Дидактичні ігри та цікаві завдання на уроках української мови в початкових класах.

Про матеріал
Кожний урок української мови – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу, зазначеного в темі уроку. Мета уроку збігається в цілому з метою навчального процесу в цілому.
Перегляд файлу

Тема: Дидактичні ігри та цікаві завдання на уроках української мови в початкових класах.

 

Кожний урок української мови – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу, зазначеного в темі уроку. Мета уроку збігається в цілому з метою навчального процесу в цілому.

Однією з  них є формування національно-мовної особистості учня. Цього можна досягти, якщо на кожному уроці, позакласній роботі виховується увага до слова, свідоме ставлення до мови як засобу самовираження, спілкування між людьми, передачі почуттів і переживань, ставлення до довкілля. Розвивається мовлення, а от же й мислення, інтелект, мовленнєва пам’ять, емоційна сфера особистості, мовне почуття, естетичний смак, розуміння краси української мови,  багатство її мовних засобів, виражальних можливостей.

Навчання української мови ефективне, якщо на кожному уроці засвоюються мовні і мовленнєві знання, формуються навчально-мовні, правописні та комунікативні вміння і навички, розширюється читацький рівень школярів (бо дитина, яка більше читає, краще говорить і пише), збагачується їхній мовний запас, відбувається оволодіння мовною нормою, здійснюється усвідомлення неповторності мовної особистості. Учні одержують зразки комунікативно досконалої мови й навчаються доцільно й правильно використовувати засоби мови для побудови власних висловлювань, а також набувають найрізноманітніших загально-предметних умінь.

Відбір дидактичного матеріалу та різні види роботи з ним мають допомогти дітям усвідомити мову, як матеріал передачі думки і змісту, відчути красу слова, виховати потребу в творчості, прагнення до точності, виразності, образності власного мовлення, намагання  додержувати норм у використанні мовних одиниць різних рівнів мовної системи, бажання навчитись майстерно оперувати мовою.

Навчанню мові належить особлива роль у  вихованні школярів. Згадаймо, як зазначив В.Сухомлинський: ”Від культури слова до емоційної культури, від емоційної культури до культури моральних почуттів і моральних відносин – такий шлях до гармонії знань і моральності.”, “Убогість слова – це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості”.

Особливо актуальним є застосування на уроках української мови дидактичних ігор. Адже саме вони,  дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприймання школярами навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості.

Добираючи ту чи іншу дидактичну гру, вчитель має пам’ятати, що процес створення гри містить ряд станів:

а) вибір теми гри;

б) визначення мети й завдань гри;

в) підготовка і проведення гри (повідомлення учням теми гри, підготовка
унаочнень, проведення гри, підбиття підсумків).

           Успіх проведення гри залежить від дотримання вимог:

а) ігри мають відповідати навчальній програмі;

б) ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

в) відповідність гри віковим особливостям учнів;

г) різноманітність ігор;

д) залучення до ігор учнів усього класу.

Під час проведення дидактичних ігор в учителів виникає безліч проблем:
за яким принципом відбирати навчальний матеріал для створення ігор, яке
місце дидактичних ігор в ряді інших форм і методів навчання, як одному
вчителеві вправитися з класом учнів під час гри?

У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі.

Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити
знання учня і вміння користуватися ними.

«Зимові слова»

- Спіймайте слова – назви предметів, які живуть тільки взимку.

Пальма, сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, ялинка, віхола, день, вітер, лід,

вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.

Таку гру можна використовувати на різну тематику.

«Хто більше ознак?»

- Дібрати якнайбільше ознак до назв предметів.

Дівчинка (яка?) ____________________________________________

Обличчя (яке?) ____________________________________________

Стіл (який?)  ______________________________________________

Книги (які?)  ______________________________________________

«Одна буква»

Завдання придумати слова на 1 букву!(іменники). Кожна команда повинна придумати найбільше слів на задану літеру.

І команда літера «В»;

ІІ команда літера «С»;

ІІІ команда літера «К»;

« Який? яка? яке?»

3 команди!

На дошці назви предметів!

Треба дібрати слова – ознаки!

Перемагає та команда, яка найбільше добере ознак до поданого слова.

І команда слово «Колесо»;

ІІ команда слово «Стіл»;

ІІІ команда слово «Ручка».

«Котра година?»

Клас об’єднується в 2 команди, кожному роздається цифри , двоє учнів відіграють роль «годинника», де їм треба зібрати загублені деталі і визначити потрібний час.

«Доповни речення»

Робота на простими і поширеними реченнями.

Ми читаємо.

Ми читаємо на уроці.

Ми читаємо на уроці цікаве оповідання.

«Діалог»

Скласти і обіграти діалог на задану тему.

«Вихідні або святкові дні».

«В магазині».

« Цікавий випадок».

«Однина чи множина»

Вчитель називає слова, якщо однина діти піднімають зелену картку, якщо множина – червону. Виграє той, хто найменше помилиться.

Слова: стіл, ножиці, вишня, автомобіль, ворота, барліг, озеро, глибина, ігри, гроші, вікторина, півники, руки, око, черешня.

 «Знайди зайве слово»

Знайти зайве слово і пояснити його значення.

а) Донецьк, Дніпро, Берлін, Київ, Одеса.

б) Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.

в) Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.

г) Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

«Багатозначні слова»

Скласти та записати речення з багатозначними словами.

Ручка ( дверна)  та ручка (письмове приладдя).

Лисички (гриби) та лисички (тварини).

Осередець (риба) та оселедець (чуб у козака).

«Відновити речення»

Робота з деформованим реченням. Узгодити закінчення слів в реченні.

Сидіти, рудий, дерево, на , білка.

Небо, пташка, летіти, високо,в.

На, стрибати, скакалка, дівчинка.

Вибірковий диктант (по варіантах)

Вчитель читає слова. Першому варіанту треба записати іменники, другому-прикметники, третьому – дієслова.

Казати, мило, жирафа, веселий, йти, радісна, розмовляти, весна, слухати, квітка, біленьке, гіллястий, крокувати, біг, стрибки, балакати.

«Що змінилося ?»

На дошці таблички зі словами. За хвилину учні мають запам’ятати порядок їх розміщення. Вчитель міняє порядок розміщення табличок, а дітям потрібно вказати, що змінилося.

«Збери відмінки»

Діти поділяються на групи за відмінками: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний і місцевий. Вчитель визначає іменники і показує їх в реченні. Кожна група піднімає зелену картку, якщо названий іменник відповідає її відмінку.

«Час»

Учні класу поділяються на 3 групи ( наприклад, відповідно до теперішнього,

минулого і майбутнього часу). Сигналізують картками.

«Називай якомога більше слів»

Вчитель називає дію, а учні мають назвати якомога більше предметів, які

виконують цю дію.

Пливе - пароплав, човен, плавець, качка, риба.

Летить –

Росте –

Шумить –

Хвилюється –

«Знайди слова»

Читаючи завдання з картки потрібно встановити межі слів у реченні.

Читаючи, потрібно робити відповідні паузи. Відредаговані речення записати.

1. Непомітнонадійшовранок.

2. Уселісталошумно.

3. Забрехалисобаки, заревіликоровитателята.

4. Цілаотараовецьтакібекалаімекала.

5. Великийпівеньстрибнувнавербовий перелазіголоснозакукурікав.

«Роди»

Для цієї гри виготовляються 3 будиночки з прорізами: чоловічий рід,

жіночий рід і середній рід. Клас поділяється на 3 команди (3 ряди). Кожна

команда отримує свій будиночок — рід. На столі у вчителя картки із

надрукованими словами. Будиночки прикріплені до дошки. Учні по черзі

підходять до столу, вибирають картку зі словом і заселяють у будиночок.

Перемагає той ряд, який швидше заселить свій будиночок.

«Вгадай слово за прикметниками»

Вчитель називає кілька ознак задуманого предмета, доки учасники гри не відгадають назви предмета. Наприклад :

1) Довговухий, куцохвостий, полохливий, прудконогий… (заєць).

2) Сірий, безхвостий, маленький, колючий, хижий… (їжак).

3) Хижа, руда, пишнохвоста, хитра, пухнаста… (лисиця).

4) Темна, зоряна, місячна, прохолодна… (ніч).

5) Дерев’яний, чотириногий, письмовий, кухонний… (стіл).

Висновки

Гра належить до нетрадиційних, визнаних методів навчання і виховання

молодших школярів.

Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, діти навчаються.. Основою дидактичної гри є пізнавальний зміст, що полягає в засвоєнні тих знань і вмінь, які застосовуються під час розв’язування навчальної проблеми, поставленої грою. Гра – це величезне світле вікно. Через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гру порівнюють з іскоркою, що запалює вогник допитливості і любові до знань. І це справді так, оскільки гра має надзвичайно багато навчальних і виховних можливостей. Гра забезпечує розумовий, світоглядний і особистісний розвиток кожної дитини, сприяє позитивній зміні рівнів активності учнів: від репродуктивного через пошуковий до творчого. Гра впливає на формування особистості дитини: завдяки грі вчу школярів виборювати перемогу, прагнути до успіху, контролювати волю, досягати поставленої мети, вимогливо ставляться до себе, бачити перспективу власного зростання й усвідомлювати потребу самовдосконалення. Застосовуючи дидактичні ігри спонукаю дітей до інтелектуальної роботи, успішне виконання якої дає учасникам естетичну насолоду, оскільки піднімає їх у власних очах.

Отже, використовують дидактичні ігри у навчанні та вихованні учнів усіх вікових груп за необхідності актуалізувати їхній досвід, повторити, уточнити, закріпити набуті знання і уявлення про природні явища, працю і побут людини. Вдаються до них і після спостережень, екскурсій, бесід та інших занять. Нерідко ігри з дидактичними матеріалами є основним засобом навчання і виховання, за допомогою яких вчитель готує дитину правильно сприймати об'єкти і явища навколишнього світу.

У дидактичній грі як формі навчання взаємодіють навчальна (пізнавальна) та ігрова (цікава) сторони. Відповідно до цього вчитель одночасно навчає учнів і бере участь у їхній грі, а учні граючись навчаються.

Дидактична гра як самостійна ігрова діяльність можлива лише за доступності дидактичних завдань для сприйняття школярами, наявності у них інтересу до гри, засвоєння ними правил та ігрових дій, які, у свою чергу, залежать від рівня ігрового досвіду. Такими є передумови використання дошкільниками набутих знань про предмети і явища навколишнього світу.

Дидактична гра збагачує чуттєвий досвід дитини, забезпечує розвиток сприймання.

Отже, як і всі інші види ігор, дидактичні ігри стимулюють загальний особистісний розвиток школярів. Поєднання в них готового навчального змісту з ігровим задумом і діями вимагає від вчителя майстерного педагогічного керівництва ними.

Ефективним видом роботи, що сприяє мовленнєвому розвитку школярів, є ситуативні завдання. Вони стимулюють мислення й збільшують інтерес учнів до програмового матеріалу, підвищують їхню активність у формуванні знань, умінь і навичок – тобто пізнавальну активність.

Найефективнішими є ті уроки української мови, на яких використовують різноманітні форми роботи, збагачують їх знахідками своїх творчих шукань.

У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися. самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.

Застосування на уроці ігор та ігрових моментів робить його легшим, цікавішим, створює у дітей бадьорий робочий настрій, допомагає подолати

У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учня і вміння користуватися ними.

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Артемова Л.В. Вчися граючись. - К., 2000.
  2.  Артемова Л. В. Дидактичні ігри і вправи. м - Київ : Рад. шк., 2007
  3.  Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова освіта. – №18. – 2011. – С.8–30.
  4. Кудикіна Н., Михайленко Р. Інтелектуальні ігри у навчанні молодших школярів (на матеріалі української мови) / Н. Кудикіна, Р. Михайленко. – К.: КМІУВ, 1999. – 48 с.
  5. Савченко О. Дидактика початкової школи / О. Савченко – В-цтво «Аброс»,1997. – 389 с.
  6. Сурова, Тіна Іванівна. Основи розвивального навчання на уроках мови у початкових класах / Кам'янець-Подільський дердавний університет. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2004.
  7. . Сухомлинський В. Серце віддаю дітям. Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 3. / В. Сухомлинський – К.: Радянська школа, 1977. – 670 с.
  8. 9. Навчальні програми для початкової школи [Електронний варіант] Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html
  9. У світі казкової граматики : нестандартні дидактичні матеріали з
    української мови // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2007. – № 22. –
    С. 1-24.
  10. Шаповал, О.Є. 30 найцікавіших завдань з української мови // Розкажіть онуку. - 2006.- №1-2. - С.48-53.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свічар Оксана Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
8341
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку