Дидактичний матеріал з біології до теми «Клітина» (6 клас)
Завдання: починаючи з виділеної літери і пропускаючи однакову кількість літер-клітинок, ви прочитаєте ім'я винахідника мікроскопа та прізвище й ім’я відкривача клітини.
Відповіді: Левенгук, Роберт Гук.
Завдання: переставте літери в словах так, щоб утворились нові слова – терміни. Дайте їм визначення.
Відповідь: 1. Вакуолі. 2. Хлоропласти. 3. Хлорофіл. 4. Цитоплазма. 5. Пори. 6. Оболонка. 7. Пластиди.
3. Ребус
Завдання: розгадавши ребус, ви прочитаєте термін, що означає найменшу частину тіла рослини.
Відповідь: клітина.
Завдання: встановіть залежність між прізвищем ученого та сутністю його відкриття (з’єднайте лініями):
|
|
|
|
1 |
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Вакуолі. 2. Хлоропласти. 3. Хлорофіл. 4. Цитоплазма. 5. Пори. 6. Оболонка. 7. Пластиди.
Завдання: поясніть прислів'я
«Без сокири – не тесляр, без голки – не кравець».
- А у біологів, що вивчають будову живих організмів, які є знаряддя праці? Відповідь обґрунтуйте. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про методи та прилади, якими користуються під час своїх досліджень біологи.
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
По вертикалі:
Відповіді:
По горизонталі: 1. Штатив. 4. Об’єктив. 6. Столик. 7. Дзеркало.
По вертикалі: 2. Тубус. 3. Гвинт. 4. Окуляр. 5. Основа.
Завдання: впиши літери, що стоять поряд із правильними твердженнями, в порожні клітинки послідовно і ти отримаєш слово.
А Всі об’єкти навколишнього світу є живими.
Б Біологія – наука, що вивчає живі організми.
Т Рослини є неживими об’єктами, тому що вони не здатні до переміщення у просторі.
І Організм рослини складається з однієї або багатьох клітин.
О Представниками рослин є папороть, сосна, троянда.
Л Будову клітини вивчають за допомогою мікроскопа.
Т Об’єкт під мікроскопом освітлюється за допомогою лінз.
О Клітина – одиниця будови й життєдіяльності організму.
З Живі клітини не здатні до поділу.
Г Спадкова інформація зберігається в ядрі.
Ж Тваринна клітина містить хлоропласти.
І Цитоплазма в клітині рухається.
Я Тваринна клітина не має клітинної сітки.
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище ученого |
Його досягнення |
1 Роберт Гук |
А Англійський учений, який розглядаючи під мікроскопом зріз корка, побачив численні порожнисті комірки, які згодом назвав клітинами. |
2 Антоні ван Левенгук |
Б Відкрив у рослинних клітинах нову структуру – ядро. |
3 Маттіас Шлейден, Теодор Шванн |
В Доповнив клітинну теорію важливим положенням про те, що нові клітини виникають лише внаслідок поділу вже існуючих клітин. |
4 Рудольф Вірхов |
Г Розробив прототип електронного мікроскопа. |
5 Роберт Броун |
Д Відкрив одноклітинні організми, бактерії, дріжді, клітини крові, описав деталі ока комах. |
6 Ернст Руска |
Е Узагальнив знання про клітину й показав, що клітина є основним і обов’язковим елементом будь-якого живого організму. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
Д |
Е |
В |
Б |
Г |
Відповідь:
Ми чуємо часто: «Клітина жива».
А як же вона вимовляє слова?
Як ходить в крамниці, в кіно, в магазин?
Чому для клітини шкідливий бензин?
Тепер вже я знаю: рослина – це дім,
Де мешкає разом багато клітин,
І кожна клітина в рослині жива,
І в кожній клітині ядро – голова.
Не треба клітинам ходить в магазин,
Їх функція – створювати їжу самим.
І зайві розмови усі і слова.
Як є всі умови – клітина жива!
Завдання: назвіть ознаки життя
жив, ди, рі, ня, ві, под, ння, хан, роз, ст, раз, ня, ли, мно, де, сть, ле, жен, ть. |
Відповідь: живлення, розмноження, подразливість, дихання, ріст.