Новояворівський ліцей
Новояворівської міської ради
вчитель фізичної культури
Шипка Петро Васильович
Тема дидактичного матеріалу:
«Мотивація навчальної діяльності учнів
на уроках фізичної культури».
№ |
З М І С Т |
стор. |
1 |
Вступ |
2 |
2 |
Мотивація школярів до навчання |
3 |
3 |
Види мотивів |
4 |
4 |
Групи мотивів |
5 |
5 |
Способи мотивації |
5 |
6 |
Педагогічні умови, що сприяють підтримці мотивації |
6 |
7 |
Види стимулів навчання |
6 |
8 |
Типи ставлення до навчання |
8 |
9 |
Види критики |
9 |
10 |
Поради стимуляції навчання |
10 |
11 |
Рекомендації |
11 |
12 |
Висновки |
11 |
sh |
--- 2024 -- |
|
Вступ
Мотивація начальної діяльності учнів на уроках фізичної культури.
Людина, що не знає нічого, може навчитися,
справа тільки в тому, щоб запалити в ній
бажання вчитися. ( Д. Дідро)
.Мотивація – це інтереси, потреби, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.
Мотивація – система спонукань, які зумовлюють активність організму і визначають її спрямованість. Навчальна мотивація грунтується на потребі, яка стимулює пізнавальну активність дитини, її готовність до засвоєння знань.
Упродовж останніх років в Україні спостерігається низький рівень позитивної мотивації до систематичних занять фізичною культурою та спортом в учнів загальноосвітніх шкіл
У формуванні мотивації школярів до фізичного вдосконалення визначальне місце займає ВЧИТЕЛЬ з фізичної культури. Багатство його особистості, професійної культури і педагогічної майстерності повинно забезпечувати такі прийоми й способи педагогічного впливу, які збагачують такі прийоми й способи педагогічного впливу, які збагачують емоційний досвід молодої людини, розвивають уяву. Інтерес, формують у них цілісне ставлення до занять фізичними вправами.
Робота з фізичного виховання є багатогранною і потребує вихованню в дитини самостійності, ініціативи, організованості, активності та кмітливості. До кожної дитини у класі потрібно виявляти щирість, чуйність, не виділяти надмірною увагою обдарованих і не принижувати слабших. Тому потрібно намагатися організувати роботу так, щоб допомогти кожному учневі відчути себе здібним, потрібним, цікавим для вчителя і товаришів, адже це – надійний стимул для майбутнього навчання, занять фізкультурою із захопленням, відчуттям власної гідності.
|
Мотивація школярів до навчання. |
1. Створюйте комфортну психологічну атмосферу |
Психологічна безпека та довірливі стосунки між учителем та учнями відіграють одну з визначальних ролей у формуванні позитивної мотивації школярів. |
2. Дізнавайтеся більше про своїх учнів |
Якщо вчитель добре знає своїх учнів, налаштувати їх на плідну та конструктивну роботу в класі набагато легше. Знає про їхні захоплення, досягнення, симпатії та антипатії. |
3. Визначайте «прозорі» цілі та знаходьте баланс у складності навчального матеріалу |
Визначення конкретних і зрозумілих цілей спрямовує учнів до досягнення певної мети й дозволяє уникнути плутанини. Чітке розуміння того, що очікують від їхньої роботи, спонукає їх зосередитися на виконанні завданні й запобігти переживанням. |
4. Змінюйте форми роботи на уроках
|
Мозок любить новизну. Зустрічі з цікавими людьми, інтерактивні практичні роботи та вікторини, креативні навчальні проекти. Жонглювання різними методиками сприятиме підтримці високого рівня зацікавленості. |
5. Демонструйте практичну значимість та перспективу застосування знань |
Всім відомо, що фундаментом мотивації є інтерес. А питання «Навіщо мені це потрібно?», напевно, чули всі вчителі. Аби уникнути цих запитань варто наводити приклади того, як набуті знання допоможуть їм досягти успіху в майбутньому, |
6. Влаштовуйте челенджі та проводьте змагання |
Створення здорової конкуренції в класі – чудовий спосіб мотивувати та заохочувати учнів до навчання. Різноманітні заходи, конкурси, квести та ігри допоможуть формувати здоровий змагальний дух та боротися за звання кращого. |
7. Дивуйте учнів на уроці
|
Що допоможе захопити увагу учнів та утримувати її протягом уроку? Щось нове, веселе та несподіване! Н-д, музика, відео, вірш, цитата відомої особистості. На підвищення навчальної мотивації чудово працює сторітелінг й почуття гумору – анекдот чи смішна історія з життя. |
8. Заохочуйте вести портфоліо досягнень |
Запропонуйте їм збирати свої досягнення та вести портфоліо – це допоможе їм відчути задоволення від навчання та надихатиме на нові досягнення. |
9. Надавайте свободу вибору |
Право вибору сприяє підвищенню інтересу школярів до навчання, заохочує їх проявляти більше ініціативи та спонукає до активної роботи, заохочує до самоконтролю. |
10. Призначайте ролі• |
Учнівський колектив – це суспільство в мініатюрі, де кожному учню важливо відчувати свою значимість. Запропонуйте школярам обрати вид роботи: ігри, змагання, вправи, активності, відомі спортсмени. |
11. Прислухайтеся до ідей учнів
|
Можливість висловити свої думку з приводу проведеного уроку залучає учнів до навчання та сприяє створенню стосунків, заснованих на довірі. Наприкінці кожного заняття запитуйте у них, який вид роботи їм сподобався або що викликало хвилювання. |
12. Використовуйте систему винагород
|
Емоційна, як і матеріальна, винагорода є найпотужнішим поштовхом до дії. Адже її здобуття призводить до розуміння, що все зроблене було не дарма, а чим більше сил витрачено, тим більше радієш успіху. Нагородження є одним із найважливіших засобів мотивації учнів. Варто посилювати особистісну позицію школяра шляхом навчальних установок та афірмацій на навчання – я сильний, я впораюся, я здібний тощо. І не втрачайте нагоди їм сказати: «Ти мене приємно здивував», «Дивовижно!», «Майстерно!». |
Мотиви відвідування занять фізичної культури в учнів можуть бути різні.
|
Виділяють наступні види мотивів: |
1. Оздоровчі мотиви |
Цей вид дає можливість зміцнення свого здоров'я і профілактиці захворювань, надаючи сприятливий вплив фізичних вправ на організм. |
2. Рухомо-діяльнісні мотиви. |
При заняттях фізичними вправами в організмі людини відбуваються зміни діяльності всіх систем, в першу чергу серцево-судинної і дихальної. Це благотворно впливає на організм і поліпшує фізичний стан. |
3. Змагально-конкурентні мотиви. |
Цей вид мотивації дозволяє поліпшити спортивні досягнення людини і отримати задоволення від своїх позитивних результатів. |
4. Естетичні мотиви.
|
Зовнішній вигляд для учнів – це один з мотивів. Більшість осіб хочуть виглядати красиво і справляти враження на оточуючих. |
5. Комунікативні мотиви.
|
Під час занять фізичною культурою і спортом спілкування як між вчителем та учнем, так і між учнями є невід'ємною частиною процесу. |
6. Пізнавально-розвиваючі мотиви. |
Під час занять фізичною культурою школяр прагне пізнати свій організм, свої можливості і, звичайно ж, поліпшити їх за допомогою заняття спортом. |
7. Творчі мотиви.
|
Заняття фізичною культурою і спортом дають безліч можливостей для розвитку і виховання творчої особистості. |
8. Психолого-значущі мотиви. |
Під час занять фізичною культурою учень занурюється в стан якоїсь абстрактності від проблем, тим самим відбувається нейтралізація негативних емоцій у людини, тобто заняття спортом позитивно впливає на психічний стан молоді. |
9. Виховні мотиви. |
Під час занять фізичною культурою і спортом в учнів розвиваються навички самопідготовки і самоконтролю. |
10. Адміністративні мотиви. |
Заняття фізичною культурою є обов’язковим у школі. Складання тестування з виявлення рівня фізичної підготовленості є одним із головних мотивацій. |
|
Таким чином, мотиви – головні сили, що рухають дидактичний прогрес. |
«Мотиви – головні сили, що рухають дидактичний процес».
Мотив навчання «від фр. motif - рухаю» - внутрішня спонукальна сила яка забезпечує залучення особистості до пізнавальної діяльності, стимулює розумову активність. Мотиви – це свідомі спонуки. Мотивація - система мотивів в її певній побудові, їєрархії.
Мотивами можуть бути потреби й інтереси, прагнення й емоції, установки й ідеали. З психологічного погляду мотиви є внутрішніми рушіями навчальної діяльності.
Виділяють кілька груп мотивів. |
|
|
|
|
|
«Учень – це не посудина,
яку потрібно наповнити,
а факел, який треба запалити».
Стародавня мудрість.
Способи мотивації школярів на заняттях фізичної культури |
демонстрація позитивних впливів фізичних навантажень на організм людини; |
інтерес до нової справи; |
цікаві форми проведення секцій; |
бажання самоствердитись в оточенні та у змаганні з іншими; вплив “колективної свідомості” (мовляв усі друзі займаються, піду і собі); |
бажання мати 3 красиве тіло, щоб сподобатися особі іншої статі; |
бажання мати силу, щоб убезпечити себе від фізичних посягань з боку інших людей та щоб захищати інших; бажання бути здоровим і зовнішньо привабливим; |
для розвитку кар'єрних можливостей; |
наслідування особистого кумира (улюбленого спортсмена, кінозірки); |
наслідування іміджу фізичної сили і краси, що демонструються в кіно; |
бажання проводити дозвілля цікаво, корисно, спільно з друзями. |
Найефективніший метод мотивації полягає в тому, щоб продемонструвати різні позитивні впливи фізичних навантажень. |
Відомо, що К.Д. Ушинський вважав успішним таке навчання, коли зачіпають не лише розум, а й серце, почуття і волю.
Суттєвими педагогічними умовами, що сприяють підтримці і розвитку глибокого стійкого інтересу та мотивації школярів до занять фізичною культурою є: |
різноманітність засобів, методів, способів організації учнів на уроках; |
застосування ігрового та змагального методів; |
постановка конкретних посильних для учнів завдань навчання та тренування; |
використання нестандартного інвентарю та обладнання;\ |
спонукання учнів до самостійних занять фізичними вправами у позаурочний час. |
Мотивація навчальної діяльності шляхом створення ситуації успіху. |
Стимул «підштовхувати» «поганяти» – це насамперед засіб, який спонукає школяра до активної діяльності, своєрідний зовнішній поштовх, сила якого зростає від його суспільної значущості. (стипендія, краща база,..)
Отже, відмінність у поняттях «мотив» «стимул» полягає в тому, що стимул є зовнішнім спонуканням до дії, тоді як мотив означає внутрішній потяг людини до діяльності.
|
Види стимулів навчання. |
Стимул довіри |
Стимул довіри є одним із доволі сильних у процесі навчання. Коли особистість може висловлювати свою думку вільно, робити самостійні висновки, здійснювати навчальні дії, у неї виникає радість пізнання, створюється загальний позитивний емоційний настрій, з’являється довіра до педагога.
|
Стимул інтересу |
Стимул інтересу є важливим чинником створення умов для активізації пізнавальної діяльності, зниження стомлюваності учнів, поліпшення механізмів мислення, сприйняття, поведінки і водночас підвищення рівня знань.
|
Стимул пріоритету |
Стимул пріоритету полягає у наданні можливості учневі проявити себе краще за інших. Його використання також забезпечує істотну активізацію навчальної діяльності. Виникає цей стимул тільки за колективного навчання.
|
Стимул важливості |
Стимул важливості полягає у підкресленні, акцентуванні педагогом важливості події, формули, висновку тощо.
|
Стимул професії |
Стимул професії має підкреслити значення навчальної інформації для майбутньої професійної діяльності. Цей стимул одночасно збуджує інтерес до знань, тобто посилюється активізація навчання. |
Стимул часу |
Стимул часу і швидкості полягає у формуванні в учнів відповідального ставлення до часу. Активізуючи дії учнів, педагог має за можливості обмежувати їх у часі.
|
Стимул контролю
|
Стимул контролю — створення загрозливої ситуації (непередбаченість проведення контрольної роботи, вибір питання, білета тощо), яка стимулює систематичну роботу над навчальним матеріалом і виховує волю. Але систематичне використання цього стимулу може викликати негативні емоції. |
Стимул оцінки |
Стимул оцінки полягає у заохоченні оцінкою.
|
Стимул важкості |
Стимул важкості є надзвичайно важливим, але застосовувати його педагог має у процесі індивідуальної роботи з учнями. Реалізація цього стимулу можлива на практичних заняттях, коли кожен отримує завдання для самостійного виконання різного рівня складності. У цьому разі активність слабкого учня стимулюється посильним для нього нескладним завданням, а сильного — завданням більшої складності. |
Стимул відповідальності |
Стимул відповідальності створюється відповідальним ставленням до навчання взагалі, а також покладанням деяких обов’язків на учнів у процесі навчання в малих групах (почергово доручається учням формулювати проблему, приймати рішення, аналізувати одержані результати). |
|
Зробити роботу привабливою допоможуть навіть помилки учнів, точніше, ставлення до них педагога. Педагогові бажано витягувати максимум стимулів із помилок тих, хто навчається: «Чудова помилка!», «Невипадкова помилка!», «Помилка, яка веде до істини!», «Дякую, твоя думка не зовсім правильна, але дає підстави для роздумів». |
Виокремлюють п'ять типів ставлення до навчання:
|
Для негативного ставлення школярів до навчання характерно: - бідність і вузькість мотивів; - пізнавальні мотиви вичерпуються інтересом до результату; - не сформовані вміння ставити цілі, долати труднощі; навчальна діяльність не сформована; - відсутнє вміння виконувати дію за розгорнутою інструкцією дорослого; - відсутня орієнтація на пошук різних способів дії. |
|
- Байдужість; - Нейтральність. |
|
За позитивного (аморфного) ставлення школярів до навчання в мотивації спостерігаються: - нестійкі переживання новизни, допитливості, спонтанного інтересу; - виникнення перших переваг одних навчальних предметів перед іншими; - широкі соціальні мотиви обов'язку; - розуміння і первинне осмислення цілей, визначених учителем. |
|
За позитивного (пізнавального) ставлення школярів до навчання мотивація характеризується: - постановкою нових цілей; - народженням нових мотивів; - осмисленням співвідношення своїх мотивів і цілей. Навчальна діяльність включає не тільки відтворення за зразками вчителя завдань, способів дій, але й виникнення самостійно визначених цілей, а також виконання дій з власної ініціативи. Відбувається опанування вміннями планувати й оцінювати свою навчальну діяльність до її здійснення, перевіряти та контролювати себе на кожному етапі уроку. |
|
За позитивного (особистісного, відповідального) ставлення школяра до навчання мотивація характеризується: - стійкістю і неповторністю мотиваційної сфери; - уміннями ставити перспективні, нестандартні цілі та реалізовувати їх; - умінням долати перешкоди задля досягнення мети. У навчальній діяльності, спостерігається пошук нестандартних способів виконання навчального завдання, гнучкість і мобільність способів дій, опанування навчальними діями та уміннями до рівня навичок і звичок культури праці, вихід з навчальної діяльності в самоосвітню, перехід до творчої діяльності. |
Для стимуляції навчання є кілька корисних порад:
|
Важливе не те, чого бажаємо ми самі, а те, чого хоче учень. Він не винний у своїх бажаннях. Завдання педагога — змінити напрямок його прагнень, якщо вони не збігаються з педагогічними цілями. |
|
Примушуйте своїх учнів чогось палко забажати. Головне — «щоб бажання виникли», а ви змогли б їх використати. |
|
Говоріть про те, що цікавить ваших учнів, точніше, з цього починайте, Намагайтесь обернути «побічні» інтереси дитини на свою користь. У важких випадках ідіть від яскравої форми до змісту, від емоцій до логіки. |
|
Пам'ятайте: намір виникає на основі потреби. Знаходьте можливість допомогти учням у здійсненні їх намірів. |
|
Багато дітей вчиться не тільки заради знань, а й заради престижу. Не слід нехтувати цим бажанням. |
|
Пам'ятайте, що завжди краще хвалити, ніж критикувати. Авансуйте найменші позитивні зрушення. Безпрограшний стимул — «Я вірю, що ти зможеш!» |
|
Використовуйте зовнішньо привабливі й цікаві форми роботи, оформлення результатів, кінцевої оцінки діяльності. |
|
Але цьому заклику завжди надавайте особистісної спрямованості — «Це потрібно зробити! Ти ж вольова людина!». |
|
Різні життєві ситуації, що виникли випадково, потрібно помітити й миттєво використати як стимул. |
Особливу роль у створенні ситуації успіху відіграє похвала за результати виконаної роботи. Вона має бути конкретною, точно адресованою. Хвалити треба так, щоб у похвалу вірилося. Якщо педагог говорить, що йому сподобався твір, але при цьому виглядає насуплено, то учень, найімовірніше, не повірить його словам.
Істотне значення має не тільки похвала, а й критика, але критикувати слід, співчуваючи учневі.
Психолог Ю.Красовський вирізняє такі види критики:
Види критики: |
Критика-підбадьорення («Нічого, наступного разу зробиш краще»). |
Критика-докір («Ну, що ж ти? Я на тебе так розраховував»), або («Ех, ти! Я був про тебе куди вищої думки…»), або («Що ж ти зробив так неохайно (або невчасно)?»). Критика-аналогія («Коли я був таким, як ти, я припустився такої самої помилки»). |
Критика-надія («Сподіваюся, наступного разу ти виконаєш завдання краще»). |
Критика-похвала («Робота зроблена добре. Але тільки не для цього випадку»). |
Безособова критика («У нашому класі ще є учні, які не справляються зі своїми обов’язками. Не будемо називати їхні прізвища»). |
Критика-занепокоєння («Я дуже стурбований ситуацією, що склалася, особливо у таких наших учнів, як…»). |
Критика-співпереживання («Я добре тебе розумію, входжу в твоє становище, але й ти увійди в моє. Адже роботу не виконано…»). |
Критика-жалкування («Я дуже шкодую, але мушу сказати, що роботу виконано неякісно»). |
Критика-здивування («Як? Невже ти не підготував урок? Не чекав…»). |
Критика-іронія ( «Робили, робили і…зробили. Робота що треба! Тільки як тепер в очі людям будемо дивитися?!»). |
Критика-натяк («Я знав одну людину, яка вчинила так само, як і ти. Потім вона пошкодувала…»). |
Критика-пом’якшення («Напевно, в тому, що сталося, винен не лише ти..») |
Критика-зауваження («Не так зробив. Наступного разу постарайся зробити краще»). |
Критика-вимога («Роботу тобі доведеться переробити!»). |
Конструктивна критика («Завдання виконано неправильно. Що ти маєш тепер зробити?»). |
Критика-побоювання («Я дуже побоююся, що наступного разу робота буде виконана на такому самому рівні»). |
Таким чином, у процесі організації навчання замало використовувати лише прийоми та методи активізації пізнавальної діяльності, необхідно створювати умови, за яких учень починає виявляти свою активність, діяти, навіть усупереч своїм бажанням, і тоді, можливо, у нього з’явиться власна мотивація навчання. |
Висновки та рекомендації.
Для проведення уроку існують такі рекомендації, впровадження яких сприятиме створенню мотиваційних моментів. |
1. Використовувати різноманітні форми й методи організації роботи, що враховують суб'єктивний досвід учнів щодо теми, яка розглядається. |
2. Створювати атмосферу зацікавленості кожного учня як у власній роботі, так і в роботі всього класного колективу. |
3. Стимулювати учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці без побоювання помилитися, одержати неправильну відповідь. |
4. Заохочувати прагнення учнів до самостійної роботи, аналізувати під час уроку різні способи виконання завдань, запропоновані дітьми, відзначати та підтримувати всі прояви діяльності, що сприяють досягненню учнями мети. |
5. Створювати педагогічну ситуацію спілкування, що дозволяє кожному учневі, незалежно від ступеня його готовності до уроку, виявляти ініціативу, самостійність і винахідливість у способах роботи. |
6. Обговорювати з учнями наприкінці уроку не лише те, «що ми дізналися» (що опанували), але й те, що сподобалось (не сподобалось) та чому; що хотілося б виконати ще раз, а що зробити по-іншому. |
7. Під час опитування на уроці (виставлення оцінок) аналізувати не лише правильність (неправильність) відповіді, але і її самостійність, оригінальність, бажання учня шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань. |
8. Оголошуючи домашнє завдання, слід повідомляти не лише його зміст та обсяг, але й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, яка-забезпечить виконання домашнього завдання. |
З огляду на вищевикладене можна відзначити, що учень на уроці повинен бути настроєний на ефективний процес пізнання, мати в ньому особисту зацікавленість, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчання, без мотивації навчальної діяльності пізнання не може принести позитивний результат. |
Урок фізичної культури є головною формою роботи з фізичного виховання, на яких учні оволодівають програмним матеріалом і здобувають мінімум потрібних знань, умінь та навичок, що повинно забезпечувати їм найкращий розвиток, зміцнення здоров’я. Головним компонентом у структурі навчальної діяльності з фізичного виховання є мотивація. Її можна визначити як складову багаторівневу систему збудників, що включає потреби, мотиви. Інтереси, ідеали, прагнення, установки, емоції, цінності, тощо. У загальному розумінні мотив – це те. Що стимулює людину до певної дії.
Важливим завданням є виховання в учнів стійкого інтересу в учнів до занять фізичною культурою, спортом, зміцнення здоров’я кожної дитини, формування необхідних рухових якостей, бажання і уміння самостійно займатися фізичними вправами.
Найпоширенішими засобами стимулювання інтересу та активності учнів у процесі фізичного виховання є різні форми заохочень та покарань. Заохочення полягають у позитивній оцінці навчальної діяльності та поведінки учнів і спрямовані на те, щоби викликати в усіх бажання до подальших досягнень, активності та зацікавленості у вивчені предмету. Основними видами заохочення є сприяння, допомога, довіра вчителя, похвала, схвалення, усна подяка, подяка в наказі по школі, похвальна грамота.
Позакласна спортивно-масова робота в загальноосвітній школі є одним з головних ланок фізичного виховання. Будують її на широкій основі самодіяльності учнів. Це організація і проведення фізкультурно-оздоровчих заходів, що включається в режим дня школярів, спортивних змагань, туристичних походів, заняття в спортивних секціях, гуртках, забезпечення активної діяльності колективу фізичної культури школи. Пріоритетною формою набуття позитивної мотивації до занять фізичними вправами, збереження і зміцнення здоров’я школярів є система фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходів у школі. Фізкультхвилинки і фізкультпаузи, рухливі перерви, спортивна голина, спортивні гуртки і секції в позаурочний час, шкільні змагання з видів спорту, спортивні естафети для молодших школярів, спортивні свята.
1