1. Підберіть слова за даними граматичними ознаками. Складіть словосполучення з цими словами. Складіть два речення зі словом поле, щоб воно виступало в різних значеннях.
? одн., ч.р., нульове закінчення.
? одн., істота, ж.р.
? одн., с.р., загальний.
Зразок виконання
Стіл, м’яч, чай, край, … .
Синичка, дівчина, … .
Місто, село, поле, вікно, … .
Круглий стіл, резиновий м’яч, зелений чай, рідний край.
Метушлива синичка, красива дівчина.
Нове місто, розкішне село, хліборобське поле, відкрите вікно.
Учень провів поле в зошиті. Поле заколосилось стиглою пшени-цею.
2. Розгляньте малюнки. Відгадайте “заховані” слова. Змініть їх згідно поданих запитань. Визначте їх рід. Які зміни ви помітили?
чого? чому? чим? |
чого? чому? чим? |
чого? чому? чим? |
Яке з трьох відгаданих вами слів може мати багато значень? Введіть його в речення.
Зразок виконання
Ручка – рука, качка.
Стіл – листок, віл.
Вухо – вуж, мухомор.
– |
ручка – ж.р. |
стіл – ч.р. |
вухо – с.р. |
чого? чому? чим? |
ручки ручці ручкою |
стола столу столом |
вуха вухові вухом |
Ручка лежала на парті.
У Івасика маленька ніжна ручка.
Ручка була прикріплена до дверей.
3. Прочитайте. Поставте речення у логічній послідовності так, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок. Спишіть. Іменники середнього роду підкресліть.
Навесні діти відпустили зайчика на волю.
Потім звірятко звикло до дітей.
Спочатку воно всіх боялось і сховалося під шафу.
Вони годували його морквою та капустою.
Восени я приніс у школу зайченя.
Зразок виконання
Зайченя
Восени я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялось і сховалося під шафу. Потім звірятко звикло до дітей. Вони годували його морквою та капустою. Навесні діти відпустили зайчика на волю.
4. Запишіть можливі словосполучення, вживаючи іменники в давальному відмінку. Виділіть закінчення. З двома словосполученнями складіть речення.
Вірити співчувати радіти дивуватися |
кому? чому? |
товариш, сестра, письменник людина, горе, нещастя весна, сонце, подарунок терпіння, успіх, тиша |
Зразок виконання
Вірити товаришеві, сестрі, письменнику, успіху.
Співчувати товаришеві, сестрі, людині, горю.
Радіти весні, сонцю, успіху, подарунку.
Дивуватися терпінню.
Весні радіти, сонцю усміхатись – найбільше щастя людям на Землі.
Дивувалися її терпінню, але це було не терпіння, а любов до дітей-сиріт.
5. Прочитайте початок речення і допишіть слова з дужок, закінчивши його. На які запитання відповідають дописані вами слова?
Скляний ящик з водою для риб – це … .
Складна машина, яка косить, молотить, віє, – це … .
Приміщення, в якому виготовляють і продають ліки, – це … .
Людина, яка проводить польоти у космосі, – це … .
Пташка, яка співає високої небі, – це … .
Слова для довідок: жайворонок, акваріум, комбайн, аптека, космонавт.
Зразок виконання
Скляний ящик з водою для риб – це акваріум.
Складна машина, яка косить, молотить, віє – це комбайн.
Приміщення в якому виготовляють і продають ліки – це аптека.
Людина, яка проводить польоти у космосі – це космонавт.
Пташка, яка співає високо в небі – це жайворонок.
Хто? – жайворонок, космонавт.
Що? – акваріум, комбайн, аптека.
6. Прочитайте. Підкресліть в загадці слова, які означають назву істот. Прочитайте відгадку з кінця і складіть із словом, яке утворилося речення.
Біля бабусі сидить дід у кожусі.
Проти печі гріється.
Без водички миється.
Зразок виконання
кіт – тік
Урожай золотої пшениці перевозять на тік вантажні машини.