Запорізька початкова школа «Гармонія-плюс» Запорізької міської ради Професійне портфоліо вихователя дошкільних груп Вергун Анни Анатоліївни (08.07.1983)Освіта. Запорізьке педагогічне училище (2003) Спеціальність : Вчитель початкових класів. Педагог -організатор. Мелітопольський педагогічний університет. (2006) Спеціальність: Практичний психолог. Загальний педагогічний стаж: 18 років Педагогічний стаж роботи в Запорізькій початковій школі «Гармонія-плюс»: 16 років. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
Використання технології критичного мислення сприяє формуванню наскрізних умінь, що є спільними для дошкільної та початкової освіти: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити . Ключові компетентності Базового компонента дошкільної освіти продовжуються в Держстандарті початкової освіти , зокрема в НУШ. Саме це стало підґрунтям для вибору методичної теми. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
Про потребу розвивати критичне мислення говорили в різний час відомі педагоги та психологи. Американський мислитель Д. Дьюї стверджував, що фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в тому, щоб просто давати дітям інформацію, а в тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення. В. Сухомлинський у своїх працях радив виробляти в вихованців потребу пізнавати навколишній світ, залучати їх до здійснення складних розумових операцій: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення; вчити дітей спостерігати, досліджувати, робити власні висновки. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
Завдання критичного мислення: Пробуджувати в дитині прагнення до освіти, перш ніж повчати її. Вчити дитину мислити, починаючи не з відповідей на запитання вихователя, а з власних питань і проблем. Виховувати в дитині бажання отримувати свої знання, які народжуються в процесі діяльності, а не присвоювати готові. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
Методична скарбничка. Використання технології критичного мислення дошкільників в освітньому процесі. Ранкова зустріч1. Привітання. Вправа «Ранкові враження» (мене сьогодні здивувало, засмутило, звеселило, …)2. Обмін інформацією. Тема «Що мене оточує?»3. Групове заняття. Гра «Цікавий клубочок»Вихователь бере клубок ниток і починає: Я-зайчик, мені потрібен кущ, щоб сховатися. Клубочок передає дитині, тримаючи нитку в руці. Дитина продовжує: Я-кущ, мені потрібна земля , щоб рости. Передає клубочок далі….4. Щоденні новини. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ»Рафт. Мета: вчити обирати та визначати ролі, складати невеличкі висловлювання від імені свого персонажу. Після читання казки «Колобок» вихованці складають список персонажів які могли б висловитися стосовно описаних подій:(Я, якщо потрапив у казку; Колобок , якого з’їла лисичка; Або інші персонажі : Колобок, Заєць, Вовк, Ведмідь, Лисичка, Баба, Дід)Потім діти обирають у кого хотіли б перевтілитися. Вихователь пропонує подумати кому б ці персонажі могли б написати текст. Колобок може звертатися до вовка, до лисички, до діда. Ведмідь може звертатися до дітей, які читали цю казку. Важливо, щоб теми запропоновані дітьми для обговорення, мають бути пов'язані не лише з літературними творами, а й з нашим реальним життям. Щоб створити текст пов'язаним із життям варто визначити реальні ролі та реальну аудиторію, для якої буде писатися текст. Наприклад, звернення ведмедя. Дорогі діти! Ніколи не довіряйте незнайомцям!Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «ДИТИНА В ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ»Кубик Блума. Мета: навчити вихованців усвідомленого та цілеспрямованого формулюванню запитань різного типу. Вихователь кидає кубик, грань, що випала, вказує якого типу запитання слід поставити. Вихованці орієнтуються на основі питального слова на грані кубика й ставлять запитання, яке з нього і повинно починатися. Наприклад, перелік запитань буде таким:● Що таке..?● Що означає..?● Для чого потрібно..?● З чого складається..?● Чому? Що якщо..?● Що це для тебе..? Як ти ставишся..?Неважко помітити, що запитання відтворюють таксономію Б. Блума і забезпечують перехід учнів від рівня до рівня у дослідженні теми (її аспекта). Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ» «Чарівні LEGO- перетворення»Мета: Закріпити знання про властивості геометричних фігур. Виховувати терпіння та наполегливість під час виконання завдання. Розвивати творчу уяву, асоціативне мислення.. Завдання: вихователь пропонує учасникам викласти з цеглинок конструктора прямокутник. Потім перетворити прямокутник на квадрат. Чим квадрат відрізняється від прямокутника? На що схожі ці фігури в навколишньому світі? Скільки цеглинок потрібно ,щоб утворити прямокутник? Щоб утворити квадрат? Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «ГРА ДИТИНИ»Діаграма Вена. Мета: навчити вихованців систематизувати матеріал, розвивати вміння аналізувати та порівнювати різні об'єкти та явища. Крок 1: зобразити «Діаграму Вена» на дошці або запропонувати готові бланки; Крок 2: зазначити, які об'єкти будуть розглядатися;Крок 3: запропонувати дітям порівняти запропоновані об'єкти;Крок 4: розподілити спільні та відмінні ознаки у відповідних частинах кола;Крок 5: зробити висновки, щодо об'єктів, які порівнювалися на занятті. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОCВІТНІЙ НАПРЯМ «ДИТИНА В СОЦІУМІ» «АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ»Алгоритм складання асоціативного куща:- Показати в центрі ключове слово-картинку;- Зобразити будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;- Ставити питання біля частин куща, в яких є невпевненість;- Обговорювати всі ідеї, які з’являються стільки, скільки дозволяє час. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «МОВЛЕННЯ ДИТИНИ»Шість капелюхів. Мета: дати змогу дитині не лише послухати, а й узагальнити, виокремити, навчити приймати рішення до тої чи іншої ситуації з різних сторін, підключати логіку, креативність, в інших ситуаціях емоції, підключити інтуїцію, відділити негатив і отримати «різнокольорове мислення».«Білий капелюх» -читання казки;«Чорний капелюх»-негативні вчинки героїв;«Жовтий капелюх»-позитивні вчинки героїв;«Синій капелюх»-чим закінчилася казка;«Червоний капелюх»- що викликало найбільші емоції;«Зелений капелюх»-придумати свій кінець казки. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «ДИТИНА У СВІТІ МИСТЕЦТВА»Дивна закарлючка Мета: формувати художньо-естетичну компетентність шляхом абстрактного мислення, розвивати нові підходи до малювання за допомогою різних предметів. Діти домальовують запропоновані елементи, створюючи нові образи. Портфоліо. Вергун А. А.2021р
Висновки: Видатний американський мислитель Д. Дьюї стверджував, що «фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні дітям інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення». Як відомо, освіта орієнтована на майбутнє, яке не може бути наперед визначеним, а отже, першочерговим завданням закладу загалом і педагога зокрема є розвиток такого типу мислення, який надасть дитині змогу адекватно оцінювати нові обставини та формувати стратегію подолання проблем, які виникатимуть у майбутньому. Пробуджуючи в дітях критичне мислення, вихователь вчиться чесно відповідати на дитячі запитання, навіть якщо він не знає відповіді. І найкраще, що можна відповісти в такому випадку: «Я не знаю, чому це так. Давай разом подумаємо, як про це можна дізнатися»Основи технологій критичного мислення дозволяють дошкільнятам систематизувати отриману інформацію, яка відноситься не тільки до читання і вивчення художньої літератури, але до будь-якої іншої освітньої галузі в дошкільному вихованні. За допомогою ігор та вправ з критичного мислення у дітей тренуються якості уваги: концентрація, сталість, спостережливість, довільність. Портфоліо. Вергун А. А.2021р