1. Вправа «Здрастуй пісок»Мета: зниження психофізичного напруження. Вихователь від імені феї пропонує по-різному привітатися з пісочком, тобто різними способами доторкнутися до піску.- доторкнутися до піску кожним пальчиком по черзі однієї, потім другої руки, потім всіма пальчиками одночасно;- легко стиснути кулачок з пісочком, потім повільно висипати його у пісочницю;- доторкнутись до піску всією долонькою-внутрішньою, потім тильною стороною. В останньому випадку можна заховати у піску маленьку іграшку: «З тобою захотів привітатися житель піску…»Діти старшого віку описують та порівнюють свої відчуття: «тепло-холодно», «приємно-неприємно» і так далі.
2. Вправа «Пісочний дощик»Мета: регуляція м’язової напруги, розслаблення. Пісочна фея: У моїй країні може іти незвичайний пісочний дощик та дути пісочний вітерець, це дуже приємно. Ви можете самостійно влаштувати такий дощик і вітерець. Дивіться, як це відбувається. Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоньку дорослого, на свою долоньку. Дитина закриває очі і кладе на пісок долоньку з розтопиреними пальчиками, дорослий сипле пісок на будь-який пальчик, а дитина називає пальчик. Потім вони міняються.
3. Вправа «Незвичайні сліди»Мета: розвивати тактильні відчуття,уяву. «Ідуть ведмежатка» – дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок. «Стрибають зайчики» – кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.«Повзуть змійки» – дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).«Біжать жучки-павучки» – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним – «жучки вітаються»).
4. Вправа «Візерунки на піску»Мета: закріплення знань про сенсорні еталони, встановлення відповідностей. Хід гри1 варіант. Дітям пропонується пальцем, ребром долоні, пензликом намалювати різні знайомі геометричні фігури та створити різноманітні візерунки (прямі та хвилясті доріжки, огорожі, драбинки). Можна запропонувати продовжити візерунок, що розпочне вихователь, або відтворити візерунок, намальований на папері.2 варіант. Дітям пропонується ті самі візерунки на піску відобразити шляхом викладання в заданій послідовності предметів, наприклад: камінчиків, жолудів, великих ґудзиків тощо.
5. Гра-вправа «Ми створюємо світ»Мета: розвиток та розширення уявлень дитини про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини. Вихователь показує способи побудови у пісочниці різних живих та неживих спільнот-місто, село, ліс, річка, озеро, острів, а потім в ігровій формі спонукає дитину будувати самостійно чи по інструкції різні природні та рукотворні спільноти.
6. Вправа «Ми їдемо у гості»Мета: розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочному листку». Вихователь в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання) верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток. Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.
7. Гра-вправа «Секретні завдання кротів»Мета: розвиток тактильної чутливості під час занурення рук у пісок; активізація інтересу до мешканців, які живуть під землею. Заздалегідь необхідно ознайомити дітей із тваринами, які мешкають під землею (кріт, ховрах, миші).«Перетворимо руки на кротів»Вихователь. Сьогодні наші руки можуть перетворюватися на кротів. Вихователь змахує руками, складає їх певним чином і показує дитині намальовані на кісточках пальців очі, ніс і два зуби. Потім вихователь пропонує занурити одну руку в пісок, поворушити нею під піском (звертає увагу дитини на зміну поверхні піску), а потім обережно розкопати кожен палець.«Кроти на прогулянці»Усі дії здійснюються із заплющеними очима: шукати в піску пальці одне одного, потискувати їх — «кроти вітаються ласкаво» або «з силою потискують одне одному лапки».
8. Гра-вправа «Пісочні хованки»Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.Іграшки хочуть погратися з тобою у хованки. Вибери іграшку, яка найбільше тобі подобається. Ти закриєш очі, а вона сховається в пісок, а потім дитина повинна знайти іграшку. Можна роздувати пісок, розкопувати пальчиками, використовувати палички, пензлики.
9. Вправа «Вітер піщаної пустелі»Мета: навчання дітей регулювати власне дихання за допомогою дихальних вправ. Дітям пропонуються для вправи трубочки для коктейлю. Діти вчаться управляти вдихом і видихом, не затягуючи пісок у трубочку. Старшим дошкільникам можна запропонувати висловити приємні побажання своїм друзям, примітати пісочну країну, а потім спробувати подути на пісок крізь трубочки, видуваючи заглиблення на його поверхні та зображуючи піщаний вітер у пустелі, а також подути на свої долоні з піском, здуваючи його в пісочницю.
10. Вправа «Пісочні майстри»Мета: закріплення знань про геометричні фігури, просторові уявлення; розвиток слухової та зорової пам'яті. Піскунчик просить дітей перетворитися на майстрів та допомогти жителям пісочної країни спорудити будиночки. Дітям пропонується обрати необхідний додатковий матеріал (елементи конструктора, гілочки, камінці тощо). А потім вихователь пропонує кожній дитині «розселити всіх жителів пісочниці» в побудоване житло.