Квест
«Цікава українська мова»
Мета: розширити знання учнів про культуру української мови, удосконалювати їхні вміння правильного слововживання, формувати у дітей уміння працювати в команді;
розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння працювати в колективі;
виховувати інтерес та повагу до рідної мови.
Обладнання: маршрутні листи, ілюстрації, картки із завданнями.
Учасники: учні 6 класу.
Учні об’єднуються в команди, одержують маршрутні листи й, мандруючи, ознайомлюються з новою інформацією. Після цього змагаються, виконуючи завдання.
Учитель: Наш урок ми проведемо у незвичайній формі. У вигляді квесту. Пригадаймо ж що таке квест? (Квест (від англ. quest — пошук; жанр інтелектуально-логічних ігор, суть якого полягає в розгадуванні різноманітних загадок, пошуку відповідей на запитання, виконанні завдань). Відбуватиметься він протягом уроку. Для цього ми проведемо жеребкування, аби визначити , хто в яку команду потрапить. Буде брати участь у квесті три команди. Команди отримають маршрутні листи з указаною послідовністю станцій та їх розміщенням. За командою учителя учасники розпочинають гру. На кожній станції їх чекає учитель або учні (2-3) старших класів (доречно взяти старшокласників для допомоги на станціях). Коли учасники проходять усі станції, вони повертаються на місце збору. Перемагає та команда, яка першою проходить маршрутний лист. Команда-переможець отримує солодкий приз та грамоту «Наша команда – найкращий знавець рідної мови»
Хід змагання
Маршрутний лист
№ |
Назва зупинки |
1 |
Мовне асорті |
2 |
Чарівна фразеологія |
3 |
Морфологічні шаради |
4 |
Цікава Лексикологія |
5 |
Ерудит |
Станція 1
Завдання до станції «Мовне асорті»
1.Розминка. "Чи знаєш ти алфавіт?"
Учасники гри(букви) вишиковуються у алфавітному порядку.
(10 балів)
2.Як я знаю українську мову
1. Як називається частина слова без закінчення(основа).
2. Назвіть три типи мовлення? (Розповідь, опис, роздум).
3. Скільки звуків у слові «кущ»?(4).
4. Як називається частина тексту з нового рядка (абзац).
5. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь).
6. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище).
7.. Назвіть одним словом словниковий склад мови (лексика).
8. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного (апостроф).
9. Як називається розмова двох осіб? (діалог)
10. Як називаються слова з протилежним значенням (антоніми). (10 балів)
3. Мовна гра «Анаграми»
Утворіть нові слова, переставляючи букви.
Баку — _Куба_____________ Масло — __________________
Мета — ___тема___________ Силач — __________________
Фарш — __шарф_____________ Варта — __________________
(6 балів)
Станція 2
Завдання до станції «Чарівна фразеологія»
2.Поясніть фразеологізми (за кожне правильне пояснення команда отримує 1 бал).
Крутитися як білка в колесі —
Пекти раків —
Підсунути свиню —
Бігати як курка з яйцем —
У рот води набрати —
Наливатися кров’ю —
Дісталося на горіхи —
Намастити п’яти салом—
Замилювати очі —
Збитися з пуття —
3.Швидко пригадаймо
Утворіть і запишіть якомога більше фразеологізмів зі словами
Язик, ніс, голова
(за кожен утворений фразеологізм команда отримує 1 бал)
Станція 3
«Морфологічні шаради»
Завдання 1.
Назвіть і запишіть самостійні та службові частини мови.
(10 балів)
Завдання 2.
Гра «Зайве словечко»
Завдання: закреслити четверте «зайве» і визначити,
до якої частини мови належать інші слова кожного ряду.
(8 балів)
Завдання3.
З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка. (по+сад+ ка=посадка)
_____________________________________
2.Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. ___________________________________
3.Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка. _________________________________
4.Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. _________________________
1. Пролісок.2. Проводка.3. Покупка.4. Відгадка.
(8 балів)
Станція 4.
Цікава лексикологія
Завдання 1.
До кожного слова дібрати відповідник
Говорити (ректи),
поет (піїт),
майбутній (грядущий),
губи (уста),
військо (рать)
зозуля ( зигзиця)
плечі (рамена)
краса (ліпота). (8 балів)
Завдання 2.
Із слова ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть 10 нових слів, переставляючи букви.
(8 балів)
Завдання 3.
Доберіть правильний варіант відповіді ( 11 балів)
Найвища ... Карпат |
Точка, крапка |
Моя ... пісня |
Любима, улюблена |
Він любив ... в чужі справи |
Втручатися, вмішуватися |
Вранці він ледве ... очі |
Розплющив, відкрив |
Він забув ... двері |
Закрити,зачинити, |
Ти забула ... світло |
Вимкнути, виключити |
Я завітаю на ... день |
Слідуючий, наступний |
У мене нова ... книжка |
Ілюстрована, ілюстративна |
Сьогодні він ледь ... очі |
Відкрив, розплющив |
У Петрика ... відповідь |
Вірна, правильна |
Моя мама ...краща |
Сама, най |
Станція 5
«Ерудит»
1 Завдання.
Відгадай за назвами предмети
1. Метро.
2. Обличчя.
3. Вогнище.
4. Асфальт.
5. Донор.
6. Указ.
7. Шорти.
8. Аптека.
9. Ножиці.
10. Акваріум.
11. Рагу.
12. Окуляри.
13. Дача.
14. Упряжка
(Підведення підсумків, кожна правильна відповідь-1 бал)
2 завдання
«Бліц-опитування!»
(Підведення підсумків, кожна правильна відповідь-1 бал)
Завдання 3.
Відтворіть наступні два рядки з вірша (2 бали)
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо.
(То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо )
Завдання 4.
Вгадай письменника (4 бали)
.
Завдання 5.
Конкурс для 1 героя.
Питання на швидкість. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимально 8 балів
Підведення підсумків квесту. Нагородження переможців.