Дидактичний матеріал для 6 класу НУШ

Про матеріал
Посібник містить різноплановий дидактичний матеріал до уроків географії у 6 класу НУШ. Розділи посібника відповідають модельній навчальній програмі «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М.). Стане у нагоді при підготовці та проведені уроків з географії. Завдання допоможуть вчителю у формуванні географічних компетентностей здобувачів освіти.
Перегляд файлу

image

imageМАРГАРИД ГАЛИНА ВІКТОРІВНА  – вчитель географії комунального закладу «Ганнівський академічний ліцей – центр позашкільної освіти»

Ганнівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ 6 КЛАСУ НУШ

Посібник містить різноплановий дидактичний матеріал до уроків географії у 6 класу НУШ. Розділи посібника відповідають модельній навчальній програмі «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М.). Стане у нагоді при підготовці та проведені уроків з географії. Завдання допоможуть вчителю у формуванні географічних компетентностей здобувачів освіти.

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ 1. Розділ І. Вступ до географії................................................................. 5

2. Розділ ІІ. Способи зображення Землі................................................................ 7

3. Розділ ІІІ. Оболонки Землі.............................................................................. 13

 

4. Список використаних джерел       Розділ І. Вступ до географії 

image

Прізвище, ім’я _____________________ 

Тема: Значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі

image

 

 

            image    

image

 

 

 

 

 

 

 

image 

image 

 

 

 

 

 

 

 

Значення:

________________________________________________________________

________________________________________________________________ 

________________________________________________________________ 

Розділ ІІ. Способи зображення Землі

 

 

      1.Переведіть числовий масштаб в іменований:

image         1: 200 000 ____________________________________________      1: 1 000 000 ___________________________________________

2.   Переведіть  іменований масштаб в числовий:

 

в 1 см – 200м ________________________________________

 

        в 1 см – 80 км ________________________________________

3.   Переведіть лінійний масштаб у числовий

 

 

 

 

 

___________________________________

 

 

Відповіді: 1. в 1 см-2 км; в 1 см – 10 км. 2. 1:20 000; 1:8 000 000. 3. 1:25 000

 

 

image

Розв’язання

1) 1:25 000;   в 1см – 25 000 см; в 1см – 250 м   2) 250х 7= 1750 м

 

 

 

 

 

Визнач вид масштабу , нижче запиши відповіді

     1.1:500    2. 1: 300 000    3. 1: 5 000 000    4. 1: 10 000    5. 1: 100 000

image    6. 1: 22 000 000    7.1:900 000   8. 1: 25 000   9.1:5000  10. 1:90 000 000

          

     Дрібний масштаб ___________________

    Середній масштаб __________________ 

    Великий масштаб ___________________

 

Відповіді: Дрібний масштаб 3,6,10              Середній масштаб 2,7

             Великий масштаб 1,4,5,8,9

 

 

1.     Запишіть всі терміни, які стосуються

                                                                                                       теми «Масштаб»

 

__________________________________________________________ 

 

                  _________________________________________________________        

 

               ___________________________________________________________       

               ___________________________________________________________        

 

2.     imageМасштаб карти 1: 250 000. Якою буде довжина лінії на цій карті,    якщо на місцевості довжина лінії має 25 км?

          _______________________________________________________            _______________________________________________________

 

 

Розв'язання:

1)  1: 250 000 ( в 1 см – 2500м або в 1см – 2,5 км).

2)  в 1 см – 2,5 км      Х см – 25 км               3)  Х = 25:2,5= 10см. Відповідь: довжина лінії на цій карті буде становити 10см.

 

 

 

image

 

Відповіді: Спільне – зменшене зображення Землі; масштаб; континенти, океани та ін. географічні об'єкти; шкала висот і глибин; паралелі, меридіани, градусна сітка. Географічна карта – площинне зображення; вид згори; легенда карти; зображені як великі так і малі об'єкти; більш зручна у використанні; спотворення. Глобус – об'ємна модель; зберігає пропорції та форми; показує форму планети; менш зручний у використанні.

image

 

Відповіді:1. План 2. Малюнок  3. Космічний знімок  4. Аерофотознімок

                 5. Географічна карта

 

image

image 

 

  

image

 

image

Відповіді:  1. У північно-західному напрямку  2. АВ-90°(сх.), ВД-180°(пд.). ДС270°(зх.), СА-360°(пн.).

 

 

 

 

image

 

Відповіді: 1. 225О; 2. 5м; -1 м; 6 м.  

image 

 

Відповіді: 1. Північний полюс, південний полюс, екватор, меридіан, паралель

                  2. Токіо, Сідней.

 

Розділ ІІІ. Оболонки Землі 

 

      «Доповни текст»

        У 1912році німецький вчений Альфред __________ припустив, що мільйони років існував _________ гігантський _________  - 

 

image_________ . Він був  оточений єдиним _________, що увібрав у себе  всю воду. З часом  суперматерик  розколовся на  _________ менші материки , які пізніше також розпалися на окремі _________.    Так з

 

_________    в _________  півкулі  утворилися материки _________,  _________, _________, _________, . Тоді як у _________   півкулі з материка _________  утворилася основа для _________ та _________

      .

             Згодом вчені дійшли до висновку, що літосфера не є суцільною. Її утворюють  літосферні       _________  завтовшки від  60м до 100м.

Слова для вибору: один, плити, Африка, Австралія, Південна

          Америка, Північна Америка, Антарктида, Євразія, Гондвани,

 Пангея, океаном, два, Вегенер, суперматерик, Лавразія, материки, південній, північній.

 

Відповіді: Вегенер, один, суперматерик, Пангея, океаном, два, материки, Гондвани, південній, Африка, Австралія, Південна Америка, Антарктида, північній., Лавразія, Північної Америки, Євразії, плити.

image

 

1. Розшифруйте схему внутрішньої будови 

               Землі

1 _________________________________       2 _________________________________

3       _________________________________

4       image_________________________________     5 _________________________________

     6 ( 1+2)_________________________________

 

 

Відповіді: 1. Земна кора 2. Астеносфера 3. Мантія 4. Зовнішнє ядро 5.

Внутрішнє ядро 6. Літосфера

 

 

1.Розшифруй схему

1   ____________

2   ____________

 

3   ____________

                                 2 . Визначте температуру повітря у шахті

imageзавглибшки 1200 метрів, якщо  температура на  поверхні складає 0°С

                                           ______________________________________________ _________

                                         ____________________________________________________ 

                                         _____________________________________________________ 

 

 

Відповіді:  1. 1-гіпоцентр (осередок), 2 -епіцентр, 3- сейсмічні хвилі.

Розв'язання  На глибині до 30 метрів температура гірських порід змінюється відповідно до зміни температури повітря. А нижче – температура постійно підвищується на кожні 100 м – 30С – геотермічний градієнт.

Дано:            

imaget1=0°С            t =1200м :100м х 3°С    t2=3°С            t =36°С     

h=1200 м       Відповідь. температура в шахті  складає 36 °С   t- ? 

image

Відповіді:1. Літосфера  2. Плити  3. Мантія  4. Гранітного 5. Ядро

                  6. Тетіс 7. Геосфера 8. Материкова   9. Гори 10. Астеносфера 

 

     Розв’жіть задачу

imageЧерез скільки часу Перська  затока перетвориться на озеро,  якщо  Аравійська літосферна плита рухається в північно-східному напрямку із швидкістю 6,8 см/рік, а ширина Ормудської  протоки становить   60 км?

     _____________________________________________________________

     _____________________________________________________________

__________________________________________________________

          

Розв'язання

Дано:            

imageh1=60 км        t =60 км : 6,8 см/рік= 6000000см:6,8см/рік=882353 роки

v=6,8 см/р        

   t- ?             Відповідь: через 882353 років

 

1.     Визначте етапи утворення яру          

image                                                                                  а ______________                                                                                   б ______________                                                                                   в ______________

     

2.     Розв’яжіть задачу

При швидкості вітру 20м/с бархан  рухається із швидкістю 400 м/рік.         На яку відстань  просунувся бархан за 5 років, якщо середня    швидкістьт вітру була 12 м/с?

___________________________________________________________

     ___________________________________________________________

     ___________________________________________________________

     ___________________________________________________________

          

 

Відповіді: 1.а -вимоїна, б- яр, в- балка.

Розв'язання: 1) 400 м/р: 20м/с= 20 м/р; 2) 20 м/рх12 м/с= 240м/р;

                      3) 240 м/рх5 р = 1200 м

Відповідь. за останні 5 років бархан просунеться   на 1200 метрів.

image

Відповіді:4- жерло,5-кратер, 7- вулканічні бомби, 11-потоки лави,12магматичний осередок.

 

1.     Заповни схему

 

Класифікація рівнин за висотою

          

                                  

 

 

2.     Підкресли та виправ помилки, допущені у тексті

image   Основні форми рельєфу земної поверхні – це рівнини і западини. На  географічних картах рівнини позначаються зеленим кольором, а гори – синім.

  Гори – це ділянки земної поверхні, що опущені на кілька тисяч метрів  над рівнем моря та характеризуються різкими коливаннями висот. За висотою гори поділяються на високі, шпилясті, низькі. 

 Низовини – це ділянки поверхні, що характеризуються значними коливаннями висот та малим ухилом. За зовнішнім виглядом рівнини

 поділяються рівні та горбаті.

          

Відповіді: 1. Високі, середні, низькі.  2. Западини, синім, опущені, шпилясті, значними, горбаті.

 

 

image

 

Відповіді: 1. Вершина, схил, підніжжя. 2. Будова гори

 

          

 

1.Відшукай 12 термінів. Запиши їх

       _______________________________

       _______________________________ 

_______________________________ 

       _______________________________ 

  

2.     Запиши 4 терміни, дай їх

        визначення

_________________________________ 

       _________________________________ 

_________________________________ 

 

_________________________________ 

image       ________________________________________________________ 

________________________________________________________ 

       ________________________________________________________ 

________________________________________________________ 

 

 

 

image

Відповіді: 1. Атмосфера 2. Оболонка, повітря, кисень, азот, шари, озон.

3.     Кисень, озон

 

image

 

Відповіді: 1. Тропосфера, стратосфера, мезосфера, екзосфера, іоносфера   

                      (космос).  2. Будова атмосфери

 

 

       Познач правильні твердження «+», неправильні «-»

1.     Наша планета – великий магніт

2.     Атмосфера обертається самостійно 

3.     Чим далі від поверхні планети, тим сила тяжіння більша

4.     Атмосфера Землі має шарувату будову

5.     imageУ зв’язку з плескатою формою нашої планети сила тяжіння     неоднакова в різних широтах

 

6.     Погода зароджується саме в тропосфері

7.     Озоновий шар – захисний шар нашої планети

8.     Повітряє сумішшю  близько 30 основних газів

9.     У нижніх шарах атмосфери зароджуються магнітні бурі.

10. В стратосфері виникають перламутрові хмари 

 

 

Відповіді: +,-,-,+,+,+,+,-,-,-.

image

 

Відповіді: 1. Барометр 2. Тиск 3. Хмари 4. Озон 5. Сніг 6. Флюгер 7. Вітер 8. Град   9. Вода 

 

image

image

Відповіді: 1. нерівномірне нагрівання земної поверхні- нерівномірне прогрівання повітря – утворення областей високого та низького тиску – горизонтальний рух повітря з областей підвищеного тиску в області зниженого тиску - вітер 

2. Розв'язання

Дано:            

imagep1=746 мм рт ст      p = 2061 м:100мх10мм= 206,1 мм рт ст h=2061 м                   p2 = 740 мм рт ст - 206,1 мм рт ст =539,9 мм рт ст

   p2- ?                        Відповідь: атмосферний тиск на вершині становить 

                                                    539,9 мм рт ст 

image 

 

image

Відповіді:  океан, температура.туман, пасати, нівелір, мантія, 24 серпня, дощ

 

 

1.     Запишіть  усі складники погоди

 

                ___________________________________________________ 

                ___________________________________________________ 

2.     Розв’яжіть задачу

image          Температура комфорту для зберігання картоплі взимку – +2 +40С. Чи вигідно буде побудувати овочесховище на вершині     гори, якщо її висота 360 м, а температура біля підніжжя +10

 

_____________________________________________________ 

 

               _____________________________________________________ 

                ______________________________________________________

 

 

 

imageВідповіді: 1. Температура повітря, атмосферний тиск, вітер (напрям, швидкість), опади, стан неба, вологість. 2. Розв’язання Дано: t1=+1ОС     1000 м – 6ОС h= 360 м    360 м - хОС

t2-?             Х image 

                  1°∁ − 2,2°∁= −1,2°∁

Відповідь: овочесховище не вигідно будувати на вершині гори.

 

image

Відповіді: флюгер – пн, пд , … -напрям вітру; анемометр - м/с – швидкість вітру;  термометр - ОС; барометр-анероїд – мм рт ст – атмосферний тиск; опадомір -  мм – кількість опадів; гігрометр - г/м3- вологість повітря; снігова рейка -см - висота снігового покриву

 

image

Відповіді: 1.Гідросфера – Світовий океан – води суходолу -  вода в атмосфері.

2. Північний Льодовитий, Південний, Індійський, Атлантичний, Тихий.

image

Відповіді: гідросфера, болото, озеро, атол, лагуна, річка, лід, витік, море, ставок,острів, океан, бентос, нектон, межень, материк  

image

Відповіді: 1. 1. Випаровування 2. Конденсація 3. Опади(дощ) 4. Стік   2. Кругообіг води у природі

image

Відповіді6 1. Поверхневі (річки, озера, болота, канали, ставки. льодовики): Підземні (підземні вод, багаторічна мерзлота). 2. температура замерзання нижча.

 

 

 

image

 

Відповіді:1. Витік  2.Ліва притока 3. Права притока 4. Русло 5. Лівий берег

6.Правий берег  7.Гирло  8. Дельта     2. 2880 мл

image

 

Відповіді: 1.Скандинавський, Індокитай, Піренейський, Апенінський,                               Аравійський, Індостан. 2. 360 л

 

Розподіли назви географічних об’єктів

 

1.Каспійське 2. Балтійське 3. Індостан 4. Аравійське 5.Байкал  6. Червоне

 7. Мадагаскар 8. Мексиканська 9. Дрейка 10. Гренландія 11. Вікторія 

image 12. Чорне 13. Маріанська 14. Кримський  15.Гібралтарська 16.Бенгельська

17. Дніпро  18. Сомалі 19. Амазонка 20. Мертве

 Озеро:                                                      Острів:

Затока:                                                     Протока:

          

Річка:                                                       Півострів:

 Западина:                                                Море:

 

 

Відповіді: Озеро:1,5, 11 20; Острів:7, 10; Затока:8,16; Протока:9,15; Річка:17,19; Півострів:3,14,18; Западина: 13; Море: 2,4,6,12.

 

image

 

 

 

          

image

Відповіді: 1. Повітря, тварини, рослини, грунт, гірські породи, рельєф, вода

                  2. -, -, +, -, +, -.

 

 

 

 

 

 

image 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Географія : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти /  С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко.

2.     Рудько Василь Степанович. Реалізація математичної компетентності на уроках географії

3.     Любов Вішнікіна,Олег Топузов. Структура предметної географічної компетентності учнів

 

pdf
Додано
31 березня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку