Диктанти " Літературні диктанти за життям і творчістю письменників"

Про матеріал
Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час. Такі завдання подобаються дітям,бо є вправами зворотної дії: одразу видно результат роботи
Перегляд файлу

E:\Школа Діти\диктанти\Shablon-arkusch2-ridne.pngВідділ освіти Врадіївської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Загальноосвітня школа І-ІІІступенів

 с. Адамівка

 

Види

 літературних

диктантів

(збірник вправ)

 

 

 

 

 

 

Види літературних диктантів для учнів                         10-11 класів – Збірник вправ. - Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Адамівка

 

 

Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час.

Такі завдання подобаються дітям,бо є вправами зворотної дії: одразу видно результат роботи.

 

 

 

 

Укладач Байдан Яна Валеріївна, вчитель української мови і літератури.

 

 

Зміст

1

Вступ

4

Літературні диктанти

2

Поезія П. Тичини,

М. Семенка

7

3

Микола Хвильовий

12

4

Юрій Яновський

14

5

Володимир Сосюра

18

6

Максим Рильський

19

7

Іван Нечуй-Левицький

20

8

Панас Мирний

24

9

І.Карпенко-Карий

27

10

Іван Франко

29

11

Ольга Кобилянська

32

12

Михайло Коцюбинський

36

13

Леся Українка

39

14

Василь Стефаник.

51

15

Борис Грінченко

60

16

Павло Грабовський

61

17

Узагальнюючі літературні диктанти

62

18

Використана література

70

 

 

Вступ

Літературний диктант-добре знаний вид вправ,який залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури та здатності до якісної трансформації.

Літературними диктантами ми називаємо такі ви­ди роботи, які дають змогу швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літе­ратурні диктанти подібні до тестових завдань, бо та­кож є вправами зворотної дії: можна одразу ж прокон­тролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення, коментування тощо.

Літературні диктанти, як, правило, проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці (підсумок, узагальнення). Виконуються в зошитах чи на окремих аркушах, можливе також їх проведення і в усній формі.

Для зручності можна поділили літературні диктанти на підвиди.

Асоціативні диктанти перевіряють, як учні орієнтуються в біографії та творчості письменника. Учителем диктуються дати, географічні об’єкти, на­зви творів, прізвища людей, які мають певне відно­шення до автора. Учні розшифровують ці поняття ус­но чи письмово. Для ускладнення завдання можна пропонувати диктанти за варіантами.

Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається

Логічні літературні диктанти дають змогу визна­чити, як учень вміє пов’язувати факти, поняття, зна­ходити спільне в подіях, біографіях тощо.

Хронологічні диктанти пропонуються тоді, коли є потреба запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора.

Диктант-співпраця проводиться при поясненні но­вого матеріалу, коли учень має вже певні знання, здо­буті в попередніх класах.

Бліц-диктант вимагає блискавичної реакції. Учень зразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.

Літературні хвилинки допомагають урізно­манітнити та пожвавити урок.

Літературні диктанти дають змогу оцінити практич­но всіх учнів, економно використавши при цьому час.

Цей вид роботи можна практикувати як елемент тематичного оцінювання, а також використовувати на факультативах.

Сподіваюся,ця праця буде корисною учням,які мають бажання удосконалити свої знання з української літератури,та учителям, які прагнуть урізноманітнити сучасний урок літератури, зробити його більш цікавим і більш насиченим.

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_ab87e262.jpgПоезія П. Тичини,

М. Семенка

Цитатний дик­тант

  • Хто так ска­зав про П. Тичину?
  1. «Тичина — останній з наших поетів, хто серед руїни... беріг, наче заповідну святи­ню, образ неба, пісні й образ зем­лі».
  2. «Музичність заполонила все його світосприй­мання...»
  3. «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась».

Відповіді: 1. Василь Барка. 2. О. Білецький.

  1. Є. Маланюк.

Текстовий диктант

  •    3 яких творів П. Тичини ці рядки?
  1. Кохана спить, кохана спить,

Піди збуди, цілуй їй очі.

  1. Милуюся-дивуюся,

Чого душі моїй

Так весело.

  1. Сміх буде, плач буде Перламутровий... .
  2. Сестру я вашу так любив — дитинно, злотоцінно.
  3. Я — дужий народ, я молодий.
  4. Не буть ніколи раю У цім кривавім краю.
  5. По кривавій; по дорозі Нам іти у світ.
  6. «...жайворон, як золотий...»
  7. «А солов’ї... та ви вже знаєте, як сплять старі гаї...»
  8.                 Усе оновлюється, змінюється, рветься.

Відповіді: 1. «Ви знаєте, як липа шелес­тить...», 2. «Арфами, арфами...». 3. «Арфами, арфами...». 4. «О, панно, Інно...». 5. «Золотий го­мін». 6. «Скорбна мати». 7. «Пам’яти тридцяти». 8.«Арфами, арфами...». 9. «Ви знаєте, як липа шелестить...». 10. «Арфами, арфами...».

Диктант - незакінчене речення

  1. У Чернігівській духовній бурсі, ду­ховній семінарії на­вчався ...
  2. Шедевр укра­їнської лірики «Ви знаєте, як липа ше­лестить» належить

перу...

  1. Кларнетизм Тичини уперше ви­явився у збірці...
  2. Революція по­стає в образі наре­ченої у поезії П. Тичини...
  3. До інтимної лірики П. Тичини належить поезія...
  4. П. Тичина грав на музичних інструмен­тах...
  5. Найвідомішим з-поміж футуристів був...
  6. М. Драй-Хмара письменникам-неокласи- кам присвятив сонет...
  7. М. Драй-Хмара був майстром у жанрі...
  8.                 Перша збірка М. Рильського мала назву...
  9.                 За жанром «Молюсь і вірю. Вітер грає...»

Образ міста є основним у творчості...

Відповіді: 1. П. Тичина. 2. П. Тичині

Сонячні кларнети». 4. «Одчиняйте двері».

  1. «О, панно Інно». 6. Арфі, кларнеті, роялі, бан­дурі. 7. М. Семенко. 8. «Лебеді». 9. Сонету. 10. «На білих островах». 11. Вірш-рефлексія. 12. М. Се- менка.

Термінологічний диктант

  1. Алітерація -це...
  2. Асонанс - це...
  3. Анафора - це...
  4. Епітет - це...
  5. Метафора - це...
  6. Епіфора - це...
  7. Ямб - це
  8. Хорей - це...
  9. Перехресне римування - це...
  10.                   Уособлення - це...
  11.                   Риторичне запитання - це...
  12.                   Персоніфікація - це...

 

Хвилинка афоризмів

Запишіть рядки з творів Тичини, які стали крилатими

Бліц - диктант

З яких творів П. Тичини ці рядки?

  1.   Милуюся — дивуюся, чого душі моїй так весело.
  2. Сміх буде, плач буде перламутровий.
  3.   Сестру я Вашу так любив — дитинно, злотоцінно.
  4.   Не буть ніколи раю У цім кровавім краю. По кри вавій по дорозі Нам іти у світ.

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_8fe2795a.jpgМикола ХВИЛЬОВИЙ

Літературний диктант «Ерудит»

Якщо у твердженні є помилка, виправ те її.

  1. Справжнє прізвище Хвильо­вого — Губенко.
  2. У творі «Я (Романтика)» зга­дується така рос­лина, як м’ята.
  3. Події новели «Я (Романтика)» відбуваються в будинку розстрі­ляного шляхтича.
  4. Микола Хви­льовий став од­ним із фундаторів «МАРСу».
  5. Розпочав лі­тературну дискусію 1925 - 1928 рр. памфлетом «Камо грядеши».
  6. « ...у дегененарата низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс».
  7. Жанр твору «Я (Романтика)» — повість.
  8. Влада розправилася з М. Хвильовим, у 1937 р., його розстріляли.
  9. «Доктор Тагабат....бачу тільки білу лисину й надто високий лоб...вірний вартовий з деге­неративною будівлею черепа...».
  10.                 Версальці - це повстанці, інсургенти - це буржуазія.
  11.                 Мати називала головного героя новели «Я (Романтика)» - «м’ятежний син».
  12.                 Зет, Ігрек - це люди, яким виносив ви­рок «розстрілять «чорний трибунал.

Диктант-деталь (асоціативний)

  •    Які твори Миколи Хвильового пригадуєте, коли читаєте ці словосполучення?

Загірна комуна, електрична мухобійка, спід­ничка кольору хакі, «Тарас Бульба» М. Гоголя, Холодний Яр, простирадло з краплями крові.

Відповіді: «Я (Романтика)», «Санаторій на зона», «Кіт у чоботях», «Мати», «Я (Романти­ка)», «Мати».

 

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_3118521f.jpgЮрій Яновський

Комбінований диктант

  1. Кого Луї Арагон назвав «українським Гомером»?
  2.    Навчався Ю. Яновський у Київ­ському... інституті.
  3. На Одеській кіно­фабриці він працював разом із...
  4. За жанром Ю. Яновський пи­сав:...
  5. Державну премію Ю. Яновський отри­мав за збірку...
  6. «Вершники» за жанром...
  7. У центрі новели «Подвійне коло» родина...
  8. «Лютували шаблі, і коні бігали без верш­ників, і Половці не пізнавали один одного...». Так починається роман...
  9. Слова «Тому роду не буде переводу, в ко­трому браття милують згоду» належать...
  10.                 У «Вершниках» така кількість новел...
  11.                 Новела «Дитинство» - це лірична історія...
  12.                 Художній засіб використано у словоспо­лученнях: «рівна, безмежна просторінь», «гола рівнина без ріки», «чарівна долина»...

Відповіді. 1. Ю. Яновського. 2. Політехніч­ному. 3. О. Довженком. 4. Вірші, нариси, п’єси, кіносценарії, романи. 5. «Київські оповідання».

  1. Роман у новелах. 7. Половців. 8. «Вершники».
  1. Мусію Половцю. 10. 8. 11. Малого чабана Данила. 12. Епітет.

Акродиктант

  • Якщо ви правильно дасте відповіді на за­питання, то з третіх літер прочитаєте на­зву вітру, яку вживає Ю. Яновський у романі «Вершники».
  1. Хто Ю. Яновський за світобаченням?
  2. Французький письменник, який високо оці­нив творчість Ю. Яновського.
  3. Повість Ю. Яновського, написана 1927 р. в Одесі.
  4. Як називаються розділи роману «Чотири шаблі»?
  5. Новела із роману «Вершники», яку назива­ють «енциклопедією народознавства».
  6. Остаточна назва роману «Жива вода».
  7. Книга Ю. Яновського, яка вийшла друком у 1927 р.

Відповіді. 1. Романтик. 2. Арагон. 3. «Байго- род».4. Пісні. 5. «Дитинство». 6. «Мир». 7. «Кров землі».                                                Ключ: майстро.

Змістовий диктант

  1. «Лютували шаблі, і коні бігали без верш­ників, і Половці не пізнавали один одного, а з неба палило сонце, а ґелґання бійців нагадува­ло ярмарок, а пил уставав, як за чередою; ось і розбіглися всі по степу, і                переміг».
  2. «Загони зітнулися на рівному степу під 
  3. «А жити тобі хочеться? - питав Оверко. - Коло нашої Дофінівки море собі грає, старий батько              у бінокль видивляється, чи не йде скумбрія, пам’ятаєш, ти й бінокль з турецького фронту привіз?»
  4. «Оверко перебив, подивився на південний захід. «Майстро віятиме, - сказав він, - коли б дощу не навіяв...» - «І його старі слова:
  5. «...і йому згадується син «Доброго бінокля привіз». Над морем устав силует підпрапорщика російської армії, поверхстроко- вого вояки за вєру, царя і отєчество, героя Са- ракамиша й Ерзерума».
  6. «Махновський душогубе, - тихо сказав Оверко, дивлячись собі на ноги, - ненька Украї­на кривавими сльозами плаче, а ти гайдамачиш по степах із ножем за халявою»              стояв кремезний, мов дуб, і реготав».
  7. «скулився на тачанці коло кулемета, він забув за дощ, йому мрія».

Володимир Сосюра

 Асоціативний диктант

Третя Рота; петлюрівська армія; робітфак; «синьо­оке щастя і горе»; «Сабурова дача», фа, «Любіть Ук­раїну», 2 липня 1951 р.; 1963 р, «Третя Рота», співець кохання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Максим Рильський

Асоціативний диктант «Життя і творчість»

Романівна, родина Лисенка, Тадей Розеславович, «На білих островах», неокласики, «Слово про рідну матір», «Троянди й виноград», сонет, «третє цвітіння», дискусія фізиків та лікарів, с. Колодяжне, б липня 1964 р.

 

 

 

 

 

 

 

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_b5584dbc.jpgІван Нечуй-Левицький

Асоціативний диктант «Біографія»

Стеблів; магістр богослов’я; «Дві московки»; соціально-побутова повість; «Хмари»; «Молдова»; Не- чуй; «колосальне, всеобіймаюче око», Єремія Вишне- вецький; комедія М. Старицького «За двома зайцями», пореформене село, 15 квітня 1918 р. І.С.Нечуй-Левицький

Логічний диктант

Записати композицію  повісті в логічній послідовності

- лише родинні відносини та суперечки;

- відношення між невісткою Мотрею та свекрухою;

- його одруження;

- ставлення свекрухи до другої невістки – Мелашки;

- похід до Києва;

- втеча Мелашки;

- сварки між сім'ями братів

- сватання Лавріна;

- одруження Карпа;

Диктант-співпраця  «Вгадай героя»

Омелько Кайдаш:

- портрет, («Ніби змальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш у білій сорочці з широкими рукавами… Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця».),

- працьовитість,

- забобонність, релігійність ( Над усе він шанує «святу п'ятницю», але «допився до чортиків»),

 Маруся Кайдаш:

Колись вона служила у панів покоївкою та економкою і зберегла до всього панського  рабську повагу («проше вас»). Коли з'явились невістки, вона спробувала знущатися з них, як пани з своїх слуг. Але…

- мова !! (до Мотрі: «дитя моє», «дочка» і «кобила», «заноза»)

Молоде покоління

Карпо – енергійний, суворий, впертий. Про горб «… цілий куток їздить через гору, а я буду її розкопувать. Як хтось почне, то й я копирсну заступом скільки там разів».

Мотря – «робоча та проворна, та трохи куслива, як мухи в спасівку». «Має серце з перцем».

Лаврін -  лагідний, м'який, жартівливий.

Мелашка – щира і тиха, з бідної сім'ї.

Баба Палажка – «ідеолог», «з'їла двадцять пасок у Києві», знає замовляння: «Пом'яни, господи, раба божого Омелька та ті книжки, що в церкві читають: єрмолой, бермолой, савгирю і ще й тую, що телятиною обшита… Хрест на мені, хрест на спині, уся в хрестах, як овечка в реп'яхах…».

Баба Параска  «Не можна бабі Парасці вдержатись на селі»; мова «Благословіть бабі Палажці скороспостижно вмерти».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Панас Мирний

Логічний диктант

Доповнити простий план підпунктами

План образу Чіпки

1. Обікрадене дитинство:

 А- батьки Чіпки,

 Б- роль баби Оришки у вихованні,

 В- допитливий розум,

 Г- у наймах.

 2. На своєму хазяйстві:

 А- портрет Чіпки,

 Б- знайомство з Галею,

 В- «Нема землі» - трагедія родини.

 3. Слизька дорога:

А- Чіпка у шинку і дома,

 Б- нові товариші,

 В- перша крадіжка,

 Г- участь у бунті кріпаків.

 4. Чіпка багатіє

 5. Нова кривда і дика помста

Логічний диктант

Записати пропущену ланку у логічному ланцюжку.

  1. «Подоріжжя від Полтави до Гадяча» — — «Хіба ревуть воли, як ясла повні». «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» («Пропаща сила») — «Лихі люди» („?)
  2. ... — Хрущ-Хрущов.
  3. Мрін —... Максим,

Цитатний диктант

  1. «З молодих літ зсушена то працею, то нуждою, суха, як опеньок, тиха, бідненько зодягнена...»
  2. «Повновиде, чорняве, головате, розумне... Тільки якесь невеселе, вовчкувате, тихе...»
  3. «„Був широкоплечий парубище, високий, бра­вий, з хорошим панським личиком, з чорними гарними вусами, з карими веселими очима».
  4. «Худощавігй, низенький, мишастий, говіркий, співучий, на селі перший співака».
  5. «Тонкий, цибатий, як журавель, з рижуватим, як на ведмеді, волоссям, з великим лобом — хоч коше­нят бий...»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іван Карпенко-Карий

Логічний диктант

 — Хто був організатором першого театру на Русі?

 — Які вистави ставили студенти Києво-Могилянської академії у XVII-XVIII ст.?

 — На базі чого виник «театр корифеїв»?

 — Хто входив до нього?

 — Коли виник «театр корифеїв»?

 — Які драматурги забезпечували репертуар цього театру?

 — У якому році єдина трупа «театру корифеїв» розпалася? Хто очолив дві новостворені трупи?

 (Відповіді: 1) скоморохи; 2) інтермедії; 3) завдяки діяльності самодіяльних театрів, а також творчості I. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненки, Т. Шевченка; 4) брати Тобілевичі — Іван, Микола, Панас — та їх сестра Марія; М. Кропивницький, М. Старицький, М. Заньковецька та ін.; 5) 1883; 6) М. Старицький, М. Кропивницький, I. Карпенко-Карий; 7) 1885; першу трупу очолив М. Старицький, другу — М. Кропивницький).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_7b741924.jpgІван Франко

«Перехресні стежки»

Бліц-диктант

Запитання до тексту.

  1. Кого першого зустрів Рафалович, коли приїхав до провінційного містечка?

а) Регіну;                  

б) Стальського;                

в) Шнадельського.

2.   Хто була «дама в чорному», що справила на Рафаловича надзвичайне враження?

а) Регіна;                

б) мати Рафаловича;          

в) дружина Шварца.

3.   Жанр твору «Перехресні стежки»:

а) роман;                   

б) нарис;                             

в) повість.

4.   Прізвище Регіни:

а) Стальська;            

б) Твардовська;               

в) Кшивотульська.

5.   Місто, де навчався Євгеній Рафалович:

а) Львів;                 

 б) Київ;                               

в) Харків.

6.   Музичний інструмент, на якому грали Євгеній і Регіна:

а) бандура;                

б) скрипка;                        

в) фортепіано.

7. Кого персонажі твору вважали відлюдькуватим сторожем?

а) Рафаловича;          

б) Барана;                         

в) Брикальського.

8.   Товариш Шварца:

) Євгеній;                 

б) Шнадельський;           

в) Стальський.

9.   Нарада, яку організував Євгеній:

  а) віче;                       

б) збори;                             

в) засідання.

10. Посада Рафаловича:

 а) прокурор;               

б) адвокат;                        

в) суддя.

11. «Священник, низенький худенький чоловічок літ коло сорока»:

а) Зварич;                  

б) Шварц;                           

в) Брикальський.

12. Твір Шекспіра, згаданий у повісті:

а) «Король Лір»;      

б) «Гамлет»;                      

в) «Ромео і Джульєта».

 

 

Ольга Кобилянська

Бліц-диктант «Одним словом»

1. Перші твори О. Кобилянської написані мовою:

А російською;

Б  українською;

В  румунською; 

Г   німецькою.

2. Перший друкований твір О. Кобилянської:

А «Людина»; 

Б   «Земля»;

В  «Апостол черні»; 

Г   «Царівна».

3. О. Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:

А влади землі над людиною; 

Б  становище освіченої, культурної жінки в суспільстві;

В  проблеми взаємин інтелігенції та селянства;

Г   життя буковинських селян.

4. Олена Ляуфлер — героїня повісті:

А «Царівна»;

Б«Вовчиха»;
В«Людина»;
Г «В неділю рано зілля копала». 

5. Хто з німецьких філософів кінця XIXст. вплинув на художній світ О. Кобилянської?

А Гегель; 

Б Ніцше;

В Геккель;

Г  Кант.

6. Суспільна діяльність О. Кобилянської пов'язана з:

А «Товариством руських жінок на Буковині»;             

Б народницьким рухом;

В більшовицькими гуртками;

Г  гуртками, які поширювали ідеї соціал-демократії.

7. Хто назвав О. Кобилянську «пишною трояндою в саду української літе­ратури»?

А І. Франко;

Б  Леся Українка;

В  С. Окуневська;

Г   М. Старицький.

8. Укажіть головного героя повісті «Земля».

А Михайло;

Б   Івоніка;

В  Сава;

Г   земля.

9. Розмістіть епізоди повісті «Земля» відповідно до сюжетної послідовності.

А Михайла забирають у військо;

Б   весілля Парасинки і Тодорики;

В  Рахіра дізнається, що Анна чекає дитину;

Г  Сава убиває Михайла;

Д Марія проганяє зі своєї хати Анну.

10. Назвіть головні сюжетні лінії повісті«Земля».

Асоціативний диктант

м. Гура-Гумора; Августа Кожановська; «Вона вий­шла заміж»; емансипація; Леся Українка; село Димка; неоромантизм; Чернівці; 1963 р., Чернівецький театр.

Літературний диктант

Назвати твори О. Кобилянської за їх темати­кою, ідеєю чи формою.

  1.   Зображення духовного світу жінки, яка кидає виклик обивательському оточенню.
  2.   Твір про жінку, «емансиповану природою».
  3.   Зображення одухотворених картин гірської природи; економічна проблема.
  4. Проблема братовбивства.
  5.   Твір, написаний на основі однойменної народної пісні.
  6. Твір, написаний у формі щоденника.
  7. Твір, написаний у формі листа.

Михайло Коцюбинський

Літературний диктант

1. Повість «Тіні забутих предків» М. Коцюбинський написав під враженням від перебування в… (Карпатах)

2. Перше знайомство Івана й Марічки сталося під час… (Cутички двох родів)

3. Що свідчить про мистецьку душу Івана, його творчу натуру? (Відчуття музики й довколишнього світу як частини себе)

4. Які за жанрами пісні складала Марічка? (Коломийки)

5. Про кого сказано: «Він то сердито поблискував сивиною та світив попід скелі недобрим зеленим вогнем», то «простягався по долині, як срібна нитка, то як ситий віл, лежав у тихих місцях»? (Про Черемош)

6. Який художній засіб використано в щойно прочитаному уривку? (Персоніфікацію)

7. Пояснити значення діалектизмів:

Плай — (гірська стежка); мольфар — (чаклун, чародій); черес — (шкіряний пояс); гоц — (водоспад).

  1.            Укажіть, хто виконує названу дію: видобуває у старий спосіб вогонь (ватаг); постійно ворожить, зраджує близькій людині (Палагна); потопає в Черемоші (Марічка); покидає рідне село й повертається через шість років (Іван).

Бліц-диктант

  1. Друга назва повісті, що має підзаголовок «З сільських настроїв».
  2. Жанр твору «Цвіт яблуні».
  3. Твір, присвячений не людям, а полям. Яким?
  4. Про який твір С. Петлюра сказав: «Це симфонія звуків і симфонія барв».
  5. Модерністська манера письма, в якій творив М. Коцюбинський.
  6. Друге життя повісті «Тіні забутих предків».
  7. Карпатські Ромео і Джульєтта.

Цитатний диктант

Хто так сказав?

«Ах, бідні коні..., що вони винні?», «Яка ти розкішна, земле!» і «Я не можу бути самотнім», «А все ж ти кращий за тих, що звеліли вбивати, бо не сокира рубає, а той, хто її держить».

Диктант-деталь (асоціативний)

Які твори М. Коцюбинського пригадуєте, коли читаєте ці слова?

Торбинка з насінням, залізна рука міста; ряд білих мішків, плач трембіти, голодні очі вовка, панські воли; «міноносець номер сімнадцять»; собаки за столом; без­ межний лан пшениці; зимовий нічний ліс; стара хата; по вікна вгрузла в землю

 

 

 

E:\Школа Діти\диктанти\портрети папка\x_cdadb075.jpgЛеся Українка

Матеріали до вивчення драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»

Бліц-диктант

  1. Що спричинило написання Лесею Українкою драми-феєрії «Лісова пісня»? (Почуття суму на чужині за рідним Поділлям).
  2. Як довго поетеса писала цю драму? (10 – 12 днів).
  3. Чому Мавка пробудилася від сну? (Її зачарувала мелодія Лукашевої сопілки.)
  4. Якої пори року відбулася зустріч Мавки з Лукашем? (Навесні)
  5. Що трапилося у взаєминах Мавки і Лукаша? (Вони покохали одне одного.)
  6. Як звали Лукашевого дядька? (Лев)
  7. Як Лукашів дядько ставився до Мавки? (Доброзичливо)
  8. Про що Лісовик попередив Мавку? (Щоб вона не зналася з людьми.)
  9.  Як Лісовик ставився до Мавки? (Як до рідної)
  10.                    Як Мавка називала Лісовика? (Дідусем)
  11.                    У чому різниця у ставленні Лісовика до Мавки і Водяника до Русалки? (Лісовик не обмежував волю Мавки.)
  12.                    Кого Мавка називає Матусею? (Вербу)
  13.                    Кого Мавка зве сестрицею? (Березу)
  14.                    Плоди якого дерева Мавка називає «се кров моя»? (Калини)
  15.                    Як Лукашева мати ставиться до Мавки? (Недоброзичливо)
  16.                    Хто така Килина? (Молода сільська вдовиця)
  17.                    Чи заможно жили Лукаш і Килина? (Ні)
  18.                    Як Лукаш ставився до Килини у кінці драми? (Зневажливо)
  19.                    Що трапилося з дядьком Левом? (Помер)
  20.                    Чому було зрубано столітнього дуба? (Після смерті дядька Лева нікому було його оберігати.)
  21.                    Чому Лукаш пішов з дому, блукаючи по лісу у вовчій подобі? (То Лісовик помстився йому за зраду Мавці.)
  22.                    Що трапилося з хатою Лукаша? (Згоріла)
  23.                    Чим завершується драма? (Лукаш гине)

Цитатний диктант

«Впізнай героя драми за цитатою»

  1. Я звик волю шанувати. (Лісовик)
  2. …Усякі скарби з лісу йдуть… (Дядько Лев)
  3. І що нам з того лісу за добро? (Килина)
  4. Ну, як таки, щоб воля – та пропала,

Се так колись і вітер пропаде! (Мавка)

  1. Щоб наші людські клопоти збагнути,

то треба справді вирости не в лісі. (Лукаш)

  1. Не задивляйся ти на хлопців людських. (Лісовик)
  2. Я понесу тебе в зелені гори, -

ти ж так хотіла бачити смереки. (Перелесник)

  1.               Я вберу тебе, мов королівну, в самоцвіти! (Лукаш)
  2.               А чи не годі вже того грання?

Все грай та грай, а ти, робото, стій? (Мати Лукаша)

  1.          А я не знаю нічого ніжного, окрім берези… (Мавка)
  2.          Як буду вмирати, то прийду, як звір, до лісу, - отут під дубом хай і поховають… (Дядько Лев)
  3.          Йому квітки та співи в голові! (Мати Лукаша)
  4.          Ой, ті люди з-під стріх солом'яних! Я їх не зношу! Я не терплю солом'яного духу! (Русалка)

14. Чи ж то ганьба, що маю серце не скупе? (Мавка)

15. Кохання – як вода, - плавке та бистре,  рве, грає, пестить, затягає й топить. (Русалка)

16. …А все ж я мушу признатися – таки старого шкода,               бо він умів тримати з нами згоду. (Куць)

17. Ти б іще зібрав сюди усіх відьом із лісу. (Мати Лукаша)

18. …А ти бідуй з свекрушиськом проклятим, -

 ні жінка, ні вдова – якась покидька! (Килина)

19. Я, жінко, бачу те, що ти не бачиш… Тепер я мудрий став… (Лукаш)

Цитатний диктант

«Хто і про кого говорить?»

(Портретні риси та характеристики устами персонажів драми.)

  1. А чом же в тебе очі не зелені? (Лукаш про Мавку)
  2. У тебе голос чистий, як струмок… (Мавка про Лукаша)
  3. Чудна у тебе мова, але якось так добре слухати… (Лукаш про Мавку)
  4. Ся жінка хижа, наче рись. (Мавка про Килину)
  5. …То було таке покірне, добре, хоч прикладай до рани… (Мати Лукаша про Мавку)
  6. Ну, дівонько, хоч ти душі не маєш, та серце добре в тебе. (Дядько Лев про Мавку)
  7. Уже таких відьом, таких нехлюй, як ти, світ не відав! (Килина про матір Лукаша)
  8. Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись. (Мавка про Лукаша)
  9. ..Я не люблю її – вона лукава, як видра. (Мавка про Килину)
  10.                    Тобі б усе ганяти по шурхах з приблудою, з накидачем отим! (Мати Лукашеві про Мавку)
  11.                    Ну, вже й невісточка! І де взялася на нашу голову? (Мати Лукаша про Килину)
  12.                    …А все ж я мушу признатися – таки старого шкода, бо він умів тримати з нами згоду. (Куць про дядька Лева)
  13.                    Бач, їм така невістка не до мислі… Вони не люблять лісового роду… (Лукаш про свою матір)
  14.                    Ой, як же плаче серце по тобі, єдиний друже мій! (Мавка про покійного дядька Лева)

Бліц-диктант

1.   Лукаш причарував Мавку…

а) грою на скрипці;

б) піснею;

в) грою на сопілці.

2.   Дядько Лев – це…

 а) лісник;

 б) сільський крамар;

 в) брат матері Лукаша.

3.   Дядько Лев ставився до Мавки…

 а) як до людини, з повагою;

 б) зневажливо;

 в) байдуже.

4.   Мати Лукаша ставилась до Мавки…

 а) прихильно;

 б) вороже;

 в) байдуже.

5.   Килина – це…

 а) родичка Лукашів;

 б) молода вдовиця;

 в) сестра Мавки.

6.   Лукаш одружився з…

 а) Мавкою;

 б) Русалкою;

 в) Килиною.

7. Перелесник – це…

 а) сільський хлопець;

 б) лісова істота, вродливий юнак;

 в) син дядька Лева.

8.   Перелесник залицявся до…

 а) Мавки;

 б) Килини;

 в) Русалки.

9.   Дядько Лев…

 а) виїхав до міста;

 б) загину від нещасного випадку;

 в) помер.

10. За життя дядько Лев оберігав…

 а) красуню березу на подвір'ї;

б) старого дуба;

в) розкішну калину на узліссі.

11.   Лукаш став байдужим до Мавки, тому що…

 а) Мавка зрадила йому;

 б) він покохав Килину;

 в) він піддався сірим буденним обставинам життя.

12.   У кінці драми Лукаш…

 а) покинув ліс назавжди;

 б) став жити з Мавкою;

 в) загинув.

Відповіді: 1 в), 2 в), 3 а), 4 б), 5 б), 6 в), 7 б), 8 а), 9 в), 10 б), 11 в), 12 в.

 

 

Цитатний диктант-конкурс

«Перевір свою пам'ять»

Продовжіть цитату.

  1. «Нічка коротка – довга розлука…

Що ж мені суджено - … (щастя чи мука?»)

  1. «Не гідна ти дочкою лісу зватись!

Бо в тебе дух не вільний лісовий, а… (хатній рабський!»)

  1. «Мій жаль спадає, наче… (мертвий лист…»)
  2. «Минай людські стежки, дитино,

Бо там не ходить воля, - там… (жура тягар свій носить.»).

  1. «Ну, дівонько, хоч ти душі не маєш, та (серце добре в тебе.»)
  2. «Не зневажай душі своєї цвіту, бо… (з нього виросло кохання наше!»)
  3. «Не задивляйся ти на хлопців людських, се… (лісовим дівчатам небезпечно…»)
  4. «Он бачиш, там питає дика рожа:

«Чи я хороша?»»

А ясень їй киває в верховітті:

… («Найкраща в світі!»)

  1. «Ну, як таки, щоб воля – та пропала?

Се.. (так колись і вітер пропаде!»)

  1.                    «Покинула високе верховіття

і … (низько на дрібні стежки спустилась.»)

11.  «…Не можеш ти своїм життям… (до себе дорівнятись.»)

12.   «Дурний Лукаш, що проміняв на тебе; бо то було таке покірне, добре, хоч (прикладай до рани…».)

13.   «До кого ти подібна? До служебки, Зарібниці, що працею гіркою … (окрайчик щастя хтіла заробити…»)

Диктант «Співпраця»

Продовжити прикладами або, навпаки, уза­гальніть тематичні групи поезїі Лесі Українки.

Патріотична лірика — «І все-таки до тебе думка

лине-», — «Слово, чому ти не твердая криця?»,

«Давня казка».... Виступ проти аполітичності, покори сучасників — «Скрізь плач, і сльози, і ридання», .... Но­ти ніжності й кохання —... —

Цитатний диктант

Хто так сказав про Лесю Українку?

  1. «.„ Леся Українка скрізь і завжди в своїй поезії зостається жінкою...»
  2. «Наше громадянство не встигало йти за цим за­хоплюючим, бурним потоком натхнення, цею блиску­чую панорамою образів...»
  3. «Леся Українка не тільки один із найбільших, але й один з найоригінальніших поетів світу».

. 4. «...Трохи не одинокий мужчина на всю соборну Україну».

  1. «Її поезія — то огнисте оскарження того гніту самоволі, під яким стогне Україна».

 

 

 

Василь Стефаник.

Диктант -співпраця

 Варіант 1

1. В. Стефаник — неперевершений майстер...

А Соціально-психологічної новели.

Б Соціально-побутової повісті.

В Філософського роману.

Г Драматичного твору.

2. Уміння спостерігати і глибоко переживати бачене й почуте надало творам В. Стефаника того болю, що гримів, як музика...

А. П. Майбороди.

Б М. Лисенка.

В Л. Бетховена.

Г К. Стеценка.

3. До кого звертається Максим (В. Стефаник «Сини»), кажучи: «Ти дала Сина одного, а я двох»?

А До України.

Б Жебрачки.

В Власної жінки.

Г Матері Божої.

4. В. Стефаник народився...

А На Львівщині.

Б Івано-Франківщині.

В Вінниччині.

Г Тернопільщині.

5. Писати почав Василь Стефаник у Кракові, з 1897р. його твори друкуються у чернівецькій газеті...

А «Воля».

Б «Народне життя».

В «Правда».

Г «Зоря».

6. «Оце Україна, а тут... її кров; землю нашу ідем від ворога відбирати» — ці слова належать (В. Стефаник «Сини»)...

А Андрію.

Б Максиму.

В Івану.

Г Невідомому військовому.

7. В. Стефаник свій твір «Камінний хрест», відзначаючи його жанрові спрямування, назвав...

А Повістю.

Б Оповіданням.

В Новелою.

Г Студією.

8. На камінному хресті було написано (В. Стефаник «Камінний хрест»)...

А Заповіді Біблії.

Б Уривок з давнього літопису.

В Ім’я Івана Дідуга і його дружини.

Г Молитву-оберіг від непосильної праці.

 9. Залишаючи село, І. Дідух просить сусідів, щоб вони (В. Стефаник «Камінний хрест»)...

А Чистили хрест та доглядали порядок біля нього.

Б У святу неділю покропили хрест.

В Писали йому листи про своє життя.

Г Обробляли ту землю, на якій він тяжко працював.

 10. «Сини» В. Стефаника належать до його збірки...

А «Земля».

Б «Синя книжечка».

В «Дорога».

Г «Камінний хрест».

11. В. Стефаник — письменник...

А XX ст.

Б XIXст.

В Кінця XVIII — початку XIXст.

Г Кінця XIX — початку XXст.

12. Максим (В. Стефаник «Сини») і скаржиться, і плаче, і падає на землю через...

А Власне безсилля працювати на ній.

Б Тугу за синами, що загинули на війні.

В Неслухняність і жорстокість синів по відношенню до себе.

Г Жорстоке ставлення влади до старого.

Варіант 2

1. В. Стефаник, окрім того, що був обдарованим письменником, вважався незрівнянним...

А Педагогом.

Б Психологом.

В Музикантом.

Г Істориком.

2. Творчість В. Стефаника зближується...

А  Експресіонізмом.

Б Романтизмом.

В Сюрреалізмом.

Г Символізмом.

 3. Батько благословив обох синів на боротьбу за (В. Стефаник «Сини»)...

А Справедливість.

Б Національно-культурне життя.

В Незалежність рідної землі.

Г Україну.

 4. У рідному селі В. Стефаник відкрив...

А Школу.

Б Музей мистецтв.

В Літературознавчий гурток.

Г Читальню.

 5. З 1892р. В. Стефаник навчався...

А На медичному факультеті Краківського університету.

Б Філологічному факультеті Київського університету.

В Юридичному факультеті Чернігівського університету.

Г Хіміко-біологічному факультеті Полтавського педагогічного інституту.

 6. До «покутської трійці» належали...

А В. Стефаник, О. Кобилянська, І. Франко.

Б Л. Мартович, М. Черемшина, В. Стефаник.

В В. Стефаник, М. Павлик, О. Маковей.

Г М. Шашкевич, В. Стефаник, Н. Кобринська.

7. Твір «Камінний хрест» В. Стефаника написаний під впливом...

А Знань письменника про вірування селянської бідноти.

Б Згадок автора про чисельну смерть простого люду.

В Вражень митця від масової еміграції.

Г Матеріалів, надрукованих у періодичних виданнях.

8. Образ хреста символізує (В. Стефаник «Камінний хрест»)...

А Страдницьку долю селянина.

Б Набожність селян.

В Місце історичних подій.

Г Тугу за рідним краєм.

 9. Долю В. Стефаника охарактеризував у ліричному нарисі «Добрий вечір, пане-брате!» його побратим...

A Л. Мартович.

Б І. Франко.

В М. Черемшина.

Г М. Шашкевич.

 10. Пафос твору В. Стефаника «Сини» утому, що...

А Необхідно відроджувати національні традиції і культуру.

Б Батьки повинні пишатися своїми дітьми.

В Безсмертний той народ, який ще може народжувати справжніх захисників рідної землі.

Г Війна — це лихо, яке нищить усе живе.

 11. Тема твору В. Стефаника «Сини» полягає у зображенні...

А Національно-визвольної війни.

Б Вірної синівської любові до батьків.

В Благородної праці синів на батьківських землях.

Г Історичної правди.

 12. «Сини» В. Стефаника — це...

А Соціальний монолог старого батька.

Б Згадка Андрія та Івана про минуле життя.

В Авторський коментар стосовно взаємостосунків батька та його синів.

Г Трагедія всього українського народу.

Асоціативний диктант

Село Русів, Дрогобицька гімназія, Краків, «Синя книжечка», 1903 рік делегація від ЗУНР на святі злуки в Києві; новела; еміграція, «Покутська трійця»; Ольга Кобилянська, експресіонізм, О. Черненко-Рудницька, 7 грудня 1936 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Борис Грінченко

Бліц-диктант

  1. Батьківщина Б. Грінченка.
  2. З яким відомим педагогом співпрацював Б. Грінченко?
  3. Назвати твори Б. Грінченка про дітей.
  4. Найвідоміша мовознавча праця Б. Грінченка.
  5. Збирайте, як розумний садівник, Достиглий овоч у Грінченка й Даля... — так сказав...
  6. Улюблене місто Б. Грінченка.
  7. Як образно охарактеризував Б. Грінченка М. Чернявський?
  8. Назвіть хоча б один псевдонім автора.

 

 

Павло Грабовський

Асоціативний диктант

с. Пушкарне, 1879 р., «Чорний переділ», Надія Сигида; Якутська трагедія;

Вілюйськ, «Пролісок», «З півночі», Іван Сурик, Бо­рис Грінченко, Тобольськ, «До Н.К.С.», «Песни Украины», могили декабристів.

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнюючі літературні диктанти

Літературна хвилинка «Псевдонім»

Назвати псевдоніми письменників, справжні прізвища яких:

М. Вілінська, О.П. Косач, Л.П. Косач-Квітка, Г. Квітка, І. Девицький, І. Тобілевич, О. Кандиба, П. Рудченко, І. Рудченко.

Хто з письменників підписувався такими псев­донімами:

Вартовий, Сивенький, Граб, Іван Суриков, дідусь Кенир.

Літературна хвилинка «Знамениті»

Кого так називали?

Мандрівний філософ; зачинатель української літе­ратури: перший український повістяр; славетний ук­раїнський байкар; український Мойсей; Дочка Проме- тея, майстер новели, буковинська орлиця, «Покутська трійця», «Руська трійця».

 

Бліц - хвилинка

  1.   Хто із українських письменників народився на Полтавщині?
  2.   Помер за кордоном?
  3.   Похований на Байковому кладовищі?
  4.   Розпочинав творчу діяльність не українською мовою?
  5.   Займав високу посаду як політик?
  6.   Здобув духовну освіту?
  7.   У свій час відвідав Волинь?
  8.   Крім літературного, мав інші таланти?
  9.   Був поліглотом?
  10. Які письменники листувалися між собою?

Бліц - хвилинка

  1.   Визначити жанр, назвати авторів творів:

«Хмари», «Подоріжжя від Полтави до Гадяча», «Сава Чалий», «Вічний революціонер», «Екзамен», «Дещо про творчість поетичну», «На камені», «Цвіт яблуні», «Лісова ніеня», «Оргія», «Сини», «Царівна», «Закон», «Скорбна мати», «Третя Рота», «Слово про рідну матір».

  1.   Який твір написаний у такому жанрі? Хто його автор?

Автобіографічний роман; філософська поема- реквієм; політичні праці; драма-феєрія; лірична дра­ма; лірична новела; вірш-ораторія; соціально-психо­логічний роман; етюд; акварель; трагедія; байка.

Бліц - хвилинка

Які художні засоби домінують у цих уривках? Кому належать слова?

  1.   Гетьте, думи, ви, хмари осінні!
  2.   Замовкніть всі: великий час прийшов.
  3.   Арфами, арфами — Золотими, голосними обізвалися гаї, самодзвонними.
  4.   О панно Інно! Ніжна Інно!
  5.   Наче море кораблями, переповнилась блакить.
  6.   І де в світі тая сила, Щоб в бігу її спинила, Щоб згасила, мов огень, Розвидняющийся день?

Хвилинка — самодиктант

Записати імена всіх учнів вашого класу. Хто із письменників носив таке ім’я? А з літературних ге­роїв?

Хронологічний диктант

Чим знаменні ці дати для української літерату­ри XIX ст.?

1814; 1843-1847; 1841; 1887; 1856; 1896; 1905; 1903; 1871; 1934.

Визначити назву твору за його темою:

а) художнє відтворення на фоні сімейного життя звичаїв і побуту козацької старшини та російського боярства у другій половині XVII ст.;

б) тема служіння митця народові;

в) трагедія переселення галицьких селян до Кана­ди;

г) емансипація жінки, її місця у «спільному житті;

д) відображення міфологічного світовідчуття і світосприймання гуцулів;

е) боротьба за вільне, красиве, духовно багате життя проти дрібновласницької бездуховності.

Про кого з письменників йдеться:

а) героями його творів, крім «великих» українців, були кримські татари, молдавани, гуцули;

б) разом з Лесем Мартовичем та Марком Черем­шиною належав до «Покутської трійці»;

в) перші твори були написані німецькою мовою;

г) перша поезія була написана в дев’ятирічному віці;

д) писав у експресіоністичній манері;

е) багатогранно розкрив характери та умови праці вчителів.

Назвати авторів таких творів:

а) «Мужицька арифметика», «Приблуда», «На перші гулі»;

6} «Напис в руїні», «Подорож до моря», «До мого фортепіано»;

в) «Царівна», «Битва», «Юда»;

г) «Палій», «Сини», «Воєнні шкоди»;

д) «Коні не винні», «Для загального добра», «Доро­гою ціною»;

е) «Поганяй до ями», «За пашпортом», «Страчене життя».

Назвати жанри творів, вкажіть авторів:

а) «Мартин Боруля», «На перші гулі», «За двома зайцями»;

б) «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», «Повія», «Чорна рада»;

в) «Новина», «Невідомий», «Битва»;

г) «Наймичка», «Закон», «Глитай, або ж Павук»;

д) «Мойсей», «Червона зима», «Давня казка»;

е) «Дзвоник», «Харитя», «Суд».

Диктант «Одним словом»

Підвести узагальнення до кожної із груп:

  1.   М. Садовський, П. Саксаганський, М. Садовсь- ка-Барілотті, І. Карпенко-Карий —...
  2.   Возний, Назар Стодоля, Герасим Калитка, Те- рентій Пузир, Барабані —...
  3.   «Мартин Боруля», «Розумний і дурень», «Сто тисяч», «Хазяїн» —...
  4.   Марія Заньковецька, Микола Садовський, Мар­ко Кропивницький —

Цитатний диктант

Кому належать слова? Як вони характеризують персонажа?

  1.   «Котляревський мені без надобності».
  2.   «Серця в вас немає, а честь давно вже потеряли, бо ви самі злодюги і не повірите нікому, що він не кра­де, як ви...»
  3.   «Поети єсть сіло землі, гордість і слава того на­роду, серед котрого з’явились...»
  4.   «Я так роблю, щоб все те, що є в хазяїна, було ціле і щоб мені була користь».
  5.   «Ви не з того тіста, до якого ми привикли».

Георгафічний диктант

Позначити на географічній карті місця, пов’язані з життям та творчістю Коцюбинського. Прокоментуйте.

  1.   м. Зв’ячель, вірш «Надія»; М. Драгоманов; «Віче»; «На крилах пісень»; «Одержима»; К. Квітка; Нечемне; «Плеяда», О. Косач-Кривенюк; «Подорож до моря»; Сурамі; єгипетські піраміди; 1913 рік, 1 серпня

Диктант - асоціація (логічний)

Прослідкувати в якому логічному взаємозв’язку перебувають ці письменники? М. Коцюбинський, П. Тичина, А. Казка, І. Франко, І. Вишенський. І. Франко, П. Грабовський. Ю. Федькович, О. Коби- лянська. І. Котляревський, Леся Українка, Олена Пчілка, М. Рильський, М. Зеров. Ю. Клен. С. Васильченко, Б. Грінченко.

 

 

 

 

Література

  1.          Газета «Українська мова та література»(вид-во «Шкільний світ»).
  2.          Журнал «Українська мова і література»,2014-№3.
  3.          Журнал «Українська мова і література в школі»,2003-№2.
  4.          Журнальні статті: «Дивослово», «українська мова і література в середніх школах, гімназіях,  ліцеях, колегіумах».
  5.          Пометун О.Сучасний урок. Інтерактивні технології  навчання:/наук.-метод.посібник/О.Пометун ,Л.Пироженко.-К.:А.К.С.,2004.-192с.
  6.          Руслана Гірш. Літературні диктанти // Українська мова й література № 40(728) 2011р
  7.          Щербань П. Навчально-педагогічні ігри /П.Щербань.-К.:Абрис,1993.-112с.
  8.          Ярошенко О. Групова навчальна діяльність школярів:теорія і методика /О. Ярошенко.-К.:Партнер.1997.-193ст.

1

 

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
6510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку