Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Дана розробка може бути використана вчителем під час онлайн уроку. Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Мета : • ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова; • формувати в них загальнопізнавальні уміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; • виховувати старанність у навчанні, любов і повагу до української мови. Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 2

Епіграф до уроку: Мови нашої слова – Наче музика жива… С. Пархоменко

Номер слайду 3

ІІ. Актуалізація опорних знань1. Метод «Незакінчені речення» (продовжити речення) Дієслово – це самостійна частина мови, яка ... Дієслова бувають двох видів: ... Прислівник – це незмінна самостійна частина мови, яка ... Прислівник в реченні найчастіше виступає в ролі ... Дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка має властивості двох частин мови: ... Дієприкметник і дієслово мають спільні властивості: ... Дієприкметник і прикметник мають спільні властивості: ...

Номер слайду 4

урок навчить нас:- давати визначення дієприслівника як особливої форми дієслова;- розпізнавати дієприслівники в реченнях;- визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівників;- правильно використовувати дієприслівники у власному мовленні.

Номер слайду 5

Загальне значення. Дієприсліник – особлива незмінна форма дієслова, що називає додаткову дію, яка супроводить іншу, основну дію. Дієприсліники відповідають на питання: Що роблячи? (кажучи) та що зробивши? (сказавши)Через те, що дієприслівник незмінна форма дієслова, він не має закінчення: пам’ятаючи, забувши

Номер слайду 6

Запам’ятайте!Дієприслівник має ознаки дієслова ( час і вид) та прислівника( незмінність, залежність від дієслова-присудка, значення обставини). Дієприслівники теперішнього часу означають другорядну дію, що відбувається водночас з головною: Сніжинки, кружляючи, падали з хмар. Дієприслівники чинулого часу означають другорядну дію, яка передувала головній: Буйний вітер замовк, пролетівши

Номер слайду 7

Запам’ятайте!Дія, яку називає дієприслівник (додаткова), та дія, яку називає дієслово-присудок (основна), виконуються однією й тією ж особою ( або предметом): Летячи, втомився сокіл. Зорі мерехтіли падаючи. Вид дієприслівника залежить від виду дієслова, від якого його утворено: Читати - читаючи(недоконаний вид),прочитати – прочитавши (доконаний вид)

Номер слайду 8

Дієприслівник, як особлива форма дієслова{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Що означаєНа які запитання відповідаєМорфологічні ознаки. Синтаксична роль. Додаткову дію. Що роблячи?Що зробивши?Дієслова - вид, близьке лексичне значення, спільна основа;Прислівника - не змінюється. Обставина

Номер слайду 9

1. Гра «Віднови прислів’я»Випишіть у дві колонки:1) дієприкметники;2) діє­прислівники. Оснащуючи, кліпаючи, здобуваючі, допомагаючи, надихаючі, зволікаючи, кохаючи, увиразнюючі. Ключ. З других букв повинен скластися початок прислів'я:„ ... — дотримай його“.

Номер слайду 10

Гра «Четверте зайве» Працюючи, сміючись, читаючий, глянувши; Хитаючись, зникають, граючи, спитавши; Співаючи, забувши, блукаючи, заперечуючи; Прокидаючись, знайшовши, зашумівши, сховавши.

Номер слайду 11

Фізкультхвилинка. Ми з вами, діти, гарно потрудились І, мабуть, трохи притомились. Тепер настав час відпочинку – Ми проведемо фізкультхвилинку. Щоденно, щоранку. Робимо зарядку. Дуже нам подобається. Робить все по порядку: Крокувати весело,Руки підіймати,Присідати і вставати,І знов починати!

Номер слайду 12

Вибірковий диктант. Запишіть прислів’я, підкресліть дієприслівники. Життя — це терниста нива: не пройдеш, ноги не вколовши. Скінчивши діло, гуляй сміло. Лінивий сидячи спить, лежачи робить. Ледачий ївши гріється, а робивши мерзне. Не взявшись за сокиру, хати не зробиш (Нар. творчість).

Номер слайду 13

1. Метод “Ти – мені, я – тобі”. Робота в парах Поставте запитання один одному за темою, використовуючи вивчений матеріал. Що називається дієприслівником? Які ознаки дієслова властиві дієприслівникові?Які ознаки прислівника властиві дієприслівникові? На які питання відповідає дієприслівник?Яка його синтаксична роль?Наведіть приклади дієприслівників.

Номер слайду 14

Пояснення домашнього завдання. Складіть зв’язну розповідь на тему “Дієприслівник”.1-й рівень. Складіть лінгвістичну казку про дієприслівник.2-й рівень. Випишіть 5 речень з дієприслівниками з художньої літератури.

pptx
Додано
28 грудня 2023
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку