Мовлення - це інструмент професійної діяльності педагога, за допомогою якого можна розв'язати різні педагогічні завдання: зробити складну тему заняття цікавою, а процес вивчення привабливим; створити щиру атмосферу спілкування, встановити контакт, досягти взаємо порозуміння; сформувати відчуття емоційної захищеності, вселити віру в себе.
Мовленнєва майстерність: -вміння вибрати із всіх наявних у мові варіантів найбільш точний у смисловому відношенні, стилістично доречний, доступний, виразний тощо; техніка мовлення (фонаційне дихання, особливості володіння мовленнєвим голосом, дикція, темп мовлення); - вміння володіти своїм організмом під час мовлення ( особливості міміки та пантоміміки).
Головні вимоги до комунікативних якостей мовлення педагога: Комунікативна (встановлення взаємовідносин між педагогом та дитиною) Психологічна (створення умов для забезпечення психологічної свободи дитини) Пізнавальна (забезпечення повноцінного сприймання навчальної інформації дітьми) Організаційна (забезпечення раціональної організації навчально- практичної діяльності дітей)
Умови ефективності професійного мовлення педагога: Професійне мовлення педагога має відповідати вимогам культури мови. Професійне мовлення педагога має бути своєрідною «словесною дією» (термін К. Станіславського), мета якої — здійснення інтелектуального, емоційно-вольового, морального впливу на дітей. Залежить від його спрямованості, зверненості до дітей.