Проблема порушень писемного мовлення в учнів на сьогодні є досить актуальною, адже не тільки в початкових, а й у старших класах є значна кількість учнів, у письмових роботах яких спостерігаються стійкі специфічні помилки, що важко піддаються виправленню. Запропонований дидактичний матеріал допоможе ще в добукварний період педагогам попередити розвиток порушень писемного мовлення в учнів початкових класів.
Дидактичний матеріал на тему " Допомога педагогам попередити розвиток дисграфії в учнів початкових класів"
Поради логопеда.
Проблема порушень писемного мовлення в учнів на сьогодні є досить актуальною, адже не тільки в початкових, а й у старших класах є значна кількість учнів, у письмових роботах яких спостерігаються стійкі специфічні помилки, що важко піддаються виправленню. Запропонований дидактичний матеріал допоможе ще в добукварний період педагогам попередити розвиток порушень писемного мовлення в учнів початкових класів.
Мета приведених мною вправ - допомогти вчителеві на уроках навчання грамоти та читання активніше розвивати мовномисленнєву діяльність учнів, зорове та слухове сприйняття, увагу, мовнослухову пам'ять, кінестетичні відчуття.
Ці вправи не займуть багато часу, але дозволять урізноманітнити діяльність учнів на уроці та проводити корекційно-розвиткову роботу щодо порушень письма.
Починаючи цю роботу, дорослі мають розуміти, що кожна дитина, яка відвідує школу бажає гарно і грамотно писати. Необхідно хвалити дитину за досягнення, пам’ятаючи про те, що позитивні емоції, радість від роботи, будуть надалі створювати мотивацію для оволодіння писемним мовленням.
Буква, звук И.
И – речень і слів не починає.
Нехай кожен з вас запам’ятає.
Я Ти
Іду іди
Біжу біжи
Роблю роби
Кричу кричи
Бережу бережи
Стережу стережи
Ти ор ма де ши пі ул ин …
Суниця, плуг, солдат, криниця, сільничка, килим…
Лин, жир, бичок, диван, слива, книжка, пилка, чижик, листок, зошит, липа, бинт, риба, лимон, шина, зима, лапи, каса, нитка, зуб, квітка, ромашка, лелека…
Гриб, лист, ялина, син, лин …
Два скельця, три доріжки – Шапочку має,
На ніс і за вушка. Та нікого не вітає.
(Окуляри) (Гриб)
Прозора, мов скло, Поверну до сонця
А не вставиш у вікно. Золоте віконце.
(Крига) (Соняшник)
а) У назвах яких овочів є звук [И]?
б) У назвах яких фруктів є звук [И]?
в) У назвах яких дерев є звук [И]?
г) У назвах яких квітів є звук [И]?
д) У назвах яких тварин, (одягу), ( взуття), (професій) є звук [И]?
Буква, звук Е.
Е – незавидна буква, що й казати
А ніжність може передати.
Все веселе і маленьке
З буквою Е майже завжди.
Ось послухай, запиши:
Зайченя чи зайченятко.
Вовченя чи вовченятко.
Лисеня чи лисенятко.
Козеня чи козенятко.
Каченя, голубеня і гусенятко,
Шпаченя чи інше пташенятко.
А бува воно:
Маленьке, гарненьке, сіреньке, біленьке,
Рябеньке, жовтеньке, чорненьке, світленьке.
Се-се-се – Семен козу пасе
Не-не-не – ескімо смачне
Це-це-це – посадили деревце
Ле-ле-ле – великий човен пливе
Ше-ше – Ема гарно пише
Бе-бе – Олена вареники березень
Ле-ле-ле – квітуче дерево біле
Ке-ке-ке – кошеня маленьке
Де-де-де – Сашко велосипед веде
Це-це-це – курочка знесла яйце
Не-не – поспіло яблуко червоне
Те-те – замісили тісто круте
Дуже люблять всі діти його, Маленькій хлопчик
Бо смачне і солодке воно. У сірій сорочці,
У ротику тане само. По дворах стрибає,
Здогадались? Це …(Ескімо) Крихти збирає. (Горобець)
Дивувались довго ми – Всяк школяр його шанує,
Збудували міст громи. Бо він пише, ще й малює
Та по ньому я і ти Хто ж цей славний молодець?
Не зуміємо пройти: Це, звичайно…
Він далеко і високо, (Олівець )
Досягне його лиш око.
(Веселка)
Звук, буква Д
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю. (Дятел.)
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни! ( Ведмідь.)
Полотно, а не доріжка,
Кінь біжить сороконіжка. (Поїзд.)
Мене просять і чекають,
А як прийду – усі тікають. (Дощ.)
Віє вітер, дощ іде.
Під дощем ведмідь бреде.
В домі Діми дім,
Ой ходім туди, ходім,
Рятувати Дімин дім.
Летіло три,
Летіло три,
Летіло три сороки
І сіло три,
І сіло три
На яворі високім.
Буква, звук Б.
Будинок білий біля річки,
З балконами на кожен бік,
Будують братик і сестричка,
Бо в них і батько будівник.
Множина - однина Боби – біб Коні - кінь Воли – віл Коти – кіт Столи - стіл |
Однина - множина Пиріг – пироги Батіг – батоги Бік – боки Брід – броди Баня – бані |
Пух – бух. Панночка – баночка.
ɓ б b P d Þ Ɓ Ƃ ƃ ƌ Ϭ Б б Ѣ ѣ Ҕ
. ____ __.__ ____.
Початок слова Середина слова Кінець слова
Сонечко в траві зійшло, Як у народі називають того,
Усміхнулось, розцвіло, Хто поле обробляє,
Згодом стало біле – біле Зерном добірним засіває,
І за вітром полетіло. Високі врожаї збирає.
( Кульбабка). (Хлібороб).
Сам пустий, голос густий,
Дріб вибиває, дітей збирає.
(Барабан).
А, б, в, о, п, у, х, е, б, і, ф, и…
Во, ул, бе, ак, пу,іб…
Бас, стіл, небо, пуля, кабінет, капітан, краб, капля…