Для учнів 1-3 класів чотирирічної початкової школи
Ковтун К.М. ,вчителька початкових класів
Круподеринської ЗОШ I-III ступенів
1-й клас
Тема «Зимові загадки»
Записати відгадки до загадок.
Тексти для списування.
Буква З.
Назарові тато купив ковзани. А в Тараса нові санки. Весело узимку усім!
Буква Й.
Народна прикмета.
Пізній листопад – буде сувора зима.
Буква Я.
Ялинка ясними вогнями яскраво світиться й сяє.
Творче списування.
До слів першого рядка дібрати слова з другого рядка і записати словосполучення.
Буква Й.
Білий, срібний
Іній, сніг
Буква Х. Попереджувальний диктант.
Взимку птахам холодно.
Буква Є. Попереджувальний диктант.
Пролітає сніг, падає до ніг.
Буква Щ. Попереджувальний диктант.
Загадка. Вдень тріщить, а вночі пищить. (Мороз)
Апостроф. Попереджувальний диктант.
Бабуся зв’язала Дем’яну м’які рукавички.
Текст для контрольного списування.
Прийшла зима. Всюди пухнастий сніг. На дереві годівниці. Мар’яна і Василь годували птахів. Діти сипали крихти, зерно. Малюки люблять пташок. (20 слів)
2-й клас
Тема «Розповідні, питальні, спонукальні речення»
Попереджувальний диктант.
_ Галю, Петрику, Кіндрате,
Годі, ледарі , вам спати!_
І побігли до санчат
Галя, Петрик і Кіндрат.
(М. Рильський)
Поширити речення за питаннями.
У Лісі (хто?) знайшли (кого?)
(Що робить ?) зима по (якій?) землі.
Білка (що робить?) на зиму (що?).
Зі слів кожного рядка скласти речення.
Сніг, над полями, заіскрився
Падає, пухнастий, на доріжки, сніг, саду.
Діти, пташок, взимку, підгодовують.
За змістом розповідного речення побудувати кілька питальних.
Взимку діти бігали коло ковзанки.
Перебудувати спонукальні речення у розповідні.
Діти, допомагайте взимку птахам!
Встановити зв'язок слів у реченні.
Батько купив Ользі ковзани.
Зимове сонечко блищить.
Складіть і запишіть два речення за поданими словами.
Випав, діти, великий, чистять, доріжки, сніг.
Прочитай. Сніг на полях лід на річках метелиця гуде.
Скажи, коли це буває? Скільки тут речень? Про що говориться в кожному реченні? Що говориться про сніг, лід, метелицю?
Запиши речення. Кожне речення починай писати з великої букви. У кінці кожного речення став крапку.
Прочитай. Сніг та сніг навколо ліг.
Грає сріблом білий сніг.
А ялинка молода
Наче влітку вигляда.
Скажи, скільки тут речень? Чим відділяється одне речення від другого? Про що говориться в першому і другому реченні? Що говориться про сніг у кожному з цих речень? Скільки слів у першому реченні? А скільки у другому? Про що говориться в третьому реченні? Яку пору року описав поет? Запиши перше речення.
Прочитай.
Розтане сніг, зима мине,
Земля кругом зацвіте.
Скажи, скільки тут речень? Про що говориться в першому реченні? Що говориться про сніг? Про що говориться в другому реченні? Що говориться про зиму? Про що говориться в третьому реченні? Що говориться про землю? Яка пора року тут зображена? Скільки слів у кожному реченні?
Запиши ці речення. Починай писати кожне речення з великої букви. У кінці речення став крапку.
Тема «Текст»
I Поділити текст на речення.
Настала зима землю вкрив пухнастий сніг діти йдуть на прогулянку у Оленки лижі у Михайлика ковзани весело всім!
Галя і Петрик гуляли у парку на снігу вони побачили знесилену пташку діти принесли її у школу пташка стала жити в клітці.
Випав сніг білою скатертиною вкрилися поля височіють глибокі замети ліс надів важкі шапки і притих.
II Творче списування.
Списати текст, дописуючи замість крапок потрібні за змістом слова.
Вдень на небі світить…, а вночі - … Влітку сонце сходить … , взимку…
(Рано, сонце, місяць, пізно)
Зима засипала все… .Птахам… , мало корму. Діти… крилатих….
(Холодно, друзів, підгодовують, снігом)
Тема «Слова, які означають назви предметів. (Іменники)»
I Вибіркові диктанти.
Взимку лагодив цапок
Віз і борону, й плужок.
В квітні виорав цапок
Огородець і ланок.
Та й засіяв лан цапок
Для цапихи й діточок.
(М.Стельмах)
Сходить сніг, зігрітий сонцем,
Землю напува водою,
А на пагорбі, тендітний,
Ходить пролісок з весною…
(В.Барчишин)
II. Контрольний диктант.
Білочка готується до зими. У дуплі дерева вона влаштувала комору. Увесь день носить туди горішки і жолуді. (17 слів)
III Перекази.
Синичка
Чому синичка прилетіла до вікна? Що зробили діти? Як вони доглядали синичку?
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона змерзла і шукала затишку. Діти відчинили їй кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти годували синичку й тішилися її щебетанням.
Які птахи зимують у наших краях? Як ви допомагаєте зимуючим птахам? Усно перекажіть текст за планом.
План
Годуйте пташок
Багато пернатих залишається зимувати в нас. Важко їм узимку добувати харч. Робіть годівнички для птахів. Вони віддячать вам улітку. Пернаті знищать шкідливих комах.
Що роблять пташки, коли настає зима?
Чому важко зимуючим птахам? Як їм треба допомагати?
Як пташки улітку віддячать нам за допомогу?
Аналіз правопису слів: пернатих, важко, узимку, влітку, віддячать.
Напишіть колективно переказ за запитаннями.
Ялинка
На дошці записані речення.
Мама роздала дітям подарунки.
Наближався Новий рік.
Діти веселились, грали, співали.
Тато купив велику красиву ялинку.
Прикрасили її різними іграшками.
Засвітились різнокольорові лампочки.
Завдання.
Яке свято наближалось? Що тато купив? Що зробили з ялинкою? Що засвітилось на ялинці? Що робили діти? Що роздала дітям мама? Як ви зустрічаєте Новий рік?
Перекажіть усно текст, відтворюючи правильну послідовність подій. Користуйтеся запитаннями.
Тема «Слова, які називають ознаки предметів. (Прикметники)»
Вибірковий диктант.
Здрастуй, снігова зима!
Ти весела й чарівна,
Дітям нашого села
Подарунки принесла.
(Л.Санжак)
Творчий диктант.
Закінчити речення:
Сніг білий, а вугілля…
Зима холодна, а літо…
Коментований диктант.
Настала зима. Подув холодний північний вітер. Зимове сонце встає пізно і мало гріє. Зимові дні короткі.
Тема «Слова, які називають дії предметів. (Дієслова)»
Коментований диктант.
Запас на зиму
Кожний робить собі запаси на зиму по-своєму. Ховрах зерно з полів краде й ховає в нору. Навіть особливі комори риє для краденого зерна. Водяний щур забиває нірки картоплею. Сич на зиму, як у холодильнику, в дуплі заморожує мишей і птахів.
(М.Сладков)
Зорово-слуховий диктант.
На морозі у малят
Розпашіли щічки.
(Н.Забіла)
Навчально-тренувальний диктант.
Підкреслити дієслова, усно поставити питання до них.
Маланки
Забіліли сніги. Мороз порозмальовував вікна. Над хатами в’ється дим. Рипнули двері. Колядники з Маланкою прийшли. І сіють малі сівачі з рукавички жито, пшеницю. Хай сіється, родиться жито, пшениця, всяка пашниця на щастя, на здоров’я, на Новий рік. Щоб уродило краще, ніж торік. (43слова)
Контрольний диктант.
Зима
Випав сніг. Чистою скатертиною вкрилася земля й спочиває. Глибокі височіють замети. Важкі білі шапки надів ліс і притих. (19 слів)
(І.Соколов -Микитов)
Тема «Прийменник»
Вибірковий диктант.
Узимку на жолуді багато ласих знайдеться. Їх дуже люблять дикі кабани. Часом так зриють землю під дубами, що мало не до коріння. І мишам жолуді до смаку. Взимку вони не впадають у сплячу, а бігають під сніговим покривом у пошуках їжі.
(За А.Давидовим)
Тема «Голосні звуки. Наголос. Наголошені та ненаголошені голосні»
Коментований диктант.
Синички на снігу
Синички голодом намлілись –
Така зима, така зима!..
Оце б у вирій полетіти, -
Так батьківщини ж там нема.
(Л.Костенко)
Тема «Ненаголошені голосні е,и»
Дібрати перевірні слова до слів з ненаголошеними Е, И.
Навчально-тренувальний диктант.
У зимовому лісі
Настала зима. Білою скатертиною вкрилася земля. Глибокі височать замети. Важкі білі шапки надів ліс і притих..(19 слів)
Контрольні диктанти.
Зима
Зима прийшла. Снігом позапорошувало усі стежки. Геть розлетілись усі пташки. В парку лишились тільки снігурі. Зимі вони навіть раді. (20 слів)
Зима
Зима. Холодно в лісі. Холодно в полі. Випав сніг. Почались холоди. Вітер свистить жене віхолу. Важко жити птахам і тваринам, звірям. (22 слова)
Тема «Приголосні звуки. Позначення їх буквами.»
Навчально-тренувальний слуховий диктант.
Підкреслити букви, які позначають приголосні звуки.
Мороз кріпне - лід товстіє.
У лютому сніг глибокий – хліб високий.
Листопад стелить землю листом, а грудень – снігом.
У грудня день не довший, та мороз дошкульніший.
І не дуже мороз дошкуляє, та стояти не дозволяє.
Вільний диктант.
Зима стала раптово. На минулому тижні ще йшли дощі. А це за одну ніч накидало снігу, вдарив мороз і закував у крижаний панцир дерева та кущі. Ламалося гілля , падали деякі дерева.
(А.Давидов)
Тема «Дзвінкі та глухі приголосні звуки».
Пояснювальний диктант.
Ведмідь усю зиму лапу ссе.
Зорово-слуховий диктант.
Всі річки тепер в обнові –
Біле скло під бережком.
Ходить грудень по діброві,
Застеляє світ сніжком.
(Т.Масенко)
Загадки.
Без рук, без олівця, малює без кінця. (Мороз)
Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг)
Коментований диктант.
Сніг сідає зірочками на комірчик кожушка.
(Н.Забіла)
Вільний диктант.
У глибині нашого ліска стояла занесена снігом хатина. З ранньої весни до пізньої осені в ній люблять відпочивати художники або музиканти. З настанням холодів хатка пустіла. Серед засипаного снігом лісу вона здавалась якоюсь таємничою і загадковою. З приходом зими білі сніги замітають стежки до її порога.
(За І.Цюпою)
Тема «Тверді та м’які приголосні звуки. Позначення м’якості приголосних буквами І, Я ,Ю, Е».
Коментований диктант.
Прийшла зима й засипала снігом поля і ліси, міста і села. А дід Мороз закував кригою ріки, ставки, озера. Поглянеш – дахи білі,земля біла, небо сіре. Холодно, сумно.
(О. Леонтович)
Пояснювальний диктант.
Надворі завірюха гуде, снігу намело так багато, що й тинів не видно. Все позамітало. Цілий ранок Василь з батьком сніг відкидали, стежки прочищали.
(О.Копиленко)
Навчально-тренувальний диктант.
Ознаки зими
Багато ознак у красуні-зими. Яскраво світить, але не гріє сонце. День короткий. Ніч довга. Мороз розмалював вікна. Весело поскрипує під ногами сніг. (24слова)
Пояснити правопис слова красуня-зима.
Завдання. Складіть і запишіть речення за питаннями і словами.
Повісили, зробили, кормушку, синиця, чиж, у садочку, щиглик, для пташок, Омелюх, снігур, прилетіли, насипали, до кормушки, крихти, мак, ягід сушених, Пучечки, підвісили, сала,несолоного, шматочок, Сергійко, Андрійко.
Назви слова з буквами Я, Ю, І.
Складання речень за малюнками і опорними словами.
Розглянь малюнки,прочитай слова.
Восени, серед дерев, сірий сидить, зайчик, і квітів, прийшла, землю, зима,і дерева, покрив, сніг, білий сірий став, білим, зайчик, на снігові, білому, вовкові, і лисиці, не буде, видно, зайчика білого.
Склади за запитаннями, малюнками і словами п’ять речень і запиши їх.
Робота по картках.
№1. Прочитай слова.
Зима, зиму
Скажи, скільки звуків і букв у кожному слові? Скільки у кожному слові голосних і скільки складів? Назви приголосні звуки у кожному слові. Назви однакові голосні звуки у кожному слові.
Запиши слова. Підкресли перший склад. Склади з кожним словом речення.
№2 Прочитай прислів’я і поясни, як ти їх розумієш.
Пищить снігур – скоро зима буде.
Синиця пищить – зиму віщить.
Випиши виділені слова. Підкресли перший склад.
Скажи, скільки звуків і букв у виділених словах. Скільки голосних звуків і складів у цих словах? Назви голосні звуки, що повторюються у виділених словах. Назви приголосні звуки у виділених словах.
№ 3. Прочитай прислів’я і поясни, як ти їх розумієш.
Літо збирає, зима з’їдає.
Літо на зиму робить.
Випиши виділені слова. Підкресли перший склад.
Скажи, скільки звуків і букв у виділених словах. Скільки голосних звуків і складів у цих словах? Назви голосні звуки, що повторюються у виділених словах. Назви приголосні звуки у виділених словах.
№ 4. Прочитай прислів’я і поясни, як ти їх розумієш.
Зима запитає, де літом бував.
Зимова днина така: сюди тень,
Туди тень – та й минув день.
Випиши виділені слова. Скажи, скільки звуків і букв у виділених словах. Скільки голосних звуків і складів у цих словах? Назви голосні звуки, що повторюються у виділених словах. Назви приголосні звуки у виділених словах.
№ 5. Прочитай прислів’я і поясни, як ти їх розумієш.
Зима без снігу – літо без хліба.
Зимове сонце світить, та не гріє.
Випиши виділені слова. Скільки звуків і скільки букв у виділених словах? Скільки голосних звуків і складів у цих словах? Назви приголосні звуки у цих словах.
№ 6.Прочитай прислів’я і поясни, як ти їх розумієш.
Якби не зима, то б літо було довше.
Зимове сонце крізь плач сміється.
Випиши виділені слова. Скажи, скільки звуків і букв у виділених словах. Скільки голосних і складів у цих словах? Назви голосні та приголосні звуки у виділених словах.
№ 7. Із кожного стовпчика склади речення.
Наступила сипле тріщать
холодна сніг люті
зима лапатий морози
Випиши слово зима . Підкресли перший склад . Скажи. Скільки звуків і букв у цьому слові.
Скільки голосних і складів у цьому слові? Назви голосні та приголосні звуки у слові зима.
№ 8. Прочитай.
Стелиться доріженька зимова.
Скоро буде ковзанка льодова.
Випиши виділене слово. Скажи, скільки звуків і букв у слові зимова. Скільки голосних звуків і складів у цьому слові? Назви голосні та приголосні звуки у виділеному слові.
№ 9. Прочитай слова.
Зима зими зимовий
Запиши слова. Підкресли у цих словах букви, що позначають голосні звуки. Скажи, скільки голосних звуків і складів у кожному з цих слів. Назви приголосні звуки.
Контрольні диктанти.
Хлопчик хотів приголубити сніжинку
З неба летіла на землю сніжинка. Хлопчик простяг долоню. Він хотів приголубити сніжинку. А вона впала на теплу, добру руку хлопчика й розтала. (27 слів)
(За В.Сухомлинським)
Зима
Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Нерухомі, білі, немов кришталеві. Стоять вони, як у казці. Сяють самоцвітами від першого січневого сонця. (31 слово)
( Воропай О.)
Завдання.
Прочитай і відгадай загадки.
Надворі горою, а в хаті водою.
Хто спить, а очей не зажмурює.
Як зростав – у землю ліз, хто дістав – утерсь від сліз.
Запиши слова з буквою Ю по складах за зразком: го-ро-ю.
Скажи, скільки складів у словах горою, водою, зажмурює, землю. Назви слова, , в яких буква Ю показує м’якість попереднього приголосного звука.
Назви м’які приголосні звуки.
Прочитай. Додавай у вірші, замість крапок, слова, що означають назву предмета.
Розтане… … мине.
… кругом цвісти почне.
Слова для довідок: зима, земля, сніг.
Запиши речення. Підкресли слова, що означають назву предмета. На яке питання відповідає кожне з цих слів? Скільки складів у кожному слові? Назви голосні та приголосні звуки у словах розтане, зима. Як називається пора року, описана поетом? А скільки місяців має кожна пора року? А скільки пір має рік? Назви пори року. Яка пора року найкраща?
Прочитай вірш.
Запурхали сніжинки на площі, на будинки.
Мережані, зірчаті, прозорі, пелехаті.
А ми їх упіймали, взяли й намалювали.
Тепер сніжинки-квіти в кімнаті будуть жити.
Назви і випиши слова з буквами І, Я, Ю. Скажи, скільки складів у кожному з цих слів. Як вимовляються приголосні перед І, Я, Ю (твердо чи м’яко)? Назви склади з И, А, У. Скажи, як вимовляються приголосні перед И, А, У?
Прочитай. Додавай у вірші, замість крапок, назву дії предмета.
Та це ж весна, бо… сніг.
Дивись, струмок з гори …
Запиши слова, що ти додаєш замість крапок. На яке питання відповідають слова тане, побіг? Назви звуки у кожному з цих слів. Скільки складів, звуків і букв у кожному з цих слів?
Тема «позначення м’якості приголосних м’яким знаком»
Пояснювальний диктант.
Підморозило. Тоненький, прозорий льодок вкрив невеликі озерця, калюжі.
Морозець приємно пощипує щоки. Ледь-ледь риплять сніжинки під ногами. Легко дихається цього чудового ранку.
(В. Пархоменко)
Вибірково-розподільний диктант.
Виписати в одну колонку слова з м’яким знаком, а в другу - ті, в яких м’якість приголосних позначається іншими буквами. Знайти слова, які можна записати і в першу колонку, і в другу.
Змерзлим груддям скрізь і всюди
Вкрилось поле і шляхи.
І вдягають кожушки.
(Н.Забіла)
Вибіркові диктанти.
Прочитай.
Зимонько-снігурочко, наша білогрудочко,
Не верти хвостом, а труси тихесенько,
Рівнесенько, гладесенько срібненьким сніжком.
Випиши слова з буквою Ь. Поділи їх на склади. Підкресли склад з буквою Ь. Як вимовляється приголосний перед Ь (м’яко чи твердо)?
Прочитай.
Рано-вранці Новий рік
В шибку стукнув дзвінко.
Я скоренько з ліжка: скік!
Вмивсь – і під ялинку!
Коло неї на стільці –
Фарби, пензлі, олівці!
Хто це, хто приніс,матусю,
Подарунки гарні ці?
Ось допіру вийшов з хати.
Пензлик – по-російському – кисточка. Допіру – зараз.
Випиши слова з буквою Ь. Скажи, скільки складів, звуків і букв у словах скоренько, вмивсь, стільці. А скільки складів у слові сміється? Як вимовляється приголосний у слові перед Ь? Як переносяться ці слова з рядка в рядок? Чи відривається буква Ь при переносі слова від попередньої букви? Яке з виділених слів відповідає на питання (хто?) і означає назву предмета? А які з виділених слів відповідають на питання (що зробив? ) (що робить?) і означає назву дії предмета? А як ти думаєш, хто приніс подарунки для хлопчика?
Контрольні диктанти.
Тихо навколо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець у стовбурах сосен, ялинок, дубів. Лісові тварини не бояться снігу і морозу не бояться. Шукають собі їжу. (26 слів).
(О.Копиленко)
Такої лютої ожеледі дід Максим давно не бачив. Багато дерев від намерзлого на них голольоду порозчахувало. З дахів бурулі звисли по самісінькі вікна. Тини стояли немов кришталеві. А дороги були такі слизькі, ніби їх засклили склом.(36 слів).
(Б.Грінчак)
Тема «Подовжені приголосні звуки»
Коментований диктант.
Учні повісили невеличкі годівниці. Ще не встигли відійти від них, як туди шугонули горобці. Та з них погані еквілібристи. Один горобчик мало не впав, а насіння так і не вхопив. Зате синички наїлись сала й спокійнісінько всілися на годівниці і стали лущити насіння.
( За А. Давидовим)
Контрольні диктанти.
Дорогі гості
Вітер січе в обличчя. Намело багато снігу. Важко зимувати пташкам. Але вони не дуже журяться. Деревце горобини, вільхи, берізки – це пташині їдальні. Тут пернаті ласують насінням. А ще їм допомагають дитячі пташині їдальні. (35 слів).
Зима того року була сніжна й дуже сувора. Люті морози доходили краю й не попускали. Гуляла хуртовина по степах. Пташки падали на льоту, як каменюччя. Немов передвістя біди скувало всю нашу землю. З ополонок глибоко промерзлих річок клуботіла пара, неначе дим. Тріскалось гілля на деревах.
(За О. Довженком)
Тема «Апостроф»
Диктант з обґрунтуванням.
У шишкарів потомство з’являється у найлютіші морози – у січні, у лютому.
Прочитай. Правильно роби наголос у словах.
Ой, мете, метелиця, сніг-сніжок
Білим пухом стелиться на лужок.
Наче гуси-лебеді із імли
У тривозі-трепеті пропливли.
Сіли на узгір’ячко в мураву,
Погубили пір’ячко у траву.
Випиши слова з апострофом. Скільки складів у цих словах? Які склади наголошені, а які ненаголошені? Підкресли у словах узгір’ячко, пір’ячко букви, між якими стоїть апостроф. Після яких букв і перед якими буквами ставиться апостроф?
Яку пору року описує поет? З чим поет порівнює метелицю, яка мете сніг? На яке питання відповідають виділені слова і що вони означають?
Тема «Буквосполучення ЬО,ЙО»
Робота по картках.
№1. Прочитай слова: Альоша, Льоля, з гори , на лижах, спускаються, у, сніжки, граються, Льоня, Йосип.
Склади за поданими словами і запитаннями два речення.
Прочитай слова: на річці, льодяній, діти , на ковзанах, катаються, і на саночках, собака Мурзик, за саночками, бігає, Льоня, катається.
Склади за поданими словами і запитаннями три речення.
Хто спускається на лижах з гори?
Хто грається у сніжки?
Хто катається на льодяній річці?
На чому катаються діти?
На чому катається Льоня?
Хто бігає за саночками?
Запиши речення. Підкресли слова з буквами ЬО, ЙО, а також з буквами Ь у середині слова. Скажи, як вимовляється приголосний перед Ь,ЬО. Дай приклади слів, коли буки ЙО стоять на початку складу, коли букви ЬО стоять у середині складу. З якої букви пишуться імена дітей і кличка собаки? Які з виділених слів відповідають на питання (хто?), а які – на питання (що роблять?)
Який ти знаєш вірш про розваги дітей?
№2. Склади шість речень за опорними словами:
Йосип, Льоля. На лижах, виїхали, з лісу. Вони цікаву картину побачили. Під горобиною, баба, снігова, стоїть. У снігової баби, ніс, з, моркви. Зайчики, два, хочуть, збити, палицею, моркву. З цікавістю, дивляться, на зайчиків, синички, з горобини.
Склади речення за питаннями.
Хто виїхав з лісу? Що вони побачили? Що стояло під горобиною? З чого був ніс у снігової баби?Хто хотів збити моркву? Хто з цікавістю дивився на зайчиків?
Запиши речення. Підкресли слова з буквами ЙО, ЬО,Ь.
Контрольний диктант.
Перший льодок
Вчора ввечері на ставку хлюпотіли хвилі. А сьогодні мороз: ставок узявся першим льодком. Тоненький, прозорий льодок. А під ним плаває маленький карасик. Пливе карасик, хоче глянути на берег, а льодок не пускає. Дивується карасик: «Що ж це таке?» (40слів)
(За Є. Шморгуном)
3-й клас
Тема «Розповідні, питальні, спонукальні речення. Окличні речення»
Пояснювальний диктант.
Сніг пішов уночі. На ранок таке зробилося… Ні стежки, ні доріжки, скрізь однаково біло. Як же тепер ведмедю барліг відшукати? Він туди, він сюди. Нема шляху.
(Ю.Старостенко)
Зимонько, де ти?
Намети замети.
Ми тебе стрічатимем
З лижами й санчатами.
(Г.Бойко)
Прочитай текст. Випиши одне розповідне і одне спонукальне речення.
Бережи ялинку.
Лісова красуня росте довго. Шкода рубати ялинку тільки для новорічного свята.
От і зроби сам новорічний букет. Це можуть бути гілки якогось дерева в поєднанні з ялинковими. Можна додати свічку, засушені квіти, пташине пір’я, новорічні прикраси.
Приємно зробити новорічний букет власними руками.
Зимовий день згасає
За лісом сонечко сідає…
Що говориться про сонечко? А що говориться про день? Скільки тут думок і речень? Скільки слів у кожному реченні? Який заголовок можна дібрати до тексту? Склади два розповідних речення і запиши.
За лісом сонечко сідає.
Зимовий день згасає.
Зроби годівницю
Взимку бувають жорстокі морози.
Для багатьох звірів і птахів зима – ворог. Дуже глибоко під снігом захована їжа. Птахи і звірі линуть до людських жител у пошуках їжі. Допоможи братам нашим меншим!
Кого ми називаємо нашими меншими братами?Як людина має ставитися до звірів і птахів?
А що для них робиш ти?
Скільки абзаців у тексті? Який знак стоїть у кінці речення?
Як треба вимовляти це спонукальне речення?
Стоїть баба снігова –
Здоровенна голова.
Поглядає баба скоса;
Хто украв у мене носа?
Всі ви знаєте, мабуть,
Як того злодюжку звуть?
(Павло Глазовий)
З чого ніс у снігової баби?
Хто украв у баби носа?
Зроби малюнок до цієї загадки так, щоб зразу ж була відгадка.
Склади і запиши два речення: питальне і розповідне.
Хто украв у … … …?
Заєць … … … … … .
Тема «Звертання»
Виділяй голосом слово, на яке падає смисловий наголос. Знижуй тон голосу на кінець розповідного речення.
Покинута, занедбана, на лугу
Зеленіє капустонька у снігу,
А до неї стежечку не одну
Протоптали ніженьки по лану.
Догадайтесь, дітоньки, ви самі,
Хто ці робить стежечки узимі.
(О.Олесь)
Хто взимку протоптав стежку до капусти?
Знайди звертання в тексті. Як виділяється звертання в середині речення в писемному мовленні?
Зі словом заєць склади і запиши два речення: питальне і розповідне.
Тема «Головні та другорядні члени речення»
Творчий диктант.
Скласти схеми поданих речень.
Надворі ожеледь. На гілках дерев позамерзали краплі. Усі дерева вдяглися в скло з цих замерзлих сліз. Знявся вітер. Дерева застукали скляними гілочками.
(М. Рильський)
Коментований диктант.
зима іде перший сніг
чи всидять діти в хаті
Запиши речення за моделями:
що? що робить? який? що?
(чи) що зроблять? хто? де?
Про яку пору року йдеться? Що говориться про сніг?
А що говориться про дітей? Скільки у цьому тексті думок і речень?
Назви головні члени речення в кожному реченні.
Зима. Іде перший сніг.
Чи всидять діти в хаті?
Творча робота.
снігурі, чечітки, пуночки, омелюхи, сови
прилітають до нас зимувати.
Які птахи прилітають до нас зимувати?
Які розділові знаки поставиш між однорідними підметами?
Як вимовляються однорідні члени речення?
Склади і запиши розповідне речення за текстом і моделлю:
хто? хто? хто? хто? хто? що роблять?куди? що робити?
(Снігурі, чечітки, пуночки, омелюхи, сови прилітають до нас зимувати).
Пояснювальний диктант.
У степу під снігом спить озимина.
Скрізь лежить глибокий сніг.
Прозора крига вкрила річку.
Одягнувся в біле мереживо ліс.
Дерева вкрилися сріблястим інеєм.
Спить земля під пухким снігом.
Взимку їжачок спав у лісі під хмизом.
Сніг розфарбовує білою фарбою все.
Тема «Слово. Значення слова»
Слова, які звучать і пишуться однаково.
Ніс ялинку дід Мороз. Ішов тим лісом Дід Мороз, червоний в нього ніс.
Прочитай речення. Подумай, в якому значенні вжите слово «новий»?
Новий учень зайшов у клас.
У Петрика був новий костюм.
Діти готувалися до зустрічі Нового року.
Тема «Синоніми»
Заміни виділені слова близькими за значенням.
Сніг замів усі стежини.
Ліс стоїть у білому вбранні.
Прочитай. Добери із слів у дужках найбільш вдале і встав його на місці крапок.
Хто вона?
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі.
Поля … пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона, бабуся чепурна?
(одягла,причепурила, прибрала)
Мерзнути – холонути, стигнути, дубіти.
Тема «Антоніми»
Мерзнути (зігріватися), Зима (літо), холод (тепло).
Тема «Будова слова. Спільнокореневі слова. Корінь».
Вибірково-розподільний диктант.
Погрупувати спільнокореневі слова й виписати їх у різні колонки.
Мороз, рука, сніг, Морозенко, рукав, підсніжник, морозище, рукавиця, морозний,рукавичка, морозяний, морозець, сніжний, заморозок.
Творчі диктанти.
Подані словосполучення ввести у речення.
Голки для шиття; ялинові голки.
До виділених слів підібрати антоніми.
Міцний мороз, міцний сон. Міцне дерево.
До іменників підібрати спільнокореневі слова.
Прислів’я.Приказки
Багато снігу – багато хліба. Зійшов сніжок – берись за плужок.
Тема «Вимова і правопис слів з ненаголошеними Е, И в коренях»
Спиши речення. Підкресли слова з ненаголошеними Е, И.
Кленовим насінням ласували снігурі.
Глибокі води мороз скував міцним льодом.
Зима, сонечко, сніжок, тихесенько, здалеку, любесенько.
До поданих слів добери споріднені слова. Виділи корені й ненаголошені й наголошені голосні.
Запиши парами слова: зима, тихенько, здалеку – зимонька, тихо, далеко.
Виділи корені. Постав наголоси.
Попереджувальний диктант.
Настала зима. Під глибоким снігом спить земля. Сумно хитають гіллям дерева.
Холодний вітер жене важкі хмари. Вони пропливають над замерзлою землею. Вже кілька днів триває мороз. Льодом затягнуло озеро. А веселі снігурики, наче червоні кульки, скачуть по деревах.
(За Е. Шморгуном)
Взимку
Повівав холодний вітерець. З краю неба насувались білі хмари. Дорога була слизька. По обидва боки від дороги розстелилось поле, вкрите снігом. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороння сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав. Насунули снігові хмари і оповили небо. Сонце сховалось за хмари. Посипав сніжок. (54 слова).
(За М.Коцюбинським)
Сніг іде
Земля стала твердою, як камінь. Калюжі позамерзали. Сонечко світило, але вже не гріло. Пішов сніжок.
Таня вибігла на подвір’я. Сніжинки летіли до землі, кружляли над деревами. Таня розглядала сніжинки на долоньці. Коли вони летіли, були, наче пух. Придивилася ближче, як зірочки.
Таня не встигла їх роздивитися – сніжинки розтанули від тепла. (52 слова).
(За П. Воронковою)
Робота по картках.
№1. Прочитай.
Їдальня для птахів
Я дуже люблю птахів.
Зимою пташки бувають часто голодними. Я вирішив зробити для них годівниці. Коло нашого будинку росли дерева. Там з’явилися пташки. Зробив я з фанери неглибокі ящики і кожного ранку насипав туди різних зернят. Пташки прилітали і клювали зерно.
(О.Копиленко)
Випиши виділені слова стовпчиком. Добери до них спільнокореневі слова. Прочитай ще раз оповідання. Закрий картку і запиши оповідання своїми словами.
№ 2. Розглянь малюнок і прочитай запитання.
Яка пора року?
Які стоять дерева?
Яка ялинка взимку?
Хто сидить на ялинці?
Де живуть білочки?
Чим вони живляться?
За малюнком і запитаннями склади і запиши оповідання. Дай йому заголовок. Підкресли в оповіданні слова з ненаголошеними голосними Е,И в коренях.
Тема «Дзвінкі та глухі приголосні»
Творчі завдання.
Запиши речення, поставивши слова, що в дужках, у потрібній формі.
Такий мороз, що аж зорі (скакати).
Списати, вставляючи пропущені букви.
Взимку господарює моро… . Він одягнув усі… в теплі шу…ки. Сте..ки і дорі…ки засипав сні…ком.
Навчально-тренувальні диктанти.
Лісова казка
Білим сніжком занесло лісові доріжки. Ось легко стрибнула з дерева на дерево прудка білочка. Незабаром у ї кігтиках опинилася соснова шишка.
До своєї нори майнула руда лисиця в теплій шубці. Швидко пробіг і сховався під дубком полохливий зайчик. І знову тихо. (42 слова).
Важко малій пташині в мороз їжу добувати. Тому, як почують дятла, поспішають до нього. І недаремно. Жуків-пильщиків та короїдів дятел хапає сам а ось дрібні личинки й павучки повзикам та синичкам дістаються. Коли є їжа, то пташкам ніякий мороз не страшний.
(За М.Морозовим)
Контрольний диктант.
Зима
Білою скатертю вкрилася земля й спочиває. Височіють глибокі замети. Важкі білі шапки надів ліс і притих. На снігу видно звірині й пташині сліди. Ось протоптав стежку зайчисько. Мальованим ланцюжком повився узліссям слід старої лисиці. У зимовому лісі живуть великі й малі звірі та пташки. (45 слів).
(За І.Соколовим-Микитовим)
Тема «Іменник»
Пояснювальний диктант.
Узимку дрібне лісове птаство подається до людського житла. Тут сипне хтось жменьку насіння. Там дощечку приладнали й насипали смачних зернят. Пернате товариство і поснідає, і пообідає, і повечеряє. Десь під стріхою чи на теплому горищі й обночується.
(За Ю.Старостенком)
Творче завдання.
Прочитай. Випиши виділені іменники. Постав їх в однині й визнач їх рід.
Зима
Одяглися люди в шубки,
Натопили тепло грубки.
Білка гріється в дуплі,
Миші в норах у землі.
Сплять ведмеді в теплих лігвах
Сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
Сплять у річці снігурі.(Окуні)
(Н.Забіла)
Зайди помилку у вірші.
Творче завдання.
Прочитай. Випиши спочатку іменники чоловічого роду, потім – жіночого, і, нарешті, середнього.
Повіяв північний вітер. Небо вкрили сірі хмари. Густий сніг повільно спускався на поле, на ліс. Земля побіліла. Стелилася санна дорога.
Контрольні диктанти.
Закінчується зима. А пташки біля людського житла кружляють.
До моєї годівниці прилетіла синичка. Вона спочатку погойдалася на ній. Потім почала дзьобати зерно. Наїлася й полетіла. За кілька хвилин дивлюся, а пташок уже дві. Ще й снігур кружляє. Синички по черзі зерно дзьобають. Одна візьме, за нею – друга. Дуже цікаво спостерігати за ними. (52 слова)
Здрастуй, зимо!
Ось і настала зима, ось уже ходить нашим краєм її перший місяць – грудень.
Сховав грудень під кригою річки, повдягав у білі мережива ліси, поробив з кожної купочки землі міцну грудку. Тоді посипав снігом поля, лісові просіки, напхав снігу аж до самісінького гілля в лісі.
Уранці як глянули – а в лісі таке натоптано. Довгі низочки слідів простяглися аж до самого села.(62 слова).
(Ю.Старостенко)
Несподівана зустріч
Прийшла зима. Білим снігом покрила землю. Михайлик радів зимі. Бігав по білому снігу. Ліпив сніжки у відлигу. Катався г гірки на санчатах у морози. Одного разу викотився з-під яблуні білий клубок снігу й зупинився прямо перед Михайликом. Білий клубок і Михайлик на якусь мить завмерли. Дивиться Михайлик, а то не клубок. А то заєць. Великий, білий, як сніг. (58 слів).
(В.Цілий)
Творчі завдання.
Прочитай.
Під сніжком дріма земля,
І мороз морозить.
Ну, а фермер на поля
Добрива вивозить.
Спиши. Після виділених іменників в дужках напиши їх рід.
Скільки звуків і букв у слові вивозить. Добери спільнокореневі слова до слова мороз. Розбери їх за будовою.
Прочитай. Подумай, які з виділених іменників означають один предмет, а які – багато предметів.
Ставок укрився льодом. Річка замерзла. Поле побіліло. Ставки вкрилися льодом. Річки замерзли. Поля побіліли.
Випиши в один стовпчик іменники в однині, в другий – ті самі іменники в множині за зразком: ставок-ставки.
Прочитай.
Реве стогне хуртовина.
Залишилась кривенька качечка зимувати на озері.
Ставки затягнуло тоненьким льодом.
Чорна земля вкрилася білою ковдрою.
Насунуть сиві хмари, і сипоне з них лапатий сніг.
Спиши. Над кожним виділеним іменником напиши його число. У другому реченні визнач підмет, присудок і другорядні члени речення. Підкресли у другому реченні слова з ненаголошеними голосними у коренях.
З поданих слів кожного рядка склади речення. Став іменники у потрібному відмінку:
1) земля, сніжок, на, падав, лекий;
2) двір, хуртовина, кучугури, сніг, у, намела, шкільному;
3) школа, до, школярі, з, прийшли, лопатами;
4) працювали, весело, вони, повітря, на, свіжому.
Склади оповідання з цими реченнями і запиши. Дай заголовок цьому оповіданню.
Прочитай загадки і відгадай їх.
Відгадки. Сніг. Сніжинки. Сніжинка.
Спиши загадки. Постав питання до виділених іменників .
Тема «Велика буква у власних іменниках»
Навчально-тренувальний диктант.
Щедрий вечір
Забіліли сніги. Мороз тонким писачком розмалював вікна. Над хатами в’ється дим. Рипнули дві у дідовій хаті. Колядники з Маланкою прийшли. А ще завітали Дід з Бабою, Циган із Циганкою,Коза, Сівач із сівнею, Орач плугом.
Лунає величальна пісня з побажанням щастя, здоров’я, добра, статку. (47 слів).
Пояснити значення слів: писачок, сівня.
Контрольний диктант.
Лютий-бокогрій
Підступний і мінливий лютий – найкоротший місяць року. О цій порі шаленіють вітри, сичать морози. І все ж лютневі сніги весною пахнуть.
Це місяць хуртовин, частих відлиг. Його називають сніжень, лютень, крутень, зимобор, криводоріг, межень, бокогрій. Починає пригрівати сонечко. Худоба охоче підставляє свої боки під його ласкаві промені. Веселіє душа хлібороба. Весна не за горами.(55 слів).
(Продиктувати тире)
Тема «Прикметник»
Творчі завдання.
Прочитай, добираючи з слів для довідок потрібні за змістом прикметники.
Спиши.
Повертаючись додому, хлопці зайшли до своєї їдальні. А там уже йде …банкет. Налетіли щиглики…, … чечітки-сирітки, навіть горобчик, … стрибунець, хитро клює насіннячко. Шум, галас!
Так усю …зиму Василь з Миколою годували птаство. І про двох хлопців – Василя з Миколою – пташки співали …пісень.
(О.Копиленко)
Слова для довідок: галасливі, справжній, засмучені, довгу,сіренький, веселих.
Підкреслити прикметники разом з іменниками, з якими вони пов’язані.
У слові стрибунець визнач кількість складів.
Визначте приналежність поданих слів до певної частини мови.
Доведіть свою думку.
Зимонька сніжок
сніжна лапатий
прийшла падає
дятел калина
строкатий червона
тарабанить пломеніє
З поданих слів складіть кілька речень за схемою.
_________ … ======== .
Добери до іменників прикметники. Що змінилося у реченнях?
Прийшла … зима (довгождана, холодна, люта)
Випав … сніг (білий, пухнастий, лапатий, іскристий)
Пояснювальний диктант.
Ранньої зими залягають в барлогу ведмеді. Старанно і вміло готують вони в лісовій глушині ці зимові лігвиська. М’якою запашною хвоєю, корою з молодих ялинок, сухим лісовим мохом вистеляють своє житло.
(За І. Соколовим-Микитовим)
Творчий диктант.
Поставити прикметники, що в дужках, у тому ж числі й роді, що й іменники, з якими вони пов’язані. Речення записати.
Ліс особливо красивий в (сонячний морозний) дні. (Сріблясті) сніг переливається під променями сонця. Над (лісова) стежинками кружевними білими арками зігнулись під вагою інею стовбури молодих дерев. Ялинки одягли (ошатний білий) шапки. Раптом зірветься така біла шапка з верхівки високої ялини й розсиплеться (срібляста біла) пилом.
Контрольні диктанти.
Як синичка будить мене
Щойно посвітлішає за вікном, прилітає маленька жовтогруда пташка. Шапочка у неї чорно-оксамитова, щічки біляві. На зеленувато-сірих крильцях кожна пір’їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає гострим дзьобиком у шибку. Заглядає агатовим оченятком у кімнату. Розвиднюється, піднімаюся з ліжка, виношу шматочок несолоного сала. Синичка дзьобає сало й співає.(51 слово)
(В.О. Сухомлинський)
Що найсмачніше?
Діти влаштували на дереві годівницю для пташок.
Щодня приносили соняшникове насіння, пшеницю. А синичкам – шматочок сала. Ось і сьогодні повісили сало на ниточку. Прийшов у садок Дмитрик. Йому дуже хотілося побачити, як снідає синичка. Сів біля вікна й дивиться. Прилетіла синичка, сіла біля шматочка сала і дзьобає.
Захотілося Дмитрикові принести синичці чогось ще смачнішого. Він дуже любив вареники з сиром. Приніс Дмитрик вареники і поклав на годівницю.
Не знав Дмитрик, що синички вареників не їдять.(77 слів).
(В.О.Сухомлинський)
Вершина зими
Грудень старий рік завершує, а січень новому двері відчиняє.
Свою назву місяць дістав за люті хуртовини і за тріскучі морози. У січні снігом лице січе і морозом вуха пече.
Місяць має й інші назви: січовик, великий, січко, сніговик, тріскун, вогневик, просинець. А ще січень називають царем зими.(49слів).
Тема «Дієслово»
Творчий диктант.
З ряду слів, близьких за значенням, дібрати і вставити замість крапок найбільш влучне.
Прийшла зима. Повітря стало… . Якщо довго стояти на місці,, то руки починають …,а ноги.., все тіло… .
(Холонути, мерзнути, клякнути, дубіти, стигнути).
Навчально-тренувальний диктант.
Визначити часи дієслів.
Ялинка
Ніколи ніякої ялинки у нас дома не було. Різдвяних свят ми теж чекали, але не для ялинки. Ми ходили до дядька й до дядини колядувати та щедрувати, носили бабусі вечерю. За це нам давано цукерок та по «золотій» копійці. Для цього дядько та бабуся приберігали нові-новісінькі копійки і «золоті». Так ми їх узивали.
(О.Вишня)
Творчі завдання.
Сніг ясним кришталем блище,
Лютий холод допіка;
Сонце вгорну плине вище,
Та не гріє здалека.
(Яків Щоголів)
Яку пору зображено у вірші? Назви в ньому дієслова. На які питання вони відповідають? До слів гріє, холод дібрати слова протилежного значення.
Прислів’я.
Зимою сонце світить, та не гріє.
Сонце блищить, а мороз тріщить.
Про яку пору року йдеться в прислів’ях? Назви дієслова. На які питання вони відповідають? Що означають?
Основні прикмети січня.
Якщо вночі іній – вдень сніг не випадає.
Ввечері зоряно – вночі чекай морозу.
Яскраві присмерки – до холоднечі.
Кільце навколо Місяця – на сильний мороз.
На які питання відповідають виділені слова? Які з цих слів - іменники? Які з них - прикметники? А які – дієслова? Зі словом іній склади і запиши речення.
До слова вночі добери з тексту слово, протилежне за заченням. Згрупуй дієслова за питаннями у дві колонки:
Що робить? Що робити?
Які ще народні прикмети ти знаєш?
Прочитай і подумай, які букви пропущено в словах?
Ялинка
Пр…йшов Новий рік. Тато купив пр…красну ялинку. Діти пр…красили ялинку різними іграшками. Засвітили лампочки. Мама пр…несла дітям подарунки. Діти веселились, грали, співали.
Спиши, вставляючи замість крапок пропущені букви.
До слова веселились добери спільнокореневі слова.
Пояснювальний диктант.
Випав сніг і покрив землю білою шатою. Тепер відпочине спрацьована земля й набере сил. На полях пусто й глухо. Лісові звірята криються під корчами. Птаство тиснеться до села.
Контрольний диктант.
Посеред просторого залу стояла велика ялинка. Вона була густа пухнаста. І прикрас на ній, звичайно, було багато-пребагато. Над ялинкою, під самою стелею, висіла дивовижна куля. Вона була розміром з футбольний м’яч і вся обклеєна дрібними скельцями. Куля крутилася і від неї в різні сторони стрибали зайчики. Здавалося, що це різнобарвна хурделиця розгулялась у шкільному залі. А на вулиці хурделиці не було.(64слова).
Записати на дошці: багато-пребагато. (Продиктувати коми).
Зимова ніч
Спить-дрімає земля під глибоким снігом. Знемігся вітер, утомилося й віхаало, затихло. Не сплять тільки зорі в далекому небі та не спить старий дідуган Морозенко. Білим інеєм чіпляється він за дерево, гладенькою кригою вистилає собі слід по снігу, дише в повітрі таким холодом, що аж кипить усе кругом нього.(50слів).
Записати на дошці: спить-дрімає, знемігся.
Куди комарі взимку поховалися
На зиму комарі поховалися в різні щілини, у старі дупла. Вони й біля нас зимують. Позлітаються в підвал або льох, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми довгими ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.
(Г.Скребицький)
На узліссі
Тихо вранці в зимовому лісі. Узліссям прокрадається з нічного полювання старий рудий лис.
М’яко порипує, пухом розсипається під лисовими ногами сніг.
Слухає й дивиться лис, чи не запищить під купинкою в зимовому кублі миша, чи не вискочить довговухий необачний зайчисько.
Ось пролетіла над узліссям зграйка шишкарів, квапливо розпалася у верховітті ялини.
Чує й бачить лис, як шаснула на верхівку дерева білочка.
Усе бачить, усе чує, усе знає в лісі старий, хитрий лис.(74слова).
(За І.Соколовим-Микитовим)
Тема «Префікси й прийменники»
Творчі завдання.
Прочитай. Спиши, у виділених словах познач суфікси. Випиши слова з префіксами. Познач у них префікси.
Зайчик
От лісок. Росте ялинка. Біжить зайчик-побігайчик. А ось і вітерець дмухнув. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Підвівся на лапки і слухає. А в лісі знову тихо. Зрадів зайчик почав гризти кору на дикій яблуньці.
Прочитай. Спиши, розкриваючи дужки. Префікси виділи умовною позначкою, прийменники підкресли лінією. Визнач звуки і букви у слові лежить.
(З) дерева (с)стрибнула білочка. Почала вона (роз)грібати сніг (під) ялинкоюта шукати свої запаси, як ще (з) осені (при)ховала. Коли це зирк – шишка лежить. (З)раділа білочка, сіла на пеньок і почала її гризти.
Прочитай, додаючи за змістом речень пропущені прийменники над, на, по, у, під, в.
Прийшла холодна зима. Низько пливуть…містом сірі хмари. Сиплеться …землю пухкий сніг. Різкий вітер жене його …замерзлій землі. Снігові хуртовини лякають диких тварин. Лисиці заховались …глибокі нори. Ведмежі сім’ї вкладаються спати … м’який сніг. Давно відлетіли … теплі краї птахи. … лісі панує тиша.
(За О.Іваненко)
Спиши, вставляючи замість крапок потрібні прийменники. У виділених словах познач умовною позначкою префікси. Добери спільнокореневі слова до слова зима.
Прочитай і скажи, які букви пропущені в словах.
Перша пороша
Тоненький льодок вкрив маленькі озерця. Кінчилося полювання на водяну д … чину. Сірі хмари нависли над з .. млею. Поч … нають спускатись на землю перші кошлаті сніжинки. Вони т .. хенько сідають на з … лені мохи і гілля д…рев. Випала пороша.
(За І.Соколовим-Микитовим)
Спиши, вставляючи замість крапок пропущені букви. Постав над словами з пропущеними буквами знак наголосу. До цих слів у дужках напиши перевірні слова. Випиши виділені прийменники разом з словами, до яких вони відносяться.
За питаннями і опорними словами склади запиши оповідання «Хокей».
Запитання.
У яку гру грали хлопці?
На скільки команд поділилися діти?
Хто стояв на воротах?
Хто забив голи у ворота противника?
Хокей, на дві команди, воротар, нападаючий, болільники, вечоріти.
В оповіданні виділи префікси позначкою , а прийменники підкресли лінією.
Спишіть речення. Замість крапок вставте потрібні за змістом прийменники.
Тихо взимку … галявині. Лише зрідка пролетить … галявиною зграйка синиць. Інколи дятел постукає … дереву. (на, над, по)
Переказ тексту за опорними реченнями.
Вступна бесіда про пташок узимку.
На дошці записані речення.
Аналіз тексту за змістом.
Усний переказ тексту з відтворенням послідовності подій.
Письмовий переказ. Добір заголовка.
Контрольний диктант.
Іде зима
Надворі стає холодно. Небо непривітне. Усе частіше сіється холодний дощ. Пташкам доводиться важче знаходити собі їжу. Вони стали часто прилітати у наш двір. Усі діти жаліють своїх маленьких пернатих друзів. Дівчатка і хлопчики з нашого будинку почали підгодовувати пташок. (41слово).
Узагальнення і систематизація вивченого.
Робота по картках тематичного контролю знань.
Доповни речення.
Птахи відлітають (куди?) …
Зимові дні (які?) …
Ліс взимку став (який?) …
Земля ще вкрита (чим?) …
Птахи повертаються (з чого?) …
Білка запасає на зиму (що?) …
Постав у кінці речення потрібний знак. Визнач вид речення за метою висловлювання.
Яка чудова зима
Був чудовий зимовий день
Які ознаки у з0ими
Добери антоніми.
Холод - …
Зима - …
Холодний – …
Добери споріднені слова.
Зима, …, …, …, …
Утвори слова з наведених частин.
Встав Е або И.
В…селка
Утвори слова за допомогою префіксів з-, с-.
Ліпити
Кинути
Сипати
Утвори нове слово за допомогою суфіксів
Сніг
Познач будову слова.
Сніжок, підсніжник, морозний, холодний.
Випиши слова з префіксами. Префікси познач.
Зима засипала снігом землю.
Річка вкрилась льодом.
Визнач число іменників.
Снігурі –
Сніжинка –
Постав іменники у множині.
Заєць –
Сніжинка –
Дерево –
Визнач рід іменників.
Лисиця
Село
Вітер
Випиши іменники – назви неістот. Визнач їх число.
Зайчик сить під кущем. Птахи відлітають у теплі краї.
Постав іменники в однині. Визнач їх рід.
Падають сніжинки на древа, на будинки.
До поданих іменників добери прикметники.
Зайчик(який?) - ялинки(які?) –
Дорога(яка?) - небо(яке?) –
День(який?) - ліс(який?) –
Зима(яка?) - сонце(яке?) –
Дерева(які?) - річка(яка?) –
Визнач рід прикметників.
Летить білий сніжок. Химерна сніжинка сіла на долоню. Випав пухнастий сніг. Мовчить зимовий ліс.
Визнач час дієслів.
Малює - прийде - прилітає –
Випаде - прийшла - висипав –
Постав подані дієслова в минулому часі.
Зимувати, засніжив.