Конспект індивідуального заняття
Тема: «Диференціація звуків [р]-[л] в словах, словосполученнях, чистомовках»
Мета: вчити дитину розпізнавати на слух звуки [р]-[л]; чітко вимовляти звуки у словах, словосполученнях, чистомовках; розвивати фонематичний слух, зорове сприймання, зорову увагу, словотворення, пам'ять, увагу; активізувати, розширювати словниковий запас.
Завдання:
Корекційно-розвиваючі: розвиток пам'яті, мислення, зорового гнозису, артикуляційної, тонкої та загальної моторики, спритності, розвиток фонематичних уявлень, мовного слуху.
Корекційно-виховні: формування навичок співробітництва, доброзичливості, самостійності, ініціативності, відповідальності.
Обладнання: дзеркало, Профілі артикуляції, картинка із зображенням космосу, ромашки та пелюстки, клоун Ромашка, картинки зі звуками [р], [л], кольорові листки, трафарети.
- Доброго дня, Даша, сідай і подивись у віконечко: яка чудова за вікном погода, сонечко нам усміхається, давай і ми йому усміхнемось.
- Дивись на себе в дзеркало і повторюй вправи за мною:
1) «лопаточка»;
2) «трубочка»;
3) «чашка»;
4) «годинник»;
5) «гойдалка»;
6) «конячка»;
7) «грибочок»;
8) «футбол»;
9) «індик»
3. Ознайомлення з темою
-Даша, до нас у гості сьогодні прийшов гість – клоун Ромашка. Він хоче загадати тобі загадки. Відгадаємо? Тоді слухай уважно першу загадку:
Крил немає, а летить, космонавт у ній сидить.
Не літак і не комета, а космічна це …
-Ракета.
-Правильно, молодець. Який перший звук в слові ракета?
-В слові ракета перший звук [р].
-Друга загадка:
Яка машина їде по місяцю?
-Це лунохід.
-Правильно, де стоїть звук [л] в цьому слові?
-Перший, на початку слова.
-Молодець. А тепер повтори «Ракета – Лунохід». Ми сьогодні з тобою поговоримо про звуки [р] та [л].
4. Характеристика звуків
-Клоун Ромашка погано вміє розрізняти звуки [р] - [л]. Допоможемо йому? Навчимо? Давай з тобою розповімо йому який звук [р].
Характеристика звуків.
-звук [р]: приголосний, дзвінкий, твердий, але може бути і м'яким. Під натиском повітря кінчик язика тремтить.
-А який звук [л]?
-звук [л]: приголосний, дзвінкий, твердий, але може бути м'яким. Повітря, що видихається, проходить з боків язика.
-Подивись в дзеркало та правильно вимов звуки.
5. Гра «Ромашки»
-Клоун Ромашка має клумбу квітів. Що то за квіти? Правильно, але це не прості ромашки, у них у серцевині написані літери. Знайди мені ромашку з літерою Р і з літерою Л. На пелюстках намальовані картинки. Треба взяти пелюсточку, правильно назвати слово та покласти на ромашку з тією буквою, яка є в назві слова.
6. Фізхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніми
І спокійно опусти.
Плесни, Даша, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
7. Гра «Четвертий зайвий»
-А зараз Клоун Ромашка хоче пограти ще одну дуже цікаву гру «4 зайвий». Даша, уважно подивися на картинки, що на них зображено? Яка зайва картинка? Чому?
-Тому що в назві всіх слів є звук [р], а в слові дятел нема.
8. Гра «Розфарбуй картинку» або «Трафарети»
-Дивись скільки трафаретів. Зараз ти будеш художником. Перед тобою лежать кольорові листочки (А4). Ти повинна покласти трафарет на будь який колір і сказати, що вийшло. Наприклад: трафарет «дерево» я покладу на зелений листок і вийшло «зелене дерево».
-Червоний квадрат, золотий трикутник, сірий слон, фіолетова слива, білий лак, блакитна рукавичка, коричневий лев.
9. Гра «Повторюшка»
-Клоуну Ромашці дуже сподобалося грати з тобою. Він пропонує пограти в «Повторюшку». Я говорю, ти уважно слухаєш і повторюєш. Готова?
Лот-лот-лот — керує літаком пілот.
Ра, ра, ра — прибігла дітвора.
Ло-ло-ло-ло — в небі сонечко зійшло.
Ра, ра, ра — на небі хмара.
Ли-ли-ли-ли — шишки в лісі ми знайшли.
Ор, ор, ор – виріс мухомор.
Іл-іл-іл — вдома новий стіл.
Ел-ел-ел — зелень їсть козел.
Ро, ро, ро — їдемо на метро.
Ра, ра, ра — закінчилася в нас гра.
Оло-оло-оло — квадрат, трикутник, коло.
Ла-ла-ла — на квіточці — бджола.
Іл-іл-іл-іл — у вулику багато бджіл.
Ол-ол-ол-ол — гратимемо у футбол.
Ала-ала-ала-ала — з’їла евкаліпт коала.
Ру, ру, ру — ручку в школу я беру.
Ур, ур, ур – потягни за шнур.
-Молодець! Клоуну Ромашці дуже сподобалося з тобою грати, але йому треба йти вигадувати нові ігри. Але він обов'язково прийде до нас ще.
10. Підсумок
-Даша, давай згадаємо які звуки ми вчилися сьогодні розрізняти?
-Ми вчилися розрізняти звуки [р] - [л].
-Ще раз згадаємо характеристику звуків [р] - [л].
-Звук [р]: приголосний, дзвінкий, твердий, але може бути і м'яким. Під натиском повітря кінчик язика тремтить.
Звук [л]: приголосний, дзвінкий, твердий, але може бути м'яким. Повітря, що видихається, проходить з боків язика.
-Що тобі сьогодні сподобалося на занятті?
-Ти молодець, до наступного заняття!