КЗ"Сотенський НВК"
"Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (48:3)
Розв’язування простих задач способом складання рівняння (алгебраїчний метод)"
з використанням методики критичного мислення
Фастова Олена Сергіївна
вчитель початкових класів,
Тема: Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (48:3). Розв’язування простих задач способом складання рівняння (алгебраїчний метод).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Об’єкти пізнання: ділення двоцифрового числа на одноцифрове (48:3)
Вид уроку: урок з використанням інформаційно-комунікативних технологій та технології розвитку критичного мислення.
Обґрунтування вибору уроку: застосування методів критичного мислення не потребує великих фінансових затрат на нові матеріали чи обладнання, ці методи сприяють мотивації навчання, легко вбудовуються в будь-який урок.
Мета: ознайомити учнів з прийомами ділення чисел виду 48 : 3; розвивати вміння розв’язувати прості задачі способом складання рівняння; формувати навички усних обчислень; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Навчально-дидактичне забезпечення: Підручник «Математика» (автори Ф. М. Рівкінд, Л. В. Оляницька); картки з виразами; ілюстрації до задач; відео «Хлібне дерево».
Регламент уроку.
Міжпредметні зв’язки: я у світі, природознавство, українська мова.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
План змісту уроку
Тема: Ділення двоцифрового числа на одноцифрове (48:3). Розв’язування простих задач способом складання рівняння (алгебраїчний метод).
Організація пізнавальної діяльності
І. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх покликав в клас
І цікаве на уроці .
Пропоную я для вас.
Ми вам раді, гості добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці.
Що у нашім третім класі
Усі діти молодці.
ІІ. Актуалізація знань
Завдання 768
1-й спосіб
2-й спосіб
Відповідь: 2 кг сіна з’їдає 1 вівця за 1 день.
Метод критичного мислення
(Вилучення «зайвого», логічні ланцюжки)
7 · 8 – 2 : 9 · 5 + 30 + 5 = 65
Знайди закономірність. Яке наступне число?
2, 4, 8,16…( х 2- 32)
1, 2, 4, 7,…( +1, +2, +3… -11)
48 - 30 36 : 6 42 + 18
6 · 7 18 · 2 2 · 13
26 + 22 60 : 30
На дошці – ряд чисел.
7; 21; 14; 35; 48; 49; 56
(36 + 12) : 4 = 36 : 4 + 12 : 4 = 9 + 3 = 12
(28 + 20) : 4 = 28 : 4 + 20 : 4 = 7 + 5 = 12
Зошит свій я відкриваю
З нахилом його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Cяду рівно, не зігнусь,
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Завдання 770
Учні пояснюють за записом, як виконали ділення.
48 : 3 = (30 + 18) : 3 = 30 : 3 + 18 : 3 = 10 + 6 = 16
Ознайомлення з пам’яткою
Пам’ятка «Ділення двоцифрового числа на одноцифрове»
(Прийом, заснований на діленні суми на число)
Завдання 771. Письмове виконання з коментуванням правил.
Учні завершують обчислення та знаходять значення інших виразів, працюючи у зошитах.
Метод критичного мислення
(Незакінчені речення)
(При розв’язанні цих прикладів для мене найбільшим відкриттям було…
Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що…
Це рішення було прийнято тому, що…)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз - присядьте, два – присядьте
І за парти тихо сядьте.
Загадка.
Солоденька, червоненька
Оця ягідка маленька.
Має кісточку тверду.
З'їм її, коли знайду.
Завдання 772
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв’язують, склавши вираз.
Розв’язання
(28 + 32) : 4 = 15 (пак.)
Відповідь: 15 пакетів використали.
Поясніть вибір дій.
Завдання 773
Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання біля дошки.
З першої вишні – k кг ягід
З другої - ?, у 3 рази <
Розв’язання
k + k : 3, якщо k = 45, то 45 + 45 : 3 = 60 (кг)
Відповідь: 60 кілограмів ягід зібрали з двох дерев разом.
Завдання 774
Учні розв’язують задачу способом складання рівняння.
x · 5 = 55
x = 55 : 5
x = 11
Відповідь: Тетяна задумала число 11.
Завдання 775.
Метод критичного мислення
(Передбачення на основі опорних слів)
Учні читають умову задачі.
Опорні слова: хлібне дерево, плоди схожі на гарбуз.
Демонстрація відео «Хлібне дерево» і розповідь учнів.
Повідомлення про це дерево.
Учениця: Батьківщиною хлібного дерева є Нова Гвінея, звідки доставили його на острови Океанії. У дорослому стані рослина виглядає як могутнє дерево заввишки 26 метрів. У нього непоказні зеленуваті квітки.
Учень: Унікальність хлібного дерева надає різноманітність листя. З достоїнств цієї рослини варто відзначити високу врожайність. За один рік з одного дерева можна отримати 150-700 плодів. З одного дерева можна збирати врожай протягом 70 років. Ця рослина за рік виростає на 1 м у висоту.
Учениця: Хорошими смаковими якостями володіють і недостиглі зелені плоди. Вони замінюють фрукти.
Згодом вони стають жовтими, а самими стиглими вважаються плоди жовто-коричневого забарвлення. Ці плоди можуть замінити звичайний хліб.
Учні вибирають із запропонованих рівнянь, те що для розв’язання задачі.
x = 15
Завдання 776
Учні креслять ламану, довжина якої обчислюється так:
60 + 40 · 2 = 140 (мм).
Завдання 777.
Словникова робота.
Горнятко – маленький горщик або чашка.
Розв’язання
Розв’язання. Розв’язання цієї задачі запишемо за допомогою таблиці.
|
1 |
2 |
3 |
В |
|
|
|
Г |
|
|
|
Є |
|
|
|
Якщо всі твердження істинні, то з 1-го зрозуміло, що Василь міг прибігти або другим, або третім, а Євген – або першим, або третім; Василь ніяк не міг бути першим, а Євген – другим. У відповідних клітинках таблиці поставимо знаки « - ».
З 2-го твердженя зрозуміло, що Євген прибіг не третім, а Василь – не другим.
|
1 |
2 |
3 |
В |
- |
- |
+ |
Г |
- |
+ |
- |
Є |
+ |
- |
- |
Таким чином, Василь прибіг третім, а Євген – першим. У відповідних клітинках поставимо знаки « + «. Отже, Геннадій був другим.
Відповідь: Євген прибіг першим, Геннадій – другим, Василь – третім.
2) Виконайте обчислення і, підставивши результати до літер, утворіть слово.
12 13 14 15 16 17 18
і л о м о д ц
60:4=15 51:3=17
42:3=14 90:5=18
52:4=13 84:7=12
96:6=16 (слово МОЛОДЦІ)
ІV. Підсумкова частина. Рефлексія
Пропоную оцінити свої знання (ділення двоцифрового числа на одноцифрове - 48 : 3), вибравши один з варіантів, записати його:
ДД (дуже добре); Д (добре); ТП (треба ще попрацювати).
Обговорення у загальному колі запитань:
Чому ви так думаєте?
ІІV. Домашнє завдання.
С. 121 – 122, завдання 778; 779.