ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ МІСЦЕВОЇ ТЕМАТИКИ,
ЯК ОДИН ІЗ ФАКТОРІВ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ “БУДОВА СЛОВА”
Національним скарбом кожного народу, основою його культури є мова. Завдяки мові формується світогляд людини, розвиваються цікавість до національної культури, духовних надбань свого народу. Це сприяє становленню людини як особистості.
Завдання вчителя початкової ланки полягає не тільки в тому, щоб дати маленьким громадянам нашої країни основи знань з української мови, але і сформувати творчій підхід до вивчення мовних явищ, використовувати вже набуті знання для ведення самостійної дослідницької роботи.
Важко переоцінити роль рідної мови в психічному розвитку дитини. Добре розвинуте мовлення здійснює вплив на становлення інтелекту та емоційної сфери учня.
Основною передумовою засвоєння знань є насамперед позитивне ставлення учнів до навчання. Цьому сприяє вдало підібраний дидактичний матеріал, що збуджує увагу та , мислення. І невичерпним джерелом є матеріал місцевої тематики, що розкриває красу своєї природи, землі, людей. Тому практична направленість шкільного курсу української мови в початкових класах реалізується не тільки через формування міцних вмінь і навичок, а саме: орфографічних та мовленнєвих, а і через розвиток особистості. В цьому допомагає спілкування з книгою. А щоб це спілкування було цікавим, маленький читач мас сприйняти головну думку тексту, тому що його розуміння не менш складне, ніж створення. І першою умовою розуміння тексту є розуміння кожного слова в ньому. Однією з граней розуміння слова є вміння побачити і оцінити будову слова. Від якого кореня воно утворене, який зміст виражає, на що вказує суфікс, префікс і т. д.
В результаті довгих наукових експериментів і цілеспрямованого вивчення дитячого мовлення встановлено, що малюк, коли оволодіває мовленням, то засвоює не тільки окремі слова, але і словотворчі зразки. Ними він користується в мовленні.
Але це загострене сприйняття морфемної структури слова в подальшому згасає. Тому увагу до слова ми маємо стимулювати, викликати цікавість до незрозумілого.
Багато методичних проблем встає перед вчителем початкових класів під час розробки уроків з теми “Будова слова”. Працюючи над цим, вчитель має врахувати психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку.
Якщо учень виконує розбір слова за будовою в певній послідовності, то багатьох помилок може уникнути. Для цього є алгоритм розбору слова за будовою.
1. Зміни форму слова і виділи закінчення.
2. Визнач основу.
3. Добери спільнокореневі слова і визнач корінь.
4. Виділи префікс і суфікс.
Важливо зазначити, що теми з цього розділу розподіляються відповідно до алгоритму. Весь процес вивчення теми “Будова слова” має протікати як процес формування вміння виконувати розбір слів за будовою.
Ось які питання можна поставити учням після визначення теми “Закінчення”.
1. Назвіть розділ української мови, в якому вивчається закінчення.
2. Що ви знаєте про закінчення як частину слова?
3. Напишіть закінчення, яке говорить про те, що слово середнього роду в однині.
4. Чи є закінчення у прислівників? Чому?
5. Приведіть приклади слів з закінченнями.
6. Чи завжди закінченням закінчується слово?
7. До якої частини мови можуть належати слова, що закінчуються на твердий чи м'який приголосний -ть, -ться?
Пропонуються наступні завдання.
Складіть речення із слів кожного рядка. Виділіть закінчення. За допомогою чого зв'язуються слова в реченні?
Будинок, чудовий, за, запах, стояв, квіти. Довкола, ромашки, отягтися, сонце.
Спишіть, дописуючи замість крапок потрібні закінчення, виділіть їх.
У кожної людини є своя зірк... . Як людина народжується, то в небі народжується нова зор... . На галявині росте струнка берез... .
Запишіть відгадки до загадок. Розберіть слова за будовою.
У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду. Плету хлівець на четверо овець, а на п'яту окремо. У воді купалася, сухою зосталася.
Складіть і запишіть речення, вживаючи подані нижче іменники з прийменниками: до, біля, від, з, навколо, для.
Яблуня, верба, криниця, школа, клумба.
Спишіть речення без дужок. Визначте закінчення в словах.
Осіннє листя на стрункій (тополя). А на (осика) листя червоне. Мама купила (Оленка) нові черевики. По (земля) розстилався густий туман. При (дорога) ріс кущ калини.
Більшість правил української мови пов'язано з визначенням частини слова, в якій є орфограма.
На матеріалі вправ діти роблять висновок, що орфограма може зустрітися в будь-якій частині слова. Таким чином, знання, які діти одержують при вивченні будови слова допоможуть їм не тільки вивчати закономірності цього розділу, але і створити базу для оволодіння правописом.