Всім давала пити і всіх одволала од смерті. Води зосталось у неї тільки на самому дні.
Йшла вона, йшла та по дорозі сіла відпочивать, а глечик поставила коло себе на землю. Коли в той час де не взявся собака. Хотів, мабуть, теж напитись та й перекинув глечик. Коли перекинувсь той глечик, то з нього вилетіло сім зірок великих і восьма маленька та й поставали вони на небі.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
Картка №2
Не могли зупинити чорних ящерів ані мечі Сварожичів, ані палаючі смолоскипи самого бога Сварога. І тільки Берегиня в яскраво-білому вбранні з вишитими червоними «стрілами Перуна» та «соколами» змогла це зробити. Вона пішла на ящерів з піднятими догори руками – і грізне військо відступило. Ящери відповзали назад, поки не по-топилися в річці Рось і не перетворилися на скелі.
З того часу люди вважають Берегиню богинею Краси, Великою Охоронницею. Вони вирізьблюють її образ на дверях, віконницях, вишивають її постать на рушниках та сорочках, щоб Берегиня завжди захищала їх від усього злого.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
Картка №3
Син великого Сварога, славетний Дажбог-Сонце, довгі роки владарював над богами, людьми й над усім світом. Він був родоначальником русів-українців, першим їхнім князем і незмінним покровителем. Давні українці гордо казали про себе: «Ми внуки Дажбога – улюбленці богів, ... ми славимо Дажбога, і буде він наш по крові тіла...»
Дажбог уособлював мужність, обличчя його уявлялося подібним до сонячного кола, із русявою бородою-промінчиками.
У пожертву Дажбогові приносили млинці, полотно, дари полів і лісів, вино, гроші тощо.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №4
Було це дуже давно. Два королі – польський та угорський – об’єднали свої війська й підступили до стін славного міста Дорогобужа. Захисникам града зайди передали листа. Пропонували без битви відчинити міські брами, вийти в поле без зброї й здатися в полон. За це королі обіцяли всім зберегти життя. В іншому випадку, погрожували, що місто буде спалене й на ласку переможців сподіватися нічого.
Коли минув відведений час на роздуми, із Дорогобужа вийшов посланець. Зайди-воїни зустріли його й провели на узвишшя, де на золочених стільчиках сиділи королі.
– Я приніс відповідь на ваш лист, – сказав посланець і передав угорському та польському владарям бадилину із схожим на ясенове листям та з блідо-рожевим суцвіттям на верхівці.
– Як?! – здивувалися владарі. – Оце й усе?
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №5
Вона пішла на берег моря, сіла й зажурилась. Так вона сиділа й подумки прощалася з білим світом – і раптом випливла до неї з моря величезна золота черепаха і каже:
– Не плач, не журися, голубко. Я тобі допоможу. Візьми цей камінь, розбий його – і всередині знайдеш голку. Уколи нею свій палець і побачиш, що буде.
Сказала й викинула на берег дивний камінь, що змінювався на сонці всіма барвами веселки.
Дівчина легко розбила той камінь, бо він був крихкий. Узяла голку й уколола собі палець. Стало їй дуже боляче, і вона заплакала. Її сльози скапували в море й ставали перлинами, а крапельки крові перетворилися на мушлі.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №6
От поберуть коси та й підуть нібито косити, а де там їм хочеться косити! Заберуться в комиш та й лежать. То оце хлопець, зваривши кашу, вийде на могилу й зачне гукати. А вони й чують, але не озиваються. …
А як же которий удасться розторопний і догадливий, то, вийшовши на могилу, кликне разів зо два:
– Гей, панове-молодці! Ідіть кашу їсти!
Да як не озиваються, то він:
– Чорт же вас бери, коли мовчите! Буду я й сам їсти. – Да ще перед відходом ударить на могилі гопака: «Ой тут мені погуляти на просторі!» Да затягнувши на весь степ козацьку пісню, і піде собі до куреня, і давай уплітати тую кашу.
То запорожці, лежачи в траві, і кажуть:
– Оце наш!
Да побравши коси, ідуть до куреня.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №7
Колись була птиця-жайворонок царем, а царицею – миша, і мали вони своє поле. Посіяли на тім полі пшеницю. Як уродила їм та пшениця – давай вони зерном ділитися. От одне зерно зайве було. Миша каже:
– Нехай мені буде!
А жайворонок каже:
– Нехай мені!
Думають вони: що тут робити? Пішли б позиватися, та немає старших за них: немає до кого йти позиватися. Потім миша каже:
– Ну, я лучче його перекушу.
Цар на це діло згодився. Миша тільки взяла зерно в зуби та в нору й побігла.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №8
Ото він прийшов у хату, з усіма поздоровкався та й думає собі: «Як же мені не поздоровкаться з дядьковою дитиною? Таж вони подумають щось погане про мене». Поцілував і дитину дядькову. Як поцілував, так і забув за ту дівку. …
От перед весіллям, увечері, кличуть на шишки молодиць. Прикликали і ту дівку, що він з нею втікав,– хоч її й ніхто не знав, що воно за дівка. Стали бгати шишки; та дівка зліпила з тіста голуба й голубку та й пустила додолу, а вони стали живі. Голубка й почала говорити до голуба:
– А ти забувсь, як я за тебе луг викорчовувала й там пшеницю сіяла, а з тієї пшениці паляницю спекла, щоб ти до змії відніс?
А голуб каже:
– Забув, забув!
Потім знов голубка каже:
– А ти забувсь, як я за тебе гору розкопувала і туди Дніпро пустила, щоб байдаки ходили до комор і щоб пшеницю ти продавав на байдаки?
А він каже:
– Забув, забув!
Потім знов голубка каже:
– А ти забув, як ми ходили вдвох за золотим зайцем? Ти й мене забув?
А голуб каже:
– Забув, забув!
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №9
Він іде та йде, та так схотілось пити йому... Коли це найшов криничку. Тільки що став пити воду, та якось об цебрину й розбив те яйце-райце. Як узяв скот вернути з того яйця!.. Верне та верне. Гониться він за тим скотом, то що з того боку піджене, на другий розійдеться... Кричить бідолаха – нічого сам не зробить! Коли це іде до нього змія й каже йому:
– Що ти мені даси, чоловіче, як я тобі скот цей вжену в те яйце?
А він їй каже:
– А що тобі дати?
Вона йому каже:
– Даси те, що без тебе стало дома?
А він каже:
– Дам!
Ото вона йому гарненько загнала той скот у яйце, заліпила славно яйце і дала йому в руки.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №10
Пішов батько, купив живого зайця. А Маруся одну ногу вбула в драний черевик, а друга боса. Тоді піймала горобця, взяла ґринджоли, запрягла в них цапа. От узяла зайця під руку, одну ногу поставила в санчата, а другою по шляху ступає – одну ногу цап везе, а другою йде. Приходить отак до пана в двір, а пан, як побачив, що вона так іде, та й каже своїм слугам: «Прицькуйте її собаками!»
Ті як прицькували її собаками, а вона й випустила їм зайця. Собаки погнались за зайцем, а її покинули. Вона тоді прийшла до пана в світлицю, поздоровкалась та й каже:
– Ось вам, пане, гостинець. – Та й дає йому горобця. Пан тільки хотів його взяти, а він – пурх та й вилетів у відчинене вікно!
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №11
Чи довго вони летіли, чи недовго, а прилітають до царя на обід. А там серед двору столи понаставлені й понакривані, бочки меду та горілки повикочувані – пий, душе, їж, душе, чого забажаєш! А людей, – сказано,– пів царства зійшлось.
Дурень прилетів із товариством на тім кораблі, спустився в царя перед вікнами, повиходили вони з корабля й пішли обідати.
Цар дивиться у вікно – аж щось прилетіло на золотім кораблі. Він лакеєві і каже:
– Піди спитай, хто там золотим кораблем прилетів!
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №12
Усюди тихо, спокійно, чисто. Заграло серце в лисячій груді. «Саме добра пора на полювання»! – подумав. Але в тій хвилі зирнув на себе –господи! Аж скрикнув неборачисько. А се що таке? З переляку він кинувся тікати, але ба, сам від себе не втечеш! Зупинився і знов придивляється: та невже се я сам? Невже се моя шерсть, мій хвіст, мої ноги? Ні, не пізнає, не пізнає, та й годі! Якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом, покритий не то лускою, не то якимись колючими гудзами, не то їжовими колючками, а хвіст у нього – не хвіст, а щось таке величезне а важке, мов довбня або здоровий ступернак, і також колюче.
Став мій Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися – не йде. Пробує обкачатися в траві – не йде! Пробує дряпати з себе ту луску пазурами – болить, але не пускає! Пробує лизати – не йде! Надбіг до калюжі, скочив у воду, щоб обмитися з фарби, – де тобі!
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Яке з народних прислів’їв характеризує головного героя цього твору?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №13
Збудив її якийсь страшний звук. Почула вона, неначе хтось міцно гупнув біля неї, аж у вухах задзвонило. Сама ж вона так підплигувала на своєму ліжку, аж її ніжки вгрузли в мох, а манісінька подушечка з м’якенької кульбаби покотилася на долівку. Тої ж хвилини щось гупнуло знову, ще дужче, Хуха прожогом відчинила віконце й побачила чоловіка.
То був дід у великих повстяниках, що майже цілком застували їй дивитися. Він вихнувся, щось блиснуло в повітрі й те блискуче вдарило по сосні. Знову аж луна пішла від того дзвінкого удару, а її сосна жалібно застогнала.
Перелякана Моховинка притьмом плигнула до дверей й між дідовими ногами проскочила надвір. Навколо стояло вже чимало інших Хух й сумно дивилися, як дід рубав сосну.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Які вірування давніх слов’ян про нечисту силу ви знаєте?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
Картка №14
Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій, –
Там цвіте краса-країна
З дивним ім'ям Сльозолий. …
…Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський трон.
Сам же він живе й понині,
Дітям носить щирий сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам'ятай:
Треба йти спочатку прямо.
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш –
В цю країну попадеш.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Чим цей твір відрізняється від попередніх, вивчених вами?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
Картка №15
Сонце стояло високо. Алі дуже хотілося пити.
Нарешті мандрівники побачили колодязь, а біля нього журавля з новеньким відром. Дівчинка радісно підбігла до колодязя і трохи не заплакала – зовсім новеньке відро було без дна. Вода тут, поруч, – чиста, прохолодна, а набрати її нічим!
– Яка безглузда країна! – з досади у дівчинки на очі навернулися сльози.
– Атож! Живуть десь там лінюхи та шелепи-недотепи — це не доробив, те кинув на півдорозі. А через них і ми мучимось! – підтакнув Недоладько. Але одразу ж похопився: – Ох, вибач, я не хотів тебе образити!
Алі одразу ж перехотілося плакати. Вона зрозуміла, що теж належить до отих шелеп-недотеп.
Вони рушили далі. Незабаром Аля побачила на квітці велику бабку.
– Ой, Недоладьку, дивися, яка гарна! – вигукнула вона. – Давай її сполохаємо – нехай політає!
– Вона не літає, – зітхнув Недоладько і зупинився. – У неї нема одного крильця.
«Бідна! Їй, мабуть, так хочеться літати!» – подумки пожаліла дівчинка бабку.
І раптом згадала, що в одній кишеньці її платтячка лежить червона стрічка. А в другій – голка з ниткою.
Дівчинка присіла коло бабки, обережно пришила їй крильце з клаптика червоної стрічки, а решту заховала до кишені.
Бабка нерішуче стріпнула крильцем раз, удруге... Потім знялася і полетіла!
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Чи всі свої справи ви дороблюєте?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №16
Дівчинка навшпиньках наближалась до королівського ліжка, їй здалося, що вона чує тиху музику.
Раптом перед нею впала тонесенька смужка світла, що вибилася з щілини у запоні. Аля зазирнула в щілину, і перед її очима постала картина.
Посередині широченного ліжка сидів чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею. Поруч у мідному свічнику горіла свічка. Він тримав у руках банджо і легенько перебирав струни. …
…Аля сиділа на ліжку поруч з Недоролем і гризла горішки. А тим часом показував їй свої багатства, сховані в спальні. Чого там тільки не було! І діапроектор, що показував діафільми, починаючи з кінця, і шахи та кості, у які Недороль грав сам з собою, і флейта, і банджо, і навіть стара катеринка.
«Бідний Недороль, який він самотній!» – подумала Аля, дивлячись на ці скарби.
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Кого найбільше боявся король і чому?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №17
Спочатку Алі стало нудно, а потім вона розсердилася. «То ви такі! – сказала вона сама собі. – Ось візьму голку і навишиваю вам сто півників, щоб ви не думали!..»
– Цілих сто! – голосно промовила вона.
– Еге ж, рівнесенько сто! – повторив хтось за її спиною. Першої миті Аля зраділа, бо вирішила, що по неї таки прийшли. Але таким голосом ні тато, ні мама і ніхто з її знайомих не розмовляє! Він був якийсь неживий, безбарвний і дуже неприємний – ніби цвяшком дряпали по склу.
Аля обернулася і…
– Хто тут? – прошепотіла вона.
На плінтусі сидів маленький чоловічок у довгому, майже до п'ят, піджачку з широкими кишенями. На голові у чоловічка червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні черевики із червоними шнурівками.
Аля заніміла. А чоловічок поважно вийняв з однієї кишені окуляри, з другої – якогось папірця і почав уважно читати, водячи по рядках вказівним пальцем.
– Так, так, усе правильно! – задоволено мовив він. – Сьогодні ця дівчинка не завершила соту справу. Якраз стільки, скільки треба…
Завдання з літератури:
1. Із якого твору вибраний уривок?
2. Назвіть його героїв.
3. Що це за жанр? Дайте його визначення.
4. Як називалася країна, куди потрапила дівчинка? Чому саме таку назву вона мала?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте в уривку складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №18
1. Худорлява і вертлява,
на папір біжить у справах,
закарлючки полишає, –
у пеналі спочиває.
2. Чи в лінійку, чи в клітинку
Чистим був, та за хвилинку
Мерехтить від цифр і літер…
Здогадались, що це, діти?
Ручці він говорить: «Прошу».
Це шкільний учнівський…
3. Її шанує кожен.
Вона повідать може
Про все на світі білім
І дорослому, і дітям…
До знань веде доріжка,
Коли з тобою …
ручки там живуть, резинка,
клей, лінійка, кутники́ –
школярів помічники.
5. Розклад добре знаю я
І домашнє завдання.
На сторіночках – оцінки
Кожного шкільного дня!
6. Цю з підручниками скриню 11. Пензлик, аркуш та вода…
Я щодня ношу на спині. Де ж малюнок? От біда!
Як до школи прибігаю, Що іще забув я взяти,
То тоді її знімаю. Щоб пейзаж намалювати?
7. Порахує сантиметри,
А як треба – міліметри!
Рівно лінії проводить,
З олівцем за ручку ходить.
8. Дерев’яний та довгенький,
хвостик в нього є маленький.
Як у фарби хвіст вмочає –
все довкола розцвітає.
9. У носатого Івана
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
10. Я негарно написала,
а вона усе злизала.
Олівців моїх сусідка –
ця вертлява буквоїдка.
11. Пензлик, аркуш та вода…
Де ж малюнок? От біда!
Що іще забув я взяти,
Щоб пейзаж намалювати?
Завдання з літератури:
Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
Картка №19
1. Одного разу хлопчику захотілося розсмішити свій клас на уроці інформатики. Спочатку він не знав, як це зробити, але побачив на сервері папку з непристойною назвою. Хлопчак здивувався, але раптом вигукнув на весь клас: «Дивіться, яку я папку зробив!». Всі над ним посміялись, а коли прийшов учитель, розповіли йому, що цей учень зробив погану папку.
Учитель інформатики покарав хлопця за такий ганебний вчинок, хоч насправді учень лишень похвалився чужою провиною, але вже було запізно щось міняти. Тоді хлопцю стало соромно, він збагнув, що його жарт виявився зовсім не смішним. Недарма ж народна мудрість каже: «…»
***
2. Одного разу ми вирішили зробити генеральне прибирання у своєму класі. Дружно взялися за справу. Оленка поливала квіти, так старалася, що навіть на підлозі залишилися калюжі. Петрик витирав стенд, підстрибував, щоб дістатися якомога вище, але впав разом зі стендом. Дівчатка захотіли підмітати й посварилися за віник. Пил аж до стелі, шум, гам – весело! Ми так пишалися собою, що взялися прибирати самі й порадувати класного керівника. Щоправда, незабаром усі потомилися й пішли додому. А шкільній прибиральниці тьоті Галі довелося ще довго наводити лад у класній кімнаті. Недаремно ж говорить народна мудрість: «…»
Завдання з літератури:
1. Допишіть народний вислів у останньому реченні, котрий випливає зі змісту ситуацій 1 та 2.
2. Що це за жанр? Дайте його визначення.
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
5. Знайдіть у тексті речення з прямою мовою, накресліть його схему.
Картка №20
Химерний, маленький,
Бокастий, товстенький
Коханчик удавсь;
У тісто прибрався,
Чимсь смачним напхався,
В окропі купавсь.
На смак уродився,
Ще й маслом умився,
В макітрі скакав…
Недовго нажився,
У дірку скотився,
Круть-верть – та й пропав.
Хотів був догнати –
Шкода шкандибати:
Лови не лови!
А як його звати –
Лінуюсь сказати,
А нуте лиш ви!
Завдання з літератури:
1. Що це за жанр? Дайте його визначення.
2. Упізнайте героїню одного із творів цього автора.
3. Як стали називати вірші-загадки, створені цим автором, що містять відгадку у самому творові?
Завдання з мови:
1. Укажіть двоскладне речення, підкресліть у ньому підмет і присудок.
2. Визначте односкладне речення, підкресліть у ньому головний член (або підмет, або присудок).
3. Знайдіть речення з однорідними членами, підкресліть їх.
4. Визначте складне речення, підкресліть у ньому підмети і присудки.
1