Дидактичний матеріал "Компетентнісно діяльнісні завдання з хімії"

Про матеріал
В матеріалі представлені приклади компетентнісно діяльнісних завдань з хімії (7 - 11 класи). Дані завдання можна використовувати на будь якому етапі уроку, індивідуально, в парі або в групі.
Перегляд файлу

Матеріал підготувала вчитель хімії

Давиденко Оксана Василівна

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ДІЯЛЬНІСНІ ЗАВДАННЯ З ХІМІЇ

 

Організація процесу навчання хімії має відбуватися на засадах особистісно орієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів.

Компетентнісно зорієнтовані (діяльнісні) завдання спонукають учнів під час уроку займати активну позицію, творчо і креативно їх вирішувати. При виконанні таких завдань здобувачі освіти вчаться самоорганізовуватись (витрачання часу, власне бачення проблеми). Практична сторона - це формування вмінь, навичок і застосування отриманих теоретичних знань при вирішенні різних проблемних ситуацій. Такі завдання спрямовують здобувачів освіти до самостійності, розвивати вміння прогнозувати вирішення завдань. Компетентнісно зорієнтовані (діяльнісні) завдання (КОЗ) мають міжпредметний характер і пов'язані з різноманітними життєвими ситуаціями.

Компетентнісно орієнтовані завдання можна використовувати на різних етапах уроку: на етапі мотивації навчальної діяльності учнів; на етапі актуалізації та корекції опорних знань; повторення й аналізу основних понять, властивостей, законів; на етапі творчого перенесення знань і навичок учнів у новій ситуації; на етапі узагальнення та систематизації навчальних досягнень учнів; на етапі контролю навчальних досягнень. Даний тип завдань можна використовувати при будь-якій роботі в класі (як синхронно так і в асинхронному режимах): індивідуально, в парах, в групі.

 

Приклади КОЗ з хімії, 7 клас

Тема. Хімічні елементи і їх символи. Будова атома. Періодична система.

№1. Використовуючи таблицю, знайдіть як можна більше назв хімічних елементів (шукаємо по різних напрямках), зазначте їх символи (за допомогою періодичної системи хімічних елементів) - 7 балів

Г

Ц

И

Р

І

Б

А

Л

Ь

Т

М

І

Н

А

Й

О

Р

Г

О

Н

О

К

Д

Б

М

К

А

Л

І

Й

Р

Ф

Е

Р

У

С

У

Л

Ь

Ф

Х

Л

У

О

О

И

Л

І

Ц

У

У

К

Р

Е

М

Г

Н

Т

І

Р

Р

А

Д

О

Н

Е

Е

А

Й

О

І

Д

П

Л

А

Т

И

Н

І

Л

Й

О

Д

А

Л

Ю

М

І

Н

Х

 

ЗАВДАННЯ:

оберіть п’ять хімічних елементів і заповніть таблицю (5 балів):

Хімічний символ

Назва хім. елементу

період

група

Порядковий номер

Заряд ядра

Кількість електронів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Чисті речовини і суміші

№1. Уважно подивіться на малюнки. Що їх об’єднує? (1 бал)

В склянку помістили речовини: 1) порошок речовини темно-сірого кольору, яка утворена хімічним елементом, що в своєму складі містить 26 електронів; 2) порошкоподібну  речовину жовтого кольору, що утворена хімічним елементом з порядковим номером 16; речовину, яка має наступний якісний і кількісний склад - С:Н:О=6:12:6.

ЗАВДАННЯ:

  1.     що було отримано в склянці? класифікуйте цю речовину (2 бали)
  2.     зазначте, які речовини є в складі склянки (2 бали);
  3.     спрогнозуйте план розділення речовин окремо кожну, що є в складі склянки (3 бали);
  4.     які способи необхідно застосувати для розділення речовин, аргументуйте свою думку (4 бали).

 

№2. Уважно передивіться малюнки.

А)Б)В)

Г)Д)Є)

ЗАВДАННЯ:

  1.     дайте назву кожному способу розділення сумішей (3 бали);
  2.     приведіть у відповідність малюнок і назву способу розділення, заповніть таблицю (3 бали);

назва способу розділення

малюнок (літера)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     зазначте, які способи використовують для однорідних сумішей, а які для неоднорідних (3 бали);
  2.     приведіть у відповідність малюнок (спосіб розділення суміші) і суміш (3 бали)

А)Б) В) Г)

 

 

СУМІШІ:

1 - вода+кухонна сіль

2 - вода+соняшникова олія

3 - вода+етиловий (медичний) спирт

4 - вода+глина

 

Приклади КОЗ з хімії, 8 клас

Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів.

№1. Визначте протонне число хімічного елемента Х за такими даними: знаходиться в ІV групі періодичної системи хімічних елементів, відносна молекулярна маса (формульна маса) його вищого оксиду дорівнює 80. ЗАВДАННЯ:

а) про який хімічний елемент Х йде мова в завданні? Напишіть символ, назву хімічного елемента Х, наведіть формулу простої речовини, яку утворює даний хімічний елемент (3 бали);

б) напишіть формулу вищого оксиду, дайте назву отриманій сполуці (3 бали);

в) наведіть схему розподілу електронів за енергетичними рівнями хімічного елемента Х (3 бали);

г) напишіть не менше двох рівнянь хімічних реакцій, які характерні для даної речовини (3 бали).

 

№2. В атомі хімічного елемента Х електрони розподілені по енергетичних рівнях так: 2, 8, 6.

ЗАВДАННЯ:

а)   визначте хімічний елемент (1 бал);

б) надайте характеристику заданого хімічного елемента за положенням в періодичній системі і будовою атомів (11 балів).

 

№3. Відомо, що невідомий хімічний елемент Х знаходиться в VІІ групі, відносна молекулярна маса найвищого оксиду невідомого елемента 183. Х утворює жовтувато-зелений газ Y, відомий як сильна отрута. В 1915 році біля містечка Іпр на заході Фландрії невiдомий газ Y був використаний як перша хімічна зброя. Газова атака призвела до загибелі 5 тисяч французьких та англійських солдат, більш ніж 15 тисяч стали каліками.

ЗАВДАННЯ:

  1.     встановіть хімічний елемент Х (2 бали);
  2.     вкажіть число протонів, електронів і нейтронів в атомі Х (3 бали);
  3.     вкажіть число електронів, яких не вистачає до завершення зовнішнього шару Х (1 бал);
  4.     назвiть невiдомий газ Y, що утворює Х (2 бали);
  5.     надайте коротку характеристику хiмiчного елемента Х за мiсцем у ПСХЕ (4 бали).

 

Тема. Хімічний зв’язок і будова речовини.

№1. Сполука утворена хімічним елементом Х, в атомі якого електрони по енергетичних рівнях розподілені як 2, 8, 8, 1, утворює з елементом Y, в атомі якого електрони по енергетичних рівнях розподілені як 2, 8, 6.

ЗАВДАННЯ:

  1.     ідентифікуйте невідомі хімічні елементи Х і Y, що утворюють сполуку (2 бали);
  2.     вкажіть тип хімічного зв’язку в отриманій сполуці (2 бали);
  3.     надайте схему утворення хімічного зв’язку за прикладом

(приклад ) -  3 бали

  1.     яку кристалічну гратку має отримана сполука (2 бали)
  2.     спрогнозуйте фізичні і хімічні властивості отриманої речовини на основі хімічного зв’язку і будови кристалічної гратки (3 бали).

 

 

Приклади КОЗ з хімії, 9 клас

Тема. Розчини

№1. До недавнього часу на очисних спорудах промислових стічних вод як реагент використовували вапняне молоко. У цього методу є низка недоліків (поміркуйте яких), яких можна уникнути, якщо використовувати замість вапняного молока розчин натрій гідроксиду.

ЗАВДАННЯ:

  1.     які ще назви має вапняне молоко (2 бали);
  2.     назвіть недоліки описаного методу (3 бали);
  3.     складіть у молекулярній, повній йонній і скороченій йонній формах рівняння реакцій осадження катіонів Феруму (ІІІ) і Купруму (ІІ) вапняним молоком. (7 балів).

№2. Мiдну дротинку нагрiли в полум'ï спиртiвки, потiм скальпелем зняли з дроту верхнiй шар. Отриманий порошок розчинили в кислотi (сильний електролiт). В результатi розчин набув блакитного забарвлення. До отриманого розчину додали безбарвний розчин, який змінює забарвлення iндикатора на малиновий. Пiсля проходження реакцiï випав осад.

ЗАВДАННЯ:

  1.     напишiть всi згаданi в описi реакцiï (3 бали);
  2.     до останньоï реакцiï напишiть рiвняння в молекулярному, повному йонному i скороченому йонному виглядi (3 бали);
  3.     дайте назви всiм продуктам реакцiй в кожному рiвняннi (2 бали);
  4.     зазначте якісний і кількісний склад отриманого осаду (2 бали);
  5.     знайдіть інформацію де застосовують отриманий осад (2 бали).

 

Приклади КОЗ з хімії, 10 клас

Тема. ВУГЛЕВОДНІ

№1. Невідома хімічна сполука Х органічного складу відноситься до класу з загальною формулою СnH2n+2. За агрегатним станом Х - рідина  зі слабким запахом. В умовах ароматизації нафтопродуктів і каталітичного риформінгу невідома речовина дегідроциклізується в бензен. Застосовується дана невідома речовина Х і в нанотехнології, зокрема нанопорошок заліза обов'язково змочують речовиною Х для запобігання самозайманню на повітрі.

ЗАВДАННЯ:

  1.     про яку речовину йде мова? (2 бали);
  2.     напишіть молекулярну формулу і назву невідомої речовини (2 бали);
  3.     напишіть формули 2 гомологів і 5 ізомерів (5 балів);
  4.     дайте назви всім формулам речовин за систематичною номенклатурою (3 бали).

 

№2. Насичений вуглеводень А, що містить в своєму складі два атоми карбону піддали різним хімічним реакціям: бромуванню (отримали речовину Б), дегідруванню (отримали речовину В). Після процесу бромування було отримано речовину Г, яка в своєму складі містить 10 атомів гідрогену, яку потім піддали дегідруванню (отримали речовину Д) і повному окисненню (отримали речовину Е).

ЗАВДАННЯ:

  1.     ідентифікуйте АБВГДЕ, зазначте формули і назви вихідних речовин та продуктів реакцій (3 бали);
  2.     напишіть всі згадані рівняння хімічних реакцій (5 балів);
  3.     зазначте умови за яких дані реакції відбуваються і типи хімічних реакцій (2 бали);
  4.     знайдіть інформацію про використання речовин А і Б (2 бали).

 

№3. За реакцією Кучерова добули речовину Х масою 44 г (інформація щодо невідомої речовини Х - безбарвна рідина з різким задушливим запахом, при розбавленні водою набуває фруктового запаху, є проміжним продуктом обміну речовин в живому організмі; застосовується для виробництва ацетатів целюлози, оцтової кислоти, бутанолу та ін.; канцерогенна для людини), використавши 28 л етину (н.у.).

ЗАВДАННЯ:

1) Визначте речовину Х, зазначте її молекулярну і структурну формули. 3 бали

2) Визначте вміст домішок в етині за об’ємом (у відсотках). 4 бали

2) Запропонуйте рівняння реакцій, що ілюструють хімічні властивості речовини Х.  3 бали

3) Напишіть рівняння якісного визначення речовини Х. 2 бали

 

№4. За ланцюгом перетворень виконайте завдання:

вапняк → кальцій оксид → кальцій карбід → етин → етаналь → етанова кислота → кальцій ацетат

ЗАВДАННЯ:

  1.     напишіть ланцюг у вигляді молекулярних (структурних) формул - 1 бал
  2.     здійсніть ланцюг перетворень (напишіть рівняння хімічних реакцій) - 6 балів
  3.     вкажіть типи реакцій і умови їх проходження - 2 бали
  4.     до 6 рівняння напишіть реакцію в молекулярному, повному йонному і скороченному йонному вигляді - 3 бали

 

Тема: Карбонові кислоти

№1. У 1838 році Р. Піріа (1814–1865; Італія) вперше виділив невідому кислоту Х  з  кори верби білої. Невідома кислота Х є безбарвною, кристалічною органічною кислотою з температурою плавлення 159оС. Вона добре розчинна в спирті та мало розчинна у воді. Фрукти та овочі є натуральним джерелом кислоти Х. Значний вміст солей кислоти Х мають ягоди. Деякі трави та спеції, бобові, горіхи, зернові, мигдаль, каштани і арахіс містять значну кількість солей кислоти Х. Однак, м'ясо, домашня птиця, риба, яйця і молочні продукти не містять їх зовсім. У 1853 році Ш. Жерар (1816–1856; Франція) добув із невідомої кислоти Х  неочищену кислоту Y. З 1874 року кислоту Х  виготовляли у Німеччині як лікарський засіб, однак препарат завдавав шкоди шлунку. Над його удосконаленням працювали хіміки фармацевтичної фірми «Баєр» («Bayer»), яка приписує винахід кислоти Y  Ф. Гофману (1868–1946; Німеччина — Швейцарія): методом ацетилювання він отримав хімічно чисті й стабільні зразки кислоти Y, придатні для медичного застосування.

ЗАВДАННЯ:

  1.     про яку органічну кислоту Х йде мова; 1 бал
  2.     ідентифікуйте синтетичний аналог кислоти Х - кислоту Y, напишіть її структурну і молекулярну формули, дайте тривіальну і хімічну назви; 3 бали
  3.     запропонуйте хімічне рівняння отримання кислоти Y за методом ацетилювання; 3 бали
  4.     опишіть фізичні властивості і напишіть рівняння, що ілюструють хімічні властивості кислоти Y; 3 бали
  5.     які галузі застосування кислоти Y? 2 бали

 

Приклади КОЗ з хімії, 11 клас

Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів

№1. Невідомий елемент виявляє в вищому оксиді валентність V. Відносна молекулярна маса вищого оксиду має масу 142.

ЗАВДАННЯ:

  1.     знайдіть невідомий хімічний елемент Х, напишіть хімічний символ, дайте назву (3 бали);
  2.     надайте характеристику хімічного елемента Х за місцем в періодичній системі і будовою атома (6 балів);
  3.     яку просту речовину утворює Х? які галузі застосування утвореної простої речовини? (3 бали).

№2. Невідома неорганічна сполука Х, за агрегатним станом безбарвний газ з запахом гнилої риби. Проявляє слабкі осно́вні властивості, може утворювати солі — малостійкі сполуки. Речовина Х - є токсичною речовиною та використовується, як хімічна зброя. Також Х - є легкозаймистою сполукою (температура займання 150°C), є сильним відновником, відновлює значну кількість металів з водного розчину їхніх солей. Х існує на Землі лише завдяки біологічним процесам (певні мікроби в безкисневому середовищі можуть його генерувати) або в промислових процесах, де його виробляють люди. Створений Х руйнується з часом різними процесами, наприклад, реакціями з киснем і воднем або ультрафіолетовими радіаційними реакціями. Це означає, що без джерела, що виробляє Х, він повинен повільно зникати з часом. Кількість електронів на зовнішньому рівні основного елемента в речовині Х - 5 електронів.

ПИТАННЯ:

  1.     про яку речовину Х йде мова в описі (2 бали);
  2.     який тип хімічного зв’язку між атомами в речовині Х, напишіть схему утворення хімічного зв’язку (3 бали);
  3.     вкажіть тип кристалічної гратки, до кристалічної чи аморфної речовини відноситься Х (3 бали);
  4.     опишіть фізичні і хімічні властивості Х (зазначте не меньше 2-х хімічних рівнянь) (4 бали).

 

№3. Оксид сульфуру, в якому S виявляє С.О. +4 прореагував з газоподібною речовиною Х. Речовина Х, як хімічний елемент була виділена в XVIII столітті. Ще близько 6000 років тому в країнах Середземномор'я видобували речовину що містить Х, і широко використовували її в повсякденному житті – навчившись, перш за все, консервувати з її допомогою продукти – рибу, м'ясо, овочі. Використання речовини що містить Х описане ще Геродотом; в середні віки алхіміки, проводячи свої досліди, теж отримували Х, хоча не знали про його властивості; у XIX столітті англійські і французькі хіміки розібралися, що за жовто-зеленувата речовина виділяється при нагріванні мінералу піролюзиту з соляною кислотою, і дали йому назву. Першовідкривачем Х є шведський хімік – Карл Вільгельм Шеєле (дата відкриття 1774 р.). Х був однією з найперших хімічних отруйних речовин. Він був застосований Німеччиною у Першій світовій війні під час битви при Іпрі в 1915 році. В організмі людини в середньому міститься 95 г речовини Х. Речовина Х потрібна для вироблення в шлунку соляної кислоти, яка сприяє травленню і знищенню хвороботворних бактерій. Х з давніх часів використовується як відбілюючий засіб (але тільки з водою).

ПИТАННЯ:

  1.     ідентифікуйте вихідні речовини (сполуку сульфуру і невідому речовину Х) - 2 бали
  2.     напишіть рівняння реакції взаємодії вихідних речовин - 2 бали
  3.     надайте характеристики для хімічної реакції за типами: а) сполучення чи заміщення, розкладу, обміну; б) екзо- чи ендотермічна; в) оборотна чи необоротна; г) каталітична чи некаталітична - 4 бали
  4.     як вплине підвищення тиску, підвищення температури, підвищення концентрації сполуки сульфуру та наявність каталізатора на рівновагу  в реакції згідно принципу Ле-Шательє - 4 бали

 

№4. На початку 60-х років радянські хіміки В. В. Коршак, Ю. П. Кудрявцев, А. М. Сладков і В. І. Касаточкін каталітичним окисненням етину синтезували «одномірний» полімер хімічного елементу Х, який на зовнішньому енергетичному рівні має 4 електрони. Невідомий полімер має  атоми Х, що з'єднані в ланцюжок одинарними і потрійними зв'язками, які чергуються -

Зовнішнім виглядом невідомий полімер - чорний дрібнодисперсний порошок, має напівпровідникові властивості -

  

В історії хімії багато прикладів, коли отриману в лабораторних умовах речовину потім знаходили в природі. Так, невідома речовина (полімер) була знайдена в кратері Ріс, розташованому недалеко від Мюнхена, яка складається практично з чистого Х, тільки колір був сірий (деякі властивості полімерів залежать від ступеня полімеризації).

ЗАВДАННЯ:

  1.     ідентифікуйте невідомий хімічний елемент Х (1 бал)
  2.     ідентифікуйте алотропну модифікацію у вигляді невідомого полімеру (2 бали)
  3.     опишіть будову, властивості і застосування полімера (6 балів)
  4.     які ще алотропні модифікації Х відомі? надайте їх коротку характеристику і галузі використання (3 бали)

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
10 листопада 2023
Переглядів
768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку