Клас : 9
Мета уроку: удосконалити теоретичні знання учнів про властивості карбонових кислот та закріпити на основі практичного експерименту їх хімічні властивості на прикладі етанової кислоти та визначити сфери її застосування; розвивати логічне мислення та навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням; виховувати самостійність, акуратність, дбайливе ставлення до природи, пояснити важливість знань про етанову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві.
Очікувані результати освітньо-пізнавальної діяльності:
На кінець уроку учень/учениця:
Ключові компетентності: спілкування державою мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя,
Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок – практична робота
Форма проведення: офлайн, або онлайн режим
Наочність: інструктивні картки, мобільні телефони з додатком LICo, таблиці «Розчинність кислот, основ і солей у воді», «Дія індикаторів на розчини кислот, основ», «Ряд активності металів».
Роздатковий матеріал: Інструктивна картка «Практична робота №4», «Фішбоун»
Методи та прийоми: словесні: еврістична бесіда, розповідь, наочні: демонстрація з мобільним додатком LICo; практичні: хімічний експеримент.
Наскрізні змістові лінії:
Громадянська відповідальність (Застосування органічних речовин)
Здоров’я і безпека (Безпечне поводження з речовинами)
Підприємливість і фінансова грамотність (Застосування органічних речовин).
Міжпредметні зв’язки: біологія, екологія, природознавство.
Хід уроку
ІІІ. Оголошення та постановка завдань:
«Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість». Отже ми просто зобов’язані експериментально підтвердити наші знання про властивості оцтової кислоти. Наш сьогоднішній урок – це практична робота.
ІV. Мотивація навчальної діяльності:
Проблемне запитання:
І щоб з’ясувати, що ми саме сьогодні будемо досліджувати, звернімось до стародавньої легенди У ній розповідається про те, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши сніданок, який коштував кілька мільйонів. Ось це як описане в повісті Генрі Хаггарда «Клеопатра- володарка зорі » «Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і ... опустила перлину в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерли, спостерігали, як незрівняна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. От від неї не залишилось й сліду. І тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі. Який напій випила Клеопатра? Що сталося з перлиною?»
V. Засвоєння знань, умінь і навичок. Виконання практичної роботи.
1. Інструктаж з правила техніки безпеки при роботі з кислотами.
Початок роботи над кожним дослідом з відповіді на питання, прогнозування виконання досліду та його результатів. Свої дії та спостереження учні повинні записати в запропоновану таблицю. Після завершення дослідів занести у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах.
Практична робота № 4: “Властивості етанової кислоти”.
Мета: експериментальним шляхом довести вивчені властивості етанової кислоти, розвинути вміння творчого використання набутих знань, безпечного поводження з речовинами.
Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини етанової кислоти ________, натрій гідроксиду _______, калій гідроксиду _______, лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну, залізо ____, магній _____, крейда (кальцій карбонат) ______, шпатель, штатив із пробірками, мобільні пристрої з мобільним додатком доповненої реальності LICo.
|
|
Що спостерігали |
Рівняння реакцій в йонно-молекулярній і йонній формах |
Дослід №1: Дія на індикатори. До трьох пробірок з етановою кислотою додайте розчин фенолфталеїну, метил оранжевий та лакмусу. Як змінилось забарвлення розчину? |
|
Етанова кислота, як і інші кислоти, змінює забарвлення індикаторів лакмусу на червоний, фенолфталеїн на малиновий, метилового-оранжевого на червоний колір. |
СН3−СООН + лакмус → ph червоного кольору СН3−СООН + метилоранж. → ph червоного кольору
|
Дослід №2. Взаємодія етанової кислоти з основами. До розчину гідроксиду натрію (NaОН) забарвленого фенолфталеїном додали розчин етанової кислоти до знебарвлення розчину індикатора. Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
Етанова кислота реагує з основами, відбувається реакція нейтралізації, в ході якої утворюється сіль і вода. |
СН3СООН+NaOH = CH3COONa + H2O СН3СОО-+Н++Na++OH-=CH3COO-+Na++ H2O Н++ OH- = H2O |
Дослід №3. Взаємодія етанової кислоти з металами. В пробірку всипати невелику кількість порошка металічного магнію і долити розчин етанової кислоти. Спостерігається виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
Спостерігається виділення бульбашок газу – водню , що свідчить про те, що кислота реагує з Ме і Ме витісняє водень. |
2 СН3СООН+Mg = (CH3COO)2Mg + H2 ↑ 2СН3СОО-+2Н++Mg=2СН3СОО- +Mg2++ H2↑ 2Н++Mg = Mg2++ H2↑ |
Дослід №4. Взаємодія етанової кислоти з солями. В пробірку всипаємо невелику кількість натрій карбонату і Доливаємо розчину етанової кислоти. Спостерігається бурхливе виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонних формах. |
|
Етанова кислота – електроліт середньої сили, вона сильніша за карбонатну, оскільки витісняє кислотний залишок з її солей. |
2СН3СООН + Na2CO3 = 2CH3COONa + H2O + CO2
2СН3СОО- + 2Н+ +2Na+ +CO3 2- = 2CH3COO-+ Na+ + H2O + CO2
2Н++CO3 2- = H2O + CO2 |
Висновок: Дайте відповідь на запитання: які йони зумовлюють хімічні властивості етанової кислоти, аналогічні до властивостей мінеральних кислот?
Йони H+(гідроксид-іон) зумовлюють хімічні властивості етанової килоти.
Додаткове завдання. Встанови свій рекорд
ІV. Рефлексія.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Отож вважайте себе щасливими, бо, як сказав відомий психолог і педагог Ян Амос Коменський: “Вважаю нещасливий той день або час, коли ти не засвоїв нового і нічого не додав до своєї освіти” (епіграф уроку).
Що ви сьогодні додали до своєї освіти?
VІІ. Домашнє завдання.
Онлайн-домашнє завдання (освітній портал «На урок»)
Повторити
Творче завдання: підготувати слайд-шоу, учнівські газети (плакати) на такі теми:
Інструктивна картка для учнів початкового та середнього рівня навчальних досягнень
Практична робота № 4: “Властивості етанової кислоти”.
Мета: експериментальним шляхом довести вивчені властивості етанової кислоти, розвинути вміння творчого використання набутих знань, безпечного поводження з речовинами.
Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини етанової кислоти ________, натрій гідроксиду _______, калій гідроксиду _______, лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну, залізо ____, магній _____, крейда (кальцій карбонат) ______, шпатель, штатив із пробірками, мобільні пристрої з мобільним додатком доповненої реальності LICo.
Що спостерігали |
Рівняння реакцій в йонно-молекулярній і йонній формах |
Дослід №1: Дія на індикатори. До пробірки з етановою кислотою додайте метилоранжу.Як змінилось забарвлення розчину? |
|
|
|
Дослід №2. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з основами. До розчину в пробірці з досліду №1 додайте розчин гідроксиду натрію (NaОН Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
|
|
Дослід №3. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з металами. Помістіть у пробірку гранулу цинку і долийте розчин етанової кислоти. Спостерігається виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах. |
|
|
|
Дослід №4. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з солями. В пробірку налийте розчин етанової кислотиі і додайте розчин натрій карбонату. Спостерігається бурхливе виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонних формах. |
|
|
|
Висновок: Дайте відповідь на запитання: які йони зумовлюють хімічні властивості етанової (оцтової) кислоти, аналогічні до властивостей мінеральних кислот?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаткове завдання
Встанови свій рекорд.
____________
Оцінка
Інструктивна картка для учнів достатнього та високого рівнів навчальних досягнень
Практична робота № 4: “Властивості етанової кислоти”.
Мета: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини етанової кислоти ________, натрій гідроксиду _______, калій гідроксиду _______, лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну, залізо ____, магній _____, крейда (кальцій карбонат) ______, шпатель, штатив із пробірками, мобільні пристрої з мобільним додатком доповненої реальності LICo.
Хід роботи
Що спостерігали |
Рівняння реакцій в йонно-молекулярній і йонній формах |
Дослід №1: Дія на індикатори. Хід досліду:
|
|
|
|
Дослід №2. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з основами. Хід досліду:
|
|
|
|
Дослід №3. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з металами. Хід досліду:
|
|
|
|
Дослід №4. Взаємодія етанової (оцтової) кислоти з солями. Хід досліду:
|
|
|
|
Висновок: Дайте відповідь на запитання: які йони зумовлюють хімічні властивості етанової (оцтової) кислоти, аналогічні до властивостей мінеральних кислот?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаткове завдання
Встанови свій рекорд.
____________
Оцінка