Вправи з теми "Іменник" на розвиток уміння виконувати аналітико-синтетичні дії 3 клас

Про матеріал
У матеріалі наявні 6 вправ на розвиток уміння виконувати аналітико-синтетичні дії, щоб полегшити учителеві підготовку до проведення уроків мови, створити умови для успішної організації індивідуальної роботи з учнями.
Перегляд файлу

ІМЕННИК 3 КЛАС

 

1. Підберіть слова за даними граматичними ознаками. Складіть словосполучення з цими словами. Складіть два речення зі словом поле, щоб воно виступало в різних значеннях.

 

? одн., ч.р., нульове закінчення.

? одн., істота, ж.р.

? одн., с.р., загальний.

 

Зразок виконання

Стіл, м’яч, чай, край, … .

Синичка, дівчина, … .

Місто, село, поле, вікно, … .

Круглий стіл, резиновий м’яч, зелений чай, рідний край.

Метушлива синичка, красива дівчина.

Нове місто, розкішне село, хліборобське поле, відкрите вікно.

 

Учень провів поле в зошиті. Поле заколосилось стиглою пшени-цею.

 

2. Розгляньте малюнки. Відгадайте “заховані” слова. Змініть їх згідно поданих запитань. Визначте їх рід. Які зміни ви помітили?

 

 

чого?

чому?

чим?

чого?

чому?

чим?

чого?

чому?

чим?

Яке з трьох відгаданих вами слів може мати багато значень? Введіть його в речення.

 

Зразок виконання

Ручка – рука, качка.

Стіл – листок, віл.

Вухо – вуж, мухомор.

 

ручка – ж.р.

стіл – ч.р.

вухо – с.р.

чого?

чому?

чим?

ручки

ручці

ручкою

стола

столу

столом

вуха

вухові

вухом


 Ручка лежала на парті. 

У Івасика маленька ніжна ручка. 

Ручка була прикріплена до дверей.

 

3. Прочитайте. Поставте речення у логічній послідовності так, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок. Спишіть. Іменники середнього роду підкресліть.

 

Навесні діти відпустили зайчика на волю.

Потім звірятко звикло до дітей.

Спочатку воно всіх боялось і сховалося під шафу.

Вони годували його морквою та капустою.

Восени я приніс у школу зайченя.

 

Зразок виконання

Зайченя

Восени я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялось і сховалося під шафу. Потім звірятко звикло до дітей. Вони годували його морквою та капустою. Навесні діти відпустили зайчика на волю.

 

4. Запишіть можливі словосполучення, вживаючи іменники в давальному відмінку. Виділіть закінчення. З двома словосполученнями складіть речення.

Вірити

співчувати

радіти

дивуватися

кому?

чому?

товариш, сестра, письменник

людина, горе, нещастя

весна, сонце, подарунок

терпіння, успіх, тиша

 

Зразок виконання

Вірити товаришеві, сестрі, письменнику, успіху.

Співчувати товаришеві, сестрі, людині, горю.

Радіти весні, сонцю, успіху, подарунку.

Дивуватися терпінню.

Весні радіти, сонцю усміхатись – найбільше щастя людям на Землі.

Дивувалися її терпінню, але це було не терпіння, а любов до дітей-сиріт.

 

5. Прочитайте початок речення і допишіть слова з дужок, закінчивши його. На які запитання відповідають дописані вами слова?

 

Скляний ящик з водою для риб – це … .

Складна машина, яка косить, молотить, віє, – це … .

Приміщення, в якому виготовляють і продають ліки, – це … .

Людина, яка проводить польоти у космосі, – це … .

Пташка, яка співає високої небі, – це … .

 

Слова для довідок: жайворонок, акваріум, комбайн, аптека, космонавт.

 

Зразок виконання

Скляний ящик з водою для риб – це акваріум.

Складна машина, яка косить, молотить, віє – це комбайн.

Приміщення в якому виготовляють і продають ліки – це аптека.

Людина, яка проводить польоти у космосі – це космонавт.

Пташка, яка співає високо в небі – це жайворонок.

 

Хто? – жайворонок, космонавт.

Що? – акваріум, комбайн, аптека.

 

6. Прочитайте. Підкресліть в загадці слова, які означають назву істот. Прочитайте відгадку з кінця і складіть із словом, яке утворилося речення.

 

Біля бабусі сидить дід у кожусі.

Проти печі гріється.

Без водички миється.

 

Зразок виконання

кіт – тік

 

Урожай золотої пшениці перевозять на тік вантажні машини.

 

docx
Додано
24 липня
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку