Викладений дидактичний матеріал може бути використаний учителем під час індивідуальної, групової та самостійної роботи. На закріплення початкових знань про розчинність. Для тренування умінь робити розрахунки і обчислювати масову частку розчиненої речовини та знаходити дані про розчини запропоновані завдання у вигляді таблиці. Матеріал містить задачі побутового та жартівливого змісту.
Черкаська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8
Черкаської міської ради Черкаської області
Дидактичні матеріали з хімії
(для учнів 9-х класів)
по темах: « Розчин. Розчинність речовин у воді»,
« Масова частка розчинної речовини»
Матеріали підготувала
Косоговська Людмила Сергіївна
вчитель хімії
Черкаської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №8.
Черкаси 2021
Анотація
Викладений дидактичний матеріал може бути використаний учителем під час індивідуальної, групової та самостійної роботи. Для уточнення і закріплення знань створені відповідні ситуаційні завдання для формування конкретних уявлень, необхідних учневі для сприйняття послідуючого матеріалу.
На закріплення початкових знань про розчинність пропонується завдання по складанню графіка розчинності та готові графіки розчинності за даними, яких учні повинні провести певні розрахунки. Для тренування умінь робити розрахунки і обчислювати масову частку розчиненої речовини та знаходити дані про розчини запропоновані завдання у вигляді таблиці. Матеріал містить задачі побутового та жартівливого змісту.
Розчинення складний фізико-хімічний процес
В розчинах властивості компонентів змінюються
Розчини не можна вважати хімічними сполуками, так як розчин однієї і тієї ж речовини може мати різний кількісний склад , а у хімічних сполуках склад постійний
Завдання №1
Приклади
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
____________ ____________ _____________ ________________ ____________
Розчинність показує, як маса речовини може розчинитися в 100г. розчинника
Завдання№2
Скориставшись малюнком , визначте розчинність калій нітрату у воді за температури 60 градусів.
Відповідь:
Завдання №3
На малюнку зображена крива розчинності деякої солі. Спочатку ви одержали насичений розчин даної солі при 40˚С.Потім розчин даної солі охолодили до 20˚С, потім додатково внесли декілька невеличких кристаликів цієї ж солі.
Поміркуйте, що при цьому відбудеться:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
Завдання №4
Голодний та немічний домовичок Лякайло ледь пересувався по закутках горища в пошуках їжі. Раптом знайшов старий підручних з хімії. Гортаючи його сторінки він прочитав завдання: « Є ненасичений розчин NaCl…»
-Це ж чому він ненасичений, мабуть теж голодний?- запитав домовичок.
Вкажіть три способи, за допомогою яких можна з цього розчину приготувати насичений розчин.
Відповідь:
Завдання №5
Побудуйте графік розчинності мідного купоросу за слідуючими даними
t˚C |
Розчинність (в г/л) |
0 10 20 30 40 50 60 |
150 170 190 240 290 340 390 |
Чи може в 1000 мл. води при t 40˚C розчинитися 500 г. мідного купоросу?
Відповідь:
Завдання №6
Як зміниться розчинність газу SO2 у воді:
Відповідь обґрунтуйте
Завдання №7
Заклопотана господиня займалася консервуванням і залишила на підвіконні виготовлений розсіл- розчин NaCl у склянці. Через декілька тижнів на дні склянки утворився осад. Як ви гадаєте – яким буде розчин над осадом
Відповідь обґрунтуйте
Завдання №8
Замріяний школяр Матросенко на уроці хімії думав про море та морську воду:
Які думки Матросенка про морську воду є невірними?
Відповідь:
Які способи одержання чистої води із морської ви знаєте?
Відповідь:
Завдання №9
Під час ожеледиці двірник Мітла посипає доріжки сіллю Натрій хлоридом. При цьому лід тане. Чому відбувається це явище?
Відповідь:
Завдання №10
В хімічній лабораторії в полум’ї газового пальника
Незнайко у колбі нагріває воду.
Як йому підвищити температуру кипіння рідини:
Відповідь:
Завдання №11
Розчинність солі KNO3 при 60˚С дорівнює 110г.Скільки грамів цієї солі можна розчинити в стакані води (200г.) при 60˚С
Відповідь:
Масова частка розчинної речовини
m (розчину) = m(речовини)+ m(води)
m (розчину) = V·ρ
Завдання№ 1
Заповнити дані про розчини яких не вистачає в таблиці.
№ задачі |
Маса |
Маса розчиненої речовини(в г) |
Маса води в розчині (в г) |
Масова частка розчиненої речовини (w %) |
1. 2. 3. |
* 400 500 |
40 * * |
160 * 300 |
* 50 % * |
4. 6. |
* 50 400 |
30 * * |
270 * 320 |
* 10% * |
7. 8. 9. |
* 200 50 |
50 * * |
150 * 45 |
* 50% * |
10. 11. 12. |
* 300 200 |
20 * * |
380 * 180 |
* 30% * |
Завдання №2
Для приготування розчину лаборант розчинив 15г. речовини в 200г. води. Яка масова частка розчинної речовини в розчині?
Розв’язання
Відповідь:
Завдання№3
Скільки грамів йоду і спирту необхідно взяти аптекарю для виготовлення 400г.
10%-вої водної настоянки?
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №4
Випарили 150г. 15%-го розчину цукру. Скільки цукру (в г.) залишилося в чашці після випарювання?
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №5
Фізіологічний розчин ( 0,9% розчин хлориду натрію) використовують в медицині. Скільки солі і води необхідно взяти для виготовлення 200г. фізіологічного розчину?
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №6
Кухарю-стажеру необхідно приготувати компот з 200г. сиропу, в якому масова частка цукру 20%. Обчисліть, яку масу цукру і води необхідно взяти кухарю для виготовлення даного сиропу?
Допоможіть кухарю обчислити масу цукру і води для приготування сиропу.
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №7
Поважна пані Масова Частка Розчиненої Речовини полюбляла всі речовини, які розчинялися в будь-чому. Але вона дуже не любила воду, так як при зустрічі з нею Масова Частка Речовини ставала худою і меншою.
До розчину Натрій нітрату 400г. з масовою часткою 20% долили 100 мл. води. Обчисліть на скільки зменшилося при цьому Масова Частка Натрій нітрату в новоутвореному розчині.
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №8
До 300 грамів 15% розчину солі додали ще 50г.солі. Яка масова частка солі в одержаному розчині?
Розв’язання
Відповідь:
Як ви вважаєте-чому не завжди концентрований розчин можна назвати насиченим?
Завдання№9
Обчислити масу Гідроксиду натрію який міститься в 300мл.50% розчину, густина якого 1,51г/ мл.
Підказка:
Поміркуйте! Чи може бути розбавлений розчин одночасно і насиченим?
Завдання№10
Обчисліть скільки солі необхідно взяти для приготування 1л. 20% розчину Калій хлориду густина якого 1,1г/см3
Розв’язання
Відповідь:
Завдання №11
Фермер початківець Афанасій для боротьби с фітофторою вирішив скористатися бордоською сумішшю. Для її виготовлення йому необхідно взяти 7%-вий розчин CuSO4, але в наявності були лише яскраво-сині кристали мідного купоросу. Змішавши 70г. купоросу і 1л. води Афанасій замислився, чи отримав він розчин потрібної концентрації.
Розв’язання
Відповідь: