Дидактичний матеріал на тему " Допомога педагогам попередити розвиток дисграфії в учнів початкових класів".

Про матеріал

Проблема порушень писемного мовлення в учнів на сьогодні є досить актуальною, адже не тільки в початкових, а й у старших класах є значна кількість учнів, у письмових роботах яких спостерігаються стійкі специфічні помилки, що важко піддаються виправленню. Запропонований дидактичний матеріал допоможе ще в добукварний період педагогам попередити розвиток порушень писемного мовлення в учнів початкових класів.

Перегляд файлу

Дидактичний матеріал  на тему  " Допомога педагогам попередити розвиток  дисграфії в учнів початкових класів"

Поради  логопеда.

 

Проблема порушень писемного мовлення в учнів на сьогодні є досить актуальною, адже не тільки в початкових, а й у старших класах є значна кількість учнів, у письмових роботах яких спостерігаються стійкі специфічні помилки, що важко піддаються виправленню. Запропонований дидактичний матеріал допоможе  ще в добукварний  період  педагогам попередити розвиток порушень писемного мовлення в учнів початкових класів.

Мета приведених мною вправ - допомогти  вчителеві на уроках навчання грамоти та читання активніше розвивати мовномисленнєву діяльність учнів, зорове та слухове сприйняття, увагу,  мовнослухову пам'ять,  кінестетичні відчуття.

Ці вправи не займуть багато часу, але дозволять урізноманітнити діяльність учнів на уроці та проводити  корекційно-розвиткову роботу щодо порушень письма.

Починаючи цю роботу, дорослі мають розуміти, що кожна дитина, яка відвідує школу бажає гарно і грамотно писати. Необхідно хвалити дитину за досягнення, пам’ятаючи про те, що позитивні емоції, радість від роботи, будуть надалі створювати мотивацію для оволодіння писемним мовленням.

 

Буква, звук И.

  • Слід  запам’ятати :

И – речень і слів не починає.

Нехай кожен з вас запам’ятає.

  • Утворити словосполучення із словами: мити (що?), шити (що?), рити (що?), крити дах (чим?), пити чай (із чого?), лити воду (на що?), жити білці (де?), мостити гніздо (де?)…
  • Змінити слова за зразком, виражаючи наказ.

Я                                             Ти

Іду                                          іди

Біжу                                       біжи

Роблю                                    роби

Кричу                                    кричи

Бережу                                  бережи

Стережу                                стережи

  • Визначити місце звука  [И] в слові:  диво, листок, диван, машина, мир, рибки, нитки, котики, читати, кидати, раки, сади, соми, води, столи…
  • Гра «Спіймай звук» [И] серед інших звуків, в складах, в словах.            А  о  и  е  м  и  і  у  е  о  и  д  е  і  а  и …

Ти   ор   ма   де   ши   пі   ул   ин …

Суниця, плуг, солдат, криниця, сільничка, килим…

  • Гра «Телеграфісти». Педагог промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова:       с, и, н – син;        к, а, с, а – каса;        з, у, б – зуб;      л,и, м,о,н – лимон…
  •  Гра «Живі звуки». Звуки в складах міняти місцями, напр..: ми – им…
  • Поставити слова у множині:   син – сини.

Лин, жир, бичок, диван, слива, книжка, пилка, чижик, листок, зошит, липа, бинт, риба, лимон, шина, зима, лапи, каса, нитка, зуб, квітка, ромашка,  лелека…

  • Із букв і складів утворити слово:    и, р, м;     и, д, м;     и, ч, с;     ж,ч , и;   с, и, л;      и, о, ш, л;     и, с, н;     м,  л,  и,  о;     и,  а, м, з 
  • Гра «Навпаки».   Підбір антонімів:   солодкий  (кислий),   холодний (гарячий),  молодий  (старий),  вологий  (сухий),  глибокий  (мілкий), злий  (добрий)…
  •  Зміни слово в множину та  постав в зменшено – пестливу форму:  Клин – клини – клиночки.

Гриб,  лист,  ялина,  син,  лин …

  • Відгадати загадки:

Два скельця, три доріжки –                         Шапочку має,

На ніс і за вушка.                                          Та нікого не вітає.

                           (Окуляри)                                              (Гриб)

 

Прозора, мов скло,                                       Поверну до сонця

А не вставиш у вікно.                                  Золоте віконце.       

                         (Крига)                                             (Соняшник)   

  • Пояснити значення слів:  морозиво, диво, мир, син, сир, жовтий, мудрий,  Київ, Батьківщина, килим…
  • Дати відповіді на запитання:

а) У назвах яких овочів є звук [И]?

б) У назвах яких фруктів є звук [И]?

в) У назвах яких  дерев є звук [И]?

г) У назвах яких  квітів є звук [И]?

д) У назвах яких  тварин, (одягу), ( взуття), (професій) є звук [И]?

 

Буква, звук Е.

  • Прочитати  та запам’ятати:

   Е – незавидна буква, що й казати

   А ніжність  може передати.

   Все веселе і маленьке

   З буквою Е майже завжди.

   Ось послухай, запиши:

   Зайченя чи зайченятко.

   Вовченя чи вовченятко.

   Лисеня чи лисенятко.

   Козеня чи козенятко.

   Каченя, голубеня і гусенятко,

   Шпаченя чи інше пташенятко.

   А бува воно:

   Маленьке, гарненьке, сіреньке, біленьке,

   Рябеньке, жовтеньке, чорненьке, світленьке.

  • Визначити місце звука [Е] в словах: екран, електричка, ескімо, енергія, екскаватор, лелека, березень, емблема, метелик, берег, блюдце, відерце, поле, яйце, кільце…
  • Знайти букву на дотик. Обмацування картонних букв із заплющеними очима. Необхідно визначити на дотик, яка буква в руках –Е- . назвати її, придумати слова, які містять дану букву.
  • Промовити  чистомовки з інтонацією:

          Се-се-се – Семен козу пасе

          Не-не-не – ескімо смачне

          Це-це-це – посадили деревце

          Ле-ле-ле – великий човен пливе

          Ше-ше – Ема гарно пише

          Бе-бе – Олена вареники березень

          Ле-ле-ле – квітуче дерево біле

          Ке-ке-ке – кошеня маленьке

          Де-де-де – Сашко велосипед веде

          Це-це-це – курочка  знесла яйце

          Не-не – поспіло яблуко червоне

          Те-те – замісили тісто круте

  • Відгадати  загадки:

Дуже люблять всі діти  його,                     Маленькій хлопчик

Бо смачне і солодке воно.                          У сірій сорочці,

У ротику тане само.                                      По дворах стрибає,

Здогадались? Це …(Ескімо)                        Крихти збирає. (Горобець)

 

 

Дивувались довго ми –                         Всяк школяр його шанує,

Збудували  міст громи.                         Бо він пише, ще й малює

Та по ньому я і ти                                  Хто ж цей славний молодець?

Не зуміємо пройти:                               Це, звичайно…

Він далеко і високо,                                           (Олівець )

Досягне його лиш око.

                   (Веселка)

  • Назвати 10 слів із звуком [Е].
  • Підібрати узагальнюючі слова: електропоїзд, екскаватор, електричка, велосипед;     море, озеро, річка;     поле, стерня, левада, рівнина.
  • Утворити  зменшувально-пестливу форму слів: земля, стежка, відро, серце, етажерка, електричка, екран, дерево.
  • Використовуючи подані слова, побудувати поширені речення: тече, реве, росте, живе, плаче, пише, клопоче, вітер, спека.
  • Скласти слово із звуків:   х, о, е;     в, л, е;   д, е, м;     о, е, б, н.
  • Придумати слова, у яких є такі голосні звуки:   е, о – (село);   о,е - …; а,е-…;    е,а -…;     е, е -… .
  • Гра  «Живі склади».   Педагог промовляє склад, напр.: не. Діти міняють звуки  місцями: ен.  

 

Звук, буква Д

  • Звуковий  аналіз слів: дуб, дай, діти, Діма ( з наголосом).
  • Складовий аналіз двоскладових слів: назвати перший (другий) склад у словах: дача,  радник, дата, індик, двійка, добро, двері… 
  • Назвати п’ять – десять слів із звуком [д].
  • Гра « Що змінилось?».  Гра з іграшками або з малюнками. В ряду іграшок прибрати 1-2, поміняти місцями, визначити що змінилось.
  • Гра «Живі звуки».  Звуки міняти місцями: до – од,  ід – ді …
  • Гра з м’ячем :  педагог підкидає м’яч  і називає звук – діти називають слова з цим звуком.
  • Відгадати загадки.             Що за гість, що темноту  їсть? ( День.)

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників їм добуваю. (Дятел.)

          Влітку медом ласував,

          Досхочу малини мав.

          А як впав глибокий сніг,

          Позіхнув і спати ліг.

          Бачив чи не бачив сни,

          А проспав аж до весни!  ( Ведмідь.)

Полотно, а не доріжка,

Кінь біжить сороконіжка. (Поїзд.)

          Мене просять і чекають,

          А  як прийду – усі тікають. (Дощ.)

  •  Прочитати скоромовки:

Віє вітер, дощ  іде.

Під дощем ведмідь бреде.

          В домі Діми дім,

          Ой ходім туди, ходім,

          Рятувати Дімин дім.

Летіло три,

Летіло три,

Летіло три сороки

І сіло три,

І сіло три

На яворі високім.

  • Підібрати  узагальнюючі слова:  сковорода, блюдце, відро, стакан;  адвокат, адмірал, мандрівник, доярка;   відлига, дощ, град,  грім; долина, безодня, гора.
  • Знайти правильну букву Д :   д     а    ɒ   Ө    Ѧ  д  Α   Δ   Λ   ɡ  Д  д…
  • Якого елемента букви  не вистачає.

                                                                      

 

  • Підібрати слова – відповідники у пестливо – зменшувальній формі: Даша, Діма, Настя, діти, подруга, піджак, дракон, дятел, мед,індик, диня, діра, діва, дама, двигун, двір. Двійка, дача, дім.
  • Використовуючи подані слова, побудувати поширені речення:  два, двері, двір, двірник, дно, дрова, друг, дружба, душа, дірка, діва, дама, дача, Даша, Діма, Діна, дути, депо, диня, далі, дитя, доба, диво.

Буква, звук  Б.

  • Дотримуючись правильної артикуляції звука [Б] прочитати вірш.

      Будинок білий біля річки,

      З балконами на кожен бік,

      Будують братик і сестричка,

      Бо в них і батько будівник.

  • Визначити місцезнаходження звука  [Б] в словах:  борода, береза, берег, будинок, верба, клумба, стебло, горб, краб, чуб, зуб.
  • Змінити слова за зразком.                   

Множина - однина

Боби – біб

Коні - кінь 

Воли – віл

Коти – кіт

Столи - стіл

Однина  - множина

 Пиріг – пироги

 Батіг – батоги

 Бік – боки

 Брід – броди

 Баня – бані

  • Послухати ( або прочитати) пари слів.  Чим вони відрізняються в написанні? Скласти з цими словами речення. 

                    Пух – бух.    Панночка – баночка.

  • Знайди правильну букву Б.

ɓ  б  b  P  d Þ  Ɓ  Ƃ  ƃ  ƌ  Ϭ  Б  б  Ѣ  ѣ  Ҕ

  • Склади слова з даною буквою (звуком) в певній позиції.

. ____                               __.__                          ____.                                                                                  

          Початок слова         Середина слова           Кінець слова

  • Знайди букву на дотик. Обмацування картонних (пластмасових) букв із заплющеними очима. Необхідно визначити на дотик, яка буква в руках (Б). назвати її, придумати слова, які містять дану букву.
  • Загадки – добавлянки:

Сонечко в траві зійшло,                          Як у народі називають того,

Усміхнулось, розцвіло,                            Хто поле обробляє,

Згодом стало біле – біле                          Зерном добірним засіває,

 І за вітром полетіло.                                 Високі врожаї збирає.     

             ( Кульбабка).                                               (Хлібороб).

 

Сам пустий, голос густий,

Дріб вибиває, дітей збирає.

               (Барабан).

  • Дидактична гра «Живі склади».  Педагог промовляє склад –Ба- , дитина (діти) міняє звуки місцями –Аб-.
  • Дидактична гра «Спіймай звук».  Діти плескають в долоні, якщо чують звук [Б] серед інших звуків, в складах, в словах.

А,  б,  в,  о,  п,  у,  х,  е,  б,  і,  ф,  и…

Во, ул, бе, ак, пу,іб…

Бас, стіл, небо, пуля, кабінет, капітан, краб, капля…

  •  Дидактична гра «Чого не стало?» .
  • Дидактична гра «Що змінилось?».
  • Дидактична гра  «Що додали?».
  •  Викласти  -Б- із паличок по клітинках –Б-  та прокоментувати як креслили.

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
5 червня 2018
Переглядів
1172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку