Дидактичні ігри для дітей молодшого дошкільного віку з розвитку мовлення з використанням Кілець Луллія
У СВІТІ ЗВУКУВ
Дидактична гра «Назви тварину та скажи хто як кричить»
Мета: вправляти у звуконаслідуванні тварин та птахів; вчити регулювати силу голосу, правильно називати тварин та птахів.
Обладнання: круг поділений на 8 секторів із стрілкою, картинки тварин та птахів.
Хід гри
Перед дітьми на столі вихователь викладає круг та картинки із зображенням тварин , птахів. Одна дитина кружить стрілку та говорить хто буде відповідати на запитання і т.д. Дитина, якій випало відповідати на питання, називає тварину( птаха) , звуконаслідує її (його). Гра продовжується поки всі діти не приймуть участь.
Дидактична гра « Відгадай хто(що) це ?»
Мета: вчити дітей голосно і тихо відтворювати голоси тварин та навколишні звуки
Обладнання: круг з чотирьох секторів та стрілкою, картинки із зображенням кози, вівці, мишки, машини
Хід гри
Спочатку вихователь показує дітям картинку кози та вівці, нагадує їм , які звуки вони видають: коза « Ме-е-е!», вівця « Бе-е-е!». Потім пропонує відгадати на слух, хто кричить та поставити стрілку на картинку з певною тваринкою та звуконаслідувати її. Так з іншими картками.
Вихователь стежить, щоб діти точно розрізняли на слух зазначені звукосполучення, правильно їх вимовляли і співвідносили з іншою картинкою.
У СВІТІ СЛІВ
Дидактична гра «Назви якомога більше предметів»
Мета: вправляти у чіткій вимові слів
Обладнання: картки овочів, фруктів, іграшок і т.д., круг з 8 секторами зі стрілкою
Хід гри
Використовуючи лічилку, обирається дитина ,яка крутить стрілку. На кому стрілка зупинилась та дитина чітко повинна назвати предмет на малюнку.
Дидактична гра « Доміно-омонімо»
Мета: формувати уявлення про слова однакові за звучанням, але різні за значенням
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Використовуючи лічилку, обирається дитина , яка крутить стрілку. Завдання дитини з’єднати стрілкою круги так, щоб картинки однакові за звучанням співпали. Наприклад: ручка – писати, ручка- від дверей.
Дидактична гра « Скажи навпаки»
Мета: вчити дітей розрізняти слова протилежні за значенням (антоніми)
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують картки протилежні один одному (великий – маленький і т.д.)
Дидактична гра « Хто що їсть»
Мета: закріплення уявлень у дітей про те, чим харчуються тварини.
Обладнання: круг з зображенням їжі тварин диких та свійських зі стрілкою, тварини вирізані з паперу та приклеєні на прищіпки
Хід гри.
У грі можуть брати участь 2 і більше гравців або ж кількість гравців визначається кількістю тварин. Дорослий бере на себе роль ведучого. Кожен гравець отримує по тварині, в залежності від кількості гравців. Ведучий говорить: «Скажіть мені, будь ласка, у кого яка тварина». Кожен гравець називає свою тваринку. Якщо дитині важко з відповіддю, то дорослий допомагає йому, вимовити слово разом. Ведучий говорить: «Сьогодні заєць, білка, їжак, собака багато грали, пустували і хочуть їсти. Тварин потрібно нагодувати ». Кожен з дітей називає чим харчується його тварина , шукає на круги їжу, яку їсть його тваринка, ставить стрілку та прикріплює прищіпку .
\
У СВІТІ ГРАМОТИ
Дидактична гра « Який листочок?»
Мета: вчити дітей узгоджувати іменники з прикметниками
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують листочок з його тінню і називають, який листочок( дубовий листочок, кленовий листочок, березовий листочок
Дидактична гра « Який сік?»
Мета: вчити дітей добирати прикметниками
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують овоч, фрукт, ягоду зі склянкою соку й називають який сік : апельсиновий, яблучний, полуничний и т.д.
Дидактична гра « Де сховалась жабка?»
Мета: вчити дітей узгоджувати іменники з прийменниками
Обладнання: круг поділений на 8 секторів із стрілкою, картинки із зображенням жабки
Хід гри
Діти по черзі крутять стрілку і називають де знаходиться жабка( на вазоні, за вазоном, у вазоні і т.д.)
Дидактична гра « Що робить, що зробить?»
Мета: вчити узгоджувати іменники з дієсловом
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують круги за допомогою стрілки дію людини з дією предмета
Дидактична гра « Один- багато»
Мета: вчити дітей правильно утворювати однину та множину іменників
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують круги стрілкою однину та множину певного предмета, правильно змінюючи слова . Наприклад: літак-літаки, метелик-метелики і т.д.
Дидактична гра « Велике – маленьке»
Мета: вчити називати іменники за допомогою суфіксів пестливості -еньк-, -есеньк-.
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти з’єднують круги стрілкою овочі, фрукти велике с маленьким, називаючи ЯБЛУКО ВЕЛИКЕ- ЯБЛУКО МАЛЕНЬКЕ або МАЛЕСЕНЬКЕ і т.д.
Дидактична гра « Чий хвостик?»
Мета: вчити дітей вживати іменники в родовому відмінку
Обладнання: круг з 8 секторів зі стрілкою, зображення тварин на кожному секторі, зображення хвостиків приклеєних на прищіпку.
Хід гри
Вихователь просить назвати чий хвостик загубився. Так відбувається знайомство зі словами, що відповідають на запитання Чий? Чия? Чиє? Чиї? –лисий, вовчий, ведмежий і т.д. За допомогою стрілки діти шукають де чий хвіст і промовляють слова, що відповідають на питання Чий? Чия? Чиє? Чиї? –лисий, вовчий, ведмежий.
Дидактична гра « Мами та їх дитинчати»
Мета: вчити правильно називати дитинчат диких та домашніх тварин
Обладнання: 2 круги з 4 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
У дітей з'ясувавши хто намальований на картинках, педагог цікавиться, кому який дитинча підходить наприклад (вибравши лоша треба крутити маленький круг з'єднавши з другим великим кругом ,користуючись стрілкою –кінь, собака - щеня і т. д.)
РОЗМОВЛЯЄМО
Дидактична гра « Розкажи про улюблену іграшку, тваринку і т.д.»
Мета: вчити будувати речення (прості, складні) зі сполучниками, прийменниками та без, про свою улюблену іграшку.
Обладнання: круг з 8 секторами зі стрілкою, картинки
Хід гри
Діти користуючись стрілкою обирають зображення своєї улюбленої іграшки та розповідають про неї.
РОЗПОВІДАЄМО
Дидактична гра « Розкажи казку ( « Колобок», « Рукавичка»)».
Мета: вчити дітей переказувати зміст добре знайомих казок, відтворюючи послідовність подій, виразно передаючи мову персонажів
Обладнання: круги Луллія з казками
Хід гри
Діти по черзі крутять круг, переказуючи знайому казку, відтворюючи послідовність подій, виразно передаючи мову персонів
СПІЛКУЄМОСЯ ВВІЧЛИВО
Дидактична гра « Ввічливі малята»
Мета: продовжуємо формувати інтерес і потребу у спілкуванні з дорослими, здатність до етичних оцінок інших людей та самооцінки, виходячи з конкретної ситуації
Обладнання: круг з 8 секторами зі стрілкою, картинки із зображенням вчинків дорослих та дітей
Хід гри
Діти за допомогою стрілки обирають вчинок дорослого чи дитини та описує його.