ЗОЗУЛЯ
Мета: виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; розвивати природний слух, орієнтування у просторі; виховувати чесність, приязні стосунки.
ХІД ГРИ
Дитина сидить на стільчику (високому кубику) спиною до інших дітей, вона — ≪зозуля≫. Діти на слова вихователя ≪По гайочку погуляємо, зозулю пошукаємо≫ розходяться по всьому приміщенні. Дитина-≪зозуля≫ кує: ≪Ку-ку, ку-ку!≫. Діти зупиняються.
За сигналом вихователя одне з дітей кує: ≪Ку-ку, ку-ку!≫. ≪Зозуля≫ знову повторює: ≪Ку-ку, ку-ку!≫ Та сама дитина відповідає зозулі: ≪Ку-ку, ку-ку!≫. ≪Зозуля≫ повертається і відгадує. Якщо відгадає, ця дитина стає ≪зозулею≫. Гра повторюється.
Примітка. Вихователь перед початком гри пояснює дітям, що підказувати не можна, що це нечесно. Вихователь також стежить, щоб діти ходили в різних напрямках і заповнювали весь простір зали.
МАК
Мета: розвивати всі групи м’язів; закріплювати знання про послідовність сільськогосподарських робіт, способи вживання продуктів сільськогосподарської праці; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; працелюбність, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ
Діти стають у коло, одна дитина — посередині. Діти йдуть по
колу та примовляють:
Маки, маківочки,
Золотії голівочки!
Будемо мак оббивати,
Пиріжечки випікати.
Далі питають у дитини посеред кола:
— Чи поспів мак?
— Ще тільки орю! — відповідає дитина та імітує відповідні рухи.
Діти повторюють питання, а дитина по черзі дає наступні відповіді та імітує відповідні рухи:
— Ще тільки сію.
— Ще тільки заволочую.
— Ще тільки прополюю.
— Ще тільки поливаю.
Потім відповідає:
— Поспів!
Усі діти імітують такі дії: зривають голівки маку, вибивають, ліплять пиріжки та їдять. Гра повторюється за бажанням дітей.
СКЛАДИ КВІТКУ ДО ВІНОЧКА
Мета: сприяти фізичному розвитку дітей; поглибити та закріпити знання дітей про український національний оберіг — віночок, про квіти, з яких його плели;
виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом, інтерес до народних ігор.
ОБЛАДНАННЯ: паперові серединки квітів певного кольору, по 6 пелюсток до кожної серединки того самого кольору.
ХІД ГРИ
Серединки квітів розкладені по колу, а пелюстки розсипані довільно. Діти за сигналом піднімають пелюстки та розкладають навколо серединок відповідно до кольору.
ОТАМАНЕ
Мета: вправляти дітей у швидкому бігу; продовжувати знайомити з устроєм козацького війська; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ
Гру бажано проводити на м’якому ґрунті, піску, траві. У неї грають переважно хлопчики, але й сміливі дівчата грають у цю гру з задоволенням.
Діти діляться на 2 рівні команди — коші. Якщо одна дитина зайва, то вона може приєднатися до тієї команди, де більше дівчаток. Кожний кіш обирає собі отамана. Коші стають один навпроти одного на відстані та беруть одне одного за руки. Відстань може варіюватися, але не більше ніж 3 м, щоб не було великого розгону руху.
Отамани починають діалог:
— Отамане, отамане, чи буде війна?
— Ні!
— А чому?
— Війська замало!
— Так відбий!
Після цих слів отаман, якому запропонували відбити військо, обирає якогось козака. Обраний біжить до протилежного коша та намагається розбити зчеплені руки дітей. Якщо йому це вдалося, він обирає одного із дітей, руки яких розчепив, і забирає до свого коша. Якщо руки розчепити не вдалося, то дитина залишається в цьому коші. Діалог повторюється, тільки тепер його починає другий отаман.
Гра закінчується, коли в одному з кошів залишається лише
отаман.
Примітка. Під час цієї гри діти повинні дотримуватися пев-
них правил.
1. Діти в кошах повинні стояти на певній відстані одне від одного, щоб було де пробігати гравцеві другої команди.
2. Одну й ту саму дитину не можна двічі підряд посилати до другого коша.
3. Якщо дитина лишається в іншому коші, вона повинна грати чесно й не піддаватись гравцям зі своєї попередньої команди.
ПОСВЯТА В КОЗАЧАТА
Мета: виховувати повагу до козаків (військових, які захищають свою Батьківщину); патріотичні почуття на основі знайомства дитини з побутом і традиціями козаків, їхньою відданістю Україні, українському народові; сприяти фізичному розвиткові дошкільнят.
Підготовча робота: бесіди на патріотичні теми перед початком гри; заняття, присвячене ознайомленню з козацтвом; читання дитячої художньої літератури про козаків; вправляння в роботі з мапою; вивчення на музичних заняттях козацьких пісень, вправляння у крокуванні під відповідний музичний супровід; козацькі танці; на ранковій гімнастиці слід розучити відповідний комплекс загальнорозвивальних вправ.
ХІД ГРИ
Група дітей ділиться на два загони, у кожному обирають отамана. Вихователь (або запрошений дорослий) — гетьман, який запитує в дітей, що вони знають про козаків, чому їх усі шанують та поважають, а потім пропонує дітям пройти посвячення в козачат. Для цього дітям треба здолати кілька перепон та витримати випробування.
Кожна команда отримує мапу, на якій показано місце, де зберігаються козацькі прапори. На мапу мають бути нанесені об’єкти, які діти вже бачили раніше. Перепони роблять штучно або використовують природний рельєф майданчика.
Після цього прапори вставляють у підставки і проводять іще кілька ігор.
≪Пройти через болото≫ — пройти через кілька обручів (можуть брати участь і дівчата, і хлопчики).
≪Перенести козацьку чайку через мілину≫ — паперову форму човна переносять 5–6 дітей (лише хлопчики).
≪Напоїти коней≫. Атрибути для гри: 2 великих відра з водою (або якісь інші посудини), 2 великих порожніх відра, 2 пластикових невеликих відра.
Діти стають у 2 колони, отаман бере невеличке відро.
Мета гри — перенести воду з повного відра в порожнє. Учасники команд роблять це по черзі. Перемагає команда, яка перенесе більше води.
У грі можуть брати участь і дівчата, і хлопчики.
У перервах між іграми можна запропонувати дітям заспівати пісню про козаків, дівчатам — затанцювати веселого таночка.
Для більш ефектного проведення цієї гри бажано використати українські народні костюми, козацькі атрибути.
Наприкінці гри гетьман визначає переможців, хвалить усіх учасників гри та посвячує хлопчиків у козачата (наприклад, вручає іграшкові шаблі), дівчат — у козачки (роздає віночки). Можна закінчити гру загальним танком на вибір педагога.
КОЗАЦЬКІ РОЗВАГИ
Мета: виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з побутом і традиціями козаків, їхньою відданістю Україні, українському народу.
ХІД ГРИ
Гру можна організувати у спортивній (музичній) залі або спортивному майданчику. Дітям належить пройти через кілька перепон, які можна створити (враховуючи рельєф майданчика закладу) з підручних засобів: обручів, кубиків, м’ячів, канату, гімнастичних лав тощо.
Діти діляться на дві команди. Після того, як усі учасники здолають перешкоди, визначається переможець.
САДІННЯ КАРТОПЛІ
Мета: виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з побутом і традиціями українського народу.
Обладнання: іграшкова лопата, гімнастичний обруч, круг із зеленого паперу за роз-
міром обруча, картопля.
ХІД ГРИ
Гру бажано організувати на спортивному майданчику або просто на подвір’ї. Дітям загадують загадку про картоплю:
Викопала кущ лопата —
Яблучок у нім багато,
Овальних та коричневих,
З малесенькими вічками.
Знадобляться нам вони
На пюре та деруни. (Картопля.)
Вихователь обговорює з дітьми значення картоплі для харчування, здоров’я українців.
Діти діляться на дві команди, між ними проводиться змагання.
1. Перші дві дитини несуть лопату та обруч — ≪город≫. Потім повертаються до команди.
2. Інші учасники приносять по одній картоплині.
3. Решта учасників несуть вирізаний із зеленого паперу круг за розміром обруча. Ним накривають обруч — ≪закопують картоплю≫.
Після завершення гри визначають переможців — тих, хто виконав завдання швидше, та смакують страви з картоплі.
БІГ У МІШКАХ
Мета: вправляти у бігові, стрибках; розвивати всі групи м’язів; орієнтування у просторі; виховувати чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ
Учасники обох команд стають у шеренги, перший учасник за сигналом одягає на ноги мішок і біжить потрібну дистанцію, повертається, і це саме роблять всі учасники.
ХТО ШВИДШЕ ЗБЕРЕ УРОЖАЙ ПШЕНИЦІ (БІГ З УСКЛАДНЕННЯМИ)
Мета: вправляти у швидкому бігу; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ
Гравці поділені на дві команди («Круть» і «Верть») На відстані 4м - імровізоване поле з колосками. По 2 гравці з кожної команди біжать «змійкою» (ускладнення) між кеглями, беруть по 1 колоску і повертаються тим же шляхом назад, віддають колосок мишенятам. Гра проводиться до того часу, поки не будуть зібрані усі колоски. Переможцем є та команда, яка перша збере колоски. Переможцю вручається прапорець.
ПОДАРУЙ ДІВЧИНЦІ ВІНОЧОК
Мета: вправляти у швидкому бігу; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ
Грають дві команди хлопчиків. За сигналом з кожної команди по 1 гравцю скачуть на кониках до стільчиків на яких лежать віночки, подарунки для дівчаток. Кожен гравець бере віночок повертається назад і дарує його дівчинці
НАРОДНА ГРА «ЇДУ, ЇДУ»
Мета: вправляти дітей у бігові, орієнтуванні у просторі; виховувати чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
Реквізит: паличка - «кінь» для Вершника, батіжок.
ХІД ГРИ: Обирається Вершник. Для всіх інших дітей малюють крейдою на долівці невеличкі кружальця, які можна розмістити в коло або розкидати в різних місцях кімнати на значній відстані один від одного.
Діти, взявшись за руки, ходять у колі то в один, то в другий бік (або рядком з різними зиґзаґами та поворотами) й співають пісню:
Їду, їду, батіжком коня підганяю,
На вороному коні вітра доганяю.
Як проїхав чисте поле, мусив з коня злізти,
І коневі вороному мусив дати їсти.
Під пісню Вершник «їздить» по кімнаті на «коні». По закінченні пісні Вершник стає на якесь кружальце, решта учасників розбігаються по кімнаті: кожен шукає вільне кружальце, щоб стати на нього. Хто залишається без кружальця, той бере паличку («коня») і батіжок у колишнього Вершника, виходить на середину кімнати, і гра починається спочатку.”
ЗВАРИМО БОРЩИК
Мета: розвивати спритність, окомір; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; працелюбність, інтерес до народних ігор.
ХІД ГРИ: Стати ланцюжком, лицем команда до команди. Передавати по черзі овочі з рук в руки із обруча в горщик. Перемагає та команда, яка швидше збере всі овочі.