Дидактичні ігри на уроках з математики. Посібник для вчителя

Про матеріал
У посібнику подано дидактичні завдання для роботи з учнями 1 класу відповідно до програми з математики. Запропоновані вправи допоможуть дітям практично засвоїти та закріпити програмовий матеріал з математики. Для учнів 1 класу, студентів педагогічних закладів, учителів.
Перегляд файлу

                                         

                                           

 

Дидактичні ігри 

 

 

1 клас

 

 

 

 

Бондарчук К. Л.

 

 

 

Дидактичні ігри

Математика

1 клас 

 

Посібник для вчителів

 

 

 

Ізяслав 2016

Рецензенти:

Г.В. Денисевич – методист райметодкабінету.

Л.Ф. Поліщук – в.о. директора Кам’янського НВК «ЗОШ І ступеня- дитячий садок». 

Автор – упорядник: К.Л. Бондарчук, вчитель початкових класів Кам’янського НВК «ЗОШ І ступеня-дитячий садок».

  

Математика. Дидактичні ігри. 1 клас

У посібнику подано дидактичні завдання для роботи з учнями 1 класу відповідно до програми з математики. Запропоновані вправи допоможуть дітям практично засвоїти та закріпити програмовий матеріал з математики.

Для учнів 1 класу, студентів педагогічних закладів, учителів.

 

Бондарчук  К.Л.

ЗМІСТ

  1. Передмова___________________________ 5
  2. Дидактичні ігри до теми «Нумерація чисел від 1 до 10 і число 0»__________________10
  3.  Дидактичні ігри до теми «Геометричні фігури"_____________________________23
  4. Дидактичні задачі, пов’язані з вивченням табличного додавання і віднімання в межах 10________________________________27
  5. Дидактичні ігри до теми «Нумерації чисел від 11 до 20»________________________41 
  6. Дидактичні ігри до теми «Нумерації чисел від 21 до 100»_______________________43
  7. Дидактичні ігри до теми  «Додавання і віднімання чисел в межах 100 без переходу через розряд»________________________47
  8. Дидактичні ігри до теми «Орієнтування в просторі»___________________________52
  9. Список використаної літератури________56

 

Передмова

Гра є одним з найцікавіших видів людської діяльності, провідною діяльністю дитини, засобом його всебічного розвитку, важливим методом виховання. Її назвали «супутником дитинства», хоч у житті граються не тільки діти, а й дорослі. Дитяча гра – це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від їх пізнання. Мати дитинство – це передусім мати право на розвиток власної ігрової діяльності, яка є важливою складовою дитячої субкультури. Водночас гра є могутнім виховним засобом, у ній, за словами К. Ушинського, реалізується потреба людської природи.

У педагогічному процесі початкової школи гра є засобом виховання, формою організації навчання (дидактична гра), виховання, методом і прийомом навчання дітей (Н. Мчедлідзе). Гра є багатоманітним за змістом, характером, формою, явищем.

У системі навчання і виховання учнів початкових класів активно використовуються дидактичні ігри, які розвивають спостережливість, уяву, пам'ять, мислення, мовлення, максимально задіюють інтелектуальний потенціал у пізнанні світу і себе.

Дидактична гра – гра, спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок.

Використовують її як самостійну форму організації навчання і як частину уроку. Дидактичні ігри ознайомлюють дітей з різноманітними явищами, предметами та їх властивостями. Кожна дидактична гра має своє навчальне завдання, наприклад, ознайомити із властивостями і якостями предметів, порівняти предмети, явища тощо. Гра активізує довільні і мимовільні процеси сприймання, уваги, пам’яті. Найчастіше її використовують для закріплення знань, здобутих дітьми під час занять.

У дидактичній грі як формі навчання взаємодіють навчальна (пізнавальна) та ігрова (цікава) сторони. Відповідно до цього вчитель одночасно навчає дітей і бере участь у їхній грі, а діти граючись навчаються. Здатність дидактичної гри навчати і розвивати дитину через ігровий задум, дії і правила О.Усова визначає як автодидактизм.

Дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприймання дітьми навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять елемент цікавості. 

Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання молодших школярів і підлітків. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

Пропоную систему дидактичних ігор на уроках математики. У процесі роботи виявилося, що велику кількість дидактичних ігор, доцільно застосовувати до відповідного програмного матеріалу. Тому дана система включає такі підсистеми дидактичних ігор:

1. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел від 1 до 10 і число 0; 

2. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням геометричних фігур;

3.  Дидактичні задачі, пов’язані з вивченням табличного додавання і віднімання в межах 10;

4. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел від 11 до 20;

5. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел від 21 до 100;

6. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням додавання і віднімання чисел в межах 100 без переходу через розряд.

7.  Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням орієнтування в просторі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Дидактичні ігри до теми «Нумерація чисел від 1 до 10 і число 0»

 «Назви попереднє і наступне число»

Мета: Вчити називати попереднє і наступне число для кожного числа натурального ряду в межах 10

Матеріали: Картки з зображенням кіл (від 1 до 10), набори з 10 карток з колами (від 1 до 10).

Хід: У кожної дитини картка з зображенням кіл (від 1 до 10) і набір з 10 карток з колами (від 1 до 10).

Вчитель пояснює дітям: «У кожного числа є два сусіда-числа: молодше менше на один, вона стоїть попереду і називається попереднім числом; старше більше на один, вона стоїть попереду і називається наступним числом. Розгляньте свої картки і визначте сусідів числа».

Діти знаходять попереднє і наступні числа до зображеного на картці числа кіл і закривають порожні квадрати карткою з певною кількістю кіл.

Після виконання завдання діти пояснюють: яке число попереднє та наступне до зазначеного числа у низ на картці і чому ці числа стали сусідами.

 

Вірші про цифру нуль

 

Нуль без інших цифр – нічого,

Дірка з бублика смачного.

Пам’ятать потрібно:

Він на «О» подібний.

 

* * *

В дитсадку спитали діти:

«Нуль – це як? Навіщо він?»

Аби цифру зрозуміти,

Я вам дещо розповім:

«Нуль – коли цукерки зїли,

Птаство в вирій відлетіло.

В зоопарку нуль ведмедів?

Сторож клітки не догледів».

 

Вірші про цифру один

 

Одиничка – цифра рівна

І до стовпчика подібна.

Всі рахунки, всі таблички

Починають з одинички.

 

* * *

Подивіться – ось вона

Одиничка чарівна.

Хоч і ніжку одну має,

Вправно ряд розпочинає.

 

* * *

Тонка, пряма і схожа на стеблинку,

Залізла одиниця у клітинку.

Така поважна і така примхлива,

Говорить, що відважна та смілива.

 

Вірші про цифру два

 

Двійка хвостик піднімає,

Шию гнучкою тримає.

І так гарно випливає,

Наче лебідь з дивокраю.

 

* * *

Подивіться – ось і два,

Цифра дуже чепурна.

Шийку «гусачком» згинає,

Хвостик хвилькою здіймає.

 

* * *

Поглянь: і каченя, і двійка

Так спритно вигинають шийки.

Спішать купатися до річки,

Напитись чистої водички.

 

Вірші про цифру три

 

Три – щаслива цифра дуже.

Але трохи вона тужить:

- Буква «Зе» на мене схожа -

Переплутати нас можуть!

 

* * *

Цифра три – то чарівниця,

Невеличка й круглолиця.

Яку казку не візьмеш,

Цифру три завжди знайдеш.

 

 

* * *

Раз гачок і два гачок,

А між ними - язичок.

Цифра нас зачарувала.

Трійка, ми тебе впізнали.

 

Вірші про цифру чотири

 

А чотири, а чотири…

Дуже схожа на вітрило.

Навіть вітер про це знає

І вітрило підіймає

 

* * *

Познайомтесь – це чотири,

З нею в дружбі усі звірі,

Бо чотири лапки мають,

Вправно ними чеберяють.

 

Вірші про цифру п’ять

 

П’ять – мов гак

На автокрані,

Що вантаж

Підносить плавно.

 

* * *

Ось п’ятірка жартівлива,

Діток всіх розвеселила.

Як на хвостик повернеться,

В цифру два враз обернеться.

 

Вірші про цифру шість

 

Шість уважненько пишіть.

М’яким знаком не назвіть.

Бо образиться іще

І до літер утече.

 

* * *

Цифра шість, як бегемотик,

Має кругленький животик.

Ну, а шийка, як дуга,

Вліво зігнута вона.

 

Вірші про цифру сім

 

Сім – на косу дуже схожа.

Та косить вона не може.

Хто її не хоче вчити,

Хай іде траву косити.

 

* * *

Цифра сім – потішна дуже,

Ти помітив її, друже?

Вправно ніжку виставляє,

У таночок поспішає.

 

* * *

На кого схожа цифра сім?

- На чаплю, - скажуть вам усі.

Комахи й жаби б’ють тревогу,

Як сімку бачать довгоногу.

 

Вірші про цифру вісім

 

Два кільця без кінця,

У середині – без цвяха.

Якщо я перегорнусь,

То ніяк я не змінюсь.

 

* * *

Два кружечки поряд стали.

- Що за дивні окуляри? -

У маляток запитали.

- Це ми вісім написали!

 

* * *

Звірі тісто замісили,

Бубликів спекти хотіли.

Бублики по два зліпились,

Вісімки з них утворились.

 

Вірші про цифру дев’ять

 

Серед інших цифр одна

Можу всіх заплутать я.

Бо якщо перегорнуть,

То на «6» перетворюсь.

 

* * *

Цифра дев’ять, як годиться,

Має кругленьке обличчя,

Заокруглений бочок

Та ще й хвостик, як гачок.

 

* * *

Цифру пишуть ось таку:

Коло, потім ніжку вниз.

Що за цифра? Подивись!

Зайченя відповідає:

«Я дев’ятку добре знаю!»

 

Вірші про цифру десять

 

Ну а десять, ну а десять

Так писати доведеться:

Стовпчик, нулик доєднати –

Ось і все, що треба знати!

 

* * *

А маленька одиничка

Цифра зовсім

Невеличка.

Та лиш нулик

Підставляєш,

Число десять

Зразу маєш.

 

ЗАГАДКИ ПРО ЦИФРИ

 

Дуже схожа вона на замок

Знизу кружечок, а зверху – гачок.

Сусідка у неї – п’ятірка завзята,

Вгадайте, як незнайомку цю звати?

(Шістка)

 

* * *

Шістку вмить переверни

Вниз хвостом і розкажи,

Нову цифру як назвати?

Можеш зразу відгадати? (Дев’ять)

 

* * *

Руки вгору підніми,

Пальці швидко полічи.

Зліва п’ять і справа п’ять.

Скільки разом, як сказать?

(Десять)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Дидактичні ігри до теми « Геометричі фігури»

«Майструємо геометричні фігури»

Мета: Розвивати вміння конструювати геометричні фігури за словесним описом і перерахуванню характерних властивостей.

Матеріали: набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки)

Хід: Вчитель читає вірші, а діти роблять геометричні фігури з мотузочок і рахункових паличок.

Жили-були два брати:

Трикутник з квадратом.

Старший - квадратний,

Добродушний, приємний.

Молодший - трикутний,

Вічно незадоволений.

 

Той кричить йому:

- Дивись,

Ти повніше мене і ширше,

У мене кутів лише три,

У тебе ж їх чотири.

Діти з рахункових паличок моделюють квадрати і трикутники, потім називають фігури.

Але настала ніч, і до брата,

Натикаючись на кути,

Молодший лізе злодійкувато

Зрізати старшому кути.

Йдучи, сказав:

- Приємних

Я бажаю тобі снів!

Спати лягав ти квадратом,

А прокинешся без кутів!

 

Вчитель уточнює у дітей, яка фігура вийде, якщо у квадрата зрізати кути. (Коло). Діти роблять круги з мотузок.

Але молодший брат ранок

Страшної помсти був не радий.

Подивився - ні квадрата.

Занімів... Стоїть без слів..

Оце так помста. Тепер у брата

Вісім новеньких кутів!

Діти складають восьмикутник. Потім називають всі зроблені геометричні фігури.

 

         «Намалюй квадрат»

Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.

Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.

Хід: Вчитель загадує дітям загадку:

Чотири є у нас кута,

Чотири сторони.

Всі сторони рівні у нас

І всі кути рівні. (квадрат)

Вчитель пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»

Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.

Потім вчитель показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.

Діти заштриховывают квадрати різними кольорами. 

3. Дидактичні задачі по темі «Табличне додавання і віднімання чисел в межах 10 без переходу через розряд»

Додавання

Півень залетів на тин,

А там – півник ще один.

Скільки півників усіх?

Полічи-но швидко їх.

1+1

 

В клас зайшла Іринка,

За нею – Христинка,

А за нею – Гнат.

Скільки всіх дівчат?

1+1

 

Бігло до річки троє каченят,

Разом із ними – мама малят.

Дуже вони захотіли попити.

Скільки їх разом? Нумо лічити!

1+2

 

Їжачок по лісі йшов,

На обід гриби знайшов.

Під березою – один,

Ще два – під дубочком.

Скільки буде в їжачка

В кошику грибочків?

1+2

 

До зозулі-жартівниці

Прилетіли дві синиці.

Подивися догори:

Скільки їх на гілці? (Три).

1+2

 

В жабеняти запитали:

- Скільки це: один та два?

І воно враз полічило:

- Ква! Ква! Ква!

1+3

 

Одне курчатко стоїть,

Троє курчаток сидять.

Полічіть якнайточніше,

Дайте відповідь скоріше:

Квочка кличе всіх маляток,

Скільки з’явиться курчаток?

1+3

 

Два журавлики летіли,

Двоє на лужку сиділи,

Всіх було їх не багато.

А от скільки – хочу знати.

2+2

 

Плюшевий ведмедик

З’їв дві ложки меду.

Помагав я ласуну –

З’їв одну та ще одну.

Скільки ложок меду

З’їли ми з ведмедем? 

2+2

 

На узліссі, під листочком,

мов зайці, гриби сидять.

Два грибочки, три грибочки.

Скільки буде? Рівно … (п’ять).

2+3

 

У садок до годівниці

Прилетіло дві синиці,

Потім ще чотири птиці.

Скільки птиць на годівниці?

2+4

 

Йшли два їжаки,

Несли по три буряки,

А ви їм допоможіть –

Буряки ті полічіть!

3+3

 

Каже мати-квочка:

  • В мене два синочка

І чотири дочки.

Скільки діточок у квочки?

2+4

 

У дядька Петра – п’ять синів,

І у кожного сина – рідна сестра.

Скільки дітей у дядька Петра?

5+1

 

 П’ять лисиць цукерки їли,

Потім дві до них підсіли.

Вистачить цукерок всім,

П’ять і два – всього їх…

5+2

 

Скачуть жабки: - Ква-ква-ква!

Ой, яка м’яка трава!

Тут – п’ять жабок, а там – дві.

Скільки жабок у траві?

5+2

 

П’ять курчат зерно клювали,

Троє черв’ячка шукали.

Хто швиденько відповість їм:

- Скільки ж нас, курчаток?

5+3

 

У Надійки – п’ять копійок.

А Світлана має три.

Скільки разом їх в дівчаток?

Полічить допоможи.

5+3

 

Шість веселих сурмачів

Марша вигравали.

Двоє з сурмами підбігли.

Скільки разом стало?

6+2

 

Ось до класу на урок

Залетіло шість сорок.                  

Дві пізніше прибуло.

Скільки всіх птахів було?

6+2

 

Що у лісі так гримить? –

Робить вулики ведмідь.

Він зробив їх тільки сім –

На два менше, ніж хотів.

Нумо швидше полічіть,

Скільки він хотів зробить?

7+2

 

Заварила чайка чаю,

Запросила вісім чайок:

- Прошу, подруги, на чай!

Скільки всіх? Відповідай!

1+8

 

Найвеселіші мишенята

Учотирьох пішли гуляти.

А п’ятеро прийшли пізніше –

І стало всім ще веселіше.

Ніхто й не думав відпочити.

Спробуй усіх їх полічити.

4+5

 

П’ять весняних рівчаків

Почали веселий спів.

Ще чотири заспівали.

Скільки разом пісень стало?

5+4

 

Руки вгору підніміть,

Пальці швидко полічіть.

Зліва п’ять і справа п’ять.

Скільки разом? Як сказати?

5+5

 

Вісім вишеньок дозріло,

Дві – ледь-ледь зачервоніли.

Стала пташка щебетати,

Захотіла їх всіх мати –

Скласти їх усі не може,

Ну, а ти не допоможеш?

8+2 

 

Віднімання

Тут лежали апельсини.

Ми спитали у Марини:

  • Де подівся апельсин?

Два було, тепер - … (один.)

2-1

 

Три веселі киці

Грались на травиці.

Враз одна сховалась.

Скільки киць зосталось?

3-1

 

Чотири гарні груші

На гілочці достигли.

Дві з’їли Галя з Катею.

А скільки залишили?

4-2

 

Мчать на санчатах

Четверо малят.

Троє з них – дівчатка, скільки ж тут хлоп’ят?

4-3

 

Є в зайчихи п’ять малят,

Неслухняних зайченят.

На обід їх мати жде,

Раз, два, три. А решта де?

5-3

 

- Івасю, ти чому сердитий?

- Слив не можу полічити:

П’ять було, одну я з’їв. 

Скільки мамі залишив?

5-1

 

Шість веселих ведмежат

За машиною біжать.

Та один малюк втомився,

На дорозі залишився.

Швидко відповідь знайдіть:

Чи багато ще біжить?

6-1

 

На кущах попід парканом

Помідорів сім багряних.

Та зірвали лиш чотири.

Скільки їх ми залишили?

7-4

 

Було у Марини

Сім ягід малини.

Шість ягідок з'їла,

А скільки лишила?

7-6

 

На полиці вісім книг,

Взяв Тарас одну із них.

Хто тепер  сказати б зміг,

Скільки на полиці книг?

8-1

 

Біля нірки хом’ячок

Гриз гороховий стручок:

- Всього дев’ять,  два я з’їм,

І залишиться ще …

9-2

 

Десять ялинок у лісі росли,

В школу на свято одну відвезли.

Скільки ялинок лишилося там?

Добре подумавши, скажеш це сам.

10-1

 

Десять хлопчиків завзято

Про щось сперечались,

Двох із них гукнула мати.

Скільки їх зосталось?

10-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Дидактичні ігри до тема «Нумерація чисел від 11 до 20»

 «На зарядку ставай»

Мета: Вдосконалювати навички лічби в межах 20.

Матеріали: картинки із зображенням мишенят (у 15 мишенят на майках написані цифри)

Хід: На дошці розташовують 20 картинок із зображенням мишенят. У 15 мишенят на майках написані цифри. Вчитель пропонує дітям дати номери іншим спортсменам (від 16 до 20). При цьому вчитель уточнює, яка цифра позначає кількість десятків і одиниць, і разом з дітьми перераховує спортсменів.Потім зачитує вірш:

Двадцять спортсменів біжать на зарядку,

Але не бажають бігти по порядку.

Останній, трапляється, першим прийде -

Такий от буває неправильний рахунок.

У висновку вчитель пропонує дітям перерахувати спортсменів у зворотному порядку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Дидактичні ігри до теми «Нумерація чисел від 21 до 100»

         Мета дидактичних ігор : Формувати вміння називати числа першої сотні, визначати у них число одиниць і десятків; закріплювати прийоми додавання і віднімання, пов'язані з нумерацією; розви​вати увагу, спостережливість; виховувати старанність.

Краплини

Зміст гри. Для гри слід вирізати картки у вигляді краплин (жовтого, зеленого, блакитного кольорів і т. д.). На картках написати диференційо​вані завдання. Починається "дощик" і на парти "крапають краплини".

Діти із задоволенням виконують таке завдання. А ще можна поміркувати: від чого краплини стали такого кольору? (Від сонечка, від листя, від неба).

На яку годину призначено збір?

Зміст гри. Командир однієї футбольної коман​ди вирішив призначити час її збору за допомогою гри. Він засекретив його, записавши на пелюстках квітки числа, і запропонував самим здогадатися про час збору і записати його в середині квітки. З цією метою вони повинні простежити за зміною чисел, записа​них на пелюстках. Починаючи із числа 5 за годинниковою стрілкою знайти число, за допомогою якого зміню​ються всі числа. Воно і означатиме час збору команд.

 

Телефон

Зміст гри. За сигналом учителя учні з пер​ших парт повертаються до учнів, які сидять позаду них, і називають їм число (наприклад, 20 — для І ва​ріанта; 40 - для II варіанта). Ті, в свою чергу, нази​вають наступне число до даного і т. д. Виграє той ряд, який швидше і правильно завершить лічбу.

День і ніч

Зміст гри. На набірному полотні — картки з числами від 15 до 28. На слово ніч учні заплющують очі, а вчитель непомітно забирає одну картку. На слово день учні розплющують очі і визначають, яка картка зникла.

Яких чисел не вистачає?

Зміст гри. Вчитель промовляє два числа, а учні повинні назвати числа, які знаходяться між ними.

Наприклад, учитель каже: "24, 27". Учні показують почергово числа на картках "25", "26".

Впіймай м'яч

Зміст гри. Учитель називає число і кидає м'яч учневі. Учень, спіймавши м'яч, повинен назвати, скільки одиниць і десятків у числі. Потім повертає м'яч учителеві. Учень, який припустився помилки, вибуває з гри.

Ланцюжок

Зміст гри. Назвати всі числа від 40 до 60; від 30 до 50; від 90 до 100.

Магазин

Зміст гри. В учнів "монети" вартістю 10 к., 1 грн. У продавця "товари" з цінами і "монети" вартіс​тю 1 к., 2 к., 5 к., 10 к. Учні вибирають "товар", розра​ховуються з продавцем "монетами". Якщо вартість "монети" більша, ніж "товару", продавець дає здачу.

 

 

 

 

 

6. Дидактичні ігри до теми « Додавання і віднімання чисел в межах 100 без переходу через розряд »

Мета дидактичних ігор. Закріплювати вміння додавати і віднімати двоцифрові числа без переходу через десяток; розвивати обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики.

Футбол

Зміст гри. Клас ділиться на дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад (56 + 42) і вказує учня з другої команди, який відпо​відатиме. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив "удар", пропонує завдання першій команді. Якщо ж відповідь неправильна, то "нападаюча" коман​да дає правильну відповідь і хором говорить "Гол". Учень, якого викликали, може звернутись по допо​могу до одного з членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб'є більше "голів".

Проклади маршрут

Зміст гри. На дошці записані приклади в довільному порядку (18 + 21; 42 + 53; 44 - 22; 26 - 15; 56 - 34; 37 + 23; 77 - 55; 64 + 35). На старті - літачок. Діти повинні обчислити приклади, а потім стрілоч​ками прокласти маршрут літака, починаючи з най​меншої відповіді до найбільшої або навпаки:

Аналогічно можна використати кораблик, авто​мобіль чи автобус.

 

Хто швидше?

Зміст гри. Перший учасник змагань обчислює суми по рядках, а другий - по стовпчиках. Відповіді записують у вільних клітинках. Два учні - "контроле​ри" перевіряють обчислення учасників гри. Перемо​же той, хто швидше виконає завдання правильно.

 

40

12

20

 

15

10

32

 

33

30

11

 

 

 

 

 

 

Допоможи Незнайкові

Зміст гри. На дошці - таблиця з прикладами, малюнок Незнайка.

— Діти, Незнайко вихвалявся перед друзями, що добре обчислює приклади. Перевірте, чи правильно він виконав завдання.

37 + 22 = 59 75-24 = 61

18-15 = 13 46-12 = 34

59-46 = 3 77-33 = 44

Якщо приклад розв'язано правильно, учні підні​мають сигнальну картку із зеленим кружечком, якщо неправильно - із червоним. Один учень біля дошки виправляє знайдені помилки.

Знайди пару

Зміст гри. На дошці - картки з прикладами. Учням потрібно з'єднати картки з однаковими відповідями.

93+2

Рибалки

Зміст гри. На дошці картки - "відерця" з відповідями до прикладів. Викликані учні шукають і обчислюють приклад із вказаною відповіддю та відправляють у "відерце". Виграє той учень, який швидко та без помилок розв'яже свої приклади і складе всі картки - "рибки" у "відерце".

https://docviewer.yandex.ru/htmlimage?id=4ruo-h0hhnposfgdvwqgffuuigdk4fkdydtbpgpagxyu4ipj135qnb0jnspm36eb25pyyldw5pnygghohzot83rdu87ipwvrmcahephn&name=s4868.JPEG

Передай далі

Зміст гри. Учні, які сидять на задніх партах, виконують одне завдання, записане на картках , і передають їх учням, які сидять попереду. Виграє той ряд, чия картка з усіма правильними відповідями найшвидше опиниться в руках учителя.

а) 76 - 23 = ...

б)98-16 = ...

в) 99 – 50 = .

-12 = ...

-41=...

-14 = .

-10 = ...

-20= ...

-23 = .

-21 = ...

-11= ...

-2 = ...

-8 = ...

- 9 = ...

-7 = ...

 

Шифрувальник

Зміст гри. Якщо учні правильно виконують завдання, то дізнаються, яким видом транспорту вирушають у дорогу.

https://docviewer.yandex.ru/htmlimage?id=4ruo-h0hhnposfgdvwqgffuuigdk4fkdydtbpgpagxyu4ipj135qnb0jnspm36eb25pyyldw5pnygghohzot83rdu87ipwvrmcahephn&name=5276.jpg

Хмаринки

Зміст гри. На плакаті зображено хмаринки і краплинки. Учні з краплинок складають приклади, які "вимагають" хмаринки.

 

7. Дидактичні ігри до теми «Орієнтування в просторі»

Допоможемо повернутися додому Еллі

Завдання: Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень на плані, визначати напрямок руху об'єктів, відображати в мові їх просторове положення

Матеріали: Альбомний аркуш із зображенням плану, конверти із завданнями.

Хід гри: Вчитель нагадує дітям уривок з казки, в якому дівчинка Еллі з одним Тотошкой після урагану потрапила в іншу країну. Вихователь пропонує дітям допомогти їй повернутися додому. Разом з дітьми він розглядає план повернення додому: 

Дорослий звертає увагу дітей на те, що шлях Еллі позначений на плані цифрами, а в групі - конвертами із завданнями. Діти знаходять на плані цифру 1, а в групі - конверт з цифрою 1(В якому розміщений текст з завданням на рахунок).

Потім пропонує знайти на плані цифру 2 і визначити, в якому напрямку треба намалювати стрілку (зліва направо з нижнього лівого кута у нижній правий кут). Діти знаходять в групі конверт з цифрою 2 (із завданням).

Аналогічно діти знаходять конверти з цифрами 3, 4 і 5 малюють стрілки і выполнют завдання послідовно.

 

Дидактична гра «Пори року»

Мета: Закріплювати уявлення про пори року і місяцях осені.

Матеріали: модель пори року.

Хід: Вихователь показує дітям модель «Пори року»: квадрат, розділений на 4 частини (пори року), забарвлені в червоний, зелений, блакитний і жовтий кольори. Жовтої сектор розділений ще на 3 частини, забарвлені в світло-жовтий, жовтий і жовто-коричневий.

Вихователь запитує у дітей: «Скільки всього пір року? Назвіть їх по порядку. (Показує пори року на моделі, уточнюючи колір.)

Покажіть на модель осінь. На скільки частин поділене цей час року? Як ви думаєте, чому тут 3 частини? Які місяці осені ви знаєте? Останній місяць осені - листопад. Назвіть місяці осені по порядку». (вересень, жовтень, листопад.) Вихователь показує місяці на моделі.

 

Дидактична гра «Склади тиждень» 

Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.

Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.

Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.

Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.

Гра повторюється 2-3 рази.

Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.

В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Морокішко Є.П., Чепелєв В.І. Математичні ігри // Позакласна робота з арифметики.

2. Щербань П. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі // Початкова школа – 1997. - № 9 – с.18 (Київ “Педагогічна думка”).

3. Коваленко В.Г. Дидактичні ігри на уроках математики. М., 1990

4. Селіванов В.А. Основи загальної педагогіки: Теорія і методика виховання: Підруч. для студ. ВНЗ/ Під ред. В.П.Сластеніна. – 2-е видавництво – М.: Видавничий центр “Академія’,2002.

5. Слєпкань З.І. Методика навчання математики: Підруч. для студ. мат. спеціальностей пед. навч. закладів. – К.: Зодіак-ЕКО, 2000.                      6.              Бевз Г.П. Методика викладання математики: Навч. посібник. – 3-тє вид., перероб. і допов. – К.: Вища шк., 1989.

 

 

 

1

 

docx
Додано
23 вересня 2021
Переглядів
4403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку