В процесі роботи з молодшими школярами спостерігається краще засвоєння ними програмного матеріалу в обстановці довільної поведінки, в ситуаціях гри. У учнів переважають ігрові інтереси, наочно-образний характер мислення, практичне ставлення до розв'язування завдань (спрямованість уваги на результат, а не на спосіб дії).
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор являється планомірність їх проведення. Як адекватний віковим особливостям засіб розв'язання програмних завдань дидактичні ігри краще використовувати не на окремих уроках, а у всій системі роботи з учнями молодших класів. Дидактичні ігри доцільно використовувати у поєднанні та взаємодоповнюваності з різноманітними методами, прийомами і засобами навчання та виховання.
Керівництво дидактичною грою найчастіше здійснює сам вчитель. Це вимагає від вчителя такту й майстерності. При проведенні дидактичних ігор дуже важливо слідкувати за збереженням інтересу учнів до гри. При відсутності інтересу або втрати його ні в якому випадку не слід силком нав'язувати дітям гру, тому що нав'язана насильно дітям гра втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення.
Вчитель сам повинен у певній мірі включатися в гру, інакше керівництво і вплив його будуть недостатньо природними. Цікава гра, що дає дітям задоволення, впливає і на проведення наступних ігор. При проведенні дидактичних ігор забаву і навчання слід сполучати так, щоб вони доповнювали один одне, підвищували емоційний настрій і сприяли кращому засвоєнню матеріалу.
Дидактичні ігри добре сполучаються з серйозним навчанням. Введення в урок дидактичної гри та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і пізнавальним, створює у учнів живий робочий настрій, полегшує подолання труднощів в засвоєнні навчального матеріалу.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ЧЕРКАСЬКУОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
КРАСНОАРМІЙСЬКИЙ НВК
« ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I -II СТУПЕНІВ - ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД»
Гра - це іскра, яка запалює вогник
допитливості.
В.О. Сухомлинський
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ДЛЯ УЧНІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ
2018 рік
Укладачі: Зуєва В. Л. – вчитель початкових класів.
Гра для дітей являється однією із самих привабливих форм діяльності. В педагогічній практиці є можливість її застосування в підготовці учнів для засвоєння основних понять, законів, при відпрацюванні знань, вмінь та навичок, тобто навчанню основам наук в процесі гри.
Використання дидактичних ігор допоможе вчителеві зробити процес навчання змістовним, цікавим, корисним і демократичним.
Зміст
І. Вступ. 4
ІІ. Дидактичні ігри.
Дидактична гра «Телефон». 5
Дидактична гра «Яша - бегемот». 6
Дидактична гра «Лісова крамниця». 6
Дидактична гра «Кіт-риболов Васька». 7
Дидактическая игра «Попугай». 8
Дидактична гра «Голуби». 9
Дидактична гра «Сороки-білобокі». 10
Дидактична гра «Ялинка, засвітися». 10
Дидактична гра «Півники-бійці». 11
Дидактична гра «Зайчики-поплигайчики». 11
Дидактична гра «Лісовик-лісовичок». 12
Дидактична гра «Бджілка». 13
І. Вступ
В процесі роботи з молодшими школярами спостерігається краще засвоєння ними програмного матеріалу в обстановці довільної поведінки, в ситуаціях гри. У учнів переважають ігрові інтереси, наочно-образний характер мислення, практичне ставлення до розв’язування завдань (спрямованість уваги на результат, а не на спосіб дії).
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор являється планомірність їх проведення. Як адекватний віковим особливостям засіб розв’язання програмних завдань дидактичні ігри краще використовувати не на окремих уроках, а у всій системі роботи з учнями молодших класів. Дидактичні ігри доцільно використовувати у поєднанні та взаємодоповнюваності з різноманітними методами, прийомами і засобами навчання та виховання.
Керівництво дидактичною грою найчастіше здійснює сам вчитель. Це вимагає від вчителя такту й майстерності. При проведенні дидактичних ігор дуже важливо слідкувати за збереженням інтересу учнів до гри. При відсутності інтересу або втрати його ні в якому випадку не слід силком нав’язувати дітям гру, тому що нав’язана насильно дітям гра втрачає своє дидактичне, розвиваюче значення.
Вчитель сам повинен у певній мірі включатися в гру, інакше керівництво і вплив його будуть недостатньо природними. Цікава гра, що дає дітям задоволення, впливає і на проведення наступних ігор. При проведенні дидактичних ігор забаву і навчання слід сполучати так, щоб вони доповнювали один одне, підвищували емоційний настрій і сприяли кращому засвоєнню матеріалу.
Дидактичні ігри добре сполучаються з серйозним навчанням. Введення в урок дидактичної гри та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і пізнавальним, створює у учнів живий робочий настрій, полегшує подолання труднощів в засвоєнні навчального матеріалу.
ІІ. Дидактичні ігри.
Дидактична гра «Телефон»
Дидактична мета: формувати вміння та навички швидкого рахунку.
Обладнання: іграшкові телефони, схема, табло.
Зміст
Змагання проходить між групами учнів.
Ведучий (вчитель) викликає по телефону керівників груп і дає завдання:
Алло, алло!
Називаю Вам число
(називається число)
А тепер за схемою ідіть,
Вірну відповідь знайдіть.
На дошці висить схема.
Учні ланцюжком виконують обчислення, по телефону передають результат обчислення:
Алло, алло!
Називаю число.
Після виконання останньої дії керівник групи телефонує на контрольний пункт (вчитель)
Алло, алло!
Контрольний пункт?
Будь, ласка, звірте
Отриману нами відповідь.
Перемагає та група учнів, яка правильно раніше від інших виконає всі дії.
Правильність виконання всіх дій звіряється в контрольному пункті на табло.
Дидактична гра «Яша - бегемот»
Дидактична мета: формувати загально навчальні вміння та навички.
Обладнання: декорація (малюнок «Яша-бегемот»).
Зміст
Яша - бегемот багато знає,
Усім дітям допомагає.
Як читати, як писати,
Як задачку розв’язати.
Вчитель. Діти, покличемо до нас у гості Яшу-бегемота.
Діти кличуть Яшу-бегемота. З’являється Яша-бегемот. Це велика декорація-малюнок, герой дитячої фантазії.
Дітям задаються вправи, приклади, завдання і Яша-бегемот допомагає їм виконати ці завдання.
Підсумок. Діти промовляють хором.
Ми Яшеньку любимо,
Ми з Яшенькою дружимо!
Яша сильний!
Будьмо, як Яша, сильні!
Будьмо, як Яша, розумні!
Дидактична гра «Лісова крамниця»
Дидактична мета: вдосконалювати навики обчислень і вмінь в розв’язуванні задач.
Обладнання: маски звірів (лисиця, вовк, зайчик, їжачок, ведмідь, лось, дикий кабан); товари: на малюнках морква, цибуля, часник, сіль, редис, перець, баклажани, кабачки, огірки, яблука, сливи тощо; ярлики для цін, чеки; монети.
Зміст
Діти надівають маски звірів. Із числа звірів обираються продавець і контролер. Розкладаються товари і ярлики з цінами.
Покупці за чергою вибирають товар. Платять в касу монети і отримують чек і здачу. Контролер перевіряє правильність обчислень. Продавець перевіряє вартість, відпускає товар.
Дидактична гра «Кіт-риболов Васька»
(Проводиться під час екскурсії або уроку на природі)
Дидактична мета: закріпити знання учнів про річні та ставкові риби. Вчити розрізняти рибу за її зовнішнім виглядом.
Обладнання: маски Чаклуна, кота, рибок.
Зміст
За допомогою рахівники обираються Чаклун та кіт Васька. Діти одягають маски чаклуна та кота Васьки.
Чаклун промовляє слова і притопує при цьому ногамим:
Трах-бах-тара-рах,
Наведу на вас страх.
Занурю всіх вас у річки і пруди,
Ніхто не зможе вийти із води,
Не обібратись вам біди.
Кіт-риболов Васько того з’їсть
Хто про себе нічого не розповість.
Васько, мерщій лови чи то лина, Чи то ляща, чи карася,
І щуку не забудь, і коропа.
Чаклун притопує ногами і обертає всіх дітей у рибок. Діти одягають маски рибок (щука, лин, карась, окунь, короп, лящ тощо) і стають у коло. Чаклун зав’язує очі коту-риболову Васькові. Кіт Васько відловлює рибку. Вловлена рибка повинна розповісти про себе (зовнішній вигляд, де живе тощо). Якщо рибка розповідає добре, Чаклун її милує і відпускає. Якщо рибка відповідає погано, Чаклун обертає її у кота-риболова Васька, а кіт стає рибкою. Гра продовжується.
По закінченні гри Чаклун промовляє слова:
Трах-бах-тара-рах,
Знімаю з вас страх,
Вийдіть всі з води,
Не трапиться ніякої біди.
Чаклун притопує ногами і обертає всіх рибок у дітей.
Дидактическая игра «Попугай»
Дидактическая цель. Отработка навыков грамотного письма.
Оборудование: маски попугаев, 5-6 слов без одной буквы.
Содержание
К досек ивызываются два учника, одевают маски попугаев.
На доске слова без одной буквы (не мене 5-6 слов). Выигрывает тот «попугац» кто больше отгадает букв в словах.
Задания. Учитель задает загадку детям.
1) Я еду, дорогой качусь,
Как толлько бензина напьюсь.
Что это? (машина) – отвечают дети.
На доске слово без одной буквы.
маш на
Дети скандируют:
«Попугай, попугай!
Эту букву угадай!»
«Попугай» угадывает букву.
2) У меня рога,
Я (коза – дерза) хором.
к за
3) Сквозь землю прошел,
Красну шапочку нашел. (гриб) хором.
риб
4) Я зверь лесной,
Зовут меня (лисой) – хором.
л са
5) Ивашка - ивашка,
Цветная рубашка,
Где носом ткнет,
Там заметку несет. (карандаш) хором.
каранда
Дидактична гра «Голуби»
Дидактична мета: відпрацювання знань, вмінь та навичок учныв з певної теми програми.
Обладнання: голуб, конверт.
Зміст
В клас прилітає поштовий голуб з конвертом. У конверті лист до дітей.
Вчитель. Діти, до нас прилетів поштовий голуб від василиси-премудрої. Він нам приніс листа, якого Василиса-премудра наказал зачитати тільки після того, як ми виконаємо її завдання. З цієї хвилини Василиса-премудра обертає (перетворює) всії дітей у голубів. Василиса-премудра бажає, щоб ви всі порацювали. (діти надівають маски голубів).
Вчитель задає завдання в парх:
- первірка правил один одним;
- самостійне виконання вправ з наступною первіркою один одним.
Після встановленого часу результати самостійної роботи в парх первіряються біля дошки.
Вчитель: (після закінчення роботи)
Голубочки воркували,
Один одному допомагали.
Знаєш ти і знаю я,
Буде знати вся сім’я.
Один з голубів відповідає біля длшки.
Вчитель: А тепер, діти, прочитаємо, що ж нам написала у листі Василиса- премудра?
Зачитується лист:
Підсумок.
Учні повторюють хором: «Знаєш сам – розкажи товаришам! Вмієш сам – навчи товаришів!»
І Василиса-премудра голубів обертає в учнів. (Діти знімають маски голубів).
Дидактична гра «Сороки - білобокі»
Дидактична мета. Формувати обчислювальні навички.
Обладнання. Приклади без цифр.
Зміст
Дві сороки-білобокі
Приготували уроки:
Так писали, так писали,
Що хвостами цифри постирали.
А тепер от порішай,
Та і цифри відгадай.
На дошці приклади без цифр. Наприклад:
7 + = 10 9 - = 6
+ 3 = 8 - 1 = 8
Підсумок: повторити хором.
Коли розв’язуєш приклади, не заважай товаришеві.
Дидактична гра «Ялинка, засвітися»
Дидактична мета: формувати загальнонавчальні вміння та навички.
Обладнання. Ялинка з прикладами.
Зміст
На ялинці розвішані іграшки-завдання. Які повинні виконати два учні. Якщо всі завдання виконані, то ялинку (зірку) «засвічує» переможець. Переможцю вручається подарунок-маска або паличка мага.
Дидактична гра «Півники-бійці»
Дидактична мета. Систематизувати та узагальнити знання учнів з певної теми програми.
Обладнання: маски півників, зерна кукурудзи або пшениці (муляжі).
Зміст
До дошки викликаються два півники (учні в масках «півників»).
Девіз: «Ми будемо битися
До останніх сил.
Перемагає той,
Хто більше знає».
«Півникам» вчитель дає довільні завдання. Перемагає той «півник», який набирає більше очок. Очками можуть бути зерна пшениці або кукурудзи (муляжі), які складаються у кошики.
Підсумок: «Людині потрібні знання, щоб світ став цікавим».
Дидактична гра «Зайчики - поплигайчики»
Дидактична мета: відпрацювання знань, вмінь та навичок учнів з певної теми програми.
Обладнання: приклади з пропущеними цифрами, зайчики.
Зміст
Вчитель:
Діти, зайчики- поплигайчики хочуть з вами погратися. (Зайчики сидять на цифрах або знаках дій у прикладах і собою закривають цифри або знаки).
Вчитель:
Зайчики-поплигайчики на приклади сіли
І замість моркви цифи (знаки) з’їли.
Зайчики-поплигайчики плачуть.
Прикладів розв’язати не можуть.
Діти, допоможемо зайчикам-поплигайчикам!
Хто швидше?
Самостійна робота
15 + = 18 - 5 = 12
4 + = 11 + + = 16
Під час перевірки учень знімає зайчиків і вписує цифри (знаки).
Підсумок. Діти, зайчики – поплигайчики раді, що ви допомогли їм розв’язати приклади.
Разом: Якщо зайчик попав у біду,
Я йому допоможу!
Якщо друг попав у біду,
Я йому допоможу!
Зайчики – поплигайчики, приходьте до нас у гості, на наші уроки. Ми будемо з вами розв’язувати приклади.
Дидактична гра «Лісовик-лісовичок»
Дидактична мета. Закріпити знання учнів про дерева (клен, сосна, ялина, тополя, ясень, липа, яблуня, вишня, груша, слива, береза). Вчити розрізняти листки різних дерев. Навчити за характерними ознаками листків впізнавати дерева.
Обладнання. Гербарні зразки листя дерев, безлисті гілочки дерев, малюнки дерев. Маски Лісовика і Незнайки.
Зміст
Двоє дітей одягають маски лісовика і незнайки. Незнайко звертається до лісовика і подає йому зразок листя дерева:
Лісовик – лісовичок,
Вірний мій помічничок!
Сиджу, гадаю я.
З якого дерева це листя?
Лісовичок, допоможи1
Про дерево все розкажи.
Лісовик розповідає, розкладає листя. Гілочки, показує малюнки дерев.
Контроль за відповіддю Лісовика здійснює Цар (вчитель).
Якщо лісовик відповідає неточно, то обирається новий Лісовик. За лісом закріплюється той лісовик, відповідь якого найбільш точна і повна.
Дидактична гра «Бджілка»
Дидактична мета: виховання учнів почуття взаємодопомоги. Старанності, наполегливості. Формування знань, вмінь та навичок учнів з певної теми програми.
Обладнання: маски бджілок, приклади на множення.
Зміст
Бджілка багато трудилась
І дуже-дуже втомилась.
Ми бджілці допоможемо
Числа швиденько перемножемо.
Діти одягають маски «бджілок» і змагаються біля дошки (дві команди «ланцюжком» вирішують вправи на множення чисел).
Підсумок:
Ми з бджілкою разом трудились.
І ось такі відповіді з’явились.
(учні записують вправи в зошитах).
Висновок. Бджілка знає за чим літає,
Трудом мед здобуває.
Будемо з вами працювати,
Щоб усе на світ знати.
Вчитель хвалить тих дітей, хто краще працював, підбадьорює тих, хто рішав гірше: «Якщо постараєшся, то зможеш».
1