Дидактичні ігри екологічного спрямування

Про матеріал
Допоможуть в ігровій формі закріпити знання дітей про: основні стадії росту і розвитку живих організмів (рослин, тварин, людини); умови, необхідні для росту рослин (вода, світло, тепло, живильний грунт); вправляти у визначенні нестачі тих чи інших умов за зовнішнім виглядом рослини. Ознайомлять дітей з поняттям «харчовий ланцюг», про ланцюги харчування в лісі. Граючись діти закріплять знання про правила поведінки людини в лісі.
Перегляд файлу

Дидактичні ігри екологічного спрямування

«ЩО СПОЧАТКУ, ЩО ПОТІМ?»

Мета: закріпити знання дітей про основні стадії росту і розвитку живих організмів (рослин, тварин, людини).

Матеріал: набір карток, на яких зафіксовані стадії росту і розвитку рослин або тварин (гороху, кульбаби, суниці, жаби, метелики тощо), а також людини (дитинство,  юність,  молодість, зрілість, старість).

Методика проведення:  дитині пропонується розкласти картки в порядку зростання і розвитку живих істот (наприклад, метелик-капустница: яйце - гусениця - лялечка - метелик) і розповісти, що було спочатку, а що потім.

 

«ДОПОМОЖЕМО РОСЛИНі»

Мета: закріпити знання дітей про умови, необхідні для росту рослин (вода, світло, тепло, живильний грунт); вправляти у визначенні нестачі тих чи інших умов за зовнішнім виглядом рослини.

Матеріал: набір карток з зображенням однієї з кімнатних рослин (наприклад, бальзаміну) в хорошому стані і з недоліком (зів'яле листя, пожовкле листя, світла грунт тощо); чотири кольорові картки-моделі, що зображують необхідні для рослини умови: жовта - світло, червона - тепло, синя - вода, чорна - живильний грунт; чотири картки із зображенням здорової рослини і необхідних їй чотирьох умов.

Методика проведення: на початку гри дітей знайомлять з картками-моделями умов, які необхідні для росту і розвитку рослини. Потім розглядають чотири картки із зображенням одного і того ж рослини в хорошому стані з зазначенням сприятливих умов (світло, тепло, вода, грунт). Дітям пояснюють, чому рослині добре.

Картки-моделі розкладаються на столі перед дитиною, а на набірному полотні вихователь складає розповідь про рослину: «Ріс бальзамін в горщику на підвіконні, радів першому весняному сонцю. Сонячні промені гріли все сильніше, а запасів води в грунті ставало все менше. У понеділок вранці діти помітили, що листя бальзаміну пожовкло і зів’яло. Що ж робити? »

Вихователь пропонує дітям допомогти рослині: відібрати картки-моделі з зображенням необхідних їй умов. За правильну відповідь - фішка. Перемагає той, хто набере більшу кількість фішок.

 

«ЕКОЛОГІЧНА ВЕЖА «ЛІС»

Мета: ознайомити дітей з поняттям «харчовий ланцюг» і дати уявлення про ланцюги харчування в лісі.

Матеріал:

Перший варіант - площинний: набір карток з ілюстраціями по чотири в кожному (наприклад, ліс - рослина - травоїдна тварина - хижак);

Другий варіант: - об'ємний: чотири різні за величиною кубика, на кожній грані якого - ілюстрації лісу (ліс - гриб - білка - куниця; ліс - ягоди - їжак - лисиця; ліс - квітка - бджола - ведмідь; ліс - жолуді - дикий кабан - вовк; ліс - береза ​​- хрущ - їжак; ліс - соснова шишка - дятел - пугач і т.д.)

Методика проведення: на першому етапі діти грають разом з вихователем, починають гру з будь-якого кубика.

Вихователь: «Це гриб, де він росте?» (В лісі.) «Хто із звірів харчується в лісі грибами?» (Білка.) «Чи є у неї вороги?» (Куниця.) Далі дитині пропонується скласти харчовий ланцюг з названих об'єктів і пояснити свій вибір. Показати, якщо прибрати один з компонентів харчового ланцюга (наприклад, гриб), то весь ланцюжок разпадається.

На другому етапі діти грають самостійно. Їм пропонується скласти свою екологічну вежу.

На третьому етапі організовуються ігри-змагання: хто швидше складе вежу, в якій є, наприклад, їжак або вовк.

 

«ЛІС - ДІМ ДЛЯ ТВАРИН»

Мета: закріпити знання дітей про ліс, як природне співтовариство, сформувати уявлення про екологічні ніші (поверхи) мішаного лісу і місце тварин в них.

Матеріал: площинна модель із зображенням чотирьох ярусів мішаного лісу: перший - трав'янистий покрив, другий - чагарники, третій - листяні дерева, четвертий - хвойні дерева. На кожному з ярусів зроблені спеціальні прорізи для прикріплення фігурок тварин. У конверті зі зворотного боку знаходяться фігури-силуети різних лісових мешканців: комах, земноводних, плазунів, птахів, ссавців; фішки.

Методика проведення:

Перший варіант: грає одна дитина, інші перевіряють правильність виконання завдання: розселити всіх тварин по «поверхах» залежно від місця їх проживання. Виграє той, хто найменше допустить помилок.

Другий варіант: силуети тварин розкладаються на столі зворотною стороною. Діти по черзі беруть по одному силуету, називають тварину і визначають його місце в лісі. При цьому дитина повинна пояснити свій вибір. За правильну відповідь - фішка. Якщо завдання виконано правильно, то фігурка-силует тварини назад викладається на стіл і дія повторюється іншим гравцем.

 

«ЗЕЛЕНІ КАРТИ»

Мета: закріплювати знання дітей про найпростіші ланцюги живлення тварин у природі.

Матеріал: набір гральних карток з 36 штук, кожна пофарбована зі зворотного боку зеленим кольором, а на лицьовій - ілюстрації різних тварин і рослин, які складаються таким чином, щоб у результаті склалося 18 пар (тварина - корм для неї).

Методика проведення: в грі беруть участь від двох до шести дітей. Кожній дитині роздається по 6 карток. Заздалегідь перевіряється, чи є серед них такі, які можна скласти в пари. Картки передаються дітьми по колу по одній. При правильному ході дитина відкладає пару. Кількість карт постійно поповнюється до шести, поки вони не закінчаться. Виграє той, хто першим вийде з гри або у кого залишиться менша кількість карток.

 

«ЛІСНИК»

Мета: закріпити знання дітей про правила поведінки людини в лісі; вправляти в розпізнаванні попереджувальних екологічних знаків.

Матеріал: набір попереджувальних екологічних знаків трикутної форми з зображенням лісових об'єктів (конвалія, мурашник, гриб їстівний та отруйний, ягоди, метелик, павутина, пташине гніздо, їжак, багаття, шпаківня та ін.)

Методика проведення: діти по черзі виконують роль лісника, який вибирає один з екологічних знаків, що перевернуті на столі, і знайомить учасників гри з лісовими об'єктами, які цей знак представляють; розповідає, як слід вести себе в лісі, перебуваючи поруч з цими об'єктами .

«ДОПОМОЖІТЬ КОЖНОМУ ПОТРАПИТИ ДОДОМУ»

Мета: закріпити знання дітей про різні види тварин, їх місце проживання в природі.

 Матеріал: два комплекти малюнків.

Хід гри: грає двоє дітей чи дві команди. Вони отримують картинки з зображенням тварин та їх житла. За сигналом потрібно правильно розкласти картинку тварини і навпроти неї будиночок. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.

барліг - ведмідь;        жаба - вода;

риба - акваріум;         птах - гніздо;

собака - будка;          білка - дупло;

шпак —шпаківня;       нора —миша.

бджола - вулик

"ОБЕРИ ПРАВИЛЬНУ ДОРОГУ”

Мета: уточнити знання дітей про взаємозв’язок людини з природою на основі конкретних правил поведінки в природному середовищі. Дитина має визначити, якою стежкою вона пройде і пояснити свій вибір.

Матеріал: карта-схема.

Хід гри.

1 варіант. Пропонуються три стежки. Якщо піти першою - можна потоптати конвалії, якщо другою - наступити на мурашник. Посередині третьої-горить багаття.

Висновок: що мають робити учасники гри:

йти третьою стежкою, але спочатку загасити багаття.

ІІ варіант. Слід обрати дорогу. На першій розташований завод — тут забруднене повітря. На другій рухається багато транспорту. Третя дорога — алея з густо насадженими деревами.

Висновок, що мають зробити учасники гри:

найкраще йти третьою дорогою, оскільки тут дихатимеш чистішим повітрям і можеш послухати спів птахів.

 

 

Рухлива гра  екологічного спрямування

«Як тварини грають у квача»

Зміст і методика. Гравці діляться на дві команди і стають шеренгами один навроти одного на відстані 3-4 метри. За командою одна група  ”тварин ” втікає‚ а інша - наздоганяє їх. Проте вони мають рухатися по-особливому, як тварини.

Наприклад: в одній грі - стрибаючи, як жаби‚ в наступній - високо піднімаючи ноги‚ як чаплі‚ чи пересуваючись на бокових частинах ступні‚ імітуючи ходу ведмедя. За кожного спійманого гравця команда отримує 1 бал. При повторі гри діти міняються ролями.

Перемагає та команда, яка  набрала більше  балів.

 

 

docx
Додано
4 січня 2022
Переглядів
4234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку