Біологія 6 клас Федорченко Н.П.
Тема: Видозміни кореня. Коренеплоди.
Мета:Продовжити формувати знання учнів про корінь як основний підземний орган рослин; ознайомити з різноманітністю коренів та видозмінами, як пристосуваннями до виживання. Розвивати уміння визначати різноманітні корені та їхні видозміни за зовнішнім виглядом та усними характеристиками; удосконалювати навички роботи з гербарієм. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.
Хід уроку:
1. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
Що спільного між морквою і редискою?
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, які бувають видозміни коренів, яке значення мають видозміни коренів в житті рослин та господарстві людини.
2. Домовленість про правила тренінгу.
3. Очікування учасників
4.Знайомство.
Називаємо вид кореня або тип кореневої системи і за першою буквою назви характеризуємо себе.
Наприклад: мичкувата – мрійлива.
5. Гра «Допоможи Дюймовочці»
Доповнити речення про будову кореня:
1.Тканина, що захищає корінь від механічних ушкоджень зовнішнього середовища – це
2.Тканина, з якої утворений кореневий чохлик - ……….
3.У стрижневій кореневій системі добре розвинений …
4.Тканина, що утворює зону росту ………..
5.Тканина, що забезпечує надходження води і мінеральних солей з грунту в надземну частину називається ………
6.Верхівка кореня вкрита …………
7.Під кореневим чохликом розміщена зона …………
8.За рахунок зони поділу корінь ………….
9.Над зоною росту знаходиться ……………
10.Всисна зона має ……………..
11.Кореневі волоски – це ……………..
12.Вода з мінеральними речовинами потрапляє до ………
13.Судинами вода з поживними речовинами потрапляє до …
14.Корінь має такі функції …………….
15.Корінь росте ……………
ІІІ. Вивчення матеріалу нової теми.
Корінь – осьовий підземний вегетативний орган. Але з кожного правила є винятки. Такими винятками серед коренів є видозмінені корені.
Видозміни утворюються в процесі пристосування до певних умов існування. У зв’язку з цим вони можуть виконувати додаткові функції.
До видозмін кореня належать: -коренеплоди;-кореневі бульби (бульбокорені);-дихальні корені – пневматофори;-ходульні корені (опорні);-повітряні корені;-корені – присоски (гаусторії); -корені – причіпки;-грибокорені;-корені з бульбочковими бактеріями.
Робота в групах. 1. Видозміни коренів.
Видозміни коренів.
Головного Бічних додаткових
? ? ? ? ?
2. Перегляд презентації
3. Значення видозмінених коренів
Запас поживних речовин (дворічні рослини)
Переживання несприятливих умов.
Забезпечують рослину необхідними речовинами (симбіоз)
4. Робота з колекцією "Коренеплоди"
5 Метод «Хто зайвий?»
ВІД ЧОГО БУРЯК ПОЧЕРВОНІВ?
Принесла господарка з льоху цілий лантух овочів. І не передбачила, що цього разу вони не лежатимуть спокійно до моменту, коли знадобляться. Біла й чорна редьки засперечалися: хто поруч з ними ще розлігся – дуже схожий на них, але надто червоний? Приглядалися-приглядалися та й ущипнули.
Через біль той аж сік пустив, червоний.
– Ти хто? – запитали.
– Ми знаємо цукрові й кормові буряки. А ти – столовий?!. Брешеш. Хочеш бути ні вашим ні нашим, добреньким і друзям, і ворогам... Ти шпигун серед нас, зрадник. Зізнавайся, ким був до перефарбування: редькою білою чи редькою чорною?.. А, можливо, селерою, тільки хвостика відпустив. За чортика правиш? Контра!..
– Буряком завжди я був, столовим. Завжди. І батьки мої були столовими буряками, червоними, бордовими.
– Не сваріться, – врутилася до суперечки картопля. – Ким був столовий буряк, якщо кимось іншим був, перевірити дуже легко, шановні редьки! Скуштуйте на самак його сік.
Редьки прислухалися до поради картоплі та, з дозволу столового буряка, скуштували його сік й зразу вибачились. Тому що зрозуміли: ніякий він не шпигун і не зрадник. Він – поживний овоч, лише формою дещо схожий на них, а от за смаком зовсім відмінним й оригінальним. Редьки аж позаздрили йому. Та тут знову втішила їх картопля. Мовляв, кожний овоч по-своєму корисний, тому нікому не треба заздрити. Чим більше нас, різних, тим, значить, дбайливіші господарі. Та й нам веселіше.
Визначіть: Хто з овочів зайвий.
6. Відгадай загадку.
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
(Буряк)
Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий _ _ _ _ _.
(Буряк)
Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _.
(Морквину)
Я маленький хлопчик,
Як у мишки хвостик,
Червоненький я на вроду,
Хочу в борщик з огороду.
Сам червоний, а чуб зелений.
(Буряк)
11.Завершення тренінгу.
Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?
12. Вправа «Подаруй овочі»
Учасники стають по колу, вимовляють: «овочі коренеплоди– це насамперед користь для здоров’я, добрі: побажання, радість, щастя. Тому я бажаю…»
V. Домашнє завдання. відповідний параграф підручника