мета дидактичної гри - суто ігрова, задля якої діє дитина. Це ігри в які діти граються самостійно, поза заняттями, коли можуть обирати їх за власним бажанням.
Кожна дидактична гра містить конкретне завдання і, щоб виконати його необхідно долати труднощі, самостійно діяти в певній ситуації або з певними предметами, набуваючи власного досвіду.
Слід відмітити, що дидактичні ігри будуть ефективними, якщо їх використовують систематично, послідовно, дотримуючись головного принципу дидактики: "від простого до складного".
Дид.гра “Лісовий магазин”
Мета: Продовжувати вчити давати відповіді на запитання повними реченнями; розширювати уявлення дітей про те, чим харчуються дики тварини. Поповнити словник назвами тварин та ввести узагальнюючі слова: хижаки, травоїдні, всеїдні. Розвивати уяву, фантазію, логічне мислення. Виховувати дбайливе ставлення до тварин, уміння дружно працювати.
Матеріал: У магазині на вітрині стоять продукти для тварин (шишки, горішки, гриби, капуста, морква)
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям "погодувати" тварин. Діти обирають їжу для тварин і виставляють поруч із твариною.
Д/г. “Підбери шубку”
Мета: учити розпізнавати диких тварин, правильно їх називати, описувати їх зовнішній вигляд; розвиток зв'язного мовлення, уміння давати відповіді на запитання; виховання добрих почуттів до тварин, цікавості до світу природи.
Матеріал : Кольорові шубки з картону, шапки, чобітки, картки із символами тварин.
Хід гри: Запропонувати дітям “підбирати шубку тварині” враховуючи її справжній колір у природі.
Запитання:
Якого кольору шубку купила б лисичка?
По яку шубку прийшов у магазин зайчик? (влітку, взимку)?
А яку шубку вибрав би собі ведмедик? (якого кольору)?
Чи знайшов шубку для себе вовк?
У яких двох тваринок шубки були б однакового кольору?( білка, лисиця).
Дид гра: ,, Хто загубив рукавичку?’’
Мета: розширювати уявлення дітей про те, чим харчуються дики тварини; розвивати мислення, мовлення, увагу, виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Матеріал: картки із символами тварин, рукавички, на яких намальовано
малюнки моркви, шишки, гриба, малини.
Хід гри: Діти знаходять рукавичку яку загубив чи загубила: зайчик, їжачок, білочка, ведмедик .