Дієприслівниковий зворот.Коми при дієприслівниковому звороті

Про матеріал

Дана розробка допоможе навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно розставляти коми при дієприслівникових зворотах ; розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотомами

Перегляд файлу

Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті

Мета:

Формувати предметні компетентності: на основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів про дієприкметниковий зворот, домогтися засвоєння правил утворення ,розпізнавання дієприслівникового звороту, навчити правильно розставляти розділові знаки при звороті, формувати вміння застосовувати правила на практиці

  • формувати ключові компетентності:
  • спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
  • комунікативну: виробити в учнів уміння комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, удосконалювати ці вміння й навички в усіх видах мовленнєвої діяльності;
  • уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати індивідуальний досвід участі школяра в навчальному процесі, уміння, бажання організовувати свою працю для успішного результату, оволодіння вміннями саморозвитку та самоконтролю;
  • інформаційну: виробити вміння виводити формули, складати схеми та читати їх, навчити працювати з підручниками, словниками;
  • соціальну й громадянську: прилучити учнів через мову до культурних надбань народу, формувати любов до мистецтва слова, краси усної народної творчості, привчати їх критично оцінювати вчинки людей.

Тип року: урок формування й вдосконалення вмінь і навичок на основі набутих знань із використанням інтерактивних технологій.

Методи й прийоми: робота в групах, інтерактивна гра « Незакінчене речення», метод дослідження, робота в парах, «Мікрофон», проблемна ситуація, розв’язання компетентнісних завдань.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, алгоритм-пам’ятка, презентація

                                   Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Організація класу

2. Створення емоційного настрою

Психологічна вправа «Подаруй настрій»

(Учні формулюють бажання одне одному чи вчителю, передаючи гарний настрій.)

  1.  Візьміться за руки, посміхніться один одному і пронесіть цю посмішку протягом всього уроку.
  2. Перевірка домашнього завдання. Вправа 225

II.Актуалізація опорних знань

1.«Закінчи речення»

- Особлива форма дієслова, яку ми зараз вивчаємо називається… (дієприслівником)

- Дієприслівники утворюються від… (дієслів)

- Морфологічні ознаки у дієприслівників від дієслів – це … (вид і час)

- Дієприслівники мають вид … (доконаний і недоконаний)

- Дієприслівники мають час… (теперішній і минулий)

- Дієприслівники доконаного виду мають час … (минулий)

- Дієприслівники недоконаного виду мають час … (теперішній)

- Дієприслівники недоконаного виду мають суфікси … (учи, ючи, ачи, ячи)

- Дієприслівники доконаного виду мають суфікси … (ши, вши)

2. Усно утворити дієприслівники від дієслів (по слову кожному учню).

Доконаного виду минулого часу:

                    Міркувати(міркувавши)

                    Витерпіти (витерпівши)

                    Покласти (поклавши)

                    Застукати (застукавши)

Недоконаного виду теперішнього часу:

                     Говорити (говорячи)

                     Казати (кажучи)

                     Збирати (збираючи)

                     Дивитися (дивлячись).

 

ІІІ. Мотивація

1.Творче завдання

За 2-5хв. складіть нарис «Мій вихідний», використавши дієприслівники. Простежте, чи зможете ви передати зміст вашого висловлювання повно й точно.

 

 2.Коло думок.

Проаналізуйте речення. Зробіть висновок.

Дністер тече, розштовхуючи гори (В .Василашко). Дністер, розштовхуючи гори, тече. Розштовхуючи гори, Дністер тече.

 

3. Слово вчителя

  Дієприслівниковий зворот – дієприслівник із залежними від нього словами.

  У вимові  дієприслівниковий зворот виділяється інтонацією, на письмі – комами. Одиничний дієприслівник майже завжди відокремлюється.

  Не виділяються комами:

  одиничні дієприслівники, які стоять в кінці речення і відповідають на питання як? (Ми працюємо не відпочиваючи);

• фразеологічні звороти (Сказати поклавши руку на серце).

У реченні весь дієприслівниковий зворот підкреслюється як обставина.

IV. Етап цілереалізації

1.Пояснювальний диктант.

 Записати речення, накреслити схеми, розставити розділові знаки, підкреслити дієприслівникові звороти.

Не спечеш калачі, сидячи на печі. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш. Лінь, лежачи на печі, мерзне. Оленка працювала не покладаючи рук. Висолопивши язика, я біг безперестанку.Не сиди, склавши руки,то не буде скуки(Народна творчість).Я працював, зціпивши зуби й майже не спочиваючи(В.Винниченко).

 

2. Кола Вена

Визначити спільне й відмінне між дієприкметниковим і дієприслівниковим зворотами.

3.Вправа «Знайди відповідник»

Замінити подані словосполучення фразеологічними зворотами з дієприслівниками.

Сказати чистосердечно, згодитись неохоче, слухати з напруженою увагою, трудитися старанно, працювати недбало.

 

Довідка: опустивши руки, поклавши руку на серце, не покладаючи рук, згнітивши серце, нагостривши вуха.

 

( Відповідь: сказати чистосердечно- поклавши руку на серце,

                     згодитись неохоче - згнітивши серце,

                    слухати з напруженою увагою- нагостривши вуха,

                   трудитися старанно- не покладаючи рук,

                  працювати недбало- опустивши руки).

Підсумки

Рефлексія. «Мікрофон»

  • На уроці ми з’ясували…
  • Я навчився...
  • Не вмів, але тепер умію…
  • Важким було…
  • Отримані знання мені потрібні…

 

 

 Домашнє завдання. 1.Повторіть теоретичний матеріал уроку. 2.Напишіть вітальну листівку Святому Миколаю, використовуючи дієприслівникові та дієприкметникові звороти(1 рівень).3.Випишіть із творів художньої літератури 5 речень із дієприслівниковими зворотами(2 рівень).

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
1707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку