Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал

Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета:

навчальна:

 Поглибити, узагальнити та закріпити знання учнів про дієслово як частину мови;

 сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова;

 формувати вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях.

розвивальна:

 розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення.

виховна:

 формувати ключові компетентності особистості, а саме: спілкування державною мовою, соціальну і громадянську компетентності, уміння навчатися впродовж життя, загальнокультурна грамотність.

Перегляд файлу

Конспект

уроку з української мови у 6-В класі

Вчитель: Петляк Ю. С.

 

Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета:

навчальна:

  • Поглибити, узагальнити та закріпити знання учнів про дієслово як частину мови;
  • сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова;
  • формувати вміння знаходити дієслова  в текстах, визначати їх роль у реченнях.

розвивальна:

  • розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення.

виховна:

  • формувати ключові компетентності особистості, а саме: спілкування державною мовою, соціальну і громадянську компетентності, уміння навчатися впродовж життя, загальнокультурна грамотність.

Завдання:

1. Поглибити знання про дієслово як самостійну частину мови.

2.  Морфологічні ознаки дієслів.

3. Синтаксичну роль.

Очікувані результати:

1. Знати визначення поняття «дієслово».

2. Розрізняти дієслова серед інших частин мови.

3. Використовувати дієслова в мовленні.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми роботи: групова, індивідуальна, робота у парі.

Обладнання: підручник з української мови для учнів 6 класу, картки для самостійної роботи, фото, картинки із зображенням селфі, схема «Дієслово», «Частини мови».

Методи і прийоми навчання: інтерактивна вправа «Ефект несподіванки», «Творча робота», «Нумо практикувати!»,  «Знаходьмо та підкреслюймо!», «Мікрофон».

 

Зміст і структура уроку:

Девіз уроку:

 Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Похожее изображениеНе просто відповідати, а міркувати.

 

І. Організаційний момент.

Вчитель. Добрий день! Шестикласники, ми продовжуємо подорожувати країною «Морфологія». Не тільки пригадаємо, але й дізнаємося багато нового ще про одну самостійну частину мови. Про це трохи згодом. Оскільки сьогодні у нас незвичайний урок, девізом будуть такі слова: «Не просто слухати, а чути. Не просто дивитись, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати» (учні розподілені на 2 групи). Розпочнемо наш урок з невеличкої несподіванки.

https://scontent.fdnk3-2.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/80892061_2521216208098103_4719147577642057728_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=NyQjfhXxuzsAX9-LSI1&_nc_ht=scontent.fdnk3-2.fna&oh=e5ae6decbb3afe5ca8301028f048f87b&oe=5ED2BA4C

  • Інтерактивна вправа «Ефект несподіванки»

Вчитель. Скажіть, чи любите ви селфі? (перед учнями фото (селфі), а на дошці записані речення).

 

На цьому селфі зображено моїх однокласників. Узимку вони зробили  це фото під час уроку-квесту.

 

Вчитель. Здивовані  побачити своє обличчя на фото? Як ви думаєте, чому я обрала саме це фото?

Вчитель. Для того, щоб працювати було цікавіше, щоб про цей урок залишилися приємні спогади у вигляді фото, наскрізною темою я обрала саме селфі. Я точно знаю, що серед вас є ті, хто полюбляє такий вид фотографії.

  • Спочатку пригадаймо що таке «селфі»?

 

 

 

 

 

 

 

  • А тепер зверніть увагу на підкреслені у реченнях слова (зображено, зробили).
  • На які питання вони відповідають?
  • Яка частина мови відповідає на питання що зроблено? що зробили?
  • Які її особливості?
  • Які приклади таких слів?

Про все це ми сьогодні і поговоримо.  

II Актуалізація опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання

Вчитель. Але спочатку перевіримо домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Пригадайте вже вивчені частини мови. Розподіліть слова у три колонки.

 

 

  • Розподільний диктант

Дзвінок, двадцятий, людяний, юний, бездоганний, камера, ошатний, одинадцять, вдале, селфі, активний, користувач, троє.

 

Вчитель. Молодці, стільки всього вже навчились і знаєте, тому швидко впорались із завданням.  Для того, щоб зафіксувати у пам’яті цей момент, кожна група зробить щасливе селфі на згадку.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель. Не менш важливою самостійною частиною мови є дієслово. Саме воно є тим механізмом, що запускає в дію інші частини мови. Велике значення мають також морфологічні ознаки та синтаксична роль дієслів. Хто знає, чи дізнались би ми про дії, процеси, стани предметів або осіб без дієслів. Отже, запишіть число та тему сьогоднішнього уроку.

 

V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Наше завдання: познайомитися, дослідити, зробити висновки про дієслово та його особливості.

 

VІ. Сприймання та усвідомлення матеріалу

  • Пояснення вчителя з використанням таблиці «Дієслово» (підручник с. 160)

 

 

 

 

Вчитель. Навіщо потрібні дієслова?

 

 

 

 

 

 

 

 

Наприклад: Kid Boy Taking Selfie Mobile Phone Stock Illustrations – 51 Kid ...

Оксанка бачила, як брат робить селфі. Вона захотіла теж спробувати. У неї вийшли гарні світлини. Найкращу надіслала бабусі, яка давно не бачила онуку.

Вчитель. Які морфологічні ознаки властиві дієсловам? Як синтаксичну роль вони виражають?

 

 

 

 

 

 

 

Наприклад:

Сьогодні ми зробимо селфі на уроці. Фотографувати – моє хобі.

 

Вчитель. Давайте зараз, не чекаючи ані хвилинки, використаємо дієслова під час складання речень.

  • Творча робота.

Вчитель. Розгляньте малюнок. Складіть до нього речення.

Group of children make a selfie picture on mobile Vector ImageНаприклад:

Олена дістала з кишені новий телефон.

Петро та Оксана підійшли до неї.

Друзі посміхнулися.

Вони зробили вдале селфі.

 

Вчитель. Молодці, а ті, хто відповідав зробить собі світлину на згадку.

 

 

 

Selfie Design, Vector Illustration. Stock Vector - Illustration of ...Вчитель. Діти, відкладіть на секундочку ручки, станьте рівно. Коли почуєте дієслово, займіть улюблену позу і зробіть селфі. Коли ж інша частина мови, стійте рівно.

 

Дрімає, ліс, сім, літо, збігло, прекрасний, дощ, тане, потемніло, зачарований, краса, тридцять, посміхається.

 

Вчитель. Дякую. Продовжуємо працювати.

  • Вправа «Нумо практикувати!». Прочитайте текст, випишіть дієслова (кожна група отримує картку з текстом).

 

         Уперше поняття «селфі» з’явилося на австралійських інтернет-форумах у 2002 році. Походить це слово від англійського self – сам. Воно отримало широку популярність лише 2010 року. Ті, хто мав мобільні пристрої з фотокамерами, активно почали викладати фото в соціальних мережах.

       Психологи вважають його хворобою нашого часу! Уявіть собі, скільки зусиль треба для вдалого фото! На їхню думку, ми маємо справу із захворюванням, щ, без перебільшень, вразило багатьох жителів планети.

 

Вчитель. До речі, в українській мові можна вживати слово самчик (від «сам»), замінюючи уже звичне селфі.

  • Вправа «Знаходьмо та підкреслюймо!» Спишіть речення. Визначте синтаксичну роль дієслів (кожна група отримує картку з текстом)..

 

     Будь-яке фото має пам’ятний характер. Воно потрібне для того, щоб нагадувати про місце, про людей, які в ту мить були поряд, і про ваші емоції. Роблячи селфі, не забувайте посміхатися!

 

VІІ. Систематизація (або узагальнення) вивченого матеріалу.

Вчитель. Отже, давайте разом спробуємо продовжити речення, записані на дошці та запам’ятати.

  •  Метод «Мікрофон».

Дієслово – це…

Дієслова відповідають на питання:… .

У реченні найчастіше бувають… .

Наведіть приклади дієслів, які траплялися на уроці … .

 

Вчитель. А тепер перекажіть цей матеріал тому, хто сидить поруч.

 

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання.

Вивчити правила. Прочитати текст «Правила вдалих селфі». Знайти дієслова, визначити їх синтаксичну роль.

 

 

 

 

 

 

 

Kids selfie smartphone | Premium Vector

 

Вчитель. Дякую за роботу. До зустрічі.

 

 

Додатки

Картки для учнів

з теми «Дієслово»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Download Selfie Cartoon Photography Illustration - Family Selfie ... 

docx
Додано
23 травня 2020
Переглядів
1198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку