ДИДАКТИЧНІ ВПРАВИ ДЛЯ МОВНОЇ РОЗМИНКИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

Про матеріал

Цікаві дидактині вправи для мовної розминки на уроках літературного читання. Можна використовувати не лише в 2 класі, а й в 1-4 як на уроках читання, так і на уроках української мови, та розвитку мовлення. Цікаво!

Перегляд файлу

ДИДАКТИЧНІ  ВПРАВИ ДЛЯ  МОВНОЇ  РОЗМИНКИ

НА УРОКАХ ЧИТАННЯ


 

Склад

1. Утвори слова і прочитай їх:

мо                    се                        мок

 

 

            ре                       ло                           ро

Із утворених слів склади речення.

2. Робота із складовою таблицею.

 

СА

ПО

РОК

НА

ДА

ДИ

ШИ

СИ

ГЛЕ

ТА

ГА

ПА

Утворіть усі можливі слова, з одним на вибір складіть речення.

3. "Незвичайна математика".

Виконайте дії і прочитайте утворений результат.

Міс + то + к = ... (місток)

Школа — а + яри — и + і = ... (школярі)

Про - ро + так — к + хи = ... (птахи)

4. Утворіть слова із складів

                   РО                                 РОЗ                      КА

 

 

 

       ПО                    Ю                      Є                        ЗУ

5. Утворіть слова:

жо                                ра

щіч                               ки

хво                               ко

ле                                 луді

ліж                               ки

їжа                                лі

весе                              щі

пла                               жить

Прочитайте утворені слова, доберіть до них рими.

6. Утворіть слова зі спільною частиною

Утворені слова введіть у речення.


Слово

7. Прочитайте слова на одному мовному видиху:

Сосна, береза, калина, дуб, липа.

Ромашка, дзвіночок, кульбаба, конвалія, троянда.

Читати, рахувати, думати, вірш, малювати.

-   Які слова зайві? Утворіть з ними подібні ряди слів.

8. Поділіть слова на групи.

-   Скільки груп можна скласти?

Бджола, яхта, горобець, сова, жук, щука, крокодил, со­ловейко, стріла, дельфін, метелик.

9. Розшифруйте слова, прочитайте, знайдіть зайві.

люцьве                   качру                  нлапе

піпар                      мгука                  касл

ошдка                    патар                   тіслець

10. Придумайте слова з такими сполученнями:

Во...на, со...ник, ко...л, пі...нь, до...га, са...чок, о...ро.

11. Швидко прочитайте слова:

-  Що складаються  з одного  складу;

-  Що складаються  з двох   складів.

Лід, дуб, роса, зима, лоза, рік, газ, каша, тин, місто, іній, Іра, дім, син, кора, зима, віз, весна.

 -   Спробуйте скласти подібне завдання із слів, що починаються на голосні і приголосні звуки.

12. Хто це? Що це?

Доберіть іменники до поданих слів:

Рідна, лагідна, найдорожча, добра, ласкава_________ .

Запашний, білий, смачний, духмяний______________ .

Вірний, надійний, щирий, найкращий______________ .

13. Утворіть складні слова із двох інших:

Птах і ловити —__________ (птахолов).

Гори і хвіст —____________ (горихвістка).

Муха і ловити —__________ (мухоловка).

14. Прочитайте слова на одному диханні:

буквар (бук)                      яблука (лук)

баштан (башта)                      Дніпро (дні)

корабель (кора)                      вороги (роги)

купаються (купа)                      стрибає (риба)

сонце (сон)                                судно (дно)

чайка (чай)                         собака (бак)

  -   Уважно перечитайте слова, спробуйте знайти в них інші, які "заховалися" і поясніть, що вони озна­чають.

15. Прочитайте слова, доберіть до них схожі за звучанням:

ложка —_________________ (сошка, стежка...)

сльози —_________________ (мімози, кози, лози...)

вдома —__________________ (Рома, кома, солома...)

 

  1.  До групи слів доберіть узагальнююче слово:

Гусінь, тля, шашіль, короїд — це ____________(шкідники   дерев).

Птахолов, садівник, лісник, рибалка — це  ___________(за­няття людей).

Мова, читання, математика — це _____________  (шкільні   предмети).

17. Прочитайте "ланцюжки" слів:

Винахід, винахідник, винахідливий, винаходити.

Куля, кулька, кулькова.

Рука, ручка, ручний, приручити.

-   Що об'єднує кожну групу слів?

-   Які слова найкоротші?

-   Яке слово найдовше?

18. Знайдіть назви дерев у сполученні літер:

Іду  берегом  річки.         ( Дуб )

Я  маю  свій  буквар.       ( Бук )

Гра  була  дуже  цікава.  ( Граб )

19. Знайдіть слово, яке "заблукало":

Вовчище, вітрище, морозище, зайчик. (Зайчик).

Жаль, жалісливий, жабка, пожаліти. (Жабка).

Горобчик, орел, мишка, синичка. (Мишка).

  -   Пригадайте, як цих тварин називають у казках?

20. Складіть слова, букви   яких "порозбігалися".

 

К          Ю               Г                                       І

 

Р                                        Н              Л                            К

             О         Т                        

                               В         И                           Т               А

 

Речення

21. Продовжіть речення, доповнюючи його щора­зу новим словом:

Ми читаємо.

Ми читаємо ... (на уроці).

Ми читаємо на уроці ... (казку).

Ми читаємо на уроці казку ... (про тварин).

22. Доповніть вислів швидко і точно:

Дерево високе, а кущ ...

Цукор солодкий, а сіль ...

Озеро мілке, а океан ...

Річка прісна, а океан ...

23. Прочитайте і закінчіть речення:

Кішка стрибнула на дерево, як ...

Кішка стрибнула на дерево, тому що ...

Кішка стрибнула на дерево, коли ...

Кішка стрибнула на дерево і ...

24. Роз'єднайте слова і прочитайте речення:

Хтопосадивдерево,   поставивсобізажиттячудовийзеленийпам'ятникнавіки.

- Перечитайте речення і задумайтесь над його  змістом.

-         Як ви його зрозуміли?

25. Прочитайте і доповніть, на кого чи на що схо­жа матуся.

                                 лагідна, як _____________

                                 працьовита, як __________

МАМА              мила, як _______________

                                 добра, як ______________

                                 красива, як ____________

26. Прочитайте слова, складіть з ними речення:

Де?                                                        

____________          шумить

____________          свище                        ВІТЕР

____________          віє

____________          дме

27. За схемою складіть речення (можливі різні ва­ріанти).

Де?                                                                  Хто?

___________            співає          _______________ 

___________            живе  _______________

___________            стрибає  _______________

___________            спить  _______________

___________            стукає           _______________

 

Прислів'я

28. З'єднайте частини прислів'їв. Поясніть їх зна­чення.

Книга вчить,                                     тисячі людей навчає,

Книга — твій друг,                          розуму наберешся,

З книгою подружишся —               як на світі жить,

Одна книга                                       без неї, як без рук.

29. Продовжіть прислів'я.

Хто багато читає, той ... (багато знає).

 Книга вчить, як ... (на світі жить).

Книга — ключ до ... (наук і знань).

30.Розгадайте зашифрований вислів.

 

 

 

 

 

 

 

31. Переставте слова так, щоб прочитати прислів'я.

книга зірки Хороша сяє яскравіше

без Життя квітів без весна що книжок —

 

  1. Прочитайте слова. Поміняйте місцями їх так,  щоб отримати прислів'я.

А                   П                       М                     К                      Д

Д                   Р                        А                      Н                     О

Н            І                    Я                        Н                      И                     С

Е            Т                   Н                        И                      Ж                     Е

               Е                   И                        Т                      К                      Б

               Й                   К                        Ь                      А                      Е       

 

(Книжка не пряник, а дітей до себе манить).

33. Прочитайте прислів'я на одному мовному ви­диху.

Людина без друзів, як дерево без коріння.

Птах сильний крильми, а людина — друзями.

Дружба, як скло: розіб'єш - не склеїш.

-   Поясніть, як ви їх розумієте.

-   Якою темою їх можна об'єднати?

34. Складіть прислів'я  із деформованого речення:

 Лелека, родиться, там, де, щастя, водиться.

(Де лелека водиться, там щастя родиться).

 

Скоромовки

35. Прочитайте скоромовку.

У сороки-білобоки

П'ять малят сороченят.

Усі чисто хочуть їсти,

Треба всім їм дати лад...

-   Прочитайте   скоромовку  повільно  пошепки. Про що вона?

-   Поясніть значення слів "дати лад".

36. Прочитайте скоромовку.

У кухаря Валерика

Розварились вареники...

Розварились вареники

Варениці у Валерика.

-   Яка за настроєм ця скоромовка?

-   Як би ви її назвали?

 

Вірші

37. Прочитайте уривок вірша із пропущеними  буквами, що позначають голосні звуки.

Ск_льк_  в   н_с,   л_б_др_з_,

Дл_  зв_рт_нн_  н_жн_х сл_в -

_дл_  т_т_   й  дл_   м_т_с_,

Дл_   б_б_сь   і   д_д_с_в!

 

38. Слова "випали" із віршика. Прочитайте рядки,  що залишилися, і відновіть вірш.

Є слова, що білі-білі,

Як ________________ 

Лагідні, як _________

Ніжносяйні, як _____

Є слова, як_________, пекучі

І отруйні, наче ______

 В чарівне якесь_____

Ти нанизуєш їх в ряд.

Для   довідок: конвалії квітки, усміх ранку, зірки, жар, чад, намисто.

39. Складіть із розсипанки  рядки  віршиків, які  вже читали.

Пригадайте назви цих творів.

Ходить,            мати,                      де йде                казку.

Скажи мені,          діти                         зима                          сонце спати.

Скажу,                  ходить                      вам                           гаєм.

("Ходить, ходить зима гаєм", "Розмови про сон­це", "Безконечні казочки").

40. Прочитайте рядки, переставте їх так, щоб от­  римати   віршик.

У півника-когутика (1)

Два круті горбочки.(4)

А на спині в верблюдика (3)

В шпорах чобіточки, (2)

41. Прочитайте віршик спочатку мовчки, а потім  уголос, добираючи відповідні слова.

Самі не позводяться новобудови,

Самі не напишуться вірші ... (чудові)

Ми все це так само, 

Як тата і ... (мами)

Повинні робити своїми ... (руками).

42. Прочитайте кожен рядок і продовжіть його  так, щоб утворилася рима.

Лежать у кошику Іринки       

Качки  квакають, а жаби  ...        

Пошила мати синочку        

-   Який з віршованих рядків не має змісту? Чому?

43. Встав у віршик пропущені склади.

В теплий   __щик    че__паха

Пара__  не відкриває

Че__паха   під __щик

Панцир  підстав__є.

Для   д о в і д о к: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.

44. Продовжіть думку автора.

Полем віхола літала,

Всім обновки роздавала.

Зайчику-стрибайчику

 ... подарувала...

45. Створіть свій віршик.

Білий світ

Біле..., білий...

І ... і ...

Це ж зима, холодна й біла,

Білим снігом землю вкрила!

46. Переставте у нісенітниці слова так, щоб отри­мати віршик.

Три ведмеді вухаті

Пішли сіно копати

І картоплю косити,

І вирубувать жито,

Поливати будинки

Й будувати ялинки.

 

Текст

47. Продовжіть розповідь.

    Було собі кошеня. Набридло йому жити самому і пішло воно шукати собі друга. Приходить до лева, а він: "р-р-р-р!". Котик образився і поплентався далі.

    Потім пішло до тигреняти, а воно теж: "р-р-р-р!". Зля­калося кошеня, заплакало та й почалапало геть.

   Аж іде хлопчик:

 Чого ти плачеш, кицю?...

48. Прочитайте і знайдіть помилки.

    Вранці та ввечері лісові мешканці співають і грають — хто на чому, хто як уміє.

     Дзвінкими голосами дзижчать зяблики, солов'ї, співучі дрозди. Солодко і ніжно виспівують коники і жуки.

    Кукурікають дятли, кахкає лисиця. Цвірінчить вовк, гарчить пугач, кумкають бджоли і джмелі, ухкає жаба, хро­кає кабан.

    Ось який оркестр у лісі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
11706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку