Відділ освіти Врадіївської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Загальноосвітня школа І-ІІІступенів
с. Адамівка
Види
літературних
диктантів
(збірник вправ)
Види літературних диктантів для учнів 10-11 класів – Збірник вправ. - Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Адамівка
Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час.
Такі завдання подобаються дітям,бо є вправами зворотної дії: одразу видно результат роботи.
Укладач Байдан Яна Валеріївна, вчитель української мови і літератури.
Зміст
1 |
Вступ |
4 |
Літературні диктанти |
||
2 |
Поезія П. Тичини, М. Семенка |
7 |
3 |
Микола Хвильовий |
12 |
4 |
Юрій Яновський |
14 |
5 |
Володимир Сосюра |
18 |
6 |
Максим Рильський |
19 |
7 |
Іван Нечуй-Левицький |
20 |
8 |
Панас Мирний |
24 |
9 |
І.Карпенко-Карий |
27 |
10 |
Іван Франко |
29 |
11 |
Ольга Кобилянська |
32 |
12 |
Михайло Коцюбинський |
36 |
13 |
Леся Українка |
39 |
14 |
Василь Стефаник. |
51 |
15 |
Борис Грінченко |
60 |
16 |
Павло Грабовський |
61 |
17 |
Узагальнюючі літературні диктанти |
62 |
18 |
Використана література |
70 |
Вступ
Літературний диктант-добре знаний вид вправ,який залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури та здатності до якісної трансформації.
Літературними диктантами ми називаємо такі види роботи, які дають змогу швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти подібні до тестових завдань, бо також є вправами зворотної дії: можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення, коментування тощо.
Літературні диктанти, як, правило, проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці (підсумок, узагальнення). Виконуються в зошитах чи на окремих аркушах, можливе також їх проведення і в усній формі.
Для зручності можна поділили літературні диктанти на підвиди.
Асоціативні диктанти перевіряють, як учні орієнтуються в біографії та творчості письменника. Учителем диктуються дати, географічні об’єкти, назви творів, прізвища людей, які мають певне відношення до автора. Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово. Для ускладнення завдання можна пропонувати диктанти за варіантами.
Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається
Логічні літературні диктанти дають змогу визначити, як учень вміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.
Хронологічні диктанти пропонуються тоді, коли є потреба запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора.
Диктант-співпраця проводиться при поясненні нового матеріалу, коли учень має вже певні знання, здобуті в попередніх класах.
Бліц-диктант вимагає блискавичної реакції. Учень зразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.
Літературні хвилинки допомагають урізноманітнити та пожвавити урок.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.
Цей вид роботи можна практикувати як елемент тематичного оцінювання, а також використовувати на факультативах.
Сподіваюся,ця праця буде корисною учням,які мають бажання удосконалити свої знання з української літератури,та учителям, які прагнуть урізноманітнити сучасний урок літератури, зробити його більш цікавим і більш насиченим.
Поезія П. Тичини,
М. Семенка
Цитатний диктант
Відповіді: 1. Василь Барка. 2. О. Білецький.
Піди збуди, цілуй їй очі.
Чого душі моїй
Так весело.
Відповіді: 1. «Ви знаєте, як липа шелестить...», 2. «Арфами, арфами...». 3. «Арфами, арфами...». 4. «О, панно, Інно...». 5. «Золотий гомін». 6. «Скорбна мати». 7. «Пам’яти тридцяти». 8.«Арфами, арфами...». 9. «Ви знаєте, як липа шелестить...». 10. «Арфами, арфами...».
перу...
Образ міста є основним у творчості...
Відповіді: 1. П. Тичина. 2. П. Тичині
Сонячні кларнети». 4. «Одчиняйте двері».
Хвилинка афоризмів
Запишіть рядки з творів Тичини, які стали крилатими
Бліц - диктант
З яких творів П. Тичини ці рядки?
Микола ХВИЛЬОВИЙ
Літературний диктант «Ерудит»
Якщо у твердженні є помилка, виправ те її.
Загірна комуна, електрична мухобійка, спідничка кольору хакі, «Тарас Бульба» М. Гоголя, Холодний Яр, простирадло з краплями крові.
Відповіді: «Я (Романтика)», «Санаторій на зона», «Кіт у чоботях», «Мати», «Я (Романтика)», «Мати».
Юрій Яновський
Комбінований диктант
Відповіді. 1. Ю. Яновського. 2. Політехнічному. 3. О. Довженком. 4. Вірші, нариси, п’єси, кіносценарії, романи. 5. «Київські оповідання».
Відповіді. 1. Романтик. 2. Арагон. 3. «Байго- род».4. Пісні. 5. «Дитинство». 6. «Мир». 7. «Кров землі». Ключ: майстро.
Володимир Сосюра
Асоціативний диктант
Третя Рота; петлюрівська армія; робітфак; «синьооке щастя і горе»; «Сабурова дача», фа, «Любіть Україну», 2 липня 1951 р.; 1963 р, «Третя Рота», співець кохання.
Максим Рильський
Асоціативний диктант «Життя і творчість»
Романівна, родина Лисенка, Тадей Розеславович, «На білих островах», неокласики, «Слово про рідну матір», «Троянди й виноград», сонет, «третє цвітіння», дискусія фізиків та лікарів, с. Колодяжне, б липня 1964 р.
Іван Нечуй-Левицький
Асоціативний диктант «Біографія»
Стеблів; магістр богослов’я; «Дві московки»; соціально-побутова повість; «Хмари»; «Молдова»; Не- чуй; «колосальне, всеобіймаюче око», Єремія Вишне- вецький; комедія М. Старицького «За двома зайцями», пореформене село, 15 квітня 1918 р. І.С.Нечуй-Левицький
Логічний диктант
Записати композицію повісті в логічній послідовності
- лише родинні відносини та суперечки;
- відношення між невісткою Мотрею та свекрухою;
- його одруження;
- ставлення свекрухи до другої невістки – Мелашки;
- похід до Києва;
- втеча Мелашки;
- сварки між сім'ями братів
- сватання Лавріна;
- одруження Карпа;
Диктант-співпраця «Вгадай героя»
Омелько Кайдаш:
- портрет, («Ніби змальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш у білій сорочці з широкими рукавами… Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця».),
- працьовитість,
- забобонність, релігійність ( Над усе він шанує «святу п'ятницю», але «допився до чортиків»),
Маруся Кайдаш:
Колись вона служила у панів покоївкою та економкою і зберегла до всього панського рабську повагу («проше вас»). Коли з'явились невістки, вона спробувала знущатися з них, як пани з своїх слуг. Але…
- мова !! (до Мотрі: «дитя моє», «дочка» і «кобила», «заноза»)
Молоде покоління
Карпо – енергійний, суворий, впертий. Про горб «… цілий куток їздить через гору, а я буду її розкопувать. Як хтось почне, то й я копирсну заступом скільки там разів».
Мотря – «робоча та проворна, та трохи куслива, як мухи в спасівку». «Має серце з перцем».
Лаврін - лагідний, м'який, жартівливий.
Мелашка – щира і тиха, з бідної сім'ї.
Баба Палажка – «ідеолог», «з'їла двадцять пасок у Києві», знає замовляння: «Пом'яни, господи, раба божого Омелька та ті книжки, що в церкві читають: єрмолой, бермолой, савгирю і ще й тую, що телятиною обшита… Хрест на мені, хрест на спині, уся в хрестах, як овечка в реп'яхах…».
Баба Параска «Не можна бабі Парасці вдержатись на селі»; мова «Благословіть бабі Палажці скороспостижно вмерти».
Панас Мирний
Логічний диктант
Доповнити простий план підпунктами
План образу Чіпки
1. Обікрадене дитинство:
А- батьки Чіпки,
Б- роль баби Оришки у вихованні,
В- допитливий розум,
Г- у наймах.
2. На своєму хазяйстві:
А- портрет Чіпки,
Б- знайомство з Галею,
В- «Нема землі» - трагедія родини.
3. Слизька дорога:
А- Чіпка у шинку і дома,
Б- нові товариші,
В- перша крадіжка,
Г- участь у бунті кріпаків.
4. Чіпка багатіє
5. Нова кривда і дика помста
Логічний диктант
Записати пропущену ланку у логічному ланцюжку.
Цитатний диктант
Іван Карпенко-Карий
Логічний диктант
— Хто був організатором першого театру на Русі?
— Які вистави ставили студенти Києво-Могилянської академії у XVII-XVIII ст.?
— На базі чого виник «театр корифеїв»?
— Хто входив до нього?
— Коли виник «театр корифеїв»?
— Які драматурги забезпечували репертуар цього театру?
— У якому році єдина трупа «театру корифеїв» розпалася? Хто очолив дві новостворені трупи?
(Відповіді: 1) скоморохи; 2) інтермедії; 3) завдяки діяльності самодіяльних театрів, а також творчості I. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненки, Т. Шевченка; 4) брати Тобілевичі — Іван, Микола, Панас — та їх сестра Марія; М. Кропивницький, М. Старицький, М. Заньковецька та ін.; 5) 1883; 6) М. Старицький, М. Кропивницький, I. Карпенко-Карий; 7) 1885; першу трупу очолив М. Старицький, другу — М. Кропивницький).
Іван Франко
«Перехресні стежки»
Бліц-диктант
Запитання до тексту.
а) Регіну;
б) Стальського;
в) Шнадельського.
2. Хто була «дама в чорному», що справила на Рафаловича надзвичайне враження?
а) Регіна;
б) мати Рафаловича;
в) дружина Шварца.
3. Жанр твору «Перехресні стежки»:
а) роман;
б) нарис;
в) повість.
4. Прізвище Регіни:
а) Стальська;
б) Твардовська;
в) Кшивотульська.
5. Місто, де навчався Євгеній Рафалович:
а) Львів;
б) Київ;
в) Харків.
6. Музичний інструмент, на якому грали Євгеній і Регіна:
а) бандура;
б) скрипка;
в) фортепіано.
7. Кого персонажі твору вважали відлюдькуватим сторожем?
а) Рафаловича;
б) Барана;
в) Брикальського.
8. Товариш Шварца:
) Євгеній;
б) Шнадельський;
в) Стальський.
9. Нарада, яку організував Євгеній:
а) віче;
б) збори;
в) засідання.
10. Посада Рафаловича:
а) прокурор;
б) адвокат;
в) суддя.
11. «Священник, низенький худенький чоловічок літ коло сорока»:
а) Зварич;
б) Шварц;
в) Брикальський.
12. Твір Шекспіра, згаданий у повісті:
а) «Король Лір»;
б) «Гамлет»;
в) «Ромео і Джульєта».
Ольга Кобилянська
Бліц-диктант «Одним словом»
1. Перші твори О. Кобилянської написані мовою:
А російською;
Б українською;
В румунською;
Г німецькою.
2. Перший друкований твір О. Кобилянської:
А «Людина»;
Б «Земля»;
В «Апостол черні»;
Г «Царівна».
3. О. Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:
А влади землі над людиною;
Б становище освіченої, культурної жінки в суспільстві;
В проблеми взаємин інтелігенції та селянства;
Г життя буковинських селян.
4. Олена Ляуфлер — героїня повісті:
А «Царівна»;
Б«Вовчиха»;
В«Людина»;
Г «В неділю рано зілля копала».
5. Хто з німецьких філософів кінця XIXст. вплинув на художній світ О. Кобилянської?
А Гегель;
Б Ніцше;
В Геккель;
Г Кант.
6. Суспільна діяльність О. Кобилянської пов'язана з:
А «Товариством руських жінок на Буковині»;
Б народницьким рухом;
В більшовицькими гуртками;
Г гуртками, які поширювали ідеї соціал-демократії.
7. Хто назвав О. Кобилянську «пишною трояндою в саду української літератури»?
А І. Франко;
Б Леся Українка;
В С. Окуневська;
Г М. Старицький.
8. Укажіть головного героя повісті «Земля».
А Михайло;
Б Івоніка;
В Сава;
Г земля.
9. Розмістіть епізоди повісті «Земля» відповідно до сюжетної послідовності.
А Михайла забирають у військо;
Б весілля Парасинки і Тодорики;
В Рахіра дізнається, що Анна чекає дитину;
Г Сава убиває Михайла;
Д Марія проганяє зі своєї хати Анну.
10. Назвіть головні сюжетні лінії повісті«Земля».
Асоціативний диктант
м. Гура-Гумора; Августа Кожановська; «Вона вийшла заміж»; емансипація; Леся Українка; село Димка; неоромантизм; Чернівці; 1963 р., Чернівецький театр.
Літературний диктант
Назвати твори О. Кобилянської за їх тематикою, ідеєю чи формою.
Михайло Коцюбинський
Літературний диктант
1. Повість «Тіні забутих предків» М. Коцюбинський написав під враженням від перебування в… (Карпатах)
2. Перше знайомство Івана й Марічки сталося під час… (Cутички двох родів)
3. Що свідчить про мистецьку душу Івана, його творчу натуру? (Відчуття музики й довколишнього світу як частини себе)
4. Які за жанрами пісні складала Марічка? (Коломийки)
5. Про кого сказано: «Він то сердито поблискував сивиною та світив попід скелі недобрим зеленим вогнем», то «простягався по долині, як срібна нитка, то як ситий віл, лежав у тихих місцях»? (Про Черемош)
6. Який художній засіб використано в щойно прочитаному уривку? (Персоніфікацію)
7. Пояснити значення діалектизмів:
Плай — (гірська стежка); мольфар — (чаклун, чародій); черес — (шкіряний пояс); гоц — (водоспад).
Бліц-диктант
Цитатний диктант
Хто так сказав?
«Ах, бідні коні..., що вони винні?», «Яка ти розкішна, земле!» і «Я не можу бути самотнім», «А все ж ти кращий за тих, що звеліли вбивати, бо не сокира рубає, а той, хто її держить».
Диктант-деталь (асоціативний)
Які твори М. Коцюбинського пригадуєте, коли читаєте ці слова?
Торбинка з насінням, залізна рука міста; ряд білих мішків, плач трембіти, голодні очі вовка, панські воли; «міноносець номер сімнадцять»; собаки за столом; без межний лан пшениці; зимовий нічний ліс; стара хата; по вікна вгрузла в землю
Леся Українка
Матеріали до вивчення драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»
Бліц-диктант
Цитатний диктант
«Впізнай героя драми за цитатою»
Се так колись і вітер пропаде! (Мавка)
то треба справді вирости не в лісі. (Лукаш)
ти ж так хотіла бачити смереки. (Перелесник)
Все грай та грай, а ти, робото, стій? (Мати Лукаша)
14. Чи ж то ганьба, що маю серце не скупе? (Мавка)
15. Кохання – як вода, - плавке та бистре, рве, грає, пестить, затягає й топить. (Русалка)
16. …А все ж я мушу признатися – таки старого шкода, бо він умів тримати з нами згоду. (Куць)
17. Ти б іще зібрав сюди усіх відьом із лісу. (Мати Лукаша)
18. …А ти бідуй з свекрушиськом проклятим, -
ні жінка, ні вдова – якась покидька! (Килина)
19. Я, жінко, бачу те, що ти не бачиш… Тепер я мудрий став… (Лукаш)
Цитатний диктант
«Хто і про кого говорить?»
(Портретні риси та характеристики устами персонажів драми.)
Бліц-диктант
1. Лукаш причарував Мавку…
а) грою на скрипці;
б) піснею;
в) грою на сопілці.
2. Дядько Лев – це…
а) лісник;
б) сільський крамар;
в) брат матері Лукаша.
3. Дядько Лев ставився до Мавки…
а) як до людини, з повагою;
б) зневажливо;
в) байдуже.
4. Мати Лукаша ставилась до Мавки…
а) прихильно;
б) вороже;
в) байдуже.
5. Килина – це…
а) родичка Лукашів;
б) молода вдовиця;
в) сестра Мавки.
6. Лукаш одружився з…
а) Мавкою;
б) Русалкою;
в) Килиною.
7. Перелесник – це…
а) сільський хлопець;
б) лісова істота, вродливий юнак;
в) син дядька Лева.
8. Перелесник залицявся до…
а) Мавки;
б) Килини;
в) Русалки.
9. Дядько Лев…
а) виїхав до міста;
б) загину від нещасного випадку;
в) помер.
10. За життя дядько Лев оберігав…
а) красуню березу на подвір'ї;
б) старого дуба;
в) розкішну калину на узліссі.
11. Лукаш став байдужим до Мавки, тому що…
а) Мавка зрадила йому;
б) він покохав Килину;
в) він піддався сірим буденним обставинам життя.
12. У кінці драми Лукаш…
а) покинув ліс назавжди;
б) став жити з Мавкою;
в) загинув.
Відповіді: 1 в), 2 в), 3 а), 4 б), 5 б), 6 в), 7 б), 8 а), 9 в), 10 б), 11 в), 12 в.
Цитатний диктант-конкурс
«Перевір свою пам'ять»
Продовжіть цитату.
Що ж мені суджено - … (щастя чи мука?»)
Бо в тебе дух не вільний лісовий, а… (хатній рабський!»)
Бо там не ходить воля, - там… (жура тягар свій носить.»).
«Чи я хороша?»»
А ясень їй киває в верховітті:
… («Найкраща в світі!»)
Се.. (так колись і вітер пропаде!»)
і … (низько на дрібні стежки спустилась.»)
11. «…Не можеш ти своїм життям… (до себе дорівнятись.»)
12. «Дурний Лукаш, що проміняв на тебе; бо то було таке покірне, добре, хоч (прикладай до рани…».)
13. «До кого ти подібна? До служебки, Зарібниці, що працею гіркою … (окрайчик щастя хтіла заробити…»)
Диктант «Співпраця»
Продовжити прикладами або, навпаки, узагальніть тематичні групи поезїі Лесі Українки.
Патріотична лірика — «І все-таки до тебе думка
лине-», — «Слово, чому ти не твердая криця?»,
«Давня казка».... Виступ проти аполітичності, покори сучасників — «Скрізь плач, і сльози, і ридання», .... Ноти ніжності й кохання —... —
Цитатний диктант
Хто так сказав про Лесю Українку?
. 4. «...Трохи не одинокий мужчина на всю соборну Україну».
Василь Стефаник.
Диктант -співпраця
Варіант 1
1. В. Стефаник — неперевершений майстер...
А Соціально-психологічної новели.
Б Соціально-побутової повісті.
В Філософського роману.
Г Драматичного твору.
2. Уміння спостерігати і глибоко переживати бачене й почуте надало творам В. Стефаника того болю, що гримів, як музика...
А. П. Майбороди.
Б М. Лисенка.
В Л. Бетховена.
Г К. Стеценка.
3. До кого звертається Максим (В. Стефаник «Сини»), кажучи: «Ти дала Сина одного, а я двох»?
А До України.
Б Жебрачки.
В Власної жінки.
Г Матері Божої.
4. В. Стефаник народився...
А На Львівщині.
Б Івано-Франківщині.
В Вінниччині.
Г Тернопільщині.
5. Писати почав Василь Стефаник у Кракові, з 1897р. його твори друкуються у чернівецькій газеті...
А «Воля».
Б «Народне життя».
В «Правда».
Г «Зоря».
6. «Оце Україна, а тут... її кров; землю нашу ідем від ворога відбирати» — ці слова належать (В. Стефаник «Сини»)...
А Андрію.
Б Максиму.
В Івану.
Г Невідомому військовому.
7. В. Стефаник свій твір «Камінний хрест», відзначаючи його жанрові спрямування, назвав...
А Повістю.
Б Оповіданням.
В Новелою.
Г Студією.
8. На камінному хресті було написано (В. Стефаник «Камінний хрест»)...
А Заповіді Біблії.
Б Уривок з давнього літопису.
В Ім’я Івана Дідуга і його дружини.
Г Молитву-оберіг від непосильної праці.
9. Залишаючи село, І. Дідух просить сусідів, щоб вони (В. Стефаник «Камінний хрест»)...
А Чистили хрест та доглядали порядок біля нього.
Б У святу неділю покропили хрест.
В Писали йому листи про своє життя.
Г Обробляли ту землю, на якій він тяжко працював.
10. «Сини» В. Стефаника належать до його збірки...
А «Земля».
Б «Синя книжечка».
В «Дорога».
Г «Камінний хрест».
11. В. Стефаник — письменник...
А XX ст.
Б XIXст.
В Кінця XVIII — початку XIXст.
Г Кінця XIX — початку XXст.
12. Максим (В. Стефаник «Сини») і скаржиться, і плаче, і падає на землю через...
А Власне безсилля працювати на ній.
Б Тугу за синами, що загинули на війні.
В Неслухняність і жорстокість синів по відношенню до себе.
Г Жорстоке ставлення влади до старого.
Варіант 2
1. В. Стефаник, окрім того, що був обдарованим письменником, вважався незрівнянним...
А Педагогом.
Б Психологом.
В Музикантом.
Г Істориком.
2. Творчість В. Стефаника зближується...
А Експресіонізмом.
Б Романтизмом.
В Сюрреалізмом.
Г Символізмом.
3. Батько благословив обох синів на боротьбу за (В. Стефаник «Сини»)...
А Справедливість.
Б Національно-культурне життя.
В Незалежність рідної землі.
Г Україну.
4. У рідному селі В. Стефаник відкрив...
А Школу.
Б Музей мистецтв.
В Літературознавчий гурток.
Г Читальню.
5. З 1892р. В. Стефаник навчався...
А На медичному факультеті Краківського університету.
Б Філологічному факультеті Київського університету.
В Юридичному факультеті Чернігівського університету.
Г Хіміко-біологічному факультеті Полтавського педагогічного інституту.
6. До «покутської трійці» належали...
А В. Стефаник, О. Кобилянська, І. Франко.
Б Л. Мартович, М. Черемшина, В. Стефаник.
В В. Стефаник, М. Павлик, О. Маковей.
Г М. Шашкевич, В. Стефаник, Н. Кобринська.
7. Твір «Камінний хрест» В. Стефаника написаний під впливом...
А Знань письменника про вірування селянської бідноти.
Б Згадок автора про чисельну смерть простого люду.
В Вражень митця від масової еміграції.
Г Матеріалів, надрукованих у періодичних виданнях.
8. Образ хреста символізує (В. Стефаник «Камінний хрест»)...
А Страдницьку долю селянина.
Б Набожність селян.
В Місце історичних подій.
Г Тугу за рідним краєм.
9. Долю В. Стефаника охарактеризував у ліричному нарисі «Добрий вечір, пане-брате!» його побратим...
A Л. Мартович.
Б І. Франко.
В М. Черемшина.
Г М. Шашкевич.
10. Пафос твору В. Стефаника «Сини» утому, що...
А Необхідно відроджувати національні традиції і культуру.
Б Батьки повинні пишатися своїми дітьми.
В Безсмертний той народ, який ще може народжувати справжніх захисників рідної землі.
Г Війна — це лихо, яке нищить усе живе.
11. Тема твору В. Стефаника «Сини» полягає у зображенні...
А Національно-визвольної війни.
Б Вірної синівської любові до батьків.
В Благородної праці синів на батьківських землях.
Г Історичної правди.
12. «Сини» В. Стефаника — це...
А Соціальний монолог старого батька.
Б Згадка Андрія та Івана про минуле життя.
В Авторський коментар стосовно взаємостосунків батька та його синів.
Г Трагедія всього українського народу.
Асоціативний диктант
Село Русів, Дрогобицька гімназія, Краків, «Синя книжечка», 1903 рік делегація від ЗУНР на святі злуки в Києві; новела; еміграція, «Покутська трійця»; Ольга Кобилянська, експресіонізм, О. Черненко-Рудницька, 7 грудня 1936 р.
Борис Грінченко
Бліц-диктант
Павло Грабовський
Асоціативний диктант
с. Пушкарне, 1879 р., «Чорний переділ», Надія Сигида; Якутська трагедія;
Вілюйськ, «Пролісок», «З півночі», Іван Сурик, Борис Грінченко, Тобольськ, «До Н.К.С.», «Песни Украины», могили декабристів.
Узагальнюючі літературні диктанти
Літературна хвилинка «Псевдонім»
Назвати псевдоніми письменників, справжні прізвища яких:
М. Вілінська, О.П. Косач, Л.П. Косач-Квітка, Г. Квітка, І. Девицький, І. Тобілевич, О. Кандиба, П. Рудченко, І. Рудченко.
Хто з письменників підписувався такими псевдонімами:
Вартовий, Сивенький, Граб, Іван Суриков, дідусь Кенир.
Літературна хвилинка «Знамениті»
Кого так називали?
Мандрівний філософ; зачинатель української літератури: перший український повістяр; славетний український байкар; український Мойсей; Дочка Проме- тея, майстер новели, буковинська орлиця, «Покутська трійця», «Руська трійця».
Бліц - хвилинка
Бліц - хвилинка
«Хмари», «Подоріжжя від Полтави до Гадяча», «Сава Чалий», «Вічний революціонер», «Екзамен», «Дещо про творчість поетичну», «На камені», «Цвіт яблуні», «Лісова ніеня», «Оргія», «Сини», «Царівна», «Закон», «Скорбна мати», «Третя Рота», «Слово про рідну матір».
Автобіографічний роман; філософська поема- реквієм; політичні праці; драма-феєрія; лірична драма; лірична новела; вірш-ораторія; соціально-психологічний роман; етюд; акварель; трагедія; байка.
Бліц - хвилинка
Які художні засоби домінують у цих уривках? Кому належать слова?
Хвилинка — самодиктант
Записати імена всіх учнів вашого класу. Хто із письменників носив таке ім’я? А з літературних героїв?
Хронологічний диктант
Чим знаменні ці дати для української літератури XIX ст.?
1814; 1843-1847; 1841; 1887; 1856; 1896; 1905; 1903; 1871; 1934.
Визначити назву твору за його темою:
а) художнє відтворення на фоні сімейного життя звичаїв і побуту козацької старшини та російського боярства у другій половині XVII ст.;
б) тема служіння митця народові;
в) трагедія переселення галицьких селян до Канади;
г) емансипація жінки, її місця у «спільному житті;
д) відображення міфологічного світовідчуття і світосприймання гуцулів;
е) боротьба за вільне, красиве, духовно багате життя проти дрібновласницької бездуховності.
Про кого з письменників йдеться:
а) героями його творів, крім «великих» українців, були кримські татари, молдавани, гуцули;
б) разом з Лесем Мартовичем та Марком Черемшиною належав до «Покутської трійці»;
в) перші твори були написані німецькою мовою;
г) перша поезія була написана в дев’ятирічному віці;
д) писав у експресіоністичній манері;
е) багатогранно розкрив характери та умови праці вчителів.
Назвати авторів таких творів:
а) «Мужицька арифметика», «Приблуда», «На перші гулі»;
6} «Напис в руїні», «Подорож до моря», «До мого фортепіано»;
в) «Царівна», «Битва», «Юда»;
г) «Палій», «Сини», «Воєнні шкоди»;
д) «Коні не винні», «Для загального добра», «Дорогою ціною»;
е) «Поганяй до ями», «За пашпортом», «Страчене життя».
Назвати жанри творів, вкажіть авторів:
а) «Мартин Боруля», «На перші гулі», «За двома зайцями»;
б) «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», «Повія», «Чорна рада»;
в) «Новина», «Невідомий», «Битва»;
г) «Наймичка», «Закон», «Глитай, або ж Павук»;
д) «Мойсей», «Червона зима», «Давня казка»;
е) «Дзвоник», «Харитя», «Суд».
Диктант «Одним словом»
Підвести узагальнення до кожної із груп:
Цитатний диктант
Кому належать слова? Як вони характеризують персонажа?
Георгафічний диктант
Позначити на географічній карті місця, пов’язані з життям та творчістю Коцюбинського. Прокоментуйте.
Диктант - асоціація (логічний)
Прослідкувати в якому логічному взаємозв’язку перебувають ці письменники? М. Коцюбинський, П. Тичина, А. Казка, І. Франко, І. Вишенський. І. Франко, П. Грабовський. Ю. Федькович, О. Коби- лянська. І. Котляревський, Леся Українка, Олена Пчілка, М. Рильський, М. Зеров. Ю. Клен. С. Васильченко, Б. Грінченко.
Література
1