ПРИРОДНИЧА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Дидактичні ігри екологічного змісту дають найкращі результати при їх застосуванні безпосередньо у природному довкіллі для учнів 1-4 класів, що сприяє становленню екологічного світогляду молодшого школяра, формування екологічної культури підростаючого покоління, адже можна всього торкнутися, багато чого побачити й почути, а дещо навіть і скуштувати. Вони є не лише дієвим засобом формування екологічних знань, умінь та навичок молодших школярів, а й знаряддям вироблення правил поводження в довкіллі, що й повинно стати одним з головних важелів у забезпеченні екологічної освіти молодших школярів.
Гра «Що де росте?»
Мета: розвивати вміння групувати, об’єднувати рослини за місцем зростання.
Хід гри
На партах лежать великі малюнки із зображенням саду, городу, лісу, лугу, кімнати, на яких є порожні квадрати. лежать також маленькі малюнки із зображенням рослин. Діти повинні закрити порожні квадрати малюнками рослин, визначивши, де, вони ростуть.
Правила гри. Виграє той, хто швидше і без помилок виконає завдання.
Гра «Відгадай за запахом»
Мета: формувати вміння розрізняти лікарські рослини .
Хід гри
Заздалегідь готуються невеличкі лікарські рослини, які мають своєрідний запах (м’ята‚ ромашка, полин‚ звіробій, деревій, меліса‚ липа‚ чебрець материнка та ін.). Учасникам гри зав’язують очі й пропонують понюхавши рослину назвати її.
Мета: формувати знання учнів про взаємозв’язки в природі .
Вчитель розподіляє ролі‚ кожній дитині прикріплює таблички з відповідними малюнками. Діти стають у коло‚ один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру. ”Я липа‚ мені потрібне сонце?” Далі продовжують по черзі: "Сонце називає повітря”, "Повітрям дихає білочка", "Білочка їсть горішки ліщини”, "На ліщині живуть комахи”, "Комах їдять жаби”, "Жаб поїдають лелеки”, "Лелеки приносять користь людям ”, "Людям потрібне сонце".
Перший гравець тримає кінець нитки‚ а клубок кидає "Сонцю ”, потім мандрує до "Повітря”, "Білочка", "Ліщина”, - і так доки всі гравці не будуть взаємозв’язані між собою клубком.
Підсумок: В природі існують взаємозв’язки‚ а їх вивчає наука ЕКОЛОГІЯ.
Гра «Три однакових листка»
Мета: розвивати знання учнів з теми «Рослини»
Хід гри
Гру проводять восени під час екскурсії. Для гри необхідні натуральні об'єкти чи предметні малюнки.
Учитель демонструє дітям листочок дерева, куща. Дітям слід знайти по три подібних листочки. Перемагає той, хто виконає завдання першим.
Збираємо букет. Для гри необхідно кілька великих малюнків, на кожному по одній квітці, паперові пелюстки різних квітів та малюнки квіткових стебел. Учитель демонструє великий малюнок квітки, пояснює дітям, яку назву має квіт ка, які в неї пелюстки за кольором, формою, розміром. Рекомендується використовувати вірші:
Гра «Дерева і кущі»
Мета: розвивати і удосконалювати знання учнів з теми «Рослини»
Хід гри
Перед початком гри діти згадують, як відрізнити кущ від дерева. Повідомляються умови гри: коли називається дерево‚ руки потрібно піднімати вгору‚ коли кущ — опускати вниз. Ведучий може назвати дерево‚ а руки опустити, або назвати кущ - підняти руки. Учнів‚ що помилились, виводять з гри.
Гра «Впізнай мене»
Мета: розвивати увагу, спостережливість.
Хід гри
Перший гравець розповідає про якусь тварину, але не називає її. Інші гравці відгадують, яку тварину мав на увазі перший гравець. Наприклад: «Вона маленька, сіренька, а хвостик — як шило».
Гра «Допоможіть кожному потрапити додому»
Мета: закріплювати знання учнів з теми «Тварини» .
Хід гри
Дидактичне завдання: Грає двоє дітей чи дві команди. Вони отримують картинки з зображенням тварин та їх житлом. За сигналом потрібно правильно розкласти картинку тварини і напроти його будиночок. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.
Обладнання: Два комплекти малюнків.
барліг - ведмідь; жаба - вода;
риба - акваріум; птах - гніздо;
Гра «Можна - не можна»
Мета: закріпити правила поведінки в природному середовищі.
Ігрова дія. Дитина має дати правильну відповідь, як слід і як не слід поводитись в природі. І в цьому випадку вона отримує фант. Виграє той‚ хто збере найбільше фантів.
Хід гри
Вчитель пропонує дітям уявити‚ що вони знаходяться в лісі. Потрібно пригадати, як слід поводитися і чого не можна робити. Вчитель називає дію‚ а діти відповідають ”можна” чи ”не можна".
Згодом пропонується ускладнений варіант гри. На слова вчителя «можна» або «не можна» діти називають відповіді вчинки.
Можна: саджати квіти‚ рослини; охороняти рідкісні рослини; берегти молоді рослини; обгороджувати мурашники; спостерігати за жабами; милуватися красою природи; підгодовувати птахів; прибирати місце відпочинку. |
Не можна: ламати гілок дерев; обдирати кору дерев; рвати багато квітів; збивати гриби ногами; руйнувати павутиння; ловити метеликів, жаб. |
Ігрова дія. Дитина має визначити, якою стежкою вона пройде і пояснити свій вибір.
Хід гри
1 варіант.
Пропонуються три стежки. Якщо піти першою - можна потоптати конвалії, якщо другою - наступити на мурашник. Посередині третьої-горить багаття.
Висновок: що мають робити учасники гри: іти третьою стежкою, але спочатку загасити багаття.
ІІ варіант.
Слід обрати дорогу. На першій розташований завод — тут забруднене повітря. На другій рухається багато транспорту. Третя дорога — алея з густо насадженими деревами.
Висновок, що мають зробити учасники гри: найкраще йти третьою дорогою, оскільки тут дихатимеш чистішим повітрям і можеш послухати спів птахів.
Гра «Білочка-злодійка»
Мета: засвоєння понять про спосіб життя тварин, конкуренцію, територію.
Завдання: виявити зимові запаси білочки – сусідки і привласнити їх.
Обладнання: харч білочки – кольорові картки.
Підготовки до гри: місце проведення гри – ліс (парк). Бесіда вчителя про звірів, які на зиму запасають корм, наприклад: білки, бурундуки, ховрашки, миші. Потім ведучий (вчитель) роздає гравцям однакову кількість "запасів їжі” (кольорових карток); всі разом визначають територію гри.
Гравці ділять свої "харчові запаси” на дві частини, ховають кожну половину в лісі (парку) в різних місцях і позначають їх, наприклад, стрілочкою з камінчиків, зв’язують непомітно дві-три гілочки шнурочком чи ниточкою тощо, але так, щоб цього не помітили суперники. Всі повертаються до ведучого.
Хід гри
За сигналом ведучого гравці розбігаються до лісу (парку) і шукають чужі схованки, беруть там дві картки і непомітно переносять у свою схованку. Якщо "білка – господар” застане іншу біля своєї схованки, то "злодійка” віддає їй всі "запаси”, що буди у неї при собі, т.я. "білка – господар” на своїй території, а тому вона сильніше.
Правила гри:
Переможців може бути три:
Кращий «злодюжка»
Кращий «маскувальник схованок»
Кращий «захисник території»
Гра-перевтілення
Мета: розширити і поглибити знання дітей про об’єкти природи.
Хід гри
Школярам пропонуються зображення (картинки, фотографії, знайомих рослин та тварин). Кожний із гравців вибирає один образ за уподобанням і має «перевтілитись в нього».
Для цього гравцю необхідно зосередитись і пригадати, що йому відомо про цю рослину або тварину (де вона живе (росте), що їй необхідно для життя, яким чином вона продовжує своє життя тощо).
Правила гри. Виграє той, хто найцікавіше опише об’єкт.
Учитель дає зразок розповіді. Наприклад, учень «перевтілюється» у квітку ромашку. Розповідь квітки:
«Я квіточка тендітна звуть мене ромашка. У мене золотава голівка і білий віночок – пелюсточки. Я люблю сонечко. А ще люблю водичку. Без вологи я можу загинути. Коли спекотно – мучить спрага. Коли обривають мої пелюстки, мені боляче. Любі діти, бережіть мої квіточки, дайте водички в спеку, і я буду милувати вас своєю красою.»