1
Дикі і свійські тварини. Походження свійських тварин від диких .
Мета уроку: розширювати знання учнів про тварин; продовжувати формувати уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками, місцем мешкання, способом харчування;розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв’язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами;виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, дбайливе ставлення до них.
Очікувані результати: учні повинні знати відмінності диких і свійських тварин, знати про одомашнення тварин протягом тисячоліть, уміти відрізняти приручених тварин від одомашнених .
Обладнання та матеріали: зображення свійських і диких тварин, презентація вчителя, картки з індивідуальними завданнями , таблиці, робочі зошити.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
- Сьогодні на урок природознавства завітало багато гостей.
- Поверніться до них , привітайтесь .
- На сьогоднішньому уроці ми глибше ознайомимось з тваринами, їх істотними ознаками , місцем мешкання , способом харчування , виконаємо ряд цікавих завдань .
2. Фенологічні спостереження
-Користуючись опорною схемою проведемо фенологічні спостереження.
1) Яка зараз пора року ? ( Число, місяць .) Які зимові місяці ви знаєте?
2) Яка температура повітря ? 3) Який стан неба ? 4) Чи були опади ?
5) Які інші явища природи ви спостерігали ?6) Чим займаються люди ?
7) Яка поведінка тварин? 8) Що цікавого ви помітили в природі ?
- Як доглядають тварин взимку ?
• Що птахам страшніше взимку - голод чи холод? (голод).
3. Перевірка домашнього завдання .
-Які ви знаєте групи тварин ? ( 11 груп )
-Які істотні ознаки звірів ?
- Що називають ланцюгом живлення ?
- Яка перша ланка в ланцюзі живлення ? ( Рослина).
— Як слід розставити тварин, щоб утворилися
правильні ланцюги живлення ?
- Потрібно скласти за допомогою малюнків ланцюги живлення .
4.Актуалізація опорних знань .
1. Бесіда.
- Світ тварин надзвичайно різноманітний . Ученим відомо близько півтора мільйона видів тварин .
- Скажіть , кого ви найперше уявляєте , коли чуєте слово тварина ?
- А зараз послухайте голоси тварин і скажіть - чиї голоси ви почули .
2. Слухання звуків природи.
- Пригадайте , на які дві групи можна поділити тварин , голоси яких ви чули . ( Їх можна поділити на 2 групи : дикі та свійські).
- А яких тварин називають дикими ?
5. Вивчення нової теми .
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Розповідь вчителя.
З давніх –давен люди полювати на тварин, а потім навчилися їх приручати .
Тварини, яких люди розводять і вирощують у своєму господарстві,називають свійськими тваринами ( або домашніми).
- А чому їх називають свійськими ? ( Вони самі не можуть знайти в природі їжу , житло, бо звикли до умов, які створила їм людина.
- Погляньте на ці малюнки . Яких тварин ви бачите перед собою? ( корова, курка, вівця, півень, кінь, кіт, собака, качка) .
- Як ще називають цих тварин ? ( Це домашні тварини ) .
Дикі тварини живуть у природі. Вони самі собі добувають їжу, влаштовують житло, рятуються від ворогів. Їх переважна більшість на землі. Вони живуть у лісі, на луках, у степах. Тварини живуть скрізь, де для них є їжа. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.
Багато тисяч років тому назад люди почали спочатку приручати, а потім одомашнювати диких тварин, але свійськими стали лише ті, які приносили користь, економічну вигоду, були тягловою силою.
Приручати і одомашнювати це різні поняття.
Приручення – призвичаїти диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.
Одомашнення – це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь .
_______________________________________________________________
- Чому тварин приручають і одомашнюють люди .
- Свійські тварини дають людям цінні харчові продукти : м’ясо, яйця , сир, масло, молоко. Свійські тварини – це вірні друзі людини .
- Ще їх використовують для харчової і легкої промисловості : шкіру для взуття, вовну для одягу. Також виготовляють технічні жири .
- Скажіть кому ми можемо подякувати ? Погляньте на малюнок …
3. Гра № Кому ми подякуємо….»
4. Робота з підручником .
- Але не всіх тварин змогла приручити людина .
- Яких саме тварин людині не вдалося приручити , прочитайте мовчки в рубриці для допитливих .
- Назвіть їх . (Антилоп, гепардів, журавлів, крокодилів ) .
- Люди і надалі продовжують одомашнювати диких тварин.
-Погляньте на дошку, яких саме….
4.Гра «Професії». Подивитися на малюнки і назвати професії.
- З появою приручення тварин виникло дуже багато професій. Відгадайте,
які це професії.
-Хто вирощує птахів на птахофабриках(пташник).
-Хто збирає молоко (доярка).
-Хто вирощує телят ( телятниця).
-Як називають людей, що доглядають
за бджолами (бджоляр).
-Хто пасе худобу (пастух).
- Хто лікує тварин (ветеринар).
- Як одним словом назвати людей, які вирощують свійських тварин
( тваринники).
6. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА .
- Діти до нас в гості завітала черепаха …
-Зараз ми з вами проведемо фізкультхвилинку.
7. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в зошитах з друкованою основою. ( с. 45) .
- Зараз робота в зошиті.
- Пригадайте , про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці ?
2. Узагальнююча бесіда.
Вчитель
Багато цікавого про одомашненних тварин можна дізнатися з таких книг .
8. Підведення підсумків уроку .
1 . Гра « Заблукала тваринка».
- Кожна тваринка має свою домівку. Уважно подивіться на дошку і скажіть, де хто живе.
— На які дві великі групи поділяють тварин? (Свійські й дикі.)
- Які тварини називаються свійськими ? Тварини, яких людина розводить і використовує у своєму господарстві, називаються свійськими.
— Яких тварин називають одомашненими? (Тих, яких людина приручала протягом тисячоліть, залишаючи ті якості, що приносять користь людям.)
- Від яких тварин пішли усі свійські тварини ? ( Від диких тварин).
- Для чого людина приручила диких тварин ? ( Щоб мати харчові продукти, шкіру, вовну .
— Яких тварин називають прирученими?
- Так, які тварини називаються дикими? Дикі тварини – це ті тварини, які самі собі здобувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство.
- Яким тваринам диким чи свійським складніше живеться? ( Диким тваринам важче виживати, їм самим потрібно шукати їжу, захищатися. )
- Багато диких тварин занесено до Червоної книги України. ( Це бурий ведмідь, кіт лісовий, кінь дикий, заєць білий).
- Як люди можуть полегшити життя диких тварин ?
Важко жити тваринам узимку, особливо якщо зима дуже морозна й сніжна. У цей час їм як ніколи потрібна допомога людини.
Люди роблять для тварин спеціальні годівниці. Для оленів і козуль кладуть віники з гілок липи, берези, верби та сіно. Диких кабанів, зайців, частують качанами кукурудзи, снопиками вівса, проса. Для лосів, оленів, козуль підсипають в спеціальні кормушки зерно, сіно . Також влаштовують солонці. Кладуть грудки солі, яку тварини злизують.
2 . Виведення правил поведінки з дикими і свійськими тваринами .
- Будьте обережними, дикі -це не свійські тварини.
9 .Домашнє завдання:
Прочитати статтю на С.118-120 , відповідати на запитання. Висновки –вивчити.
- Знайти цікавинки про приручених тварин .
- В зошиті на с. 45 виконати 2 завдання .Яких тварин потрібно приручити.