МАРГАРИД ГАЛИНА ВІКТОРІВНА – вчитель географії комунального закладу «Ганнівський академічний ліцей – центр позашкільної освіти»
Ганнівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ 6 КЛАСУ НУШ
Посібник містить різноплановий дидактичний матеріал до уроків географії у 6 класу НУШ. Розділи посібника відповідають модельній навчальній програмі «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М.). Стане у нагоді при підготовці та проведені уроків з географії. Завдання допоможуть вчителю у формуванні географічних компетентностей здобувачів освіти.
4. Список використаних джерел Розділ І. Вступ до географії
Прізвище, ім’я _____________________
Тема: Значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Значення:
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
1.Переведіть числовий масштаб в іменований:
1: 200 000 ____________________________________________ 1: 1 000 000 ___________________________________________
2. Переведіть іменований масштаб в числовий:
в 1 см – 200м ________________________________________
в 1 см – 80 км ________________________________________
3. Переведіть лінійний масштаб у числовий
___________________________________
Відповіді: 1. в 1 см-2 км; в 1 см – 10 км. 2. 1:20 000; 1:8 000 000. 3. 1:25 000
Розв’язання
1) 1:25 000; в 1см – 25 000 см; в 1см – 250 м 2) 250х 7= 1750 м
Визнач вид масштабу , нижче запиши відповіді
1.1:500 2. 1: 300 000 3. 1: 5 000 000 4. 1: 10 000 5. 1: 100 000
6. 1: 22 000 000 7.1:900 000 8. 1: 25 000 9.1:5000 10. 1:90 000 000
Дрібний масштаб ___________________
Середній масштаб __________________
Великий масштаб ___________________
Відповіді: Дрібний масштаб 3,6,10 Середній масштаб 2,7
Великий масштаб 1,4,5,8,9
1. Запишіть всі терміни, які стосуються
теми «Масштаб»
__________________________________________________________
_________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
2. Масштаб карти 1: 250 000. Якою буде довжина лінії на цій карті, якщо на місцевості довжина лінії має 25 км?
_______________________________________________________ _______________________________________________________
Розв'язання:
1) 1: 250 000 ( в 1 см – 2500м або в 1см – 2,5 км).
2) в 1 см – 2,5 км Х см – 25 км 3) Х = 25:2,5= 10см. Відповідь: довжина лінії на цій карті буде становити 10см.
Відповіді: Спільне – зменшене зображення Землі; масштаб; континенти, океани та ін. географічні об'єкти; шкала висот і глибин; паралелі, меридіани, градусна сітка. Географічна карта – площинне зображення; вид згори; легенда карти; зображені як великі так і малі об'єкти; більш зручна у використанні; спотворення. Глобус – об'ємна модель; зберігає пропорції та форми; показує форму планети; менш зручний у використанні.
Відповіді:1. План 2. Малюнок 3. Космічний знімок 4. Аерофотознімок
5. Географічна карта
Відповіді: 1. У північно-західному напрямку 2. АВ-90°(сх.), ВД-180°(пд.). ДС270°(зх.), СА-360°(пн.).
Відповіді: 1. 225О; 2. 5м; -1 м; 6 м.
Відповіді: 1. Північний полюс, південний полюс, екватор, меридіан, паралель
2. Токіо, Сідней.
«Доповни текст»
У 1912році німецький вчений Альфред __________ припустив, що мільйони років існував _________ гігантський _________ -
_________ . Він був оточений єдиним _________, що увібрав у себе всю воду. З часом суперматерик розколовся на _________ менші материки , які пізніше також розпалися на окремі _________. Так з
_________ в _________ півкулі утворилися материки _________, _________, _________, _________, . Тоді як у _________ півкулі з материка _________ утворилася основа для _________ та _________
.
Згодом вчені дійшли до висновку, що літосфера не є суцільною. Її утворюють літосферні _________ завтовшки від 60м до 100м.
Слова для вибору: один, плити, Африка, Австралія, Південна
Америка, Північна Америка, Антарктида, Євразія, Гондвани,
Пангея, океаном, два, Вегенер, суперматерик, Лавразія, материки, південній, північній.
Відповіді: Вегенер, один, суперматерик, Пангея, океаном, два, материки, Гондвани, південній, Африка, Австралія, Південна Америка, Антарктида, північній., Лавразія, Північної Америки, Євразії, плити.
1. Розшифруйте схему внутрішньої будови
Землі
1 _________________________________ 2 _________________________________
3 _________________________________
4 _________________________________ 5 _________________________________
6 ( 1+2)_________________________________
Відповіді: 1. Земна кора 2. Астеносфера 3. Мантія 4. Зовнішнє ядро 5.
Внутрішнє ядро 6. Літосфера
1.Розшифруй схему
1 ____________
2 ____________
3 ____________
2 . Визначте температуру повітря у шахті
завглибшки 1200 метрів, якщо температура на поверхні складає 0°С
______________________________________________ _________
____________________________________________________
_____________________________________________________
Відповіді: 1. 1-гіпоцентр (осередок), 2 -епіцентр, 3- сейсмічні хвилі.
Розв'язання На глибині до 30 метрів температура гірських порід змінюється відповідно до зміни температури повітря. А нижче – температура постійно підвищується на кожні 100 м – 30С – геотермічний градієнт.
Дано:
t1=0°С t =1200м :100м х 3°С t2=3°С t =36°С
h=1200 м Відповідь. температура в шахті складає 36 °С t- ?
Відповіді:1. Літосфера 2. Плити 3. Мантія 4. Гранітного 5. Ядро
6. Тетіс 7. Геосфера 8. Материкова 9. Гори 10. Астеносфера
Розв’жіть задачу
Через скільки часу Перська затока перетвориться на озеро, якщо Аравійська літосферна плита рухається в північно-східному напрямку із швидкістю 6,8 см/рік, а ширина Ормудської протоки становить 60 км?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
__________________________________________________________
Розв'язання
Дано:
h1=60 км t =60 км : 6,8 см/рік= 6000000см:6,8см/рік=882353 роки
v=6,8 см/р
t- ? Відповідь: через 882353 років
1. Визначте етапи утворення яру
а ______________ б ______________ в ______________
2. Розв’яжіть задачу
При швидкості вітру 20м/с бархан рухається із швидкістю 400 м/рік. На яку відстань просунувся бархан за 5 років, якщо середня швидкістьт вітру була 12 м/с?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
Відповіді: 1.а -вимоїна, б- яр, в- балка.
Розв'язання: 1) 400 м/р: 20м/с= 20 м/р; 2) 20 м/рх12 м/с= 240м/р;
3) 240 м/рх5 р = 1200 м
Відповідь. за останні 5 років бархан просунеться на 1200 метрів.
Відповіді:4- жерло,5-кратер, 7- вулканічні бомби, 11-потоки лави,12магматичний осередок.
1. Заповни схему
Класифікація рівнин за висотою
2. Підкресли та виправ помилки, допущені у тексті
Основні форми рельєфу земної поверхні – це рівнини і западини. На географічних картах рівнини позначаються зеленим кольором, а гори – синім.
Гори – це ділянки земної поверхні, що опущені на кілька тисяч метрів над рівнем моря та характеризуються різкими коливаннями висот. За висотою гори поділяються на високі, шпилясті, низькі.
Низовини – це ділянки поверхні, що характеризуються значними коливаннями висот та малим ухилом. За зовнішнім виглядом рівнини
поділяються рівні та горбаті.
Відповіді: 1. Високі, середні, низькі. 2. Западини, синім, опущені, шпилясті, значними, горбаті.
Відповіді: 1. Вершина, схил, підніжжя. 2. Будова гори
1.Відшукай 12 термінів. Запиши їх
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
2. Запиши 4 терміни, дай їх
визначення
_________________________________
_________________________________
_________________________________
_________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
Відповіді: 1. Атмосфера 2. Оболонка, повітря, кисень, азот, шари, озон.
3. Кисень, озон
Відповіді: 1. Тропосфера, стратосфера, мезосфера, екзосфера, іоносфера
(космос). 2. Будова атмосфери
Познач правильні твердження «+», неправильні «-»
1. Наша планета – великий магніт
2. Атмосфера обертається самостійно
3. Чим далі від поверхні планети, тим сила тяжіння більша
4. Атмосфера Землі має шарувату будову
5. У зв’язку з плескатою формою нашої планети сила тяжіння неоднакова в різних широтах
6. Погода зароджується саме в тропосфері
7. Озоновий шар – захисний шар нашої планети
8. Повітряє сумішшю близько 30 основних газів
9. У нижніх шарах атмосфери зароджуються магнітні бурі.
10. В стратосфері виникають перламутрові хмари
Відповіді: +,-,-,+,+,+,+,-,-,-.
Відповіді: 1. Барометр 2. Тиск 3. Хмари 4. Озон 5. Сніг 6. Флюгер 7. Вітер 8. Град 9. Вода
Відповіді: 1. нерівномірне нагрівання земної поверхні- нерівномірне прогрівання повітря – утворення областей високого та низького тиску – горизонтальний рух повітря з областей підвищеного тиску в області зниженого тиску - вітер
2. Розв'язання
Дано:
p1=746 мм рт ст p = 2061 м:100мх10мм= 206,1 мм рт ст h=2061 м p2 = 740 мм рт ст - 206,1 мм рт ст =539,9 мм рт ст
p2- ? Відповідь: атмосферний тиск на вершині становить
539,9 мм рт ст
Відповіді: океан, температура.туман, пасати, нівелір, мантія, 24 серпня, дощ
1. Запишіть усі складники погоди
___________________________________________________
___________________________________________________
2. Розв’яжіть задачу
Температура комфорту для зберігання картоплі взимку – +2 +40С. Чи вигідно буде побудувати овочесховище на вершині гори, якщо її висота 360 м, а температура біля підніжжя +10?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
______________________________________________________
Відповіді: 1. Температура повітря, атмосферний тиск, вітер (напрям, швидкість), опади, стан неба, вологість. 2. Розв’язання Дано: t1=+1ОС 1000 м – 6ОС h= 360 м 360 м - хОС
t2-? Х
1°∁ − 2,2°∁= −1,2°∁
Відповідь: овочесховище не вигідно будувати на вершині гори.
Відповіді: флюгер – пн, пд , … -напрям вітру; анемометр - м/с – швидкість вітру; термометр - ОС; барометр-анероїд – мм рт ст – атмосферний тиск; опадомір - мм – кількість опадів; гігрометр - г/м3- вологість повітря; снігова рейка -см - висота снігового покриву
Відповіді: 1.Гідросфера – Світовий океан – води суходолу - вода в атмосфері.
2. Північний Льодовитий, Південний, Індійський, Атлантичний, Тихий.
Відповіді: гідросфера, болото, озеро, атол, лагуна, річка, лід, витік, море, ставок,острів, океан, бентос, нектон, межень, материк
Відповіді: 1. 1. Випаровування 2. Конденсація 3. Опади(дощ) 4. Стік 2. Кругообіг води у природі
Відповіді6 1. Поверхневі (річки, озера, болота, канали, ставки. льодовики): Підземні (підземні вод, багаторічна мерзлота). 2. температура замерзання нижча.
Відповіді:1. Витік 2.Ліва притока 3. Права притока 4. Русло 5. Лівий берег
6.Правий берег 7.Гирло 8. Дельта 2. 2880 мл
Відповіді: 1.Скандинавський, Індокитай, Піренейський, Апенінський, Аравійський, Індостан. 2. 360 л
Розподіли назви географічних об’єктів
1.Каспійське 2. Балтійське 3. Індостан 4. Аравійське 5.Байкал 6. Червоне
7. Мадагаскар 8. Мексиканська 9. Дрейка 10. Гренландія 11. Вікторія
12. Чорне 13. Маріанська 14. Кримський 15.Гібралтарська 16.Бенгельська
17. Дніпро 18. Сомалі 19. Амазонка 20. Мертве
Озеро: Острів:
Затока: Протока:
Річка: Півострів:
Западина: Море:
Відповіді: Озеро:1,5, 11 20; Острів:7, 10; Затока:8,16; Протока:9,15; Річка:17,19; Півострів:3,14,18; Западина: 13; Море: 2,4,6,12.
Відповіді: 1. Повітря, тварини, рослини, грунт, гірські породи, рельєф, вода
2. -, -, +, -, +, -.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Географія : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко.
2. Рудько Василь Степанович. Реалізація математичної компетентності на уроках географії
3. Любов Вішнікіна,Олег Топузов. Структура предметної географічної компетентності учнів