Дикі і свійські тварини. Походження свійських тварин від диких .

Про матеріал
Дикі і свійські тварини. Походження свійських тварин від диких .
Перегляд файлу

1

 

Дикі і свійські тварини. Походження свійських тварин від диких .                  

 Мета уроку: розширювати знання учнів про тварин; продовжувати  формувати уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками, місцем мешкання, способом харчування;розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв’язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами;виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, дбайливе ставлення до них.

Очікувані результати: учні повинні знати відмінності диких і свійських тварин, знати про одомашнення тварин протягом тисячоліть, уміти відрізняти приручених тварин від одомашнених .

Обладнання та матеріали: зображення свійських і диких тварин, презентація вчителя, картки з індивідуальними завданнями , таблиці, робочі зошити.

Тип уроку: комбінований.

                            ХІД УРОКУ

  1.         Організаційний момент

- Сьогодні на урок природознавства  завітало багато гостей.

- Поверніться до них , привітайтесь .

- На сьогоднішньому уроці ми глибше ознайомимось з тваринами, їх істотними  ознаками , місцем мешкання , способом  харчування , виконаємо ряд  цікавих завдань .

2. Фенологічні спостереження

-Користуючись опорною схемою  проведемо фенологічні спостереження.

1) Яка зараз пора року ? ( Число, місяць .) Які зимові місяці ви знаєте?

2) Яка температура повітря ?  3) Який стан неба ? 4) Чи були опади ?

5)  Які інші явища природи ви спостерігали ?6) Чим займаються люди ?

7) Яка поведінка тварин?  8) Що цікавого ви помітили в природі ?

- Як доглядають тварин взимку ?

• Що птахам страшніше взимку - голод чи холод? (голод).

3.  Перевірка домашнього завдання .

 -Які ви знаєте групи тварин ?  ( 11 груп )

-Які істотні ознаки звірів ?

  •                            -Які істоті ознаки  плазунів ?
  •                            Які істотні ознаки  риб ?
  •                            Які істотні ознаки птахів ?
  •                            -Які істотні ознаки комах ?  

- Що називають ланцюгом живлення ?

- Яка перша ланка в ланцюзі живлення ? ( Рослина).

— Як слід розставити тварин, щоб утворилися

правильні ланцюги живлення ?

 

- Потрібно скласти за допомогою малюнків  ланцюги живлення  .

4.Актуалізація опорних знань .

1. Бесіда.

-   Світ тварин надзвичайно  різноманітний . Ученим відомо близько півтора мільйона видів тварин .

- Скажіть , кого ви найперше уявляєте , коли чуєте слово тварина ?

- А зараз послухайте голоси тварин і скажіть  - чиї голоси ви почули .

2. Слухання звуків природи. 

- Пригадайте , на які дві групи можна поділити тварин , голоси яких ви чули . ( Їх можна поділити на 2 групи : дикі та свійські).

- А яких тварин називають дикими ?

 5.    Вивчення нової теми .

1. Повідомлення теми і мети уроку.

   2. Розповідь вчителя.

      З давніх –давен люди  полювати на тварин, а потім навчилися  їх приручати .

Тварини, яких люди розводять і вирощують у своєму господарстві,називають свійськими тваринами  ( або домашніми).

- А чому їх називають свійськими ?  ( Вони самі не можуть знайти в природі їжу , житло, бо звикли до умов, які створила їм людина.

 - Погляньте на ці малюнки . Яких тварин ви бачите перед собою? ( корова, курка, вівця, півень, кінь, кіт, собака, качка) .

- Як ще називають цих тварин ? ( Це домашні тварини ) .

         Дикі тварини живуть у природі. Вони самі собі добувають їжу, влаштовують житло, рятуються від ворогів. Їх переважна більшість на землі. Вони живуть у лісі, на луках, у степах. Тварини живуть скрізь, де для них є їжа.  На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.

  •                            Які дикі тварини ви знаєте ?   ( Лев, ведмідь, вовк, олень, їжак, носоріг, лисиця, зайчик ,білочка). 

           Багато тисяч років тому назад люди почали спочатку приручати, а потім одомашнювати диких тварин, але свійськими стали лише ті, які приносили користь, економічну вигоду, були тягловою силою.       

    Приручати і одомашнювати це різні поняття.

Приручення – призвичаїти диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.

Одомашнення – це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь .

_______________________________________________________________

- Чому тварин приручають і одомашнюють люди .

-  Свійські тварини дають людям цінні харчові продукти : м’ясо, яйця , сир, масло, молоко. Свійські тварини – це вірні друзі людини .

- Ще їх використовують для харчової і легкої промисловості : шкіру  для взуття, вовну для одягу.  Також  виготовляють технічні жири .

- Скажіть кому ми можемо подякувати ?  Погляньте на малюнок 

3. Гра № Кому ми подякуємо….»

 

 

 

 

4. Робота з підручником .

- Але не всіх тварин змогла приручити людина  .

- Яких саме тварин людині не вдалося приручити , прочитайте мовчки  в рубриці для допитливих .

-  Назвіть їх . (Антилоп, гепардів, журавлів, крокодилів ) .

- Люди і надалі продовжують одомашнювати  диких тварин.

-Погляньте  на дошку, яких саме….

 

 

 

4.Гра «Професії». Подивитися на малюнки і назвати професії.

- З появою приручення тварин виникло дуже багато професій. Відгадайте, 

які це професії.

-Хто вирощує птахів на птахофабриках(пташник).

-Хто збирає молоко (доярка).

-Хто вирощує телят ( телятниця).

-Як називають людей, що доглядають

за бджолами  (бджоляр).

-Хто пасе худобу   (пастух).

- Хто лікує тварин   (ветеринар).

- Як одним словом назвати людей, які вирощують свійських тварин

( тваринники).

6. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА .

- Діти до нас в гості завітала черепаха …

-Зараз ми з вами проведемо фізкультхвилинку.

7.  Узагальнення і систематизація знань.

1.  Робота в зошитах з друкованою основою. ( с. 45) .

-  Зараз робота в зошиті.

- Пригадайте , про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці ?

2.  Узагальнююча бесіда.

Вчитель

       Багато цікавого про одомашненних тварин можна дізнатися з таких  книг .

8. Підведення підсумків уроку .

1 .   Гра « Заблукала тваринка».

- Кожна тваринка має свою домівку. Уважно подивіться на дошку і скажіть, де хто живе. 

— На які дві великі групи поділяють тварин? (Свійські й дикі.)

- Які тварини називаються свійськими ?  Тварини, яких людина розводить і використовує у своєму господарстві, називаються свійськими.

— Яких тварин називають одомашненими? (Тих, яких людина приручала протягом тисячоліть, залишаючи ті якості, що приносять користь людям.)

- Від яких тварин пішли усі свійські тварини ?  ( Від диких тварин).

- Для чого людина приручила диких тварин ?  ( Щоб мати харчові продукти, шкіру, вовну .

— Яких тварин називають прирученими?

- Так,  які тварини називаються дикими?  Дикі тварини – це ті тварини, які самі собі здобувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство.

- Яким тваринам диким чи свійським складніше живеться?   ( Диким тваринам важче виживати, їм самим потрібно шукати їжу, захищатися. )

- Багато диких тварин занесено до Червоної книги України. ( Це бурий ведмідь, кіт лісовий, кінь дикий, заєць білий).

-  Як люди можуть полегшити життя диких тварин ?

      Важко жити тваринам узимку, особливо якщо зима дуже морозна й сніжна. У цей час їм як ніколи потрібна допомога людини.

             Люди роблять для тварин спеціальні годівниці. Для оленів і козуль кладуть віники з гілок липи, берези, верби та сіно. Диких кабанів, зайців, частують качанами кукурудзи, снопиками  вівса, проса. Для лосів, оленів, козуль підсипають в спеціальні кормушки зерно, сіно . Також влаштовують солонці. Кладуть грудки солі, яку тварини злизують.

2 . Виведення правил поведінки з дикими і свійськими тваринами .

- Будьте обережними,  дикі -це не свійські тварини.

 9 .Домашнє завдання:

Прочитати статтю на С.118-120 , відповідати на запитання. Висновки –вивчити. 

- Знайти цікавинки про приручених тварин .

- В зошиті на с. 45 виконати 2 завдання .Яких тварин потрібно приручити.

 

 

 

doc
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
11535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку