Диференціальна діагностика дитини з ООП

Про матеріал
Таблиці показників розвитку ігрової діяльності у відповідності до вікових норм та виділені потреби, рекомендації. Для обстеження провідної діяльності дітей дошкільного віку. Пропонується вчителям-дефектологам, психологам інклюзивно-ресурсних центрів
Перегляд файлу

Таблиця ранжування показників

розвитку провідної (ігрової) діяльності

дітей дошкільного віку

 

Вік 2-3 роки

Види ігрової діяльності

Достатній рівень

Середній / Початковий рівень

Елементарний

Міра допомоги

Сюжетно-рольові, ігри-драматизації, конструктивно-будівельні, 

ігри з правилами (дидактичні)

– тривалість гри 10-15 хв;

 – сформовано одиночний спосіб гри

 – використовує неоформлені предмети як замінники інших

 – порівнює та ототожнює свої дії з діями дорослих

 – відтворює на елементарному рівні у своїх діях реальні стосунки та  дії дорослого, які відображають у певній послідовності відрізки їхнього життя

 – зміст гри зводиться до відтворення дій з предметами, планування гри в стадії формування

 – самостійно добирає та використовує іграшку у відповідності до її призначення, гра емоційно насичена

  – вміє брати на себе виконання певної ролі, дотримується сюжету, змісту  та послідовності дій у грі, дотримується правил нескладної гри

 – здатний створювати уявну ситуацію

 

 – цілеспрямована ігрова діяльність в стадії формування;

– ігрові дії носять предметно-відображувальний характер і здійснюються дітьми спільно з дорослим, сполучено, за наслідуванням,

 – ознайомлювальна гра, дії-маніпуляції з предметами з метою обстеження

 – гра здійснюється під безпосереднім впливом та керівництвом дорослого;

 - зниження мотивації на досягнення результату, нерозуміння мети діяльності;

 – мимовільне маніпулювання предметами,

 – відсутність інтересу до іграшки,

 – обстеження іграшки оральним способом,

 – не наслідує дії дорослого

 – гра поруч, заохочення та схвальна підтримка самостійних дій дитини;

 – розгорнуте навчання:

  • демонстрація дії з іграшкою у відповідності зі її призначенням з подальшим залученням дитини та виконання дії сумісно
  • наслідування діям дорослого та дорослим наслідування діям дитини поперемінно

 

 

 

 

Вік 4-5 років

Види ігрової діяльності

Достатній рівень

Середній / початковий рівень

Елементарний рівень

Міра допомоги

Сюжетно-рольові, ігри-драматизації, конструктивно-будівельні, 

ігри з правилами (дидактичні)

 – тривалість гри 40-50 хв.

 – здатний створити ігрову ситуацію

 – гра відбувається не лише заради дій з предметами, але й для вияву свого ставлення до іншої людини відповідно до взятої на себе ролі

 – змістом гри становлять стосунки між людьми, відтворення яких вимагає дотримання певних правил, ускладнюється та розвивається сюжет гри, збільшується к-сть учасників,

 – під час гри вибудовує реальні та рольові стосунки одночасно

 – здатний озвучувати іграшки під час режисерської сюжетно-рольової гри, коли героями виступають іграшки

 – наявне розуміння суспільних функцій людей, правил стосунків між ними

 – самостійно від участі дорослого обирає задум гри, створює сюжет, розподіляє ролі, визначає правила гри та планує дії у відповідності до сюжету

 – здатний дотримуватися правил у відповідності до ігрових ролей, розподіляти їх

 – на основі узагальнення та скорочення ігрових дій відбувається перехід до розумових дій

 – з’являється уявна гра, дитина переходить від гри з реальними ігровими предметами до гри з уявними, з’являються предмети-замінники, свідомо наділені новим значенням, зовнішня подібність поступається місцем подібності функціональній, використовує рольові атрибути

 

  – за допомогою дорослого створює ігрову ситуацію,

 – труднощі задумування сюжету, сюжет збіднений, звуження гри: обмежений простим переліком дій без розгорнутого обговорення стосунків у відповідності   ігрових ролей;

 – недостатнє розуміння суспільних функцій людей та стосунків між ними, труднощі розподілу рольових ролей

 – не втримує правила гри,

 – предмети-замінники не завжди відповідають функціональному призначенню;

 – після заохочень та спрощення сюжету за допомогою дорослого вибудовує діалог під час гри, самостійно не ініціює розвиток сюжету, дії часто мають наслідувальний характер;

– гра здійснюється під безпосереднім впливом та керівництвом дорослого

 – здійснює прості маніпуляції з іграшкою, намагається розібрати її,

 – обстежує оральним способом, 

 – викладає конструктор, іграшки в ряд або одну на одну,

 – не наслідує дії дорослого, не долучається до спільної гри

 

 – гра поруч,

емоційно насичувати дії з предметами,

активізувати мовленнєву активність;

– розгорнуте навчання:

порівняти реальні предмети та підібрані замінники за функціональним призначенням;

заохочувати до гри, використовуючи яскраві рольові атрибути;

використовувати ляльки-рукавички для створення ігрової ситуації та позитивної атмосфери

 

Вік 6-7 років

Види ігрової діяльності

Достатній рівень

Середній / початковий рівень

Елементарний рівень

Міра допомоги

Сюжетно-рольові, ігри-драматизації, конструктивно-будівельні, 

ігри з правилами (дидактичні)

 – тривалість гри 40-50 хв.

 – усвідомлює себе активним учасником ігрової діяльності, домагається визнання іншими дітьми своїх успіхів,

 – усвідомлює, що у грі є обов’язки: справедливо розподіляє ролі та іграшки, діє згідно з правилами, відповідально ставиться до обов’язків, пов’язаних з роллю;

 – здатний створювати задум, використовуючи набуті знання, уміння та уявлення, передає в ігрових діях свої думки та почуття,

 – емоційно обігрує іграшки,

– проявляє творче ставлення до дійсності через розбіжність реальної та ігрової дії, швидка адаптація до нового завдання

 – наявна готовність встановлювати позитивні зв’язки з іншими дітьми, дотримується ігрового партнерства норм та етикету спілкування,

 

 

 

 

 

 

 

  – за допомогою дорослого створює ігрову ситуацію,

 – труднощі задумування сюжету, сюжет збіднений, звуження гри: обмежений простим переліком дій без розгорнутого обговорення стосунків у відповідності   ігрових ролей;

 – недостатнє розуміння суспільних функцій людей та стосунків між ними, труднощі розподілу рольових ролей

 – не втримує правила гри,

 – предмети-замінники не завжди відповідають функціональному призначенню;

 – після заохочень та спрощення сюжету за допомогою дорослого вибудовує діалог під час гри, самостійно не ініціює розвиток сюжету, дії часто мають наслідувальний характер;

– гра здійснюється під безпосереднім впливом та керівництвом дорослого;

 – характер взаємин у спільній грі механічний і нетривалий ,

 – невміння продумувати свою діяльність призводить до того, що будувати починає з деталей, а не з головних частин

 – не завжди готовий прийняти запропоновану гру

 – здійснює прості маніпуляції з іграшкою, намагається розібрати її,

 – обстежує оральним способом, 

 – викладає конструктор, іграшки в ряд або одну на одну,

 – не наслідує дії дорослого, не долучається до спільної гри;

 – має утруднення під час прийняття ігрового завдання,

– не планує дії у грі з будівельним матеріалом,

 – не рахується з бажанням однолітків,

 – обирає гру на самоті,

 – відсутня емоційна насиченість, зацікавленість ігровим сюжетом,

 – ігрова діяльність непродуктивна,

 – не контрольовані власні дії та невміння підпорядковувати свою поведінку соціально-прийнятним нормам та правилам;

 – предметні дії скорочені, не відповідають суттєвим ознакам іграшки.

 – гра поруч,

емоційно насичувати дії з предметами,

активізувати мовленнєву активність;

– розгорнуте навчання:

порівняти реальні предмети та підібрані замінники за функціональним призначенням;

заохочувати до гри, використовуючи яскраві рольові атрибути;

використовувати ляльки-рукавички для створення ігрової ситуації та позитивної атмосфери

 

 

 

Потреби:

 – по-перше, формування структури ігрової діяльності, яка складається з мотиваційного, цільового, змістового, процесуально-операційного, контрольно-оцінного і результативного компонентів;

 – по-друге, формування специфічних компонентів ігрової діяльності: ігрової мотивації, ігрової мети, ігрових дій, дотримання правил гри, контролю і оцінювання дітьми ігрових дій, досягнення уявлю вальної мети.

 – формування і розвиток уміння формулювати план-задум сюжетно-рольової гри і реалізовувати його,

– формування і розвиток уміння дотримуватись певних правил під час гри,

– формування і розвиток уміння використовувати предмети-замінники,

– формування і розвиток уміння реалізовувати відносини, закладені в ролі (умінь рольового спілкування),

– формування і розвиток гри як спільної діяльності,

– налагодження реальних міжособистісних стосунків дітей в групі

 – визнання досягнень дитини, формуючи тим самим у дитини почуття самодостатності і гордості за досягнуті результати.

 – формування уміння контролювати власну ігрову діяльність, тобто здійснювати самоконтроль,

– формування уміння самостійно оцінювати власну ігрову діяльність.

Рекомендації:

 – створювати умови для предметних та символічних ігрових дій:

  • гра поруч, демонстрація дії з предметом, викликати прояви мовленнєвої активності, ускладнення предметного середовища;

 – розгорнуте навчання:

  • використовувати в іграх набутий життєвий досвід та будувати нескладний ігровий сюжет, добирати іграшки для гри;  вчити використовувати у грі іграшку (ляльку, зайчика, котика) як партнера, перетворюючи її на персонаж;

– організація спеціального індивідуального простору для дитини, забезпечення часу і місця для гри;

  – заохочувати до ігрової діяльності, відображати в іграх оточуючу дійсність;

 – збагачувати ігровий досвід через ознайомлення з природним довкіллям;

 – сприяти розвитку ігрових умінь відповідно до інтересів та особистісних якостей дитини;

 – формувати елементи ігрової культури: дотримання правил гри, вміння ввічливо просити потрібну річ, позитивно сприймати партнера по грі, гратися з іншими дітьми;

 – спонукати дітей до активної участі в різних видах ігор пропонуючи роль ведучого;

 – за допомогою гри забезпечувати умови для різнобічного розвитку дитини, виховувати ініціативну, творчу особистість.

 

 

Використана література:

Щербакова Катерина Йосипівна, кандидат педагогічних наук, професор кафедри дошкільної освіти, Маріупольский державний університет, «Дошкільна педагогіка», ст.244-249

 

 

https://dnz11.edu.vn.ua/blog/pedagogam/weekly-reader-zone/ Провідна діяльність дітей дошкільного віку

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку