Дидактичні мовленнєві ігри та вправи
з морального виховання.
Доповни речення
Моральний розвиток: учити аналізувати запропоновану ситуацію.
Тато ремонтує… (кран).
Хлопчик допомагає… (мамі).
Бабуся пече пиріжки… (онукам).
Добре – погано
Мета: вчити дітей добирати слова-антоніми.
Хід гри: Вихователь називає слово, а діти відповідають, добре це чи погано. Добре: Захистив. Віддав. Обігрів. Допоміг. Заспокоїв. Подарував
Погано: Образив. Штовхнув. Розірвав. Ударив. Посварилися.
«Рученята»
Моральний розвиток: формувати усвідомлене розуміння дій у ситуації
конфлікту.
Діти об’єднуються у пари і виконують дії згідно з текстом вправи.
Наші рученята вітаються, сваряться, миряться, жаліють одне одного, обіймаються, прощаються.
Вправа повторюється декілька разів із прискоренням.
Скажи навпаки
Моральний розвиток: навчати називати моральні якості; формувати
розуміння, що людей цінують за їхні моральні якості.
Добрий — злий, веселий — сумний, сварливий - миролюбний,
сміливий — боязкий, щирий — потайний, жалісливий — черствий, милосердний — жорстокий, працьовитий — ледачий.
Скажи, який?
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та називати чесноти людей.
Мама — добра, ніжна, ласкава, лагідна…
Тато — сильний, сміливий, працьовитий …
Бабуся — лагідна, добра, старенька…
Дівчинка, хлопчик…
Назви якомога більше ознак
Моральний розвиток: формувати вміння називати якості свої та оточуючих.
Я — який? Мій друг — який? Моя мама — яка?
Добрий друг
Мета: формувати у дітей узагальнене уявлення про дружбу і товаришування. Хід гри: Діти під музику крокують по колу. Коли стихає музика, вихователь дає м’ячик одній дитині, і та, називаючи ім’я свого друга, говорить про нього добрі слова.
Назви одним словом
Моральний розвиток: розвивати усвідомлення моральних норм.
Мама, тато, сестричка, братик — сім’я.
Дякую, будь ласка, до побачення, вітаю — чарівні слова.
Доброзичливість, чуйність, щирість — моральні якості.
Посмішка, радість, співчуття — …
Вередливість, егоїзм, упертість —…
Відповідай швидко і точно.
Моральний розвиток: формувати вміння оцінювати взаємини людей.
Бабуся старенька, а мама…
Хороший друг пожаліє, а поганий…
Щира людина поділиться, а скупа…
Увічлива людина попросить, а не ввічлива…
Хто що вміє робити?
Мета: називати людей, які виконують дії.
Любить, піклується, жаліє —… (мама).
Любить, ремонтує, допомагає, виховує — … (тато).
Навчає, доглядає, турбується — … (вихователь).
Оглядає, лікує, дає поради —… (лікар).
Назви лагідно
Моральний розвиток: учити здобувачів дошкільної освіти використовувати
лагідні слова.
Малий — маленький — малесенький.
Теплий — тепленький — теплесенький...
Що було б, якби…?
Моральний розвиток: вчити здобувачів освіти розв’язувати проблемну
ситуацію, беручи до уваги етичні еталони.
Що було б, якби вихователька не прийшла на роботу?
Що було б, якби кухар не зварив обіду?
Що було б, якби тато не заробляв гроші?
Якби в мене захворіла киця, то…
Якби мама купила багато цукерок, то…
Вередувати не можна, бо…
Потрібно слухати маму, тому що…
За столом не можна пустувати, тому що…
Якби я був чарівником, то…
Якби я був чарівником, для мами зробив би ось що…
Якби я був чарівником, зробив би багато добрих справ, а саме…
Закінчи речення
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та оцінювати
вчинки оточуючих.
Добрі діти батьків радують, а погані…
Марійка бабусі допомагала, а Сергій…
Данилко з друзями ділиться, а Тарас…
Коли? Якщо?
Моральний розвиток: виховувати почуття емпатії та повагу до оточуючих.
Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).
Коли завершив гру,… (необхідно прибрати іграшки).
Якщо другові сумно,… (потрібно розважити його).
Як можна сказати?
Моральний розвиток: формувати вміння диференціювати почуття.
Усмішка яка? (Весела, сумна, крива, щира, недобра…)
Учинки які? (Добрі, погані, недобрі, злі…)
Любить вилежуватися — лежень.
Не дякує — невдячний.
Зичить добре — доброзичливий.
Має добре, миле серце — добросердий, милосердний.
Чарівна пір’ їнка
Моральний розвиток: учити аналізувати та оцінювати свої вчинки.
Діти утворюють коло. Вихователь дає кольорову пір’їнку комусь із дітей.
Дитина, яка отримала пір’їнку, розповідає про свій добрий вчинок і передає її іншій дитині.
Який настрій?
Моральний розвиток: формувати вміння розрізняти та називати емоції .
Сумний, веселий, радісний, сердитий, розгублений.
Як почуваєшся?
Моральний розвиток: формувати розуміння впливу вчинків на почуття
оточуючих.
Вихователь пропонує до розгляду та аналізу малюнки,на яких зображено
проблемні ситуації. На малюнках відсутні обличчя у деяких персонажів. Педагог пропонує дітям описати ситуацію на малюнку та почуття персонажів.
Хто? Або що?
Соціальний розвиток: учити називати людей, які виконують роботу;
формувати повагу до праці
1