Дидактичні ігри в природі

Про матеріал
У системі навчання і виховання дошкільників активно використовуються дидактичні (навчальні) ігри, які розви¬вають спостережливість, уяву, пам'ять, мислення, мов¬лення, сенсорні орієнтації дітей у розмірах, формах, ко¬льорах, максимально задіюють інтелектуальний потен¬ціал у пізнанні світу і себе.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри в природі

                               ( для дітей старшого дошкільного віку)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Порівняй і знайди

Вихователь вносить до кімнати кошик з різним рослинним матеріалом. Дитина має дістати якийсь предмет, а потім знайти його зображення на заздалегідь підготовлених таблицях (малюнках, картках).

До кошика можна покласти листочки, гілочки, насіння, шишки, жолуді, квіти, плоди тощо.

Ускладнення. Зображення на таблицях (малюнках, картках) залишити чорно-білим і запропонувати дітям не тільки знайти в кошику певний об'єкт, а й розфарбувати його зображення.

Усе побачити, нічого на забути

На стіл покладено десять предметів, зібраних дітьми під час прогулянки до лісу. Протягом однієї хвилини малюки їх розглядають. Потім усе це накривають серветкою, а учасники гри з пам'яті називають та описують те, що під нею лежить.

Якщо діти успішно впораються із завданням, можна деякі предмети поміняти місцями або додати інші. Діти мають визначити, які відбулися зміни.

Ускладнення. Можна запропонувати дітям, зав'язавши їм очі хустинкою, визначити предмети на дотик.

Таємничий ліс

Запропонувати малим намалювати сюжет на «лісову тематику». Не варто обмежувати їхню фантазію. Після завершення роботи вихователь складає список усіх звірів, птахів, рослин, зображених на дитячих малюнках, особливо звертаючи увагу на повторюваність якихось об'єктів. Наприклад, було намальовано сім білок, трьох зайців, десять беріз тощо.

Під час екскурсії до лісу діти пересвідчуються, чи справді там так часто трапляється те, що вони зобразили на своїх малюнках, з'ясовують, що трапляється частіше, що рідше, чого взагалі в лісі не побачили, про що забули.З дитячих малюнків на тему «Ліс моєї фантазії» бажано підготувати виставку.

Пташина розмова

Під час прогулянки лісом діти слухають голоси птахів, намагаються впізнати пташок по їхньому співі. Вихователь пропонує визначити, чи відрізняються голоси великих і малих пташок; подумати, якої пори року пташки співають найголосніше, а коли їхнього співу майже не чути. Діти розбиваються на групки по двоє-троє. Їм пропонують побути якийсь час пташиними перекладачами. Дошкільнята уважно дослухаються до «розмов» пташок, а потім розповідають іншим почуте: що одна пташка сказала іншій, чому в них виникла суперечка, які новини вони повідомили іншим мешканцям лісу.

Звуки лісу

Змагання. Кожна дитина протягом обумовленого часу намагається почути й розпізнати якнайбільше звуків лісу. За кожний почутий звук учасник змагання отримує бал.

Наприклад: подув вітер, голоси птахів, звірів, дзюрчання, плюскіт води (струмка, водограю, річки), дзижчання комах, звуки виникають внаслідок діяльності людини (робота різних механізмів, звуки транспорту, людські голоси тощо).

Сприймаємо звуки

Діти повинні якомога точніше описати почуті звуки. Щоб краще їх сприймати, можна навіть лягти на землю (якщо дозволяють погодні умови) або притулитися вухом до стовбура дерева й зосередитися, заплющивши очі.

Відтворюємо звуки

Тепер спробуємо відтворити окремі звуки, а також створити нові (можна стрибати, повзати, терти шматком кори по стовбуру дерева, ламати сухі гілки та палиці, бігати, підкидаючи листя ногами, шурхотіти ним тощо). Дітям пропонують порівняти звуки природи і ті звуки, які створені людиною. Які звуки вони хотіли б слухати частіше? Чому?

Моє дерево

Дітям під час прогулянки пропонують обрати дерево або кущ, які їм найбільш до вподоби. Вони повинні уважно дослідити, вивчити «своє» дерево на дотик, на запах, форму і структуру кори.

Потім діти розповідають, які особливості притаманні об'єктам їх спостереження (наявність дупла, пташиних гнізд, ходів, зроблених комахами, ушкоджених гілок...), а також продовжують дослідження, з'ясовуючи, кому належить гніздо, які комахи живуть під корою, виявляють «сусідів» свого дерева.

Наприкінці прогулянки дітям пропонують скласти невеличкі розповіді про життя «їхніх» дерев у лісі.

Послухай «серце» дерева.

Дерево – це жива істота. Воно дихає, відпочиває, п'є, його «кров» - сік циркулює так, як і наша. Ритми його серця ледве чути, переривчасті, але вони підтримують його життя. Найкращий час, коли можна почути «серце» дерева, рання весна, коли дерево посилає перші імпульси до крони, стимулюючи розвиток бруньок, коли починається рух соку.

Виберемо дерево близько 15 см у діаметрі з жорсткою корою. (Листяні дерева більше придатні для ролі «пацієнта», ніж хвойні). Міцно притулимо до стовбура обраного дерева стетоскоп (уявимо, що слухаємо серце хворого). Можливо, доведеться змінити кілька місць на стовбурі, поки знайдемо потрібне і відчуємо биття «серця» дерева. Приклавши руку до свого серця, порівняємо його ритми з ритмами «серця» дерева.

Музей природи

Під час прогулянки до лісу запропонувати дітям пильніше приглядатися до довкілля, звертаючи їхню увагу на речі, на перший погляд, непомітні, звичайні.

Дошкільнята мають зібрати кожен до свого кошика різний природний матеріал, який здався їм особливим, незвичайним за формою, структурою, забарвленням. Наприклад, кольорові камінці, шматочки кори, фрагменти коріння, сухі квіти, плоди тощо.

Під час роботи з цим матеріалом у дитячому садку даємо простір дитячій фантазії, а вона буває у дітей і справді нестримною: шматок коріння стає казковим оленем, фрагмент кори – гірським або космічним краєвидом і багато, багато чого іншого. Діти повинні пояснити, що це за матеріали, з якими вони працюють, звідки вони взялися? Що з ними було б, якби вони залишилися в лісі? Наприкінці заняття малюки влаштовують виставку «Музей природи». Природний матеріал можна доповнювати (домальовувати, розфарбовувати, з'єднувати тощо) для створення задуманого образу. Потрібні матеріали: нитки, ножиці, фарби, картон, пластилін.

Ось, наприклад, які вироби стали експонатами нашого музею природи.

Тварина, птах, комаха

На прогулянці в лісі діти спостерігають за тваринами, птахами, комахами, відзначають особливості їхнього пристосування до умов навколишнього середовища, імітують голоси мешканців лісу, їхні рухи. Пропонуємо дітям пограти в гру «Тварина, птах, комаха». Діти стають півколом. Ведучий (спочатку це може бути дорослий), вказуючи по черзі на кожного гравця, промовляє: «Тварина, птах, комаха, тварина, птах, комаха...» Той гравець, на якому ведучий спинився, має швидко назвати комаху. Якщо відповідь правильна, гра триває. Якщо відповідь, неправильна або назва повторюється, ця дитина вибуває з гри, залишаючи по собі «викуп» – фант ведучому. Фантом може бути будь-який предмет: сухий листочок, камінчик тощо. Гра триває доти, доки не залишиться один гравець. Він разом з ведучим розігрує, що робити за кожний «фант». Наприклад, хтось має зобразити зайчика, інший застрекотати як сорока, пострибати як коник тощо.

 

 

Подорож хмарами

Під час прогулянки, на узліссі, посеред галявини запропонуйте вихованцям уважно подивитися на хмари, поспостерігати за ними якийсь час і пофантазувати, на що вони схожі. В дивовижних обрисах, які часто змінюються, можна побачити контури звірів, птахів, казкових героїв, чудернацькі споруди і багато іншого.

Запропонуйте дітям скласти невеличку розповідь про свою подорож на диво-хмарці.

Компліменти природі

Запропонувати дітям зробити «комплімент» листочку, травинці, насінині. Наприклад, листочок – рятівник, травиця – комах захисниця тощо. Перемагає той, чий комплімент буде визнано найкращим.

Запропоновані екологічні ігри та завдання дають дитині змогу відчути себе частиною природи, реагувати на проблеми, викликають бажання допомогти природі, захистити її від небезпеки.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Шупарська Ніна
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
2926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку